Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1991543_0001.png
Tak for ordet. Jeg er glad for at være til det vanlige samråd om vores nye
prognose.
Den er fuld af gode nyheder. Vi er midt i et kernesundt opsving med solid
fremgang i beskæftigelsen og holdbare stigninger i privatforbruget.
Dansk økonomi står stærkt. Det skyldes dygtige virksomheder. Det skyldes
en veluddannet arbejdsstyrke. Det skyldes også reformer. Fordi politik gør
en forskel.
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0002.png
Først lidt om de økonomiske udsigter.
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0003.png
Det går godt i dansk økonomi. Vi er nu et stykke inde i højkonjunkturen, og
år for år bliver danskerne rigere. Vi regner med fortsat vækst.
Fra 2015 til 2017 steg velstanden med næsten 11.000 kr. pr. dansker [målt
ved BNP pr. indbygger]. Hvis prognosen holder stik, er det beløb oppe på
21.000 kr. pr. dansker i 2020.
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0004.png
Figuren taler næsten for sig selv. Et af de steder, vi tydeligt kan se opsvinget,
er i beskæftigelsen.
Aldrig før har så mange været i beskæftigelse som nu. Ifølge prognosen vil
der i 2020 være 260.000 flere i beskæftigelse, end der var i 2013.
Det vil være en historisk stor beskæftigelsesfremgang.
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0005.png
Sidste år satte privatforbruget pr. dansker rekord. Der er udsigt til, at den
rekord bliver overgået i år med godt 181.000 kr. pr. dansker.
Det er 5.000 kr. mere end det seneste toppunkt i 2007. Men holdbart på en
helt anden måde. I 00’erne banede gældsætning vejen til rekorden, men
denne gang har vi arbejdet os til den.
Faktisk er forbrugerne fornuftige. Lige nu er det sådan, at husholdningerne
lægger penge til side. I 2007 var det en ganske anden sag. Dengang brugte
man 105 kr., hver gang man havde tjent 100 kr.
Det er vist med det orange område i den venstre søjle i figuren. Den del af
forbruget var kun mulig, fordi familierne optog lån.
Som det fremgår af den højre søjle, er der nu en del af vores indkomst, vi
ikke bruger, fordi vi sparer op.
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0006.png
Udviklingen på boligmarkedet ligner heller ikke det, vi så i sidste årti.
Der er ikke tegn på, at boligpriserne på enfamiliehuse stikker af. Tværtimod
følger de fint stigningen i de disponible indkomster.
Det kan man se af figuren her, som viser udviklingen i priserne på
enfamiliehuse på landsplan og de disponible indkomster. Siden 2012 er
huspriserne steget med 34 pct. Stigningen har været næsten det samme for
de disponible indkomster, nemlig 31 pct.
Det er markant anderledes end det billede, vi så i perioden 2004-2006, hvor
huspriserne galopperede fra indkomsterne.
Men vi holder fortsat et vågent øje med udviklingen, især i København.
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0007.png
Så for at opsummere: Vi er midt i et sundt, holdbart opsving.
Boligmarkedet er i god gænge, arbejdsmarkedet er i topform og
husholdningerne lægger til side, så de har noget på kistebunden til en
regnvejrsdag.
Vi ser ikke tegn på opbygning af de ubalancer, som satte et brat punktum for
opsvinget i 00’erne. Dansk økonomi står stærkt.
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0008.png
Men alligevel indeholder prognosen en vis vækstafmatning. Det skyldes i høj
grad udviklingen på eksportmarkederne. For langt de fleste lande har
væksten toppet, og de er nu på vej mod lidt lavere vækstrater.
Hvis vi ser på væksten i vores samhandelslande, så ser vi ind i en
nedadgående trappe. Det vil påvirke dansk eksport.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0009.png
Samtidig er de fleste risici nedadrettede. Der er fortsat risiko for, at
handelskonflikten mellem USA og Kina tiltager, på trods af positive
meldinger efter det seneste G20-møde.
Og Brexit kan blive en væsentlig udfordring for dansk økonomi. Situationen
udvikler sig dag for dag i øjeblikket.
Samtidig er der tegn på, at fx USA kan være på vej ind i en overophedning.
Det vil påvirke den globale vækst, hvis den amerikanske økonomi løber ind i
en hård landing.
Som minister i en lille, åben økonomi ser jeg med stor alvor på tendenser til
protektionisme og indadvendthed. Det er dårlige nyheder for Danmarks
velstand, hvis flere lande vælger at lukke for handel.
Det, vi kan gøre, er at sørge for en sund økonomi og så vidt muligt være
forberedte på de begivenheder, der rammer os udefra.
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0010.png
Spørgsmålet er, om vi er for optimistiske med vores vækstskøn?
Til det må jeg sige, at vækstskønnene i Økonomisk Redegørelse ligger lavt i
feltet af andre prognosemagere. Det skyldes blandt andet, at prognosen
inddrager de seneste oplysninger om udviklingen i den globale økonomi,
som har set gradvist svagere ud.
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0011.png
Jeg vil også lige knytte et par ord til finansloven for 2019.
Jeg er glad for, at det lykkedes os at få en god aftale i hus.
Jeg er især tilfreds med de lempelser af skatter og afgifter, vi gennemfører.
Der er skatte- og afgiftslettelser for 2,7 mia. kr. i umiddelbar virkning over
de næste fire år.
Finansloven forbedrer forholdene for erhvervslivet på en række områder.
Med finansloven styrker vi også uddannelserne, og vi giver studerende
mulighed for at tjene mere ved siden af studiet, hvilket er godt for
arbejdsudbuddet.
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0012.png
Jeg er også glad for, at finanslovsaftalen betyder, at det offentlige forbrug
bliver lavere, end vi troede i august.
Samlet set er skønnet for det offentlige forbrug nedjusteret med godt 1¼
mia. kr. i 2019. Trekvart milliard heraf er direkte knyttet til ændringer som
følge af finansloven.
12
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0013.png
Det er ikke så intuitivt, at de største søjler i figuren samtidig har den laveste
vækst. Man skulle tro, at lavere offentligt forbrug også betød lavere offentlig
forbrugsvækst.
Det gør det bare ikke nødvendigvis, men der er en god forklaring, som sådan
set også er en god nyhed.
Den højere vækstrate skyldes, at niveauet for det offentlige forbrug i 2018 er
reduceret endnu mere end i 2019. Det kan jeg jo kun være glad for.
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0014.png
Vi har faktisk haft held med at holde stigningen i det offentlige forbrug
meget afdæmpet.
Aftalen om finansloven for 2019 understøtter en sund udvikling i dansk
økonomi.
Sidste gang, forbrugsvæksten var lavere ved en finanslovsaftale, var i 2011,
og da var vi midt i finanskrisen og havde henstillinger fra EU om at
nedbringe vores underskud.
Ser man bort fra 2011, skal vi helt tilbage til 2006 for at finde et år med
lavere vækst i det offentlige forbrug.
14
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0015.png
Vi har også sørget for, at skattetrykket fortsat aftager. Det betyder, at
danskerne får flere penge mellem hænderne, som de kan bruge som de selv
finder bedst.
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0016.png
Hvert år siden folketingsvalget har vi lempet skatterne. Lempelserne i år var
større end sidste år, som igen var større end i 2016 og 2015. Vi har sørget
for, at danskerne hvert år kan beholde næsten 21 mia. kr. flere af deres egne
penge. Og bruge dem, som de finder bedst.
Alene i år har vi gennemført skattelettelser med varig virkning for over 9
mia. kr.
Skatten er blandt andet blevet sænket på biler, på arbejde og indbetalinger
til pension. Vi har også fremmet erhverv og iværksætteri ved at give bedre
vilkår for forskning og udvikling. Vi har desuden indført en række tiltag med
henblik på at gøre det lettere for den almindelige dansker at spare op i
aktier. Og vi har ryddet op i en række afgifter.
16
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0017.png
Så langt, så godt.
Jeg vil gerne have flere år som nu, hvor væksten er høj, og økonomien er
bomstærk.
Men høj vækst og velstand er ikke kommet af sig selv.
Høj vækst kommer heller ikke af sig selv i fremtiden.
Det vil jeg nu sige lidt om.
17
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0018.png
Overordnet kan højere vækst komme to steder fra:
Vi kan arbejde mere. Der er vi heldigvis godt på vej med lavere skat på
arbejde og de mange reformer af mulighederne for at være på overførsler.
Men der er selvfølgelig stadig et potentiale.
Vi kan også arbejde klogere, så vi får mere ud af den tid, vi bruger på
arbejde. Det handler om vores produktivitet.
18
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0019.png
Når vi ser frem mod 2025, bliver bidraget til væksten fra beskæftigelsen
mindre, fordi der ikke er nye, store arbejdsmarkedsreformer, der træder i
kraft.
Det stiller større krav til, at produktivitetsvæksten kommer op i gear, så den
kan drive velstandsfremgangen.
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0020.png
Helt nemt er det desværre ikke.
Timeproduktiviteten voksede med knap 4 pct. om året frem til 1995. Siden
2007 har væksten i gennemsnit kun udgjort 1 pct.
Det er ikke imponerende, og det er heller ikke den store vækstmotor.
20
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0021.png
Med den seneste revision af nationalregnskabet, kom produktiviteten
ganske vist til at se noget pænere ud.
Og vi er nu mere på linje med andre lande.
Det fik enkelte til at sige, at produktivitetsproblemet var afblæst.
Det er jeg ikke enig i.
21
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0022.png
Der er mange måder at fremme produktiviteten på.
Det kan være via innovation, bedre konkurrence, mindre unødvendigt
bureaukrati, bedre ledelse og den rette infrastruktur.
Der er nok at tage fat på.
22
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0023.png
I mellemtiden kan vi glæde os over, at reformer virker, og vi kan takke
reformer for at have forlænget det nuværende opsving.
Den strukturelle arbejdsstyrke er steget støt de senere år. Det har bidraget til
at mindske presset på arbejdsmarkedet, og det har hjulpet mange tusinder i
job.
23
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0024.png
Vi har et dynamisk og rummeligt arbejdsmarked.
Der er over 60.000 flere ældre i arbejde siden 2013. Det er en kæmpe
gevinst for det danske arbejdsmarked, at flere bidrager med deres
kompetencer længere.
Det er et flot fremskridt. Men sammenlignet med andre lande, fx vores
naboer i Norden, så arbejder personer over 60 år stadig lidt mindre i
Danmark.
Også udlændinge har bidraget betydeligt til den gode udvikling på
arbejdsmarkedet. Over 40 pct. af beskæftigelsesstigningen kan tilskrives
udlændinge.
Hvis vi fortsat skal sikre, at danske virksomheder har adgang til nok
arbejdskraft, skal der være gode rammevilkår for at tiltrække og fastholde
dygtige og arbejdsomme udlændinge. Ja, jeg kan jo nævne justeringer af
beløbsordningen som et eksempel på et godt og gavnligt tiltag.
Et andet plus er, at antallet af offentligt forsørgede er det laveste i 30 år.
Men med over 700.000 fuldtidspersoner, mener jeg stadig, vi kan få endnu
flere væk fra offentlig forsørgelse og i beskæftigelse. Der kan være behov for,
at gøre det endnu lettere og mere attraktivt at arbejde.
24
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 17. december 2018 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1991543_0025.png
25