Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2010421_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 4. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 295 (Alm. del) af 14.
januar 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse såvel den årlige vækst som den akkumulerede vækst i hvert
af årene fra 2020 og frem til 2025 for det demografiske træk og væksten i det i
offentlige forbrug i regeringens 2025-plan, i både pct. og mia. kr.?
Svar
Væksten i det demografiske træk og det offentlige forbrug frem til 2025 er senest
opdateret sammenhængende i
Opdateret 2025-forløb
fra august 2018. Besvarelse af
spørgsmålet tager derfor udgangspunkt i augustfremskrivningen.
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor me-
get ressourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil æn-
dre sig, hvis befolkningen ændrer sig, og det forudsættes at den reale udgift pr.
bruger er fastholdt uændret.
Overordnet beregnes det demografiske træk på det offentlige forbrug således ved
mekanisk at sammenholde den forventede befolkningsudvikling med senest til-
gængelige oplysninger for det samlede offentlige forbrug i nationalregnskabet, dog
med en korrektion for delvis sund aldring.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt. Væksten i
det demografiske træk anvendes primært som et element i en langsigtet holdbar-
hedsberegning, og opgørelsen er således ikke tiltænkt til beregninger af fx det
konkrete udgiftstræk i de enkelte år, navnlig ikke på særskilte udgiftsområder eller
sektorer, og er heller ikke udtryk for udgifter, der skal findes konkret finansiering
til. Det demografiske træk tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitets-
forbedringer i den offentlige sektor og indgår som ét blandt mange input i den
løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken. Det er et politisk valg, hvordan der
prioriteres mellem tilførsel af flere ressourcer til offentlige forbrugsudgifter og fx
lavere skat.
Herudover er det vigtigt at holde sig for øje, at der allerede i dag er prioriteret et
betydeligt beløb til offentligt forbrug. Udgiftsniveauet svarer således til ca. en fjer-
del af Danmarks samlede bruttonationalprodukt. Omhyggelig prioritering af mid-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oplyse såvel den årlige vækst som den akkumulerede vækst i hvert af årene fra 2020 og frem til 2025, til finansministeren
Side 2 af 3
lerne til offentlig service vil understøtte, at vigtige kernevelfærdsområder vil kunne
tilføres ekstra ressourcer. Ligeledes er der potentiale for via afbureaukratisering og
effektiviseringer at frigøre midler og dermed mindske behovet for øget offentligt
forbrug.
Væksten i det demografiske træk kan derfor ikke direkte sammenlignes et-til-et
med behovet for øget offentligt forbrug.
Det skal desuden understreges, at der i beregningen af det demografiske træk ikke
tages højde for, at omkostningen ved en ekstra bruger kan adskille sig fra de gen-
nemsnitlige omkostninger pr. bruger. Navnlig hvad angår det kollektive offentlige
forbrug, vil en stigning i befolkningen ikke automatisk afstedkomme en proporti-
onal stigning i udgifterne til forsvar, politi, administration mv.
Derudover indregnes ikke adfærdsændringer (fx ændret uddannelsestilbøjelighed
eller ændret træk på sundhedsvæsenet pga. af nye behandlingsmuligheder).
Den beregnede vækst i det demografiske træk udgør i gennemsnit 0,65 pct. om
året svarende til samlet set ca. 20 mia. kr. frem mod 2025 (målt ift. 2019-niveauet)
jf. tabel 1.
Det samlede finanspolitiske råderum i 2020-2025 (målt i forhold til
2019-niveauet) udgør på baggrund af augustfremskrivningen ca. 23�½ mia. kr. sva-
rende til en højest mulig offentlig forbrugsvækst på ca. 0,8 pct. årligt i gennemsnit.
Den demografiske udvikling skaber et pres på den offentlige sektor i de kommen-
de år. Det er regeringens holdning, at de årlige offentlige forbrugsudgifter
som
udgør mere end 500 mia. kr.
skal prioriteres og forvaltes med omhu. Det er po-
litikernes opgave løbende at efterse, hvordan opgaverne i den offentlige sektor
kan løses bedre, så danskerne får mest muligt for deres skattekroner.
Regeringen har på den baggrund en målsætning om, at det offentlige forbrug skal
vokse med en basisrealvækst på 0,3 pct. om året plus den del af det substantielle
løft af Forsvaret, som er kategoriseret som værende offentligt forbrug. I den sene-
ste mellemfristede fremskrivning fra august 2018 udgør den offentlige forbrugs-
vækst således i gennemsnit 0,4 pct. om året frem mod 2025, svarende til ca. 11¼
mia. kr. Det resterende finanspolitiske råderum er i fremskrivningen indregnet
som en reserve til øvrige prioriteringer, der i
Opdateret 2025-forløb
(august 2018)
udgør ca. 12¼ mia. kr. frem mod 2025 (målt i forhold til niveauet i 2019).
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oplyse såvel den årlige vækst som den akkumulerede vækst i hvert af årene fra 2020 og frem til 2025, til finansministeren
2010421_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Vækst i det demografiske træk og det offentlige forbrug
Vækst i det demografiske træk
Årlig vækst, mia. kr. (2019-priser)
Akkumuleret vækst, mia. kr. (2019-priser)
Årlig pct.-vis vækst
2020
3
3
0,6
2021
3
6�½
0,6
2022
3
9�½
0,6
2023
3�½
13
0,7
2024
3�½
16�½
0,7
2025
3�½
20
0,7
Gns.
2020-2025
3�½
-
0,65
Offentlig forbrugsvækst
Årlig vækst, mia. kr. (2019-priser)
Akkumuleret vækst, mia. kr. (2019-priser)
Årlig pct.-vis vækst
2
2
0,4
2
4
0,4
0,4
8�½
0,5
1�½
10
0,3
11¼
0,3
2
-
0,4
Finanspolitisk råderum i alt
Årlig vækst, mia. kr. (2019-priser)
Akkumuleret vækst, mia. kr. (2019-priser)
Årlig pct.-vis vækst
0,3
2
0,4
1,0
6
14
1,2
5
19¼
1,0
23�½
0,8
4
-
0,8
Anm.: Det offentlige forbrug er opgjort ekskl. afskrivninger. Det finanspolitiske råderum i alt er opgjort som den
højest mulige vækst i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger målt i forhold til udgiftsniveauet i 2019.
Kilde: Danmarks Statistik, Opdateret 2025-forløb, august 2018 og egne beregninger.
Det bemærkes, at tallene i tabel 1 er baseret på
Opdateret 2025-forløb
fra august
2018, og tabel 1 er således ikke baseret på de seneste skøn for det offentlige for-
brug i 2020, som blev opdateret i
Økonomisk Redegørelse,
december 2018.
En samlet opdatering af væksten i det demografiske træk og skøn for realvæksten i
det offentlige forbrug mv. frem mod 2025 vil blive udarbejdet i forbindelse med
Danmarks Konvergensprogram 2019,
som offentliggøres i foråret 2019. Her indarbej-
des virkningen af blandt andet
Aftalen om finansloven for 2019
og
Aftale om ny regule-
ring af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister