Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2010160_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 167 (Alm. del) af 19.
november 2018 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre præcist for det krav om kundeindflydelse efter et salg af
Radius, som blev nævnt under besvarelsen af samrådsspørgsmål A den 15. no-
vember 2018?
Svar
Ørsted har ved børsmeddelelse d. 14. januar 2019 aflyst den strukturerede salgspro-
ces.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag fra energi-, for-
synings- og klimaministeren, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde
mig:
"Reglerne om forbrugerrepræsentation i netvirksomheder fremgår af elforsynings-
loven.
Det følger af elforsyningsloven § 40, at mindst to medlemmer af en netvirksom-
heds bestyrelse skal enten direkte eller via et repræsentantskab vælges af forbru-
gerne i netvirksomhedens forsyningsområde.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det er op til den enkelte virk-
somhed at beslutte, om forbrugerrepræsentanterne vælges via et repræsentantskab
eller direkte ved afstemning blandt forbrugerne.
Hvis der er tale om store bestyrelser, så forudsættes det, at antallet af forbrugerre-
præsentanter øges forholdsmæssigt, dog sådan at forbrugerrepræsentanter og
medarbejderrepræsentanter tilsammen ikke udgør et flertal i bestyrelsen.
Hvis netvirksomheden er forbruger- eller kommunalt ejet, kan forbrugerindfyldel-
sen i stedet sikres ved, at forbrugerne eller kommunalbestyrelser vælger flertallet
af netvirksomhedens bestyrelse i kraft af udøvelse af deres ejerbeføjelser på net-
virksomhedens generalforsamling. Dette følger af elforsyningslovens § 41.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: MFU spm. om krav om kundeindflydelse efter et salg af Radius, til finansministeren
Side 2 af 2
Det følger videre af § 41, stk. 3, at forbrugerindflydelsen endvidere kan ske via et
eller flere holdingselskaber. Hermed menes, at forbrugerne eller kommuner vælger
flertallet af medlemmerne til bestyrelsen i den øverste juridiske person, og at den-
ne bestyrelse, evt. gennem datterselskaber, vælger netvirksomhedens bestyrelse.
Det afgørende er, at forbrugerne kan gøre deres indflydelse gældende hele vejen
ned gennem selskabskonstruktionen uanset ejerskabsmodel.
Netvirksomhedens vedtægter skal i medfør af § 44 indeholde nærmere bestem-
melser, der sikrer gennemførelsen af bestemmelserne om forbrugerrepræsentati-
on. Valg af forbrugerrepræsentanter skal ske på en måde, der giver enhver tilslut-
tet forbruger lige indflydelse uanset forbrug, og forbrugerrepræsentanterne skal
have samme rettigheder og pligter, som de øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Energistyrelsen påser i medfør af elforsyningslovens § 53, stk. 2, at vedtægterne
overholder reglerne om forbrugerrepræsentation."
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister