Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1986864_0001.png
Samrådstale den 6. december 2018
Samrådsspørgsmål K stillet af Benny Engelbrecht (S)
5. december 2018
MODST/SI
Hvilke konsekvenser vil det få for den offentlige sektors kontrakter og
fremadrettede samarbejde med Atea, herunder i forhold til Staten og
Kommunernes Indkøbsservice (SKI), at Atea og en række tidligere Atea-chefer er
blevet dømt for bestikkelse, i det som i pressen er blevet kendt som
danmarkshistoriens største bestikkelsessag? Vil ministeren herudover oplyse,
hvilke nye tiltag regeringen vil tage for at sikre, at en lignende sag ikke kan opstå i
fremtiden og om regeringen vurderer, at sagen har påvirket danske myndigheders
omdømme?
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 41
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet formand
og tak til Benny Engelbrecht for
samrådsspørgsmålet.
Jeg vil starte med at slå fast, at jeg ser med stor alvor på
Atea-sagen.
Det er fuldstændig uacceptabelt, at leverandører til det
offentlige gør sig skyldige i kriminalitet som fx bestikkelse,
og derfor er det selvsagt også vigtigt, at vi kan og skal
reagere kraftigt over for sådanne virksomheder.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 41
Derfor satte vi også med øjeblikkelig virkning de
fællesoffentlige aftaler med Atea i bero, da virksomheden
blev dømt i juni 2018, indtil vi havde haft mulighed for at
vurdere sagen ordentligt.
Det er ingen hemmelighed, at jeg gerne så, at staten
annullerede alle kontrakter med Atea, og at vi samtidig
kunne se bort fra virksomheden, når vi udbyder nye
opgaver.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 4 af 41
Men som det er udvalget bekendt, har
Moderniseringsstyrelsen og Statens og Kommunernes
Indkøb (i daglig tale: SKI) som ansvarlige for en række
fællesoffentlige rammekontrakter efterfølgende vurderet,
efter rådgivning og vurdering fra Kammeradvokaten, at
Atea på nuværende tidspunkt må anses for selfcleanet og
derfor kan deltage i offentlige udbud.
Derudover har Moderniseringsstyrelsen besluttet, at
styrelsens gældende aftaler med Atea ikke har skullet
bringes til ophør på baggrund af Atea-sagen. SKI har
truffet en tilsvarende beslutning.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 5 af 41
Der er tale om grundige vurderinger, som
Moderniseringsstyrelsen og SKI har foretaget i samråd med
Kammeradvokaten på grundlag af gældende ret og et
meget omfattende materiale fra Atea.
Jeg har derfor taget Moderniseringsstyrelsens
og SKI’s
beslutninger og vurderinger til efterretning.
Men som nævnt, er det er ingen hemmelighed, at jeg gerne
havde set, at de eksisterende aftaler med Atea havde
kunnet bringes til ophør, og at Atea ikke ville kunne
deltage i fremtidige udbud i en periode.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 6 af 41
Det har jeg også tilkendegivet klart her i udvalget den 7.
november 2018 under et samråd om Danske Bank.
Erhvervsministeren og jeg har derfor igangsat overvejelser
om at ændre de gældende regler.
Vi vil både se på, om rammerne for dømte virksomheders
udelukkelse fra offentlige udbud kan gøres bedre for de
offentlige ordregivere, og på om vi kan gøre det lettere for
offentlige ordregivere at hæve kontrakter som følge af
kriminalitet
fx hvis en virksomhed giver bestikkelse.
Det vil jeg vende tilbage til senere.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 7 af 41
[Bemærkninger om ressortansvar]
Inden jeg går i gang med den egentlige besvarelse af
samrådsspørgsmålet, vil jeg understrege, at jeg som
minister for offentlig innovation er ressortansvarlig for det
Statslige Indkøbsprogram, der varetages af
Moderniseringsstyrelsen og SKI, ligesom jeg i øvrigt er
ressortansvarlig for Moderniseringsstyrelsens virksomhed.
Jeg har derimod ikke ressortansvaret for reglerne i
udbudsloven, der henhører under erhvervsministeren,
ligesom jeg ikke har ansvaret for, hvordan offentlige
myndigheder uden for Finansministeriets område varetager
deres relation til Atea.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 8 af 41
Spørgsmål om disse emner må jeg derfor henvise til de
relevante ministre.
Med det slået fast, vil jeg nu redegøre for, hvordan
Moderniseringsstyrelsen og SKI i samarbejde med
Kammeradvokaten har vurderet Atea-sagen.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 9 af 41
[Kommende udbud
vurderingen af
pålidelighed/selfcleaning]
Ateas adgang til at deltage i fremtidige udbudsforretninger
reguleres af udbudsloven.
Atea er som følge af dommen af 27. juni 2018 og det
efterfølgende bødeforlæg for bestikkelse, som Atea
accepterede den 12. juli 2018 som udgangspunkt udelukket
fra at deltage i offentlige udbudsprocedurer til og med den
11. juli 2022. Det følger af udbudslovens §§ 135 og 138.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 10 af 41
De enkelte, konkrete ordregivere skal i
udelukkelsesperioden i forbindelse med alle nye udbud,
som Atea måtte stå til at vinde, vurdere, om Atea efter
reglerne i udbudslovens § 138 kan betragtes som
selfcleanet.
§ 138 i udbudsloven handler om, at en virksomhed ikke
kan udelukkes fra at deltag i et udbud, hvis virksomheden
har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at
virksomheden er pålidelig.
Denne selfcleaning skal ske på baggrund af dokumentation,
som indsendes af Atea i forbindelse med de pågældende
udbud.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 11 af 41
Ifølge udbudslovens § 138 er der tre forhold, som skal
dokumenteres, før en udelukket virksomhed kan anses for
selfcleanet:
For det første skal virksomheden dokumentere, at den i
fornødent omfang har ydet erstatning for eventuelle tab
som følge af sine handlinger.
For det andet skal virksomheden aktivt have samarbejdet
med undersøgelsesmyndighederne, dvs. politi og
anklagemyndighed.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 12 af 41
Og for det tredje skal virksomheden dokumentere, at den
har truffet passende konkrete tekniske, organisatoriske og
personalemæssige foranstaltninger for at forebygge
yderligere overtrædelser af straffeloven eller øvrige
forsømmelser omfattet af udelukkelsesreglerne.
På baggrund af en omfattende redegørelse fra
Kammeradvokaten om den af Atea fremlagte
dokumentation vurderede Moderniseringsstyrelsen og SKI
den 7. september 2018, at Atea måtte betragtes som
selfcleanet efter udbudslovens § 138, og at Atea derfor ikke
ville kunne udelukkes i medfør af udbudsloven.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 13 af 41
Der er foretaget en omfattende konkret vurdering af Ateas
foranstaltninger i lyset af overtrædelsernes grovhed og
omstændighederne i øvrigt i de to sager.
Grovheden af de overtrædelser, Atea er dømt for og har
erklæret sig skyldig i, har medført en skærpet bedømmelse
af Ateas foranstaltninger.
Der er alene fokuseret på de foranstaltninger, Atea har
iværksat efter juni 2015. Atea-sagen vedrører forhold frem
til denne dato, og det skaber en klar formodning for, at
Ateas foranstaltninger før dette tidspunkt ikke var
tilstrækkelige til at kunne selfcleanes efter § 138.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 14 af 41
Kammeradvokatens redegørelse og
Moderniseringsstyrelsens og SKI’s vurdering
er tilgængelig
på styrelsens
og SKI’s hjemmesider.
Jeg oversender gerne redegørelsen og vurderingen, hvis
udvalget ønsker det.
Moderniseringsstyrelsens og SKI’s vurdering vedrører
forholdene på daværende tidspunkt, dvs. den 7. september
2018.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 15 af 41
Moderniseringsstyrelsen og SKI vil årligt genvurdere Ateas
selfcleaningsinitiativer til brug for fremtidige udbud, og
Moderniseringsstyrelsen og SKI vil altså på et senere
tidspunkt kunne ændre deres vurdering, hvis Atea ikke
måtte leve op til reglerne for selfcleaning.
Atea vil i forbindelse med de årlige vurderinger blandt
andet blive anmodet om at dokumentere, at Ateas ledelse
fortsat aktivt tager afstand fra enhver form for bestikkelse,
at Ateas compliancetiltag reelt efterleves, og at den
whistleblowerordning, som Atea har etableret, udgør en
effektiv indberetningskanal for medarbejderne.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 16 af 41
Vi vil således løbende overvåge, at Atea opretholder og
efterlever de iværksatte tiltag.
Det er imidlertid den enkelte, konkrete ordregiver, der i
forbindelse med fremtidige udbud i de kommende 4 år skal
tage stilling til, om ordregiveren finder, at Atea
hvis Atea
byder
trods de kriminelle forhold, må anses for
selfcleanet.
Dette har allerede været tilfældet for SKI, der i oktober
2018 på baggrund af et udbud har indgået en
rammekontrakt om IT-driftskapacitet. Aftalen består af to
delaftaler med henholdsvis 10 og 4 leverandører.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 17 af 41
Atea er, efter en konkret selfcleaningvurdering, tildelt
kontrakt vedrørende begge delaftaler.
Tildeling af leveringsaftaler i henhold til rammekontrakten
sker ved både miniudbud og direkte tildeling. Med andre
ord vil der være løbende konkurrence om ydelserne på
aftalen, og der er således ikke tale om, at en enkelt
leverandør er garanteret en vis omsætning.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 18 af 41
[Moderniseringsstyrelsens vurdering vedr. eksisterende
kontrakter]
Ud over selfcleaning-vurderingen har
Moderniseringsstyrelsen og SKI indhentet hver deres
redegørelse fra Kammeradvokaten og på den baggrund
truffet beslutning om ikke at bringe de gældende aftaler
med Atea til ophør under henvisning til Atea-sagen.
Kammeradvokatens vurdering er foretaget på grundlag af
bestemmelserne i de konkrete aftaler og på baggrund af
dansk rets almindelige regler om misligholdelse, idet
lovgivningen ikke indeholder specifikke regler, der
regulerer disse forhold.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 19 af 41
For så vidt angår Moderniseringsstyrelsens aftaler
vurderede Kammeradvokaten, at det på baggrund af blandt
andet formuleringerne i rammeaftalerne ville være
forbundet med betydelig risiko at fastslå, at det ville være
berettiget at ophæve aftalerne.
Kammeradvokaten vurderede samlet set, at det var
tvivlsomt, om Moderniseringsstyrelsen havde hjemmel til
at ophæve aftalerne, og at en eventuel ophævelse vil kunne
få betydelige økonomiske konsekvenser.
På den baggrund blev Moderniseringsstyrelsens aftaler med
Atea ikke ophævet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 20 af 41
SKI traf på baggrund af rådgivningen fra
Kammeradvokaten en tilsvarende beslutning for så vidt
angår SKI’s rammeaftaler med Atea.
Jeg skal samtidig også oplyse Udvalget om, at
Moderniseringsstyrelsen i slutningen af september 2018 har
forlænget tre fællesstatslige aftaler, som Atea er leverandør
på.
To af aftalerne er indgået med flere leverandører. Aftalerne
er forlænget fra udgangen af 2018 til udgangen af 2019.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 21 af 41
Forlængelserne er sket uden mit eller departementets
kendskab, hvorfor jeg har måtte udtale skarp kritik af over
for styrelsen.
Når jeg nu gerne havde set, og i øvrigt meldt klart ud, at vi
kunne ophæve de eksisterende aftaler, så havde jeg
naturligvis også gerne været forelagt muligheden for ikke at
forlænge aftalerne, inden Moderniseringsstyrelsen traf
beslutningen.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 22 af 41
Set med mine øjne er det stærkt kritisabelt, at medarbejdere
i modernisseringsstyrelsen egenhændigt har besluttet at
forlænge tre aftaler med et år, uden at hverken jeg eller
finansministeriets departement har været inde over. Jeg
mener, at ingen aftaler med Atea skulle have været
forlænget.
Jeg har på den baggrund bedt Moderniseringsstyrelsen om
at redegøre for, hvilke tiltag styrelsen vil tage for at sikre, at
en tilsvarende klar fejl ikke gentager sig.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 23 af 41
[Hvilke initiativer har og vil Moderniseringsstyrelsen og
SKI tage i forbindelse med nye udbud]
Jeg vil herefter gå over til at svare på, hvilke initiativer
Atea-sagen i øvrigt har givet anledning til.
Erfaringerne fra Atea-sagen har vist, at de
kontraktbestemmelser, der hidtil har været anvendt af
Moderniseringsstyrelsen og SKI, giver begrænsede
handlemuligheder i sager, hvor en virksomhed har begået
kriminalitet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 24 af 41
Moderniseringsstyrelsen har i forbindelse med statens
kontrakt med Danske Bank om betalingsformidlingsydelser
og i det igangværende udbud om kreditkort indarbejdet nye
kontraktbestemmelser med det formål at sikre bedre
handlemuligheder, hvis leverandøren bliver dømt.
Jeg har derfor givet Moderniseringsstyrelsen til opgave at
undersøge, om sådanne bestemmelser med fordel kan
anvendes mere generelt, og i øvrigt se på mulighederne for
at præcisere formuleringer i kontrakterne, så vi får størst
muligt handlerum inden for de gældende regler.
Arbejdet vil blive koordineret med SKI og eventuelt
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 25 af 41
[Arbejdsgruppe om regelændringer]
Ud over mulighederne for at stramme vores kontrakter har
jeg
som jeg nævnte på samrådet om Danske Bank her i
Finansudvalget den 7. november 2018
sammen med
erhvervsministeren igangsat et arbejde med at undersøge,
om det vil være hensigtsmæssigt at ændre de gældende
regler på området, og om det vil være muligt inden
rammerne af EU’s udbudsdirektiv.
Vi har nu taget initiativ til at nedsætte en arbejdsgruppe i
Erhvervsministeriet, hvor også Finansministeriet og
Justitsministeriet vil deltage.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 26 af 41
Arbejdsgruppen vil, som jeg nævnte tidligere, både skulle
beskæftige sig med reglerne om dømte virksomheders
adgang til at deltage i fremtidige udbudsforretninger og
med muligheden for at bringe allerede indgåede aftaler til
ophør, hvis en virksomhed fx begår bestikkelse i en
kontrakts løbetid.
Konkret vil vi altså se på, om rammerne for dømte
virksomheders udelukkelse fra offentlige udbud kan gøres
bedre for de offentlige ordregivere, og om man kan gøre
det lettere for offentlige ordregivere at hæve kontrakter
som følge af kriminalitet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 27 af 41
Hensigten med dette er, at det skal virke præventivt
og
altså være med til at nedbringe risikoen for, at vi skal
opleve lignende sager i fremtiden.
Derudover vil vi se på, om vi kan gøre selfcleaningreglerne
mindre omkostningsfulde for de offentlige ordregivere og
stramme de krav, der stilles til virksomheder, der er blevet
udelukket eller selfcleanet.
Der er
som jeg nævnte under det tidligere samråd
ikke
tale om juridisk enkle spørgsmål.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 28 af 41
Og vi skal nu have overvejet og drøftet mulighederne
grundigt igennem, så vi ikke laver ændringer, der utilsigtet
får konsekvenser for virksomheder, der har deres på det
rene, samtidig med, at vi selvfølgelig skal leve op til EU-
reglerne.
Vi har bedt arbejdsgruppen afrapportere inden udgangen af
første halvår 2019.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 29 af 41
[God adfærd i det offentlige]
Herefter vil jeg komme med nogle betragtninger om den
del af spørgsmålet, som vedrører den offentlige sektors
omdømme.
Det er afgørende for den offentlige sektor, at borgerne har
tillid til myndighederne og de ansatte.
Vi er derfor nødt til at tage enhver usikkerhed om fx
offentligt ansattes upartiskhed meget alvorligt.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 30 af 41
Atea-sagen blev kendt i juni 2015, hvor en række personer
blev anholdt og sigtet for korruption. Og vi har siden
dengang taget en del initiativer for at undgå bl.a.
korruption.
For eksempel har vi sat fokus på at sikre, at alle offentligt
ansatte kender de regler, der gælder for deres arbejde,
herunder reglerne om modtagelse af gaver fra fx
leverandører til det offentlige.
Moderniseringsstyrelsen udgav således i december 2017 en
revideret vejledning om god adfærd i det offentlige, der
bl.a. beskriver reglerne om modtagelse af gaver.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 31 af 41
Vi har arbejdet på at få så mange konkrete eksempler med
som muligt i den reviderede vejledning. På den måde bliver
reglerne mere håndgribelige.
For at uddanne statens ansatte yderligere, har
Moderniseringsstyrelsen i september i år
altså for ca. 3-4
måneder siden
udgivet et nyt e-kursus vedrørende god
adfærd i det offentlige.
Kurset til de statsansatte indeholder konkrete spørgsmål og
dilemmaer, som bl.a. belyser nogle af de tvivlstilfælde
vedrørende modtagelse af gaver, som offentligt ansatte kan
stå i.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 32 af 41
Vi har altså netop iværksat tiltag med henblik på at udbrede
og sikre kendskabet til de gældende regler om bl.a.
gavemodtagelse.
Jeg har bedt Moderniseringsstyrelsen om at følge med i,
om kurset til statsansatte bliver brugt i tilstrækkeligt
omfang, og vurdere, om der på den baggrund er behov for
yderligere initiativer på området.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 33 af 41
[Betydningen for danske myndigheders omdømme]
I samrådsspørgsmålet spørges der mere konkret om,
hvorvidt Atea-sagen har påvirket danske myndigheders
omdømme.
Jeg synes, det er klart, at en sag som Atea-sagen, der
involverer offentligt ansatte, kan og vil have betydning for
det offentliges omdømme.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 34 af 41
I dommen fremgår det direkte, at den aktive bestikkelse er
en samfundsskadelig kriminalitet, der er med til at
undergrave borgernes tillid til, at offentligt ansatte
varetager deres opgaver sagligt og uden at uvedkommende
hensyn til egen vinding eller fordel får indflydelse på
embedsførelsen.
Helt faktuelt kan man konstatere, at Danmark i mange år
har ligget på førstepladsen i den uafhængige organisation
Transperancy Internationals korruptionsindeks.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 35 af 41
Indekset er et udtryk for opfattelsen af korruption i den
offentlige sektor i landene og vurderes af en række
internationale organisationer og tænketanke, bl.a. World
Economic Forum og Verdensbanken.
Der er opgjort indeks for 180 lande. Hvert land har en
score på mellem 0 og 100, hvor 100 er udtryk for, at landet
opfattes at være helt uden korruption.
I 2012 og 2013 og igen i 2015 og 2016 delte vi
førstepladsen med New Zealand, mens vi i 2014 lå alene i
front.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 36 af 41
I det seneste indeks for 2017 indtager New Zealand
førstepladsen med 89 point, mens Danmarks ligger på
andenpladsen med 88 point.
Vi har i regeringen i vores handlingsplan fra marts 2017 for
FN’s verdensmål bl.a. sat os
som mål at fastholde vores
position som et at verdens mindst korrupte lande, og som
indikator bruger vi Transparancy Internationals rangliste.
Det lever vi, som det fremgår, op til. Men at ligge i top
betyder ikke, at vi kan hvile på laurbærrene.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 37 af 41
Jeg mener, at vi skal se Atea-sagen som en klar advarsel om
ikke at tage placeringen for givet, og vi skal derfor arbejde
målrettet på at bibeholde Danmarks topplacering i
korruptionsindekset.
Og det mener jeg, at vi med de igangsatte initiativer
bidrager til.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 38 af 41
[Afslutning]
Lad mig her til sidst sammenfatte mit svar.
Vi må tage til efterretning, at som de eksisterende aftaler
med Atea er formuleret, og som gælden lov er formuleret
har der ikke været grundlag for at ophæve dem, og vi må
tage til efterretning, at Atea har taget en række initiativer,
der betyder, at Atea på nuværende tidspunkt må anses for
selfcleanet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 39 af 41
Denne vurdering er foretaget den 7. september 2018 og vil
blive genvurderet med henblik på fremtidige udbud i hvert
fald én gang årligt frem til og med den 11. juli 2022. Indtil
da vil Atea så at sige være under løbende overvågning.
Som sagt havde jeg gerne set, at vi havde kunnet reagere
meget hårdere over for Atea. Derfor nedsætter jeg nu
sammen med erhvervsministeren en tværministeriel
arbejdsgruppe, hvor også Justitsministeriet vil deltage
foruden Finansministeriet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 40 af 41
Arbejdsgruppen skal komme med konkrete forslag til,
hvordan vi kan stramme reglerne, så virksomheder, der fx
er dømt for bestikkelse, kan udelukkes fra offentlige
udbud. Arbejdsgruppen skal også afdække, om vi kan
ændre udbudsloven så det bliver nemmere at ophæve
indgåede kontrakter.
Hensigten med dette arbejde er som sagt først og fremmest
præventivt, så vi minimerer risikoen for lignende sager
fremadrettet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 6. december 2018 om kontrakter og samarbejde med Atea, til ministeren for offentlig innovation
Side 41 af 41
Samtidig vil vi vurdere, om der som lovgivningen ser ud i
dag
er mulighed for skabe større sikkerhed i vores
kontrakter for, at sager som Atea-sagen vil få hårdere
konsekvenser, end tilfældet er i dag.
Disse fremadrettede initiativer er efter min mening et
vigtigt element i arbejdet med at opretholde befolkningens
tillid til den offentlige sektor og vores placering i toppen af
korruptionsindekset.
Tak for ordet!