Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 296 (Alm. del) af 14.
januar 2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den årlige udvikling i den offentlige beskæftigelse frem mod
2025 og i samme tabel oplyse, hvordan den årlige udvikling i den offentlige be-
skæftigelse frem mod 2025, forventes at blive, såfremt væksten i det offentlige
forbrug følger det demografiske træk? Ministeren bedes foretage beregningen på
baggrund af et teknisk neutralt grundlag for fremskrivning af den offentlige be-
skæftigelse, jf. svar på spørgsmål 120.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at de beregningstekniske forudsætninger om ud-
viklingen i den offentlige beskæftigelse frem mod 2025 senest er opgjort i
Opdateret
2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018. Nedenstående besvarelse er
baseret på det mellemfristede 2025-forløb fra august 2018, som tager udgangs-
punkt i det på daværende tidspunkt foreliggende datagrundlag, forudsætninger
mv. I
Økonomisk Redegørelse,
december 2018 er der med udgangspunkt i nyeste
datagrundlag, forudsætninger mv. udarbejdet nye forudsætninger for den offentli-
ge beskæftigelse i årene 2018, 2019 og 2020. Det bemærkes endvidere, at der vil
blive udarbejdet opdaterede forudsætninger om den beregningstekniske udvikling
i den offentlige beskæftigelse frem mod 2025 i
Danmarks Konvergensprogram 2019,
som forventes offentliggjort i foråret 2019.
Udgangspunktet for regeringens udgiftspolitik er en basisrealvækst i det offentlige
forbrug på 0,3 pct. årligt. Hertil kan komme udgifter muliggjort af reformer samt
øgede udgifter til danskernes sikkerhed. Regeringen har ikke opstillet en særskilt
sigtelinje for udviklingen i den offentlige beskæftigelse.
I
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018, forudsættes real-
væksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i gennemsnit at udgøre ca.
0,4 pct. årligt fra 2018 til 2025. Det svarer til regeringens målsætning om en basis-
realvækst tillagt den del af forsvarsløftet, som er kategoriseret som værende of-
fentligt forbrug. Det bemærkes, at der udover den gennemsnitlige årlige realvækst
på 0,4 pct. i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) frem mod 2025 er afsat en
reserve til øvrige prioriteringer. Hvis reserven udmøntes til tiltag, der ligger inden
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk