Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1974413_0001.png
Talepapir
Anledning
Besvarelse af samrådsspørgsmål
I
Dato / tid
20. november 2018, kl.
Talens
varighed
Sted
Finansudvalget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål I
”Ifølge
to rundspørger fra henholdsvis DR (7.
oktober 2018) og Altinget (21. september 2018) ser
halvdelen af de deltagende kommuner sig nødsaget
til at spare på velfærden for at få næste års
budgetter til at hænge sammen.
a) Hvordan hænger den faktiske udvikling i
kommunerne sammen med ministerens udtalelse til
DR den 7. oktober, hvor ministeren udtalte: ”Vi har
lavet det største løft af den kommunale velfærd siden
2012, og dermed mener jeg, at vi har skabt nogle
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0002.png
meget fornemme forudsætninger for, at
kommunerne
kan løse deres opgaver”?
b) Mener ministeren, det er nødvendigt for at undgå
besparelser på velfærden i fremtiden, at
kommunerne får løftet deres økonomi, så de kan
følge med den demografiske udvikling, der betyder et
stigende udgiftsbehov som følge af flere børn og flere
ældre?
c) Kan ministeren garantere, at der med
kommuneaftalen for 2019 kommer flere kommunalt
fuldtidsansatte, som siden regeringsskiftet i 2015 er
faldet med over 8.000 samtidig med, at der i samme
periode er kommet flere børn og ældre?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S) og Magnus Heunicke (S).
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0003.png
Indledning
Samrådsspørgsmålet består af tre dele, som
vedrører hhv.
udviklingen i den kommunale
velfærd, den demografiske udvikling
og
udviklingen i antallet af kommunalt ansatte.
Med hensyn til den del af spørgsmålet, der
vedrører den demografiske udvikling, skal jeg
henvise til finansministerens svar. De to andre
dele af spørgsmålet svarer jeg på.
[Udviklingen i den kommunale velfærd]
Punkt a) i spørgsmålet har følgende ordlyd:
”a) Hvordan hænger den faktiske udvikling i
kommunerne sammen med ministerens
udtalelse til DR den 7. oktober, hvor ministeren
udtalte: ”Vi har lavet det største løft af den
kommunale velfærd siden 2012, og dermed
mener jeg, at vi har skabt nogle meget
fornemme forudsætninger for, at kommunerne
kan løse deres opgaver”?
Nu tager spørgsmålet udgangspunkt i, at den
faktiske virkelighed
er den vi får, når
journalister laver en rundspørge i nogle
kommuner.
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0004.png
De afspejler for mig at se ikke den
faktiske
virkelighed.
Den faktiske virkelighed er nemlig,
at regeringen har aftalt med kommunerne, at de
kommunale serviceudgifter kan
vokse
i 2019.
Rammen for de kommunale serviceudgifter for
2019 er som led i økonomiaftalen med KL blevet
løftet med 1,7 mia. kr. i forhold til udgiftsloftet
for 2019.
I perioden 2011-2014, hvor de S-ledede
regeringer havde ansvaret, var der derimod tale
om, at der år for år blev aftalt
fald i
kommunernes serviceudgifter og i
økonomiaftalen for 2015 kun en lille stigning på
0,3 mia. kr.
Tager man f.eks. fra 2011 til 2012, så kan man se,
at der i 2011 blev aftalt serviceudgifter for 254,9
mia. kr., mens der i 2012 blev aftalt et
serviceniveau på 254,6 mia. kr. Altså et fald på
0,3 mia. kr.
Og tager man så 2013, så blev det aftalt et niveau
på 252,3 mia. kr. Det er et yderligere fald på 2,3
mia. kr.
Fra 2011 til 2013 sikrede den tidligere S-ledede
regering derfor et fald i aftaleniveauet på 2,6
mia. kr.
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0005.png
Og ser vi på den samlede udvikling i perioden
2011-2015, hvor de S-ledede regeringer havde
ansvaret, så faldt de aftalte serviceudgifter med
knap 3 �½ mia. kr.
For 2011 var der aftalt at kommunerne kunne
afholde serviceudgifter for 254,9 mia. kr. For
2015 var det (i følge økonomiaftale og
finanslovsaftale samt i 2019-pl) faldet til 251,4
mia. kr.
Det kunne vi passende sammenligne med den
samlede udvikling over perioden 2015-2019,
hvor de V-ledede regeringer har haft ansvaret for
prioriteringerne,
I den periode er der jo med et aftalt niveau for
serviceudgifterne i 2019 på 253,9 mia. kr. [i følge
økonomiaftale og finanslovsaftale samt i 2019-
pl] tale om, at de kommunale servicerammer er
steget
med mere end 2 mia. kr.
Lad mig give et eksempel. Da den tidligere V-
regering kom til, så blev der aftalt et løft af den
kommunale serviceramme fra 251,4 mia. kr. til
252,2 mia. kr. i 2016 (i følge økonomiaftale og
finanslovsaftale samt i 2019-pl). Altså et løft på
0,8 mia. kr.
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0006.png
Og ud over det, så er der
intet
år siden 2010,
hvor den aftalte ramme for de kommunale
serviceudgifter er steget så meget som for 2018-
2019.
Nu skal jeg ikke kritisere Socialdemokratiet for
at have taget et ansvar for at rette op på
økonomistyringen i kommunerne efter årene
med kommunale overskridelser af de aftalte
rammer.
Men det klinger jo noget hult, når
Socialdemokratiet fører sig frem som ’velfærdens
vogtere’ og beskylder den nuværende regering
for at skære i de kommunale serviceudgifter.
[Væksten er fuldt ud finansieret]
Vi kan altså slå fast, at der for kommunerne
under ét er i 2019
ikke
er tale om besparelser,
men derimod om
vækst
i de aftalte kommunale
serviceudgifter.
Den aftalte vækst i de samlede kommunale
serviceudgifter er vel og mærke også
fuldt ud
finansieret.
Bloktilskuddet er reguleret, så kommunerne har
de nødvendige midler til at finansiere de aftalte
udgifter.
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0007.png
Så regeringen har med aftalen med KL givet
gode rammer for mere velfærd i kommunerne.
Når økonomiaftalen er indgået mellem
regeringen og KL, er det ude i kommunerne, at
midlerne prioriteres og budgetterne lægges.
Kommunerne har i oktober vedtaget deres
budgetter for 2019. Vi kender endnu ikke det
endelige resultat i detaljer. Men jeg har tillid til,
at kommunerne overholder deres del af aftalen
og leverer det løft af velfærden, som KL selv har
erklæret sig enig i, at aftalen giver mulighed for.
[Hvorfor tales der så om besparelser i kommunerne?]
Hvorfor skulle halvdelen af kommunerne ifølge
journalisternes rundspørge så svare, at de skal
spare på velfærden for at få budgetterne til at
hænge sammen?
Det undrer også mig, hvis det er resultatet. Men
det ved vi jo først, når budgettallene er gjort op.
Men faktum er som sagt, at det ikke ville stemme
overens med de rammer og den finansiering,
som regeringen har aftalt med kommunerne.
Jeg tror også man skal se de rundspørger i
sammenhæng med, at man har været ude og
spørge
lige
op til, at kommunerne har skullet få
budgetterne til at falde på plads i oktober.
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0008.png
Det er en fase, hvor der er i
de enkelte
kommuner
vil være diskussioner om
prioriteringer og også
mellem kommuner
i den
koordinering, der finder sted i KL.
[Prioriteringer i kommunerne]
Jeg har stor respekt for, at det er en svær opgave
at få enderne til at mødes ved den årlige
budgetlægning
også selvom man har flere
penge end året før. Sådan vil det nok altid være i
de fleste kommuner.
Der er nye ting, som man gerne vil gennemføre.
Og der er udgiftsposter, som udvikler sig, som
man måske ikke fuldt ud kan styre selv.
Ofte er der ikke så meget tilbage, som man havde
håbet, når de faste udgifter er betalt.
Så må man tage action og prioritere.
Derfor er der også mange kommunalbestyrelser,
der vælger at gennemføre besparelser på nogle
områder for at kunne opprioritere andre
områder.
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0009.png
Og jeg vil ikke udelukke, at der er
kommunalbestyrelser, hvor den politiske debat
om besparelserne er længere og mere ophedet
end den politiske debat om, hvor de ekstra penge
skal bruges. Igen
på trods af, at besparelserne
samlet set er mindre end merudgifterne.
Det kan derfor også godt være, at det ikke i alle
landets kommunalbestyrelser føles som om, at
der er flere penge at gøre godt med i 2019. Men
det er nu engang tilfældet, at det er der.
[Udligningsdebat og ekstra finansiering]
Man kunne også høre, at den debat der var om
budgetterne op til budgetvedtagelsen, hænger
sammen med den debat, der er mellem
kommunerne om
fordelingen af pengene.
Jeg tror ikke, vi på noget tidspunkt kommer til at
kunne indrette
tilskuds- og udligningssystemet
på en måde, som alle kommuner kan være enige
om.
Men faktum er, at systemet løser sin opgave og i
vidt omfang udjævner forskelle i kommunernes
økonomiske vilkår.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0010.png
Det er store beløb, der omfordeles i det
kommunale udligningssystem. I 2019 er det 18,4
mia. kr., og tendensen er, at beløbet stiger år for
år.
Udligningssystemet har nogle kendte skævheder,
som regeringen har forsøgt at rette op på
allerede i foråret med afsæt i et grundigt
analysearbejde bestilt af den foregående
regering. Men der var beklageligvis ikke politisk
opbakning blandt Folketingets partier til at finde
en løsning.
En af skævhederne er der blevet rettet op på
alligevel som følge af Danmarks Statistiks
revision af statistikoplysningerne om
udlændinges medbragte uddannelse.
Regeringen har desuden taget initiativ til tre
store plastre, som indebærer
ekstra finansiering
til kommunerne:
For det
første
giver vi igen i 2019 kommunerne
3�½ mia. kr. i ekstraordinært likviditetstilskud.
For det
andet
har vi lavet en overgangsordning
på to år med fuld kompensation til de
kommuner, der taber på den reviderede
uddannelsesstatistik.
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0011.png
For det
tredje
søger regeringen parallelt hermed
tilslutning til en toårig overgangsordning, som
kompenserer kommuner med udligningstab som
følge af ændringerne i, hvordan kommunerne
konterer ældreudgifterne.
Samlet set betyder det, at der i 2019 tilføres
kommunerne mere end 5 mia. kr. i ekstra
likviditet ud over det, der skal til for at finansiere
det aftalte udgiftsniveau.
Så igen - der er
ikke
grundlag for påstande om,
at kommunerne ikke skulle have fået midler nok
til i 2019 at
løfte
serviceudgifterne som aftalt i
økonomiaftalen mellem regeringen og KL.
[Udviklingen i antallet af kommunalt ansatte]
Punkt c) i spørgsmålet har følgende ordlyd:
c) Kan ministeren garantere, at der med
kommuneaftalen for 2019 kommer flere
kommunalt fuldtidsansatte, som siden
regeringsskiftet i 2015 er faldet med over 8.000
samtidig med, at der i samme periode er kommet
flere børn og ældre?”
Mit korte svar på det spørgsmål er nej.
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0012.png
Mit længere svar er, at selvfølgelig kan jeg ikke
det. Lad mig minde om, at vi har et kommunalt
selvstyre, hvor lokale beslutninger træffes lokalt.
Hvad man i kommunerne vælger at bruge sine
penge på, er grundlæggende op til kommunerne
selv.
Jeg finder den ensidige fokusering på, hvor
mange kommunalt ansatte der er, rimelig
uinteressant. Og forsøget på at fremstille de
senere års udvikling som en velfærdsmassakre i
forhold til den tidligere regering har ganske
enkelt ikke bund i faktiske tal.
Så jeg vil da også appellere til, at fokus her på
Christiansborg vendes fra en unuanceret debat
om antallet af offentligt ansatte mod det, der nu
en gang er det vigtigste: At der leveres service til
borgerne af høj kvalitet.
Hvis man alene fokuserer på antallet af offentligt
ansatte, kommer man hurtigt til at lide under en
uambitiøs antagelse om, at intet kan gøres bedre
i morgen, uden der er flere kommunale hænder.
For tingene kan godt gøres bedre i morgen.
Vi kan godt få service der er både bedre og
billigere.
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. november 2018 om besparelser på velfærden, til økonomi- og indenrigsministeren
1974413_0013.png
Det er i det hele taget mere end fint for mig, der
hvor offentlig service kan leveres for færre penge
og af færre offentligt ansatte. For eksempel ved
at inddrage private virksomheder langt tættere i
leveringen af det offentlige servicetilbud.
12