Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1998983_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 271 (Alm. del) af 19.
december 2018
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det offentlige forbrug for hvert år siden 2000 og frem til
2019? Opgørelsen bedes være i 2019-niveau og indeholde det offentlige forbrug
opgjort ved input- og output-metoden, samt med og uden afskrivninger.
Svar
De efterspurgte opgørelser af det offentlige forbrug fremgår af tabel 1 på sidste
side.
Det offentlige forbrug opgjort ved
inputmetoden
angiver hvor mange ressourcer, der
tilføres det offentlige forbrug
herunder i form af offentligt ansattes arbejdstimer
samt det offentliges køb af varer og tjenester fra den private sektor
korrigeret
for pris- og lønudviklingen. Der er således en klar sammenhæng mellem den
planlagte udgiftspolitik og udviklingen i de reale udgifter til offentligt forbrug målt
ved inputmetoden i nationalregnskabet.
Det offentlige forbrug opgjort ved
outputmetoden
har til hensigt at måle udviklingen
i
mængden
af de serviceydelser, som den offentlige sektor producerer, fx
operationer på hospitalerne, antal undervisningstimer og daginstitutionspladser
En højere realvækst i det offentlige forbrug ved outputmetoden end ved inputme-
toden vil som udgangspunkt være udtryk for, at produktionen af offentlige ser-
viceydelser vokser hurtigere end mængden af ressourcer, der indgår i produktio-
nen af ydelserne. Det svarer teoretisk set til en produktivitetsforbedring i den of-
fentlige sektor.
I praksis skal man dog være varsom med at tolke på den output-baserede metode
og dermed også et produktivitetsmål, der er baseret på outputmetoden.
Outputmetoden blev implementeret i forbindelse med hovedrevisionen af
nationalregnskabet i 2014 og er fortsat under udvikling, herunder i lyset af at
mængdeindikatorerne, som ligger til grund for opgørelsen, endnu ikke er fuldt
dækkende. Danmarks Statistik betegner på nuværende tidspunkt outputmetoden
som et ”første nødvendigt skridt” eller et ”indledende grundlag” for beregning af
produktivitetsudviklingen i den offentlige sektor
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om det offentlige forbrug for hvert år siden 2000 og frem til 2019, til finansministeren
Side 2 af 3
nr. 441 (Alm. del) af 26. juni 2018
og Offentlig
produktion og produktivitet, 2008-2014,
Danmarks Statistik.
Konklusioner på baggrund af outputmetoden bør således højst drages på bag-
grund af tendenser, der observeres over en længere årrække, og selv da er de usik-
re. Ændringer på kort sigt kan være udtryk for tilfældige udsving i fx kapacitetsud-
nyttelse, løbende justeringer til ændrede behov, ændringer i lovgivningen mv., som
ikke nødvendigvis udtrykker den underliggende produktion eller produktivitet.
Blandt andet på baggrund heraf fremskrives det reale offentlige forbrug i Finans-
ministeriets vurderinger med afsæt i den input-baserede metode. Dertil kommer,
at inputmetoden er den relevante opgørelse i forbindelse med planlægningen af
udgiftspolitikken.
I tabel 1 er det offentlige forbrug opgjort både inklusive og eksklusive afskrivnin-
ger.
Opgørelsen af det offentlige forbrug i nationalregnskabet omfatter afskrivninger
(forbrug af fast realkapital), der er et beregnet udtryk for den tekniske og fysiske
værdiforringelse af produktionsapparatet i offentlig forvaltning og service. Af-
skrivningerne beregnes ud fra beregningstekniske antagelser om tidligere investe-
ringers levetid mv. Afskrivningerne neutraliseres i opgørelsen af den offentlige
saldo ved en tilsvarende teknisk indregning på indtægtssiden.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om det offentlige forbrug for hvert år siden 2000 og frem til 2019, til finansministeren
1998983_0003.png
Tabel 1
Offentligt forbrug inklusive og eksklusive afskrivninger opgjort ved input- og outputmetoden, 2000-2019
2000
Mia. kr. (2019-priser)
Inputmetode
Offentligt forbrug
inklusive afskrivninger
Offentligt forbrug
eksklusive afskrivninger
470,2
408,8
479,2
418,1
489,4
428,2
490,6
429,8
498,1
436,1
504,1
442,0
516,9
456,6
523,1
460,8
536,3
476,2
548,9
488,9
551,8
491,0
541,2
480,8
545,9
486,1
543,6
483,2
546,6
486,0
550,1
489,6
551,2
490,4
555,0
494,4
557,2
496,3
560,0
498,8
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Outputmetode
Offentligt forbrug
inklusive afskrivninger
Offentligt forbrug
eksklusive afskrivninger
441,3
380,6
449,7
389,3
459,3
398,7
460,4
400,2
467,5
406,1
473,1
411,6
485,1
425,1
490,9
429,1
506,9
447,0
522,3
462,3
530,6
469,9
527,3
466,9
531,3
471,4
530,8
470,4
541,0
480,4
550,1
489,6
551,0
490,2
555,0
494,4
-
-
-
-
Anm.: Det offentlige forbrug er opgjort i 2019-priser. Opregningen til 2019-priser er baseret på skøn for prisudviklingen for det offentlige forbrug i 2018 og 2019 fra
Økonomisk Redegørelse,
december
2018. Det offentlige forbrug i 2018 og 2019 er ligeledes opgjort pba. af skøn fra
Økonomisk Redegørelse,
december 2018. Der skønnes kun over det offentlige forbrug opgjort ved inputmetoden.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2018 og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk