Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2022616_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 18 (Alm. del) af 3. oktober
2018 stillet på vegne af udvalget
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere Socialdemokratiets 2025-plan, Stol på Danmark, ud fra de
gældende forudsætninger, så de nyeste tal for råderummet og det demografiske
træk benyttes, samtidig med at udgiftsposten ”Tryghed for boligejerne” fjernes, da
der er indgået en bred aftale om dette? Vil ministeren ud fra de tre forudsætninger
vurdere, om der er finansiering til at dække de øvrige udgiftsposter i 2025-planen?
Hvordan vil det endvidere påvirke holdbarheden af 2025-planen, hvis man f.eks.
også vil tilbagerulle besparelserne på DR i medieforliget, og tilbagerulle kontant-
hjælpsloftet, 225-timersreglen og integrationsydelsen?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at indeværende besvarelse ikke kan tages til indtægt
for en opdatering af Socialdemokratiets plan
Stol på Danmark
(september 2016).
Det er op til de politiske partier at fremlægge indholdet af deres politiske planer.
Indeværende besvarelse kan således alene betragtes som en illustrativ opgørelse af
det finanspolitiske råderum i 2025 under de forudsætninger, der er angivet i
spørgsmålet. Det bemærkes endvidere, at der er stillet en række spørgsmål vedrø-
rende opdatering af
Stol på Danmark
under varierende forudsætninger, herunder
hvor den afsatte reserve til velfærdsprioriteringer mv. i
Stol på Danmark
tilpasses
finansieringsbalancen,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 117 (alm. del) af 2. novem-
ber 2018
og
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 262 (alm. del) af 13. december 2018.
Med udgangspunkt i de indeværende spørgsmål angivne forudsætninger lægges
det til grund, at den samlede finansiering i 2025 udgør i størrelsesordenen 24�½
mia. kr., heraf ca. 23�½ mia. kr. fra det finanspolitiske råderum i den seneste mel-
lemfristede fremskrivning og ca. 1 mia. kr. fra annulleret lempelse af bo- og gave-
afgiften.
Prioriteringerne skønnes at udgøre i størrelsesordenen 29¼ mia. kr. i 2025, når
der tages udgangspunkt i en offentlig forbrugsvækst (ekskl. afskrivninger) på ca.
20 mia. kr. (0,65 pct. årligt i gennemsnit) svarende til det demografiske træk på det
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om at opdatere Socialdemokratiets 2025-plan, Stol på Danmark, ud fra de gældende forudsætninger, så de nyeste tal for råderummet og det demografiske træk benyttes, til finansministeren
2022616_0002.png
Side 2 af 4
senest opdaterede grundlag, en opkvalificeringspulje på 1�½ mia. kr., velfærdsprio-
riteringer og reserve på 5�½ mia. kr. samt pulje til en vækstreform på 2¼ mia. kr.
Beregningerne er vist i tabel 1 og forudsætningerne er uddybet nærmere nedenfor.
Tabel 1
Illustrativ oversigt over balance mellem forudsat finanisering og prioriteringer i 2025
Mia. kr. (2019-niveau)
1. Forudsatte finansieringselementer i alt
1a. Finanspolitisk råderum i
Opdateret 2025-forløb, august 2018
målt ift. niveauet i 2019
1b. Annullering af lempelse af bo- og gaveafgiften (af Socialdemokratiet benævnt arveafgiften)
2025
24�½
23�½
1
2. Forudsatte prioriteringer i alt
2a. Offentlig forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk (målt i forhold til niveauet i 2019)
2b. Pulje til vækstreform
2c. Pulje til opkvalificeringsreform
2d. Pulje til velfærdsprioriteringer og reserve
29¼
20
1�½
5�½
3. Balance (1-2)
-4¾
Anm.: Det finanspolitiske råderum er baseret på den seneste mellemfristede fremskrivning fra august 2018 og tager
udgangspunkt i den beregningsteknisk højest mulige offentlige forbrugsvækst (ekskl. afskrivninger) målt i
forhold til udgiftsniveauet i 2019.
Kilde: Egne beregninger
Der er i spørgsmålet desuden spurgt til virkningen, hvis man f.eks. også vil tilba-
gerulle besparelserne på DR i medieforliget, og tilbagerulle kontanthjælpsloftet,
225-timersreglen og integrationsydelsen.
Hvis det lægges til grund, at indførelse af kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og
integrationsydelsen tilbagerulles vil det isoleret indebære et yderligere finansie-
ringsbehov på i størrelsesordenen 1 mia. kr. i 2025
1
,
jf. Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 490 (alm. del) af 23. august 2018.
Det vil således alt andet lige indebære,
at finansieringsunderskuddet i tabel 1 øges til i størrelsesordenen 5¾ mia. kr.
Fokuseringen af DR som led i medieaftalen giver anledning til lavere driftsudgifter
i DR, som indgår i det offentlige forbrug. Hvis besparelsen tilbagerulles
og prio-
riteringer i medieforliget i øvrigt holdes uændret
vil der således være reduceret
manøvrerum til fx kernevelfærd inden for rammen til offentligt forbrug.
1
Det er lagt til grund, at der i indeværende spørgsmål henvises til Aftale mellem regeringen Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti om en ny integrationsydelse, der gælder for personer, der kommer til landet og
ikke har opholdt sig i landet i mindst syv ud af de sidste otte år af 1. juli; Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om et kontanthjælpssystem, hvor det kan betale sig at arbejde
Jobreform
fase 1 af 18. november 2015; Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om finansloven for 2016 af 19. november. Der er således ikke taget højde for virkningen af senere tiltag.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om at opdatere Socialdemokratiets 2025-plan, Stol på Danmark, ud fra de gældende forudsætninger, så de nyeste tal for råderummet og det demografiske træk benyttes, til finansministeren
Side 3 af 4
Ad 1) Forudsat finansiering
Følgende bemærkes vedr. de anlagte beregningsforudsætninger:
1a) Finanspolitisk råderum
Det finanspolitiske råderum opgøres som den beregningsteknisk mulige vækst i
det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger inden for de finanspolitiske mål givet
øvrige prioriteringer mv. På baggrund af den seneste mellemfristede fremskriv-
ning
Opdateret 2025-forløb,
august 2018, er det finanspolitiske råderum opgjort til
ca. 23�½ mia. kr. (2019-priser) frem mod 2025 målt i forhold til udgiftsniveauet i
2019. Det finanspolitiske råderum er således baseret på de tilgængelige oplysninger
og forudsætninger mv., der lå til grund for fremskrivningen i august. En opdateret
opgørelse af råderummet i grundforløbet vil blive fremlagt med
Danmarks Konver-
gensprogram 2019.
1b) Annullering af lempelse af bo- og gaveafgift
Det er lagt til grund, at annullering af lempelse af bo og gaveafgiften (af Socialde-
mokratiet benævnt arveafgiften) fortsat indgår som finansieringselement som an-
givet i
Stol på Danmark.
Det svarer til ca. 1 mia. kr. i 2025 (2019-niveau),
jf. også svar
på FIU nr. 559 (alm. del) af 21. september 2016.
Ad 2) Forudsatte prioriteringer
Følgende bemærkes vedr. de anlagte beregningsforudsætninger:
2a) Vækst i det offentlige forbrug
Socialdemokratiet har i
Stol på Danmark
angivet, at det offentlige forbrug skal vok-
se med 0,6 pct. om året frem til 2025 svarede til den skønnede udvikling for det
demografiske træk over den periode og det beregningsgrundlag, der lå til grund
offentliggørelsen af
Stol på Danmark.
Med de nuværende forudsætninger udgør det væksten i det demografiske træk ca.
0,65 pct. om året frem mod 2025, hvilket svarer til 20 mia. kr. i 2025 (målt ift.
niveauet i 2019). En vækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. årligt i gennemsnit i
2020 til 2025 vil svare til en prioritering på ca. 18¼ mia. kr. i 2025.
Det bemærkes, at det demografiske træk er en beregningsteknisk opgørelse, som
primært anvendes som input i de langsigtede fremskrivninger af dansk økonomi.
Opgørelsen af det demografiske træk er af mekanisk karakter og tager blandt an-
det ikke højde for mulige produktivitetsforbedringer i den offentlige sektor. Op-
gørelsen af det demografiske træk er således ikke tiltænkt til beregninger af fx det
konkrete udgiftstræk i de enkelte år, og er heller ikke udtryk for konkrete udgifter,
der mekanisk skal afholdes og findes finansiering til.
2b) Pulje til vækstreform
Socialdemokratiet har i
Stol på Danmark
angivet, at der afsættes 3 mia. kr. til en
vækstreform. I
Vækst der virker, marts 2017
fremlagde Socialdemokratiet en række
tiltag, hvoraf flere allerede er gennemført helt eller delvist af regeringen og et fler-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om at opdatere Socialdemokratiets 2025-plan, Stol på Danmark, ud fra de gældende forudsætninger, så de nyeste tal for råderummet og det demografiske træk benyttes, til finansministeren
Side 4 af 4
tal i Folketinget, herunder 1) et investorfradrag, 2) skattefri overdragelse til er-
hvervsdrivende fonde og 3) F&U fradrag på 110 pct. Finansieringsbehovet til
vækstreformen er korrigeret for de allerede indførte tiltag og der er på den bag-
grund indregnet en ramme på 2¼ mia. kr. i 2025.
2c) Pulje til opkvalificering
Socialdemokratiet foreslår i Stol på Danmark at afsætte 1�½ mia. kr. til en opkvali-
ficeringsreform, der blandt andet skal styrke erhvervsskolerne. Det forudsættes i
indeværende besvarelse, at der fortsat afsættes 1�½ mia. kr. (2019-priser) til en pul-
je til en opkvalificeringsreform.
Det bemærkes, at regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti i forbindelse med finansloven for
2019 har indgået en aftale, der indeholder initiativer for samlet set ca. 2�½ mia. kr.,
der skal styrke indholdet og kvaliteten i erhvervsuddannelserne. Aftalen understøt-
ter målene om, at flere unge skal søge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Erhvervsskolerne får med aftalen bedre mulighed for at understøtte kvaliteten i
undervisningen samt tiltrække og fastholde elever.
2d) Velfærdsprioriteringer og reserve
Socialdemokratiet foreslår i Stol på Danmark at afsætte 5�½ mia. kr. til velfærds-
prioriteringer og reserve i øvrigt. Det forudsættes i indeværende besvarelse, at der
fortsat afsættes 5�½ mia. kr. (2019-priser).
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister