Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1963034_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 27 (Alm. del) af 5. oktober
2018
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform redegøre for, hvordan regeringens årlige besparelse på 2
pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på ungdomsuddannelser under § 20.
Undervisningsministeriet i hhv. 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 og 2022 samt
akkumuleret for hver af perioderne 2016-2022, 2016-2018, 2016-2019, 2018-2022
samt 2019-2022?
Svar
Tabel 1
viser omprioriteringsbidraget på ungdomsuddannelser under Under-
visningsministeriet. Finansministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Undervisningsministeriet.
I opgørelsen er der taget udgangspunkt i de samlede statslige bevillinger til ung-
domsuddannelserne, herunder taxametertilskud, grundtilskud, kvalitetspuljer mv.
Opgørelsen er udarbejdet med afsæt i de aktivitetsprognoser, der ligger til grund
for finanslovforslaget for 2019.
Tabel 1
Omprioriteringsbidraget på ungdomsuddannelser under § 20. Undervisningsministeriet
Mio. kr., 2019-pl
Årligt
Akkumuleret (2016-2022)
Akkumuleret (2016-2018)
Akkumuleret (2016-2019)
Akkumuleret (2018-2022)
Akkumuleret (2019-2022)
2016
410
410
410
410
-
-
2017
390
788
788
788
-
-
2018
393
1.202
1.202
1.202
393
-
2019
372
1.536
-
1.536
752
372
2020
362
1.884
-
-
1.108
731
2021
352
2.224
-
-
1.453
1.078
2022
347
2.580
-
-
1.805
1.429
Anm.: Opgørelsen omfatter de samlede bevillinger til erhvervsuddannelser, erhvervsgymnasiale uddannelser, al-
mengymnasiale uddannelser og private gymnasier i form af fx taxametertilskud, grundtilskud, puljer mv. De
endelige udgiftsmæssige konsekvenser af omprioriteringsbidraget afhænger af den faktiske uddannelsesakti-
vitet. I opgørelsen af omprioriteringsbidraget har Undervisningsministeriet taget udgangspunkt i de aktivi-
tetsprognoser, der ligger til grund for FFL19. Basisåret for de forskellige opgørelser er året forinden, dvs.
for perioden 2016-2019 er basisåret 2015 og for perioden 2018-2022 er basisåret 2017.
Kilde: Finansloven for 2016, 2017 og 2018 samt finanslovforslaget for 2019.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på ungdomsuddannelser, til finansministeren
Side 2 af 2
Bevillinger til uddannelsesområdet udgøres primært af aktivitetsafhængige tilskud.
De endelige udgiftsmæssige konsekvenser af omprioriteringsbidraget vil derfor
også afhænge af den faktiske uddannelsesaktivitet, herunder hvilke prognoser der
lægges til grund for opgørelsen. Der foretages løbende opdateringer af aktivi-
tetsprognoserne, hvilket påvirker bevillingsniveauet og dermed i praksis størrelsen
af omprioriteringsbidraget.
Det bemærkes, at ovenstående opgørelse ikke tager højde for, at der i løbet af
perioden også prioriteres midler tilbage til området. Regeringen har bl.a. afsat en
reserve på ca. 0,8 mia. kr. i 2022 svarende til provenuet fra omprioriteringsbidra-
get på undervisnings, uddannelses- og kulturområdet i 2022, hvoraf ca. 0,5 mia.
kr. vedrører undervisningsområdet. Herudover er der fx afsat omkring 0,5 mia. kr.
i alt i 2016-2018 til kvalitetspuljer til erhvervsuddannelserne, 0,4 mia. kr. i puljer til
efteruddannelse på de gymnasiale uddannelser og knap 2 mia. kr. ifm. regeringens
udspil til styrkelse af erhvervsuddannelserne.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister