Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 262 (Alm. del) af 13.
december 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren svare på samme spørgsmål som stillet i spørgsmål 18, men ud fra
følgende retvisende forudsætninger: 1) Råderummet i 2025 opgøres på samme
måde som i Stol På Danmark, hvilket vil sige uden regeringens efterfølgende løft
af investeringsrammen og forlængelsen af skattestoppet på punktafgifter, 2)
Rammen til en vækstreform korrigeres for, at en række elementer i Socialdemo-
kratiets vækstplan ”Vækst der Virker” nu er gennemført helt eller delvist, hvilket
f.eks. gælder investorfradrag, skattefri overdragelse til erhvervsdrivende fonde og
F&U fradrag på 110 pct. 3) Rammen til tryghed for boligejerne bortfalder, 4) Der
indregnes yderligere indtægter fra fastholdelse af skatten på fri telefon, forlængelse
af den arbejdsgiverbetalte sygedagpengeperiode med 10 dage samt de provenugi-
vende tiltag i det netop præsenterede udspil ”Danmark er for lille til for store for-
skelle”, 5) Udgiftsrammen ”Velfærdsprioriteter og reserve” justeres således, at
indtægter og udgifter er i balance?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at indeværende besvarelse ikke kan tages til indtægt
for en opdatering af Socialdemokratiets plan
Stol på Danmark
(september 2016).
Det er op til de politiske partier at fremlægge indholdet af deres politiske planer.
Indeværende besvarelse kan således alene betragtes som en illustrativ opgørelse af
det finanspolitiske råderum i 2025 under de forudsætninger, der er angivet i
spørgsmålet. Det bemærkes endvidere, at der er stillet en række spørgsmål vedrø-
rende opdatering af
Stol på Danmark
under varierende forudsætninger,
jf. svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 18 (alm. del) af 3. oktober 2018
og
svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 117 (alm. del) af 2. november 2018
For så vidt angår forudsætning 1) i spørgsmålet bemærkes det, at det finanspoliti-
ske råderum helt på linje med sædvanlig praksis er baseret på den seneste mellem-
fristede fremskrivning, og således i overensstemmelse med de finanspolitiske mål
og fastlagte udgiftslofter. Virkningen af at tilbagerulle regeringens løft af de of-
fentlige investeringer og skattestoppet for punktafgifter er således indregnet som
separate finansieringsbidrag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk