Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2006225_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 294 af 11. januar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne på BNP og arbejdsbuddet af følgende
politiske forslag fra Socialdemokratiet:
Socialdemokratiets forslag: Danmark er for lille til store forskelle (jf. svar på
spørgsmål 251)
Socialdemokratiets forslag til en vækstplan (jf. svar på spørgsmål 508 (2017-
18)
Tilbagerulning af integrationsydelsen (jf. svar på L 1- spørgsmål 43)
Tilbagerulning af kontanthjælpsloftet (Jobreformens fase I) (jf. svar på L 1-
spørgsmål 43)
Tilbagerulning af aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag
for pensionsindbetalinger (jf. svar på L 1- spørgsmål 43)
Annullering af løft af rammen for offentlige investeringer (jf. svar på L 1
spørgsmål 43)?
Vil ministeren herudover vurdere, hvad betydningen vil være, hvis man også tilba-
geruller:
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet, og erhvervs- og iværksætterinitiativer
(svar på L1- spørgsmål 43)?
Svar
De i spørgsmålet angivne forslag, inkl. tilbagerulning af aftaler om flere år på ar-
bejdsmarkedet og erhvervs- og iværksætterinitiativer, vurderes samlet set at redu-
cere BNP med ca. 3�½ mia. kr. i 2025. Det dækker over en reduktion i fuldtidsbe-
skæftigelsen på ca. 4.600 personer, svarende til en BNP-virkning på ca. 1¼ mia.
kr. i 2025, samt en mindsket produktivitet på ca. 2¼ mia. kr. i 2025,
jf. nærmere
nedenfor.
Virkning på arbejdsudbud
Den negative virkning på arbejdsudbuddet skal blandt andet ses i lyset af tilbage-
rulningen af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbeta-
linger
(februar 2018), der sænker skatten og blandt andet øger incitamentet for
seniorer til at blive længere på arbejdsmarkedet.
Aftale om lavere skat på arbejdsind-
komst og større fradrag for pensionsindbetalinger
skønnes isoleret set at øge arbejdsud-
buddet med ca. 1.350 personer,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål L1
spørgsmål 43.
En tilbagerulning svækker således arbejdsudbuddet tilsvarende.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om konsekvenserne på BNP og arbejdsbuddet af følgende politiske forslag fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2006225_0002.png
Side 2 af 3
Forslagene i Socialdemokratiets udspil
Danmark er for lille til store forskelle,
der indebærer
højere beskatning af afkast af opsparing samt forslaget om en supermillionærskat,
skønnes at reducere arbejdsudbuddet med i alt ca. 700 personer,
jf.
svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 251 (alm. del) af 11. december.
Hertil kommer en negativ virkning på arbejdsudbuddet i tilfælde af blandt andet
tilbagerulning af integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og flere år på arbejds-
markedet.
Samlet set vurderes de anførte initiativer i spørgsmålet at reducere arbejdsudbud-
det med ca. 4.600 personer,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Arbejdsudbudsvirkninger af forslag fra Socialdemokratiet og tilbagerulning af initiativer, 2025-effekter.
Fuldtidspersoner
Initiativer
Socialdemokratiets forslag:
Danmark er for lille til store forskelle
Socialdemokratiets forslag til en vækstplan:
Vækst der virker
1)
Tilbagerulning af integrationsydelsen
Tilbagerulning af kontanthjælpsloft
Tilbagerulning af aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger
Tilbagerulning af Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
Tilbagerulning af Aftale om erhvervs
og iværksætterinitiativer
I alt
BNP-effekt vedr. arbejdsudbud, mia. kr.
-700
-200 til -250
-500
-700
-1.350
-700
-350
Ca. -4.600
-1 ¼
Anm.: Enkelttiltag er afrundet til nærmeste hele antal 50 personer. Totalen er afrundet til hele antal 100 personer.
BNP-effekten er afrundet til nærmeste kvarte milliard. De anførte skøn er behæftet med usikkerhed.
1)
Det bemærkes, at den samlede effekt af
Vækst der virker
slønnes til i intervallet -200 til -250
fuldtidspersoner, jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 299 (alm. del) af 4. april 2017. I plannen indgår
initiativet opkvalificering hele livet, som på kort sigt har en negativ arbejdsubudsvirkning, men senere øger
produktiviteten. Der er indregnet en mindre BNP-effekt på -0,1 mia.kr. i 2025.
Kilde: Finansministeriets
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 299 (alm. del) af 4 april 2017, svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 43(L1) (alm. del) af 5. december 2018
og
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 251 (alm. del) af 11.
december.
Det bemærkes, at der er et væsentligt overlap mellem
Aftale om erhvervs- og iværksætter-
initiativer
samt
Vækst der virker.
Det betyder konkret, at den beregning, der er foretaget
med
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 508 (alm. del) af 23. august 2018,
beregner
effekten af de tiltag i
Vækst der virker,
som går udover
Aftale om erhvervs- og iværksæt-
terinitiativer.
Eksempelvis beregnes i det svar effekten af at øge fradraget på forskning
og udvikling fra 110 pct. til 130 pct., som forudsættes at øge strukturelt BNP med i
størrelsesordenen 1 mia. kr. og beskæftigelsen med ca. 150 personer. Hvis
Aftale om
erhvervs- og iværksætterinitiativer
tilbagerulles, vil
Vækst der virker
i stedet øge fradraget fra
100 pct. til 130 pct., hvilket skønsmæssigt øger strukturelt BNP med ca. 1�½ mia. kr.
og beskæftigelsen med 250 personer,
jf.
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 299 (alm.
del) af 4 april 2017
. Tabel 1 indeholder derfor beregningerne fra
svar på Finansudvalgets
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om konsekvenserne på BNP og arbejdsbuddet af følgende politiske forslag fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2006225_0003.png
Side 3 af 3
spørgsmål nr. 299 (alm. del) af 4 april 2017,
eftersom der spørges til en tilbagerulning
af
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer.
Uden tilbagerulning af
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
skønnes det samlede
fald i arbejdsudbuddet til ca. 4.300 personer, mens skønnet for BNP-virkningen vedr.
arbejdsudbud forbliver ca. uændret.
Tiltag som påvirker produktiviteten
Over perioden 2021-2025 har regeringen samlet set prioriteret ca. 19�½ mia. kr. til
et løft af de offentlige investeringer. Regeringens løft af de offentlige investeringer
giver mere plads til at gennemføre investeringer i ny digital infrastruktur og inve-
steringer på infrastrukturområdet, som øger grundlaget for økonomisk vækst. Løf-
tet af de offentlige investeringer bidrager skønsmæssigt til at øge velstanden i sam-
fundet via øget produktivitet svarende til ca. 1¾ mia. kr. i 2025,
jf. tabel 2.
Såfremt
dette løft tilbagerulles, vil det således give færre muligheder for offentlige investe-
ringer, ligesom velstandsgevinsten herfra forbigås.
Socialdemokratiets udspil
Danmark er for lille til store forskelle
skønnes at reducere
produktiviteten med i størrelsesordenen �½ mia. kr. i 2025,
jf. svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 251 af 11. december 2018.
Forslaget medfører, at der indføres et loft
over fradrag i selskabsskatten for højtlønnede medarbejdere. Det er i beregningen
af virkningen på produktivteten lagt til grund, at loftet virker på investeringerne
omtrent som en forhøjelse af den effektive selskabsskattesats.
Tabel 2
Produktivitet der påvirker BNP
BNP-effekt, mia. kr., 2025-virkning
Initiativer
Danmark er for lille til store forskelle
Annullering af løft af rammen for offentlige investeringer
I alt
-0,5
-1,7
-2¼
Anm.: Totalen er afrundet til nærmste kvarte milliard. Skønnene er forbundet med usikkerhed.
Kilde: Diverse aftaletekster og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister