Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1988564_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 30 (Alm. del):
I brev af 5. oktober 2018 har udvalget efter ønske fra Benny Engelbrecht
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 30:
”Vil
ministeren i tabelform redegøre for, hvordan regeringens årlige be-
sparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på hver enkel af
landets erhvervsskoler i hhv. 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 og 2022
samt akkumuleret for hver af perioderne 2016-2022, 2016-2018, 2016-
2019, 2018-2022 samt 2019-2022?”
Svar:
Der er i svaret anvendt de samme regneprincipper som i mit svar på
UNU-spørgsmål 200 (Alm. del) samt ULØ-spørgsmål 182 (Alm. del)
samt i FIU-spørgsmål 31- 33 (Alm. del).
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt at opgøre de præcise konse-
kvenser af omprioriteringsbidraget fordelt på institutionsniveau. Det
skyldes, at den enkelte institutions tilskud som følge af taxameterprincip-
pet afhænger af sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på den en-
kelte institution og tilhørende takster på de enkelte uddannelser i de en-
kelte finansår. Ministeriets budgettering af finanslovene foregår således
på uddannelsesniveau og ikke på institutionsniveau. Det betyder, at be-
regningerne alene giver en indikation af konsekvenserne af ompriorite-
ringsbidraget på institutionsniveau. De faktiske konsekvenser af omprio-
riteringsbidraget vil, hvis eksempelvis aktiviteten eller uddannelsessam-
mensætningen på den enkelte institution ændrer sig, komme til at se an-
derledes ud. Hver enkelt institution vil derfor ikke nødvendigvis kunne
genkende tallene for konsekvenserne fremadrettet.
Nedenfor er følgelig opstillet beregningstekniske eksempler, der viser de
enkelte institutioners forventede effektiviseringer som følge af ompriori-
teringsbidraget pr. institution 2017-2022 med udgangspunkt i senest
29. oktober 2018
Sagsnr.:18/13494
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på hver enkelt af landets gymnasier, til undervisningsministeren
1988564_0002.png
kendte regnskabsår, som er 2017. For året 2016 tages der udgangspunkt i
det samlede statstilskud for 2016.
Der er ikke taget hensyn til ændringer i uddannelsesmix, udbud, aktivi-
tetsforudsætninger eller øvrige effektiviseringer og ressourcetilførelser
m.v. I beregningerne indgår således kun effektiviseringer som følge af
omprioriteringsbidraget. Det skal derfor understreges, at konsekvenserne
af omprioriteringsbidraget, som oplistet i tabellerne nedenfor, vil ændre
sig, såfremt den enkelte institution oplever ændringer i aktivitet, uddan-
nelsesmix m.v.
I beregningen indgår således alene:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf. Af-
tale om Finansloven for 2016
indgået af regeringen (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti og
Afta-
le om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
indgået af re-
geringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Al-
liance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2020,
jf. Aftale om Finanslov for
2017
indgået af regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2021
jf. af Aftale om Finanslov for
2018
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2022
jf. Finanslovforslaget 2019.
I beregningerne indgår ikke aktivitetsændringer, takstjusteringer og res-
sourcetilførelser som følge af politiske aftaler, herunder bl.a.:
Konsekvenser af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering optaget
ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
indgået af rege-
ringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti, herunder bl.a. takstforhøjelser på hhx som følge
af takstharmonisering mellem hhx og stx, og den yderligere styrkelse
til erhvervsuddannelserne på 241 mio. kr. i 2016-2020, heraf 150
mio. til en udstyrspulje mv.
Pulje til særligt løft af erhvervsuddannelserne på 150 mio. kr. i 2016,
jf. Aftale om løft af erhvervsuddannelser i 2016
indgået af regeringen
(Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Konsekvenser af
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
indgået af
regeringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti, herunder pulje til efteruddannelse af lærere og
ledere på i alt 400 mio. kr. i perioden 2017-2024 og takstforhøjelser
som følge af det forhøjede timetal på udvidede fagpakker på hf og
indførelsen af en ekstra prøve.
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på hver enkelt af landets gymnasier, til undervisningsministeren
Konsekvenserne af
Aftale om bedre veje til uddannelse og job
mellem re-
geringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepar-
ti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten.
I beregningerne indgår heller ikke aktivitetsændringer og takstjusteringer
som følge af initiativer, der er indarbejdet på finanslovforslaget for 2019,
herunder bl.a.
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering i 2019 optaget i
forbindelse med Aftale om bedre veje til uddannelse og job
mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemo-
kratiet, Dansk folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti.
Dertil indgår de mærkbare ressourcetilførelser til erhvervsuddannelserne
i forbindelse med regeringens erhvervsuddannelsesudspil 'fra folkeskole
til faglært' heller ikke i beregningerne.
Beregningerne tager desuden ikke hensyn til aktivitetsfremskrivninger,
diverse effektiviseringskrav (statens indkøbsprogram m.v.) samt evt. øv-
rige initiativer. Det bemærkes endvidere, at ovenstående liste af initiativer
ikke er udtømmende.
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på hver enkelt af landets gymnasier, til undervisningsministeren
1988564_0004.png
Tabel 1
Forventede konsekvenser for erhvervsskoler i 2016-2022 (mio. kr. 2019-pl)
Kommune
Assens Kommune
Billund Kommune
Institution
Handelsgymnasiet Vestfyn
Erhvervsgymnasiet Grind-
sted
Grindsted Landbrugsskole
Campus Bornholm
AMU-Vest
Handelsgymnasiet Ribe
Kjærgård Landbrugsskole
Rybners
2016
0,4
0,4
0,3
2,6
0,5
0,5
0,3
6,1
1,5
1,5
9,3
0,8
3,9
2017
0,7
0,8
0,6
4,6
1,0
0,9
0,5
11,5
3,3
3,5
18,4
1,6
6,6
2018
1,0
1,1
0,8
6,8
1,5
1,4
0,8
17,1
4,8
5,2
27,3
2,4
9,9
2019
1,4
1,5
1,1
9,0
2,0
1,8
1,0
22,6
6,4
6,9
36,0
3,2
13,0
2020
1,7
1,9
1,4
11,1
2,5
2,2
1,3
27,9
7,9
8,5
44,6
4,0
16,1
2021
2,0
2,2
1,6
13,2
3,0
2,6
1,5
33,2
9,4
10,1
53,0
4,7
19,1
2022
2,3
2,5
1,9
15,2
3,4
3,1
1,7
38,3
10,9
11,7
61,2
5,4
22,1
Bornholms Regionskom-
mune
Esbjerg Kommune
Favrskov Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Guldborgsund Kommune
Den jydske Haandværker-
skole
EUC Lillebælt
TEC, Technical Education
Copenhagen
Frederikshavn Handels-
skole
CELF - Center for
erhv.rettede udd. Lolland-
Falst
Haderslev Handelsskole
Agroskolen Hammerum
Herningsholm Erhvervs-
skole
Erhvervsskolen Nordsjæl-
land
EUC Nord
EUC Nordvestsjælland
Uddannelsescenter Hol-
stebro
Bygholm Landbrugsskole
Learnmark Horsens
Haderslev Kommune
Herning Kommune
0,7
0,2
4,5
4,7
3,9
3,3
4,2
0,5
3,4
0,6
3,2
5,2
2,3
13,5
5,2
2,1
4,4
3,0
3,6
0,7
0,8
0,6
1,9
10,7
3,7
5,3
0,1
2,6
13,3
2,3
6,6
1,5
0,4
8,7
8,9
7,5
6,7
7,9
0,9
7,1
1,2
5,7
9,5
3,8
26,3
10,5
4,0
8,5
5,5
6,4
1,4
1,6
1,2
3,5
20,4
6,9
9,7
0,3
4,9
24,1
4,3
12,1
2,2
0,5
12,9
13,2
11,2
10,0
11,8
1,4
10,6
1,8
8,5
14,1
5,7
39,0
15,7
5,9
12,6
8,1
9,5
2,1
2,3
1,8
5,2
30,3
10,3
14,4
0,4
7,3
35,7
6,4
18,0
2,9
0,7
17,1
17,5
14,8
13,2
15,5
1,8
14,0
2,4
11,2
18,6
7,5
51,5
20,7
7,9
16,7
10,7
12,6
2,7
3,1
2,4
6,9
40,0
13,6
18,9
0,5
9,7
47,2
8,5
23,7
3,5
0,9
21,1
21,6
18,3
16,3
19,2
2,2
17,3
3,0
13,9
23,1
9,3
63,8
25,6
9,7
20,6
13,2
15,6
3,4
3,8
2,9
8,5
49,5
16,8
23,4
0,6
12,0
58,4
10,5
29,4
4,2
1,0
25,1
25,7
21,7
19,4
22,8
2,6
20,5
3,5
16,5
27,4
11,0
75,8
30,4
11,5
24,5
15,7
18,5
4,0
4,6
3,5
10,1
58,8
20,0
27,9
0,7
14,2
69,4
12,5
34,9
4,8
1,2
29,0
29,6
25,1
22,4
26,4
3,0
23,7
4,1
19,1
31,7
12,7
87,5
35,1
13,3
28,3
18,2
21,4
4,6
5,3
4,0
11,7
67,9
23,1
32,2
0,9
16,4
80,2
14,5
40,3
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Kolding Kommune
AMU SYD
HANSENBERG
IBC International Business
College
Hotel- og Restaurantskolen
NEXT UDDANNELSE
KØBENHAVN
Niels Brock (Copenhagen
Business College)
Køge Handelsskole
Knord
Viden Djurs
EUC Sjælland
Handelsfagskolen
AMU-Fyn
Dalum Landbrugsskole
Kold College
Syddansk Erhvervsskole
Odense-Vejle
TietgenSkolen
Københavns Kommune
Køge Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommu-
ne
Norddjurs Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Randers Kommune
Ringkøbing-Skjern Kom-
mune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Tradium
AMU Hoverdal
UddannelsesCenter Ring-
købing Skjern
Zealand Business College
Roskilde Handelsskole
Roskilde Tekniske Skole
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på hver enkelt af landets gymnasier, til undervisningsministeren
1988564_0005.png
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive kommune
Svendborg Kommune
Sønderborg Kommune
College360
Skanderborg-Odder Center
for uddannelse
Skive College
Svendborg Erhvervsskole
& - Gymnasier
Business College Syd
EUC Syd
Gråsten Landbrugsskole
3,8
1,4
2,7
2,8
1,4
4,7
0,5
3,3
0,5
0,7
0,4
3,8
2,0
0,7
5,1
1,4
0,7
7,2
3,8
1,3
4,0
6,3
203,5
6,8
2,6
5,2
5,1
2,6
8,8
1,0
6,0
1,0
1,3
0,9
7,9
3,7
1,2
9,4
3,0
1,2
14,6
7,5
2,2
8,2
11,8
387,5
10,2
3,8
7,8
7,5
3,8
13,0
1,5
8,9
1,5
2,0
1,3
11,8
5,5
1,7
13,9
4,4
1,8
21,7
11,2
3,3
12,2
17,4
575,4
13,4
5,0
10,3
9,9
5,0
17,2
1,9
11,8
2,0
2,6
1,7
15,6
7,3
2,3
18,3
5,8
2,4
28,7
14,8
4,4
16,1
23,0
759,6
16,6
6,2
12,7
12,3
6,2
21,3
2,4
14,6
2,4
3,3
2,1
19,3
9,0
2,8
22,7
7,2
3,0
35,5
18,3
5,4
19,9
28,5
940,1
19,7
7,4
15,1
14,6
7,4
25,3
2,8
17,4
2,9
3,9
2,5
22,9
10,7
3,3
27,0
8,6
3,5
42,1
21,7
6,5
23,7
33,9
1.117,0
22,8
8,5
17,4
16,9
8,5
29,2
3,3
20,0
3,3
4,5
2,9
26,5
12,3
3,9
31,1
9,9
4,1
48,7
25,1
7,5
27,4
39,1
1.289,2
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommu-
ne
Viborg Kommune
EUC Nordvest
Tønder Handelsskole
Varde Handelsskole og
Handelsgymnasium
Vejen Business College
Campus Vejle
Erhvervsskolerne Aars
Asmildkloster Landbrugs-
skole
Mercantec
AMU Nordjylland
Nordjyllands Landbrugs-
skole
TECHCOLLEGE
Aalborg Handelsskole,
Hovedafdeling
Jordbrugets Uddannelses-
Center Århus
Aarhus Business College
AARHUS TECH
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
I alt
Kilde: Undervisningsministeriets tilskudsdata
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på hver enkelt af landets gymnasier, til undervisningsministeren
1988564_0006.png
Tabel 2
Forventede konsekvenser for erhvervsskoler akkumuleret for 2016-2022, 2016-2018, 2016-2019, 2018-2022 og
2019-2022 (mio. kr. 2019-pl)
Kommune
Assens Kommune
Billund Kommune
Bornholms Regionskom-
mune
Institution
Handelsgymnasiet Vestfyn
Erhvervsgymnasiet Grindsted
Grindsted Landbrugsskole
Campus Bornholm
AMU-Vest
Handelsgymnasiet Ribe
2016-
2022
9,4
10,4
7,6
62,3
14,0
12,5
7,1
156,7
44,2
47,5
249,9
22,2
90,7
19,8
4,8
118,3
121,2
102,4
91,5
107,8
12,4
96,6
16,7
78,2
129,5
52,3
357,4
143,2
54,5
115,7
74,3
87,5
2016-
2018
2,1
2,3
1,7
13,9
3,1
2,8
1,6
34,7
9,6
10,3
55,0
4,9
20,4
4,3
1,1
26,2
26,8
22,6
20,1
23,9
2,7
21,1
3,7
17,4
28,8
11,8
78,8
31,4
12,1
25,6
16,5
19,5
2016-
2019
3,5
3,8
2,8
22,9
5,1
4,6
2,6
57,2
16,0
17,2
91,0
8,1
33,4
7,2
1,8
43,2
44,3
37,4
33,3
39,4
4,5
35,1
6,1
28,7
47,4
19,3
130,4
52,1
19,9
42,2
27,2
32,1
2018-
2022
8,4
9,2
6,8
55,2
12,5
11,1
6,3
139,1
39,4
42,5
222,2
19,8
80,2
17,6
4,2
105,1
107,6
91,0
81,4
95,7
11,0
86,1
14,8
69,3
114,9
46,2
317,6
127,5
48,4
102,8
65,9
77,5
2019-
2022
7,3
8,1
5,9
48,4
11,0
9,7
5,5
122,0
34,6
37,3
194,9
17,3
70,3
15,4
3,7
92,2
94,4
79,8
71,4
84,0
9,7
75,5
13,0
60,8
100,8
40,5
278,6
111,8
42,4
90,1
57,8
68,0
Esbjerg Kommune
Favrskov Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Kjærgård Landbrugsskole
Rybners
Den jydske Haandværkerskole
EUC Lillebælt
TEC, Technical Education Co-
penhagen
Frederikshavn Handelsskole
CELF - Center for erhv.rettede
udd. Lolland-Falst
Haderslev Handelsskole
Agroskolen Hammerum
Herningsholm Erhvervsskole
Erhvervsskolen Nordsjælland
EUC Nord
EUC Nordvestsjælland
Uddannelsescenter Holstebro
Bygholm Landbrugsskole
Learnmark Horsens
AMU SYD
Kolding Kommune
HANSENBERG
IBC International Business Col-
lege
Hotel- og Restaurantskolen
NEXT UDDANNELSE KØBEN-
HAVN
Niels Brock (Copenhagen Busi-
ness College)
Køge Handelsskole
Knord
Viden Djurs
EUC Sjælland
Københavns Kommune
Køge Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommu-
ne
Norddjurs Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Handelsfagskolen
AMU-Fyn
Dalum Landbrugsskole
Kold College
Syddansk Erhvervsskole Odense-
Vejle
TietgenSkolen
18,8
21,5
16,4
47,8
277,4
94,4
131,7
3,5
67,1
328,2
59,1
165,1
93,2
4,1
4,7
3,6
10,6
61,4
21,0
29,3
0,8
14,8
73,1
13,1
36,7
20,8
6,8
7,8
6,0
17,5
101,3
34,5
48,2
1,3
24,5
120,2
21,6
60,5
34,2
16,7
19,1
14,5
42,4
246,3
83,7
116,8
3,1
59,6
290,9
52,5
146,4
82,6
14,7
16,8
12,7
37,2
216,1
73,4
102,4
2,7
52,2
255,1
46,0
128,4
72,5
Odense Kommune
Randers Kommune
Ringkøbing-Skjern Kom-
mune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Tradium
AMU Hoverdal
UddannelsesCenter Ringkøbing
Skjern
Zealand Business College
Roskilde Handelsskole
Roskilde Tekniske Skole
Silkeborg Kommune
College360
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på hver enkelt af landets gymnasier, til undervisningsministeren
1988564_0007.png
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Svendborg Kommune
Skanderborg-Odder Center for
uddannelse
Skive College
Svendborg Erhvervsskole & -
Gymnasier
Business College Syd
34,9
71,1
69,2
34,8
119,6
13,4
82,0
13,5
18,3
11,7
107,8
50,5
15,9
127,5
40,4
16,7
198,5
102,3
30,6
111,5
160,0
5.273,5
7,7
15,7
15,4
7,7
26,5
3,0
18,2
3,0
4,0
2,6
23,6
11,2
3,5
28,4
8,8
3,7
43,6
22,5
6,8
24,5
35,5
1.166,4
12,8
25,9
25,3
12,7
43,8
4,9
30,0
4,9
6,7
4,2
39,1
18,5
5,8
46,7
14,7
6,1
72,2
37,3
11,2
40,6
58,5
1.926,0
31,0
63,2
61,3
30,8
106,1
11,9
72,8
12,1
16,2
10,4
96,0
44,8
14,0
113,0
36,0
14,8
176,7
91,0
27,1
99,3
142,0
4.682,5
27,2
55,4
53,8
27,1
93,1
10,4
63,8
10,6
14,2
9,1
84,2
39,3
12,3
99,1
31,6
13,0
155,0
79,8
23,8
87,1
124,5
4.107,1
Sønderborg Kommune
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommu-
ne
Viborg Kommune
EUC Syd
Gråsten Landbrugsskole
EUC Nordvest
Tønder Handelsskole
Varde Handelsskole og Handels-
gymnasium
Vejen Business College
Campus Vejle
Erhvervsskolerne Aars
Asmildkloster Landbrugsskole
Mercantec
AMU Nordjylland
Nordjyllands Landbrugsskole
Aalborg Kommune
TECHCOLLEGE
Aalborg Handelsskole, Hovedaf-
deling
Jordbrugets UddannelsesCenter
Århus
Aarhus Business College
AARHUS TECH
Aarhus Kommune
Kilde: Undervisningsministeriets tilskudsdata
Med venlig hilsen
Merete Riisager
7