Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2023285_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 304 (Alm. del) af 16.
januar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svarene på L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18),
således at udviklingen i de forskellige stillingskategorier vises fra 2019 og frem til
2025, og med ensartet årlig realvækst i offentlig timebeskæftigelse og varekøb?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at de beregningstekniske forudsætninger om ud-
viklingen i den offentlige beskæftigelse frem mod 2025 senest er opgjort i
Opdateret
2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018. Nedenstående besvarelse er
baseret på det mellemfristede 2025-forløb fra august 2018, som tager udgangs-
punkt i det på daværende tidspunkt foreliggende datagrundlag, forudsætninger
mv. Danmarks Statistik har siden offentliggjort foreløbige tal for den offentlige
beskæftigelse i 2018, og der er udarbejdet nye skøn og forudsætninger for den
offentlige beskæftigelse i 2019 og 2020 i
Økonomisk Redegørelse,
december 2018.
Det bemærkes endvidere, at der vil blive udarbejdet opdaterede forudsætninger
om den beregningstekniske udvikling i den offentlige beskæftigelse frem mod
2025 i
Danmarks Konvergensprogram 2019,
som forventes offentliggjort i foråret
2019. Det bemærkes endvidere, at antallet af offentligt ansatte SOSU-assistenter,
sygeplejersker mv. senest er opgjort for 2018, men i tabel 1 tages udgangspunkt i
2017-tallet i overensstemmelse med
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 15, 17, 19 og
21 (L 241) af 31. august 2018.
Det bemærkes endvidere, at det i forhold til forudsætningen om den
beregningstekniske udvikling i den offentlige beskæftigelse, herunder fordelingen
på stillingskategorier, frem mod 2025 er nødvendigt at fremhæve en række
forbehold. Forbeholdende beskrevet i nedenstående svar, og er de samme som
beskrevet i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 112 (Alm. del) af 26. oktober 2018
Regeringen har en målsætning om en basisrealvækst i det offentlige forbrug på 0,3
pct. årligt. Hertil kan komme udgifter muliggjort af reformer samt øgede udgifter
til danskernes sikkerhed. Regeringen har ikke opstillet en særskilt sigtelinje for
udviklingen i den offentlige beskæftigelse, og der skønnes ikke over sammensæt-
ningen af offentlige ansatte på personalegrupper.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil opdatere svarene på L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18), til finansministeren
Side 2 af 4
I Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022, august 2018, forudsæt-
tes realvæksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i gennemsnit at udgø-
re ca. 0,4 pct. årligt fra 2018 til 2025 svarer til regeringens målsætning om en ba-
sisrealvækst tillagt den del af forsvarsløftet, som er kategoriseret som værende
offentligt forbrug. Det bemærkes, at der udover den forudsatte realvækst i det
offentlige forbrug frem mod 2025 er afsat en reserve til øvrige prioritering. Hvis
reserven udmøntes til tiltag, der ligger inden for det offentlige forbrug, vil det
kunne give anledning til en højere offentlig beskæftigelse.
Væksten i det demografiske træk er beregnet til i gennemsnit 0,65 pct. årligt i peri-
oden 2019-25. Det bemærkes, at beregningen af det demografiske træk er af me-
kanisk karakter og generelt skal fortolkes varsomt. Det demografiske træk anven-
des primært som et element i en langsigtet holdbarhedsberegning. Det demografi-
ske træk tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsforbedringer i det
offentlige og indgår som ét blandt mange input i den løbende tilrettelæggelse af
finanspolitikken. Det er et politisk valg, hvordan der prioriteres mellem tilførsel af
flere ressourcer til offentlige forbrugsudgifter og fx lavere skat.
Det er ikke umiddelbart muligt at opgøre antallet af SOSU-assistenter, sygeplejer-
sker, pædagoger og lærere som andele af det samlede antal ansatte i den offentlige
forvaltning og service. Det skyldes, at der ikke findes en sammenhængende stati-
stik for den offentlige beskæftigelse med en tilstrækkelig detaljeringsgrad. Dan-
marks Statistik offentliggør således ikke tal for den offentlige beskæftigelse fordelt
på stillingskategorier.
Antallet af offentligt ansatte SOSU-assistenter, offentligt ansatte sygeplejersker,
offentligt ansatte pædagoger og offentligt ansatte lærere er i stedet opgjort på bag-
grund af data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), der dæk-
ker regionalt og kommunalt ansatte. En opgørelse baseret på KRL er imidlertid
ikke direkte sammenlignelig med den offentlige beskæftigelse opgjort i Danmarks
Statistiks
nationalregnskab,
som ligger til grund for Finansministeriets beregnings-
tekniske forudsætninger om udviklingen i den offentlige beskæftigelse, og de be-
regningstekniske eksempler i tabel 1 er således behæftet med væsentlig usikkerhed.
De efterspurgte beregningstekniske regneeksempler for udviklingen i antallet af
offentligt ansatte SOSU-assistenter, sygeplejersker, pædagoger og lærere, hvor der
forudsættes en ens realvækst i den offentlige timebeskæftigelse og det offentlige
varekøb, fremgår af tabel 1. Regneeksemplerne er udarbejdet på baggrund af to
forløb for den offentlige beskæftigelse frem mod 2025. I de to forløb forudsættes
realvæksten i både den offentlige timebeskæftigelse og det offentlige varekøb at
svare til hhv. realvæksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i
Opdateret
2025-forløb,
august 2018 og væksten i det demografiske træk. Da lønstigningstakten
i gennemsnit er højere end prisstigningen på det offentlige varekøb, indebærer
forudsætningerne en tiltagende tendens i lønkvoten i den offentlige sektor
jf. Svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 441 (Alm. del) af 10. juli 2017.
Det forudsættes endvi-
dere, at de enkelte personalegrupper udvikler sig proportionalt med den samlede
offentlige beskæftigelse.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil opdatere svarene på L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18), til finansministeren
2023285_0003.png
Side 3 af 4
I begge forløb for den offentlige beskæftigelse er der tale om beregningstekniske,
illustrative opgørelser, og de afspejler således ikke politiske beslutninger om løn-
sumskvoten eller sammensætningen af det offentlige forbrug i de kommende år.
Der er derfor ikke tale om en vurdering af virkningen af regeringens økonomiske
politik på udviklingen i den offentlige beskæftigelse.
Tabel 0.1
Antal offentligt beskæftigede, antal SOSU-assistenter, antal sygeplejersker, antal pædagoger og antal
lærere i et forløb med ens realvækst i offentlig timebeskæftigelse og varekøb, 2017-2025
2017
1.000 beskæftigede
Realvækst svarende til
offentlig forbrugsvækst i
grundforløbet
Offentlig forvaltning og
service
Årlig ændring
SOSU-assistenter
1)
Årlig ændring
Sygeplejersker
2)
Årlig ændring
Pædagoger
3)
Årlig ændring
Lærere
4)
Årlig ændring
64
50
54
45
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Ændring
2019-25
818
819
1
45
0
54
0
50
0
64
0
823
3
45
0
55
0
50
0
64
0
826
3
45
0
55
0
51
0
64
0
828
3
45
0
55
0
51
0
65
0
831
3
45
0
55
0
51
0
65
0
835
4
45
0
56
0
51
0
65
0
838
2
46
0
56
0
51
0
65
0
840
2
46
0
56
0
51
0
66
0
1
1
1
1
17
Realvækst svarende til
væksten i det demografit-
ske træk
Offentlig forvaltning og
service
Årlig ændring
SOSU-assistenter
1)
Årlig ændring
Sygeplejersker
2)
Årlig ændring
Pædagoger
3)
Årlig ændring
Lærere
4)
Årlig ændring
818
819
1
825
5
45
0
55
0
51
0
64
0
830
5
45
0
55
0
51
0
65
0
834
5
45
0
55
0
51
0
65
0
840
5
46
0
56
0
51
0
66
0
845
5
46
0
56
0
52
0
66
0
851
5
46
0
57
0
52
0
66
0
856
6
47
0
57
0
52
0
67
0
2
2
2
2
32
45
45
0
54
54
0
50
50
0
64
64
0
Anm.: 2017-tallet angiver opgjorte tal for den offentlige beskæftigelse. Grundet afrunding stemmer år-til-år
ændringen ikke nødvendigvis overens med udviklingen i niveauet.
I forløbet med en offentlig forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk er der lagt til grund,
at den offentlige forbrugsvækst fra 2017 til 2018 svarer til realvæksten i grundforløbet, mens realvæksten fra
2018 til 2025 svarer til væksten i det demografiske træk. Begge forløb tager udgangspunkt i seneste
mellemfristede 2025-forløb fra august 2018. Ifølge Danmarks Statistiks nyeste opgørelse udgjorde den
offentlige beskæftigelse i 2018 knap 826.000 personer, og i
Økonomisk Redegørelse,
december 2018 skønnes
den offentlige beskæftigelse at udgøre 824.000 personer i både 2019 og 2020.
Antallet af offentligt beskæftigede i den offentlige forvaltning og service er opgjort på baggrund af
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil opdatere svarene på L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18), til finansministeren
Side 4 af 4
nationalregnskabet
og er opgjort inkl. personer på orlov. Antallet af beskæftigede fordelt på stillingskategorier
omfatter kommunalt og regionalt ansatte opgjort på baggrund af KRL og omfatter tjenestemænd,
overenskomstansatte og fleksjob, men er eksklusiv ekstraordinært ansatte og elever. Ændringer i
overenskomster mv. kan betyde, at udviklingen i de enkelte regionale og kommunale personalegrupper ikke
kan sammenlignes 1:1 over tid. 1) Omfatter stillingskategorier under overenskomstområderne social- og
sundhedspersonale, KL og social- og sundhedspersonale, Regioner. Udover stillingskategorien social- og
sundhedsassistenter omfatter opgørelsen sygehjælpere, beskæftigelsesvejledere, plejehjemsassistenter, 1.
assistenter, assistenter aften/nat, plejere samt plejere og sosu-assistenter trin 26-30. 2) Omfatter
stillingskategorierne sygeplejersker og ledende sygeplejersker under overenskomstområderne syge- og
sundhedspersonale. 3) Omfatter overenskomstområderne pædagogisk personale i
daginstitution/klub/skolefritidsordning samt pædagogisk personale i dagplejeordninger. 4) Omfatter
stillingskategorierne under overenskomstområderne børnehaveklasseledere, lærere, timelønnede lærere og
øvrige lærere mv. under ovenskomsområdet lærere m.fl. i folkeskolen og specialundervisning.
Kilde: Danmarks Statistik,
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018, Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor (KRL) og egne beregninger.
Det skal understreges, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem realvæksten
i det offentlige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Der er såle-
des ikke tale om en konkret vurdering af udviklingen i den offentlige beskæftigelse
på baggrund af en forudsat realvækst i det offentlige forbrug. Sammenhængen
mellem det offentlige forbrug og den offentlige beskæftigelse afhænger blandt
andet af, hvor stor en del af det offentlige forbrug, der produceres i den offentlige
sektor
og dermed af offentligt ansatte
og hvor stor en del, der købes i form af
varer og tjenesteydelser fra private leverandører
og dermed produceres af privat
ansatte. Derfor er antallet af offentligt ansatte ikke i sig selv et mål for omfanget
eller kvaliteten af den offentlige service, men et udtryk for hvor stor en del af de
offentlige ydelser, der produceres af offentligt ansatte fremfor fx privat ansatte.
Regeringens konkrete udgiftsprioriteringer, herunder fordelingen af ressourcerne
til forbrugsudgifter på forskellige områder, vil blive fastlagt løbende i forbindelse
med de årlige finanslovsaftaler og økonomiaftalerne med kommuner og regioner.
I praksis er det op til de enkelte kommunale, regionale og statslige institutioner at
bestemme anvendelsen af deres budgetter på fx løn til offentligt ansatte eller køb
af ydelser fra den private sektor, herunder at fastsætte antallet af ansatte i forskel-
lige stillingskategorier. Regneeksemplerne i tabel 1 kan derfor ikke tages som ud-
tryk for regeringens politik.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister