Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2023283_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 298 (Alm. del) af 16.
januar 2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svarene på L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18),
således at udviklingen i de forskellige stillingskategorier vises fra 2019 og frem til
2025?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at tallene for den beregningstekniske udvikling i
den offentlige beskæftigelse fordelt på stillingskategorier fra 2019 til 2025 er sam-
let i tabel 1. Talgrundlaget er det samme som i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
15, 17, 19 og 21 (L 241) af 31. august 2018,
men tabellen viser udviklingen fra 2019
til 2025 mod 2017 til 2025 i de tidligere besvarelser. I forhold til forudsætningen
om den beregningstekniske udvikling i den offentlige beskæftigelse, herunder
fordelingen på stillingskategorier, frem mod 2025 er det nødvendigt at fremhæve
en række forbehold. Forbeholdende er beskrevet i nedenstående svar, og er de
samme som beskrevet i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 15, 17, 19 og 21 (L 241)
af 31. august 2018.
De beregningstekniske forudsætninger om udviklingen i den offentlige beskæfti-
gelse frem mod 2025 senest er opgjort i
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslof-
ter 2022,
august 2018. Nedenstående besvarelse er baseret på det mellemfristede
2025-forløb fra august 2018, som tager udgangspunkt i det på daværende tids-
punkt foreliggende datagrundlag, forudsætninger mv. Danmarks Statistik har
siden offentliggjort foreløbige tal for den offentlige beskæftigelse i 2018, og der er
udarbejdet nye skøn og forudsætninger for den offentlige beskæftigelse i 2019 og
2020 i
Økonomisk Redegørelse,
december 2018. Det bemærkes, at der vil blive udar-
bejdet opdaterede forudsætninger om den beregningstekniske udvikling i den of-
fentlige beskæftigelse frem mod 2025 i
Danmarks Konvergensprogram 2019,
som for-
ventes offentliggjort i foråret 2019. Det bemærkes endvidere, at antallet af offent-
ligt ansatte SOSU-assistenter, sygeplejersker mv. senest er opgjort for 2018, men i
tabel 1 tages udgangspunkt i 2017-tallet i overensstemmelse med
Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 15, 17, 19 og 21 (L 241) af 31. august 2018.
Regeringen har en målsætning om en basisrealvækst i det offentlige forbrug på 0,3
pct. årligt. Hertil kan komme udgifter muliggjort af reformer samt øgede udgifter
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil opdatere svarene L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18), til finansministeren
Side 2 af 5
til danskernes sikkerhed. Regeringen har ikke opstillet en særskilt sigtelinje for
udviklingen i den offentlige beskæftigelse, og der skønnes ikke over sammensæt-
ningen af offentlige ansatte på personalegrupper.
I
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018, forudsættes real-
væksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i gennemsnit at udgøre ca.
0,4 pct. årligt fra 2018 til 2025 varer til regeringens målsætning om en basisreal-
vækst tillagt den del af forsvarsløftet, som er kategoriseret som værende offentligt
forbrug.
Væksten i det demografiske træk er beregnet til i gennemsnit 0,65 pct. årligt i peri-
oden 2019-25. Det bemærkes, at beregningen af det demografiske træk er af me-
kanisk karakter og generelt skal fortolkes varsomt. Det demografiske træk anven-
des primært som et element i en langsigtet holdbarhedsberegning. Det demografi-
ske træk tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsforbedringer i det
offentlige og indgår som ét blandt mange input i den løbende tilrettelæggelse af
finanspolitikken. Det er et politisk valg, hvordan der prioriteres mellem tilførsel af
flere ressourcer til offentlige forbrugsudgifter og fx lavere skat.
Den beregningstekniske forudsatte udvikling i den offentlige beskæftigelse i
Opda-
teret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018 er baseret på den forud-
satte realvækst i det offentlige forbrug og beregningstekniske principper. Den
forudsatte udvikling i den offentlige beskæftigelse er blandt andet baseret på anta-
gelsen om en konstant lønsums- og varekøbskvote i det offentlige forbrug. Hvis
der tages udgangspunkt i en anden sammensætning af det offentlige forbrug, vil
den forudsatte realvækstrate i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i
Opdate-
ret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018 kunne give anledning til en
stigning i den offentlige beskæftigelse,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 304
(Alm. del) af 16. januar 2019.
Det er ikke umiddelbart muligt at opgøre antallet af SOSU-assistenter, sygeplejer-
sker, pædagoger og lærere som andele af det samlede antal ansatte i den offentlige
forvaltning og service. Det skyldes, at der ikke findes en sammenhængende stati-
stik for den offentlige beskæftigelse med en tilstrækkelig detaljeringsgrad. Dan-
marks Statistik offentliggør således ikke tal for den offentlige beskæftigelse fordelt
på stillingskategorier.
Antallet af offentligt ansatte SOSU-assistenter, offentligt ansatte sygeplejersker,
offentligt ansatte pædagoger og offentligt ansatte lærere er i stedet opgjort på bag-
grund af data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), der dæk-
ker regionalt og kommunalt ansatte. En opgørelse baseret på KRL er imidlertid
ikke direkte sammenlignelig med den offentlige beskæftigelse opgjort i Danmarks
Statistiks
nationalregnskab,
som ligger til grund for Finansministeriets beregnings-
tekniske forudsætninger om udviklingen i den offentlige beskæftigelse, og de be-
regningstekniske eksempler i tabel 1 er således behæftet med væsentlig usikkerhed.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil opdatere svarene L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18), til finansministeren
2023283_0003.png
Side 3 af 5
I tabel 1 fremgår den beregningsteknisk forudsatte ændring i den offentlige be-
skæftigelse fra 2019 til 2025 i hhv. grundforløbet og et forløb med en offentlig
forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk. I begge forløb for den
offentlige beskæftigelse er der tale om beregningstekniske, illustrative opgørelser,
og de afspejler således ikke politiske beslutninger om lønsumskvoten eller sam-
mensætningen af det offentlige forbrug i de kommende år. Der er derfor ikke tale
om en vurdering af virkningen af regeringens økonomiske politik på udviklingen i
den offentlige beskæftigelse. I tabel 1 fremgår desuden en række regneeksempler,
hvor det beregningsteknisk er lagt til grund, at antallet af SOSU-assistenter, syge-
plejersker, pædagoger og lærere udvikler sig proportionalt med den samlede of-
fentlige beskæftigelse frem mod 2025. Det skal understreges, at regneeksemplerne
ikke afspejler en konkret politisk målsætning eller prioritering, men udelukkende
er et beregningsteknisk regneeksempel under de givne forudsætninger.
Tabel 1
Antal beskæftigede i den offentlige forvaltning og service, antal SOSU-assistenter, antal sygeplejersker,
antal pædagoger og antal lærere, 2017-2025
2017
1.000 beskæftigede
Grundforløb
Offentlig forvaltning og service
Årlig ændring
SOSU-assistenter
1)
Årlig ændring
Sygeplejersker
2)
Årlig ændring
Pædagoger
3)
Årlig ændring
Lærere
4)
Årlig ændring
64
50
54
45
818
819
1
45
0
54
0
50
0
64
0
820
1
45
0
55
0
50
0
64
0
818
-3
44
0
54
0
50
0
64
0
816
-1
44
0
54
0
50
0
64
0
814
-2
44
0
54
0
50
0
64
0
814
0
44
0
54
0
50
0
64
0
812
-2
44
0
54
0
50
0
63
0
809
-3
44
0
54
0
50
0
63
0
-1
-1
-1
-1
-11
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Ændring,
2019-25
Forløb med off. forbrugs-
vækst svarende til væksten i
det demografiske træk
Offentlig forvaltning og service
Årlig ændring
SOSU-assistenter
1)
Årlig ændring
Sygeplejersker
2)
Årlig ændring
3)
Pædagoger
Årlig ændring
Lærere
4)
Årlig ændring
64
50
54
45
818
819
1
45
0
54
0
50
0
64
0
822
3
45
0
55
0
50
0
64
0
821
-1
45
0
55
0
50
0
64
0
822
1
45
0
55
0
50
0
64
0
822
0
45
0
55
0
50
0
64
0
823
1
45
0
55
0
50
0
64
0
824
1
45
0
55
0
50
0
64
0
825
1
45
0
55
0
51
0
64
0
0
0
0
0
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil opdatere svarene L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18), til finansministeren
Side 4 af 5
Anm.: 2017-tallet angiver opgjorte tal for den offentlige beskæftigelse. Grundet afrunding stemmer år-til-år
ændringen ikke nødvendigvis overens med udviklingen i niveauet. Det bemærkes, at talgrundlaget er det
samme som i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 15, 17, 19, 21, 23 og 25 (L 241) af 31. august 2018.
Der er
imidlertid foretaget en mindre præcisering af den offentlige beskæftigelse i 2025 i forløbet med en offentlig
forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk. Dette indebærer, at den offentlige beskæftigelse i
2025 afrunder til 825.000 personer mod tidligere 824.000 personer, mens ændringen fra 2019 til 2025 på
2.000 personer er uændret, idet der afrundes til nærmeste 1.000 personer.
I forløbet med en offentlig forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk er der lagt til grund,
at den offentlige forbrugsvækst fra 2017 til 2018 svarer til realvæksten i grundforløbet, mens realvæksten fra
2018 til 2025 svarer til væksten i det demografiske træk. Begge forløb tager udgangspunkt i seneste
mellemfristede 2025-forløb fra august 2018. Ifølge Danmarks Statistiks nyeste opgørelse udgjorde den
offentlige beskæftigelse knap 826.000 personer i 2018, og i
Økonomisk Redegørelse,
december 2018 skønnes
den offentlige beskæftigelse at udgøre 824.000 personer i både 2019 og 2020.
Antallet af offentligt beskæftigede i den offentlige forvaltning og service er opgjort på baggrund af
nationalregnskabet
og er opgjort inkl. personer på orlov. Antallet af beskæftigede fordelt på stillingskategorier
omfatter kommunalt og regionalt ansatte opgjort på baggrund af KRL og omfatter tjenestemænd,
overenskomstansatte og fleksjob, men er eksklusiv ekstraordinært ansatte og elever. Ændringer i
overenskomster mv. kan betyde, at udviklingen i de enkelte regionale og kommunale personalegrupper ikke
kan sammenlignes 1:1 over tid. 1) Omfatter stillingskategorier under overenskomstområderne social- og
sundhedspersonale, KL og social- og sundhedspersonale, Regioner. Udover stillingskategorien social- og
sundhedsassistenter omfatter opgørelsen sygehjælpere, beskæftigelsesvejledere, plejehjemsassistenter, 1.
assistenter, assistenter aften/nat, plejere samt plejere og sosu-assistenter trin 26-30. 2) Omfatter
stillingskategorierne sygeplejersker og ledende sygeplejersker under overenskomstområderne syge- og
sundhedspersonale. 3) Omfatter overenskomstområderne pædagogisk personale i
daginstitution/klub/skolefritidsordning samt pædagogisk personale i dagplejeordninger. 4) Omfatter
stillingskategorierne under overenskomstområderne børnehaveklasseledere, lærere, timelønnede lærere og
øvrige lærere mv. under ovenskomsområdet lærere m.fl. i folkeskolen og specialundervisning.
Kilde: Danmarks Statistik,
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018, Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor (KRL) og egne beregninger.
I forhold til den offentlige forbrugsvækst i
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgifts-lofter
2022,
august 2018, skal det yderligere bemærkes, at der udover den gennemsnitlige
årlige realvækst på 0,4 pct. i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) frem mod
2025 er afsat en reserve til øvrige prioriteringer. Hvis reserven udmøntes til tiltag, der
ligger inden for det offentlige forbrug, vil det kunne give anledning til en højere of-
fentlig beskæftigelse. Forudsættes det, at hele reserven udmøntes til offentligt forbrug,
vil den gennemsnitlige realvækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) udgøre
ca. 0,8 pct. om året frem mod 2025.
En sådan udmøntning fremadrettet vil give
anledning til en beregningsteknisk stigning i den offentlige beskæftigelse på 11.000
personer fra 2019 til 2025,
jf.
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 296 (Alm. del) af 14.
januar 2019.
Det skal understreges, at der i den mellemfristede fremskrivning er tale om en
beregningsteknisk sammenhæng mellem den forudsatte realvækstrate i det offent-
lige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Der er således ikke tale
om en konkret vurdering af udviklingen i den offentlige beskæftigelse på baggrund
af en forudsat realvækst i det offentlige forbrug. Det afspejler bl.a., at der ikke er
en entydig sammenhæng mellem realvæksten i det offentlige forbrug og udviklin-
gen i den offentlige beskæftigelse. Sammenhængen mellem det offentlige forbrug
og den offentlige beskæftigelse afhænger blandt andet af, hvor stor en del af det
offentlige forbrug, der produceres i den offentlige sektor
og dermed af offentligt
ansatte
og hvor stor en del, der købes i form af varer og tjenesteydelser fra pri-
vate leverandører
og dermed produceres af privat ansatte. Derfor er antallet af
offentligt ansatte ikke i sig selv et mål for omfanget eller kvaliteten af den offentli-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil opdatere svarene L 241 - spørgsmål 15, 17, 19 og 21 (2017-18), til finansministeren
Side 5 af 5
ge service, men et udtryk for hvor stor en del af de offentlige ydelser, der produ-
ceres af offentligt ansatte fremfor fx privat ansatte.
Regeringens konkrete udgiftsprioriteringer, herunder fordelingen af ressourcerne
til forbrugsudgifter på forskellige områder, vil blive fastlagt løbende i forbindelse
med de årlige finanslovsaftaler og økonomiaftalerne med kommuner og regioner.
I praksis er det op til de enkelte kommunale, regionale og statslige institutioner at
bestemme anvendelsen af deres budgetter på fx løn til offentligt ansatte eller køb
af ydelser fra den private sektor, herunder at fastsætte antallet af ansatte i forskel-
lige stillingskategorier. Regneeksemplerne i tabel 1 kan derfor ikke tages som ud-
tryk for regeringens politik.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister