Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 287 (Alm. del) af 4. januar
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det forventede merprovenu i 2025, hvis der gives adgang til
aldersopsparing for de personer, der er omfattet af den obligatoriske opsparing, jf.
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførsels-
modtagere,
Finansministeriet, 30. november 2018?
Svar
I
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overfør-
selsmodtagere
(november 2018) er der tale om en fradragsberettiget pensionsopspa-
ring. I forhold til de mellemfristede fremskrivninger er virkningen på de offentlige
finanser frem mod 2025 altovervejende en udskydelse af skat. De fradragsberetti-
gede indbetalinger medfører en svækkelse af den offentlige saldo (inkl. adfærd) på
ca. 0,2 mia. kr. i 2020 stigende til ca. 1 mia. kr. 2025 (2019-niveau). Efterhånden
som pensionsopsparingen giver anledning til pensionsudbetalinger, vil øgede skat-
teindtægter og aftrapning af offentlige pensionsydelser i stigende omfang modvir-
ke den svækkelse af den offentlige saldo. Ligeledes vil der gradvist opnås øgede
indtægter fra pensionsafkastskat (PAL-skat). På langt sigt indebærer ordningen
isoleret en styrkelse af den primære saldo og den finanspolitiske holdbarhed.
Med udgangspunkt i de mellemfristede fremskrivninger vil indførelse af en obliga-
torisk pensionsordning med indbetalinger til aldersopsparing styrke de offentlige
finanser frem mod 2025 i forhold til den fradragsberettigede pensionsordning i
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførsels-
modtagere,
fordi pensionsindbetalingerne er skattepligtige. Det vil dog ikke være
provenuneutralt i forhold til ingen obligatorisk opsparing i det mellemfristede
forløb grundet tab af skatteindtægter fra tilbageløb.
Da indbetalingerne vil være omfattet af loftet vil udnyttelse af ordningen uden
strafafgift til den enkelte forudsætte, at ATP skal indhente oplysninger om, hvor-
vidt personen i øvrigt har indbetalinger til aldersopsparing og i givet fald foretage
indbetalingen (delvist) til fradragsberettigede ordninger. Dette vil være administra-
tivt vanskeligt og medføre større administrationsomkostninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk