Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2023876_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 283 (Alm. del) af 3. januar
2019 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende eksempler på offentlig erhvervsaktivitet i kommuner,
regioner og staten, der dels er eksempler på aktivitet, som det offentlige skal udfø-
re, dels eksempler på aktiviteter som det offentlige kan udføre, men ikke er for-
pligtet til?
Svar
Den 5. april 2018 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, og Ra-
dikale Venstre
Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører.
Som opfølgning på delaftalen blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af
Dansk Erhverv, DI, KL og Danske Regioner, hvori Erhvervsministeriet, Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet og Finansministeriet (formand) også deltog.
Arbejdsgruppen havde til opgave at udarbejde konkrete forslag til, hvilke offentli-
ge erhvervsaktiviteter, der bør begrænses. Arbejdsgruppens anbefalinger skulle
både omfatte begrænsninger i de lovbestemte erhvervsaktiviteter og begrænsnin-
ger i kommunalfuldmagtsreglerne om erhvervsaktivitet.
Det bemærkes, at der ikke findes en entydig definition af offentlig erhvervsaktivi-
tet. I arbejdsgruppens behandling af offentlige erhvervsaktiviteter er begrebet af-
grænset til at omfatte erhvervsaktiviteter, som det offentlige
kan
udføre, men ikke
skal
udføre. Endvidere er konkurrenceudsættelse og muligheden for fortsat at
levere nære velfærdsydelser
også på områder, hvor der tillige er private aktører
ikke omfattet. Områder, hvor regeringen i andet regi har igangsat eftersyn af of-
fentlige erhvervsaktiviteter, er endvidere undtaget, hvilket indebærer, at afgræns-
ningen ikke omfatter lov om aktiv beskæftigelse, erhvervsfremmeordninger, fri-
kommuneforsøg, oplevelsesøkonomiske centre samt arbejde, der pågår som led i
forsyningsstrategien. Derudover er statens selskaber undtaget i afgrænsningen.
Endelig er offentlige erhvervsaktiviteter, som er baseret på internationale forplig-
telser, eller hvor der er væsentlige sikkerhedsmæssige hensyn, undtaget fra af-
grænsningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om eksempler på offentlig erhvervsaktivitet i kommuner, regioner og staten, som det offentlige skal eller kan udføre, til ministeren for offentlig innovation
2023876_0002.png
Side 2 af 3
På baggrund af ovenstående afgrænsning kan der nævnes en række eksempler
inden for hhv. stat, kommuner og regioner på offentlig erhvervsaktivitet, som det
offentlige kan udføre, men ikke skal udføre. Eksemplerne fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Eksempler på offentlig erhvervsaktivitet, som det offentlige
kan
men ikke
skal
udføre
Myndighed
Aktivitet
Hjemmel
§ 6 UM (Institut for Men-
neskerettigheder)
Institut for Menneskerettigheders indtægts-
dækkede virksomhed vedrører bl.a. konsu-
lentydelser samt egne og andres udgivelse
af bøger, rapporter og lignende.
Konsulentsyn på skibe, f.eks. bestigelse af
skibe inden reders køb, med henblik på at
give rederne en - uforpligtende - forhånds-
orientering om, hvilke ændringer der må
forventes foretaget, såfremt de pågælden-
de skibe skal føre dansk flag.
VIVE kan som en del af sin IDV udføre
forskningsbaserede analyser og udred-
ningsopgaver, reviewbaserede analyser,
kombinerede kvantitative og kvalitative
undersøgelser samt i mindre omfang data-
indsamlingsopgaver.
Udbud af kurser og rekvirerede opgaver
mv.
Lov om oprettelse af Institut for Menne-
skerettigheder - Danmarks Menneskeret-
tighedsinstitution (Lov nr. 553 af
18/06/2012).
Finanslovens § 08.71.01, punkt 7.
Bekendtgørelse om betaling for syn af
skibe m.v. (BEK nr. 268 af 18/03/2013)
udstedt i medfør af lov om sikkerhed til
søs (LBK nr. 72 af 17/01/2014).
Lov om et analyse- og forskningsinstitut
for kommuner og regioner (Lov nr. 549
af 18. juni 2012, som ændret ved lov nr.
709 af 8. juni 2017).
§ 8 EM (Søfartsstyrel-
sen)
§ 10 ØIM (VIVE)
§ 19 UFM (Medie- og
journalisthøjskolen)
§ 9. Højskolen skal ved udbud af kurser
og andre aktiviteter som indtægtsdækket
virksomhed følge god markedsførings-
skik og må ikke påføre andre urimelig
konkurrence, jf. lbk nr. 154 af 27/2/2018
om medie- og journalisthøjskolen.
Lov om kommunernes og regionernes
anvendelse af fast ejendom og løsøre til
brug for reklamering for andre. (Lov nr.
490 af 7. juni 2006).
Kommuner og regioner
Kommuner og regioner kan anvende fast
ejendom og løsøre til brug for reklamering
for andre, såfremt reklameringen er i over-
ensstemmelse med markedsføringsloven
og anden lovgivning.
Kommuner
Kommuner kan opkræve vederlag af bru-
Biblioteksloven (LBK nr. 100 af 30.
gerne for særlige serviceydelser, der er
januar 2013 om biblioteksvirksomhed)
knyttet til folkebibliotekernes betjening, men
som har en mere vidtrækkende karakter
end benyttelse på stedet, udlån af materia-
ler og almindelig vejledning. Derudover kan
kommuner også sælge viden, som er opar-
bejdet i folkebiblioteket i forbindelse med
løsning af de almindelige biblioteksopgaver.
Kommuner kan forarbejde og videreudvikle
denne viden med henblik på salg. Salget
skal tilrettelægges på en sådan måde, at
det ikke påvirker varetagelsen af de almin-
delige biblioteksopgaver i et urimeligt om-
fang.
Det fremgår af afgrænsningen ovenfor, at offentlig erhvervsaktivitet i regi af ar-
bejdet med fair og lige konkurrence omfatter erhvervsaktiviteter, som det offentli-
ge
kan
udføre, men ikke
skal
udføre. Det medfører også, at der på baggrund af-
grænsningen ikke kan siges at være eksempler på erhvervsaktivitet, som det of-
fentlige skal udføre.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om eksempler på offentlig erhvervsaktivitet i kommuner, regioner og staten, som det offentlige skal eller kan udføre, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation