Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1996694_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 261 (Alm. del) af 12.
december 2018
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af spørgsmål 258 redegøre for, hvordan EU Kommis-
sionens forslag om fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB) vil påvirke
den danske selskabsskattebase? Og i hvilken retning vil det isoleret set trække
selskabsskatteprovenuet?
Svar
Kommissionen har den 25. oktober 2016 fremlagt to direktivforslag om et fælles
selskabsskattegrundlag, KOM(2016) 685 (Common Corporate Tax Base - CCTB),
og om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag, KOM(2016) 683 (Common
Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB). I første omgang sigtes der efter at
indføre fælles materielle regler for opgørelse af selskabsskattebasen i alle EU-
landene (CCTB), mens konsolideringen (og den skematiske fordeling af skatteba-
sen mellem medlemslandene) skal følge senere (CCCTB). Kommissionens forslag
til et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (CCCTB) forudsætter, at Kom-
missionens forslag til et fælles selskabsskattegrundlag (CCTB) er blevet vedtaget
forinden.
Indførelse af fælles regler for selskabsskattegrundlaget (CCTB) vil medføre en
betydelig omlægning af reglerne for opgørelse af den danske selskabsskattebase,
og en kvantitativ vurdering af de provenumæssige konsekvenser vil kræve en
nærmere analyse. Forslaget er fortsat under forhandling, og det er uklart hvad der
evt. vil kunne opnås enighed om.
Kommissionens forslag til CCTB indeholder en række elementer, der vil kunne
fremme investeringer og vækst, men som også vil betyde en smallere skattebase i
Danmark, herunder fradrag for egenkapitalfinansiering (ACE), fuld adgang til
fremførelse af tidligere års underskud og superfradrag for forskning og udvikling.
Forslaget indeholder desuden på en række områder lempeligere værnsregler end
de danske og giver mindre virksomheder mulighed for at vælge mellem at opgøre
deres selskabsskattebase efter CCTB eller de eksisterende danske regler og dermed
minimerer beskatningen. CCTB-forslagets smallere skattebase vil isoleret set træk-
ke i retning af en betydelig reduktion i selskabsskatteprovenuet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil redegøre for påvirkningen af den danske selskabsskattebase, til finansministeren
Side 2 af 2
Indførelse af en fælles selskabsskattebase på EU-niveau vil i væsentlig grad be-
grænse de nationale muligheder for selv at udforme selskabsbeskatningen, fx i
tilrettelæggelsen af den overordnede økonomiske politik eller muligheden for at
lukke eventuelle huller i selskabsskattelovgivningen. Regeringen arbejder derfor
bl.a. for, at landene kan vælge at have strammere værnsregler, hvilket ligeledes er
udgangspunktet i skatteundgåelsesdirektivet.
CCCTB-forslagets foreslåede fordeling af det konsoliderede skattegrundlaget ud
fra en fordelingsnøgle opgjort på baggrund af materielle aktiver, arbejdskraft og
lønsum samt omsætning vil kunne trække i retning af både et højere og et lavere
selskabsskatteprovenu for Danmark. Nogle af de store multinationale selskaber
med hovedsædefunktioner, forskning- og udviklingsaktiviteter mv. i Danmark kan
komme til at betale en lavere dansk selskabsskat end i dag, fordi hovedparten af
deres omsætning og ofte også beskæftigelse ligger i andre EU-lande. Omvendt vil
de multinationale selskaber, der i dag kun har salg (omsætning) i Danmark kunne
komme til at betale mere i dansk selskabsskat.
Opgørelsen af et konsolideret selskabsskattegrundlag (CCCTB) vil desuden bety-
de, at multinationale selskaber ikke længere vil kunne kanalisere skattepligtige
overskud fra høj- til lavskattelande via transfer pricing og tynd kapitalisering kon-
cerninternt i EU. Dette kan isoleret set trække i retning af et merprovenu for
Danmark.
De samlede virkninger af både CCTB og CCCTB skønnes på denne baggrund at
trække i retning af et lavere selskabsskatteprovenu for Danmark, sådan som for-
slagene forligger i Kommissionens udformning .
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister