Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2004687_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 37
Doknr.
59881
Dato
23-01-2019
Folketingets Finansudvalg har d. 3. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 282
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 282:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen siden valget i 2015 i antallet af folk med lille
tilskyndelse til at tage et arbejde?”
Svar:
Det økonomiske incitament til at være i beskæftigelse
frem for at modtage overfør-
selsindkomst
kan opgøres med udgangspunkt i to beslægtede begreber:
Forskelsbe-
løbet
og
nettokompensationsgraden.
Forskelsbeløbet
er et absolut begreb, der opgøres i kroner, og angiver forskellen i den
disponible indkomst i henholdsvis en situation med beskæftigelse (beskæftigelsesal-
ternativet) og en situation, hvor forsørgelsesgrundlaget alene er overførselsindkomst
(overførselsalternativet). Et lavt forskelsbeløb indebærer et svagt økonomisk incita-
ment til beskæftigelse.
Nettokompensationsgraden
er et relativt begreb, der opgøres i pct., og angiver forhol-
det mellem den disponible indkomst i overførselsalternativet og den disponible ind-
komst i beskæftigelsesalternativet. En høj kompensationsgrad indebærer et svagt øko-
nomisk incitament til at være i beskæftigelse.
Den disponible indkomst i de to alternativer
overførselsalternativet og beskæftigel-
sesalternativet
beregnes ved at antage, at den enkelte person er beskæftiget hen-
holdsvis overførselsindkomstsmodtager i et helt kalenderår. Beregningen tager blandt
andet højde for transportudgifter til og fra arbejde og aftrapning af indkomstafhængi-
ge ydelser som boligstøtte, daginstitutionsbetaling og ægtefælles eller samlevers socia-
le pension.
Et svagt økonomisk incitament til beskæftigelse svækker isoleret set tilknytningen til
arbejdsmarkedet, jf. også
Fordeling og incitamenter 2018.
Man skal være opmærksom
på, at andre forhold end økonomiske incitamenter kan have betydning for, om den
enkelte er i beskæftigelse eller ej. Der kan fx ligge en stærk tilfredsstillelse i at bidrage
aktivt på arbejdsmarkedet, ligesom samværet med kollegaer kan have stor betydning.
Andre kan eksempelvis opleve sociale problemer eller sygdom, som holder dem væk
fra arbejdsmarkedet i en periode.
Tabel 1 viser antallet af personer, med relativt svage økonomiske incitamenter til be-
skæftigelse i henholdsvis 2015 og 2018.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om udviklingen siden valget i 2015 i antallet af folk med lille tilskyndelse til at tage et arbejde, til økonomi- og indenrigsministeren
2004687_0002.png
Tabel 1
Personer med relativt svage økonomiske incitamenter til beskæftigelse
2015
Nettokompensationsgrad over 80 pct.
Månedligt forskelsbeløb under 2.000 kr. (årets priser)
Månedligt forskelsbeløb under 2.000 kr. (2018-priser)
330.400
134.900
129.200
2018
216.800
70.800
70.800
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 personer. Opgørelsen omfatter 18-64-årige beskæftigede lønmodtagere, fuldt ledige m.fl.
samt efterlønsmodtagere. Beregningerne tager udgangspunkt i befolkningssammensætning og arbejdsmarkedsstatus i
2015. Tallet for 2015 er en opgørelse på registerdata, mens tallet for 2018 repræsenterer et skøn baseret på fremskriv-
ning af 2015-oplysninger, hvor der i fremskrivningen endvidere er taget højde for regelændringer i perioden. Forskelsbe-
løbet på 2.000 kr. er opgjort i årets pris- og lønniveau. Se
Fordeling og incitamenter 2018
for en nærmere beskrivelse af
de anvendte opgørelsesmetoder.
Kilde: Egne beregninger på Lovmodellens datagrundlag.
Faldet i antallet af personer med relativt svage økonomiske incitamenter til beskæfti-
gelse skyldes blandt andet den skønnede indkomstudvikling fra 2015 til 2018, afdæm-
pet regulering af overførselsindkomster (Skattereform 2012), indførelse af 3 karensda-
ge i dagpengesystemet (Aftale om et tryggere dagpengesystem, 2015), indførelse af
kontanthjælpsloft (Jobreform fase 1, 2015) og Skattereform 2018.
Beregningerne tager udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i 2015, som frem-
skrives til 2018 pris- og lønniveau. Befolkningens sammensætning på arbejdsmarkeds-
tilknytning, lønforskelle mv. fastholdes således uændret.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2