Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1971617_0001.png
Talepunkter
Ørsted: Salgsproces vedr. eldistribution mv.
Samrådsspørgsmål
”Vil
ministeren sikre, at Radius med 1 million brugere, ikke sælges til
udenlandske selskaber, f.eks. fra Kina eller Rusland, eller til kapital-
fonde, der dels vil sikre sig en profit på bekostning af el-kunderne, dels
efterfølgende bare kan sælge videre til hvem de vil? Og såfremt Radius
skal sælges, vil ministeren så sikre, at det bliver til et bruger- eller kun-
deejet selskab?”
14. november 2018
KSF/PERAS/EMBR
B
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 2 af 15
Talepunkter
[Indledende bemærkninger]
Jeg er her i dag, fordi jeg er blevet stillet spørgsmål angå-
ende min holdning til salgsprocessen vedrørende Ørsteds
danske eldistributionsforretning, som drives i regi af dat-
terselskabet Radius.
Samrådsspørgsmålet henfører til, at Ørsted d. 26. juni 2018
offentliggjorde, at selskabet iværksætter en struktureret
salgsproces vedrørende tre forretningsområder; den dan-
ske eldistributionsforretning, privatkundeforretningen for
el og gas samt forretningen for udendørsbelysning. Ørsted
ventes at træffe beslutning om et evt. frasalg inden udgan-
gen af 1. halvår 2019.
Jeg skal indledningsvist fremhæve en række forhold med
betydning for besvarelsen af samrådsspørgsmålet.
Først og fremmest angår samrådsspørgsmålet en verseren-
de salgsproces i regi af Ørsted, som først ventes afsluttet i
1. halvår 2019 og derfor er langt fra sin afslutning.
Ørsted er som følge af sin status som børsnoteret selskab
underlagt juridiske bestemmelser, som bl.a. regulerer sel-
skabets videregivelse af oplysninger, som kan have betyd-
ning for kursen på værdipapirer relateret til selskabet, så-
kaldt ”intern viden”.
Bestemmelserne har til formål at modvirke markedsmis-
brug i form af insiderhandel, kursmanipulation, og uret-
mæssigt videregivelse af kursfølsomme oplysninger. Be-
stemmelserne
følger af EU’s Markedsmisbrugsforordning.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 3 af 15
Ørsted kan i overensstemmelse med bestemmelserne og
som led i salgsprocessens gennemførsel have behov for på
fortrolig basis at dele relevant
”intern
viden” med en ræk-
ke aktører involveret i salgsprocessen, herunder fx Staten
ved Finansministeriet. Når Staten ved Finansministeriet
modtager information, som udgør intern viden, er vi un-
derlagt juridiske forpligtelser om forbud mod videregivelse
af intern viden.
Mulighederne for at videregive oplysninger om salgspro-
cessen til offentligheden skal endvidere ske under hensyn
til at beskytte statens økonomiske interesser.
Disse hensyn omfatter udover statens økonomiske interes-
ser i snæver forstand - i form af hensynet til at beskytte
værdien af statens aktiepost - ligeledes varetagelse af Ør-
steds øvrige aktionærers økonomiske interesser, hvis ejer-
andel udgør 49,9 pct., samt øvrige aktører involveret i
salgsprocessen såsom selskabet og potentielle investorer.
Hensynet til øvrige involverede aktører betyder, at statens
involvering i salgsprocessen skal foregå således at staten
ikke indirekte eller direkte påfører Ørsted eller øvrige in-
volverede aktører økonomiske tab eller andre skadesvirk-
ninger. Samtidig er Ørsted underlagt krav om ligebehand-
ling af selskabets aktionærer, hvorfor Ørsted ved et evt.
frasalg skal tilgodese den samlede aktionærkreds interesser.
Børslovgivningen og hensynet til varetagelse af statens,
Ørsteds og andre aktørers økonomiske og andre interesser
sætter således begrænsninger for i hvilket omfang jeg som
ansvarlig minister er i stand til at dele informationer om
salgsprocessen med offentligheden.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 4 af 15
Det betyder, at min deltagelse i dagens samråd vil tage ud-
gangspunkt i oplysninger, som vurderes at kunne kommu-
nikeres offentligt på dette tidspunkt i salgsprocessen. Der
vil på den baggrund være forhold, som jeg ikke har mulig-
hed for at uddybe eller kommentere på. Det gælder bl.a.
forhold af faktuel karakter, samt overvejelser om salgspro-
cessen, som ikke er blevet omtalt i offentligheden. Det be-
der jeg udvalget om at respektere.
Jeg skal derudover understrege, at gennemførsel af et evt.
frasalg af de tre forretningsområder, som indgår i salgspro-
cessen, formelt ligger indenfor Ørsteds ledelses kompeten-
ce og ansvar. Det er således i udgangspunktet ikke et an-
liggende, som Ørsteds aktionærer
herunder staten
formelt skal træffe beslutning om.
Med disse forbehold in mente vil jeg gerne indledningsvist
fremhæve tre hensyn, som skal varetages og balanceres i
salgsprocesser i selskaber med statslig ejerandel med hen-
blik på at kunne gennemføre et succesfuldt frasalg:
1. For det første skal det sikres, at Ørsted opnår den bedst
mulige pris for de tre aktiver, som indgår i salgsprocessen.
En attraktiv pris er afgørende, fordi jeg som minister har
ansvaret for at forvalte værdien af statens
og dermed de
danske skatteyderes
investering i Ørsted bedst muligt.
En attraktiv pris er ligeledes vigtig af hensyn til de øvrige
aktionærers økonomiske interesser. Et evt. salg skal endvi-
dere gennemføres i overensstemmelse med
EU’s
statsstøt-
teregler og regler for kapitalens fri bevægelighed, og det er
således også et centralt hensyn, at der ikke må diskrimine-
res mellem potentielle købere.
2. Det andet hensyn er, at evt. frasalg skal ske til en egnet
køber, som der skal være tillid til og som på ansvarlig vis
kan drive kritisk infrastruktur i Danmark. Det har jeg
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 5 af 15
kommunikeret offentligt i flere omgange, og det er en pri-
oritering for regeringen.
3. Det tredje hensyn omfatter, at der skal være tillid til at Sta-
ten, som majoritetsaktionær i Ørsted, agerer troværdigt og
professionelt i salgsprocessen. Hvis Staten ikke agerer som
en troværdig ejer, vil det være til skade for værdien af Ør-
sted - og dermed værdien af statens aktiepost
–,
og skade
Ørsted og statens fremtidige ejerskab af Ørsted. Det vil
også have negative konsekvenser for den generelle opfat-
telse af staten som selskabsejer og forretningspartner.
[Ørsteds omstilling]
Inden at jeg redegør nærmere for salgsprocessen, vil jeg
gerne benytte lejligheden til at tale kort om den succesful-
de omstilling, som Ørsted har gennemgået over de senere
år.
Omstillingen har betydet, at Ørsted i dag er et af de grøn-
neste og hurtigst voksende energiselskaber i Europa, og at
Danmark i dag er hjem til et af verdens førende selskaber
inden for vedvarende energi.
Det er samtidig en omstilling, som staten
som ansvarlig
majoritetsaktionær - aktivt har støttet, og som afspejler sta-
tens og øvrige investorers store tillid til Ørsteds forret-
ningsmæssige prioriteringer og selskabets evne til succes-
fuld eksekvering.
Ørsted har over de senere år udviklet sig fra at være et tra-
ditionelt forsyningsselskab med fokus
på ”sort” energi i
form af kul, gas og olie, til i dag at være et af verdens fø-
rende grønne energiselskaber
og verdens største produ-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 6 af 15
cent af energi fra havvind med mere end 25 pct. af den in-
stallerede kapacitet på globalt plan.
Omstillingen kan illustreres ved udviklingen i andelen af
Ørsted energiproduktion, der er baseret på grønne energi-
kilder.
I 2006 udgjorde grøn energi 17 pct. af Ørsteds samlede
energiproduktion og selskabet var som følge heraf blandt
de mest kulintensive energiselskaber i Europa.
I 2017 var andelen af grøn energi 64 pct., og i 2023 forven-
tes mere end 95 pct. af Ørsteds energiproduktion at være
baseret på grønne energikilder.
Ørsted er samtidig gået fra at være et nationalt orienteret
energiselskab til at være et selskab orienteret mod det glo-
bale energimarked.
Ørsted ejer i dag projekter og havvindmølleparker i seks
lande. Forretningen er primært koncentreret i Nordeuropa,
som afspejler, at Europa er det største marked for havvind.
Samtidig har Ørsted over de senere år arbejdet på at etab-
lere sig på nye markeder i USA og Taiwan, som udgør de
primære vækstmarkeder indenfor havvind. Ørsted har i 1.
halvår 2018 vundet de første udbud i Taiwan og har delta-
get i de første udbud i USA.
Ørsted transformation til et af verdens førende selskaber
indenfor grøn energi har krævet betydelige investeringer.
De samlede investeringer i udbygningen af Ørsteds hav-
vindkapacitet har således udgjort mere end 80 mia. kr. til
og med 2017.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 7 af 15
De store investeringer har Ørsted bl.a. finansieret gennem
løbende frasalg af forretningsområder, som ikke har været
centrale for selskabets forretningsmæssige strategi om at
blive en førende producent af grøn energi.
Det drejer sig bl.a. om frasalg af Ørsteds gaslager i 2014,
salg af gasdistributionsnettet i 2016 og salg af olie- og gas-
forretningen i 2017.
Frasalgene har medvirket til at styrke Ørsteds finansielle
råderum, hvilket har bidraget til, at Ørsted har kunnet fo-
retage investeringer i udviklingen af grønne forretningsom-
råder. Senest har Ørsted i hhv. august og oktober 2018
gennemført opkøb i USA af to udviklere af hhv. land- og
havvindmølleparker.
Ørsted har dermed sikret sig et solidt fundament for yder-
ligere ekspansion på det amerikanske marked for vind-
energi, som er verdens næststørste efter Kina, og med et
fortsat stort vækstpotentiale.
Ørsteds omstilling har ikke alene været god for klimaet.
Det har også været en stor forretningsmæssig succes, hvil-
ket er kommet den danske stat - og dermed skatteyderne -
til gode. Værdien af Ørsted er således næsten fordoblet si-
den selskabets børsnotering i juni 2016. Til sammenligning
er det danske C25-indeks i samme periode steget med godt
6 pct.
Udviklingen har betydet, at statens aktiepost i dag har en
markedsværdi på ca. 95 mia. kr. Ørsted er således
med
afstand - det mest værdifulde af statens selskaber.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 8 af 15
[Om salgsprocessen]
Som jeg nævnte indledningsvist offentliggjorde Ørsted i
juni 2018, at selskabet iværksætter en struktureret salgs-
proces med henblik på at undersøge markedets interesse i
at købe Ørsteds eldistributionsforretning, og de to mindre
forretningsområder; privatkundeforretningen for el og gas
samt forretningen for udendørsbelysning.
Ørsted har tilkendegivet, at bestyrelsen forventes at træffe
beslutning om et eventuelt salg af forretningsområderne
inden udgangen af første halvår 2019
Ørsteds beslutning om at igangsætte en salgsproces er i
tråd med selskabets strategiske fokus på at udvikle sin glo-
bale førerposition indenfor grøn energi og ligger dermed i
forlængelse af tidligere frasalg af ikke-grønne aktiviteter.
Samtidig er der ifølge Ørsted tale om tre forretningsområ-
der, som - til trods for at de er veldrevne og med en høj
kundetilfredshed
ventes at have et begrænset vækstpo-
tentiale når der sammenlignes med de globale vækstmulig-
heder inden for grøn energi, herunder særligt land- og
havvind.
I lyset af Ørsteds hastigt voksende internationale forret-
ning inden for grøn energi forventer Ørsted derfor at de
tre forretningsområder får stadig mindre strategisk og fi-
nansiel betydning.
Den forventede udvikling skal ses i lyset af, at de tre for-
retningsområder udgjorde 6 pct. af Ørsteds driftsindtje-
ning i 2017 og at andelen har været faldende over de sene-
re år.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 9 af 15
Regeringen deler derfor vurderingen af, at et frasalg vil væ-
re et hensigtsmæssigt næste skridt i Ørsteds omstilling, og
bakker op om igangsættelse af salgsprocessen.
Ørsteds eldistributionsforretning
Radius
udgør det væ-
sentligste af de tre forretningsområder og servicerer cirka
en million elnetkunder i Københavnsområdet, Nordsjæl-
land og dele af Midtsjælland svarende til ca. 30 pct. af de
danske elnetkunder.
Radius udgør således en central del af energiinfrastruktu-
ren i Danmark og København.
Regeringen er derfor optaget af at et evt. frasalg sker til en
egnet køber. Det er derfor også - som nævnt indlednings-
vist - et af de tre væsentlige hensyn, som skal varetages og
balanceres i salgsprocessen:
1) Ørsted skal sikres den bedst mulige pris,
2) der skal sikres en egnet ejer af kritisk infrastruktur i ho-
vedstadsområdet og
3) staten skal agere som en troværdig og professionel sel-
skabsejer.
Hensynet til en attraktiv pris
kan primært varetages ved
en proces, som sikrer reel konkurrence om aktiverne, hvor
Ørsted får afprøvet markedsinteressen for aktiverne. Det
sikrer, at der er en god og sund konkurrence om aktiverne,
og dermed at Ørsted kan opnå en attraktiv pris til gavn
for, selskabet, staten og de danske skatteydere
og for de
øvrige aktionærer.
Derfor har regeringen
i enighed med partierne bag den
politiske aftale om børsnoteringen af Ørsted - bakket op
om, at der igangsættes en struktureret salgsproces, hvor
flere potentielle købere inviteres til at deltage.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 10 af 15
Hensynet til en egnet ejer
sikres dels gennem den eksi-
sterende sektorregulering og dels ved, at Ørsted som led i
salgsprocessen opstiller en række kriterier, som alle poten-
tielle købere skal opfylde for at kunne deltage i processen.
Sektorreguleringen stiller krav om, at ejere af dansk eldi-
stribution kan løfte opgaven på teknisk og økonomisk for-
svarlig vis. Ved et evt. salg af Radius vil Energistyrelsen
derfor skulle vurdere, om den nye ejer har den fornødne
tekniske og finansielle kapacitet. Energistyrelsen vil bl.a.
også påse at kravene om forbrugerindflydelse i Radius er
opfyldt.
På baggrund af disse kriterier vil Energistyrelsen tage stil-
ling til, om bevillingen kan overdrages til den nye ejer af
Radius.
Derudover sætter reguleringen mål for den leveringskvali-
tet, målt i antallet af afbrydelser og varighed, som virk-
somhederne skal levere. Målene sættes ud fra den gennem-
snitlige leveringskvalitet i Danmark i de forudgående 10 år.
Danmarks elforsyningssikkerhed er blandt de bedste i Eu-
ropa, og i hele 2017 oplevede en gennemsnitlig dansk for-
bruger i alt 25 minutters afbrud. Målene for en ny ejer vil
derfor matche det allerede høje niveau i Danmark. Såfremt
målene til leveringskvalitet ikke opfyldes, kan virksomhe-
den blive sanktioneret økonomisk.
Endelig er eldistributionsvirksomhederne grundet deres
monopolstatus underlagt en økonomisk regulering med
indtægtsrammer, som lægger et loft over, hvor meget el-
netvirksomhederne må opkræve over tarifferne fra forbru-
gerne. Indtægtsrammerne tilpasses løbende, hvilket bety-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 11 af 15
der, at evt. effektiviseringsgevinster på sigt tilfalder forbru-
gerne i form af lavere priser.
Jeg skal endvidere understrege, at tarifferne ifølge sektor-
reguleringen ikke må stige som følge af den købspris, der
betales ved evt. salg af Radius.
Ørsted har som nævnt kommunikeret at en evt. ny ejer
skal leve op til en række screeningskriterier, der sigter på at
køber skal efterleve almindelige principper for ansvarlig
forretningsdrift.
Kriterierne omfatter bl.a. krav om, at potentielle købere
ikke er i strid med skattelovgivning, internationale sanktio-
ner, regler for hvidvask, bestikkelse, finansiering af terro-
risme eller international ret, eller tidligere har fået frataget
licens til lignende virksomhed.
Ørsted har således klart signaleret, at et evt. salg skal være
til en køber, der har orden i sine ting.
Jeg noterer mig i den forbindelse, at Ørsted tidligere har
gennemført større frasalg af forretningsområder. Jeg er
derfor fortrøstningsfuld i forhold til at Ørsted også denne
gang kan gennemføre et succesfuldt frasalg.
Hensynet til statens omdømme som en troværdig og
professionel ejer
sikres ved, at staten ikke lader hensynet
om en egnet køber overskygge øvrige væsentlige hensyn i
salgsprocessen. Hensynet skal derfor balanceres overfor
andre hensyn i salgsprocessen, herunder at der sikres en at-
traktiv salgspris. Staten skal som ansvarlig majoritetsaktio-
nær samtidig sikre, at Ørsted har frihed til at gennemføre
en salgsproces uden unødig politisk indblanding og med
fokus på selskabets kommercielle hensyn.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 12 af 15
Som det fremgår, er regeringen optaget af, at der er tillid til
ejerne af samfundskritisk infrastruktur i Danmark.
Denne prioritering gør sig ikke kun gældende i relation til
et evt. salg af Radius, men gælder for alle aktiver, som ud-
gør samfundskritisk infrastruktur.
Regeringen vil derfor undersøge muligheden for at etablere
et lovgrundlag for screening af og indgreb overfor uden-
landske investeringer i Danmark under hensyn til national
sikkerhed og offentlige orden. Lovgrundlaget skal mulig-
gøre en styrket kontrol med udenlandske investeringer, der
kan udgøre en risiko i forhold til den nationale sikkerhed
og den offentlige orden.
Mange lande rundt om i verden har allerede etableret til-
svarende ordninger, herunder bl.a. Finland, Norge, Tysk-
land og Storbritannien.
EU-kommissionen har endvidere fremsat forslag til en fæl-
les ramme for screening af udenlandske direkte investerin-
ger, som Danmark vil blive omfattet. Forslaget er en god
anledning til at se på, hvilke redskaber Danmark har til at
tage hånd om de tilfælde, hvor f.eks. en udenlandsk inve-
stering kan indebære potentielle sikkerhedsrisici.
Det er forventningen, at der i 2019 kan fremsættes forslag
til relevant lovgivning, som sikrer disse hensyn.
Det jeg kan sige, er at Regeringen og Ørsted som led i
transaktionen vil sikre, at en eventuel ny ejer af Ørsteds el-
distribution påtager sig en række forpligtelser overfor sta-
ten, som skal sikre at en ny ejer ikke kan overdrage kon-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
1971617_0013.png
Side 13 af 15
trollen med Radius uden statens forudgående samtykke før
et nyt lovgrundlag er på plads.
[Opsummering]
Jeg har hermed redegjort for de overvejelser, som ligger til
grund for beslutningen om at igangsætte salgsprocessen og
processens tilrettelæggelse med henblik på at sikre en suc-
cesfuld gennemførsel af et evt. frasalg.
I samrådsspørgsmålet indgår tre spørgsmål, som jeg af-
slutningsvis konkret vil besvare på baggrund af de skitse-
rede overvejelser.
Spørgsmål 1
Der spørges først til, hvorvidt jeg vil sikre at Radius ikke
sælges eller videresælges til specifikke udenlandske købere.
Svar: Det væsentlige er ikke, hvilken type eller hvilken na-
tionalitet en evt. køber har, men hvilken tillid der er til de
hænder, der overtager. Sektorlovgivningens krav sikrer det-
te hensyn og hensynet varetages derudover ved den måde
salgsprocessen er tilrettelagt på.
Samtidig har jeg tilkendegivet, at regeringen generelt er op-
taget af, at samfundskritisk infrastruktur, er i hænderne på
ansvarlige ejere. Derfor har regeringen nedsat en arbejds-
gruppe, som skal se på mulighederne for at etablere et lov-
grundlag for at screene og gribe ind overfor udenlandske
investeringer i Danmark under hensyn til offentlig sikker-
hed og orden.
Et sådant lovgrundlag vil, når det gennemføres, omfatte
Radius’ virksomhed og dermed have relevans i tilfælde af
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
1971617_0014.png
Side 14 af 15
evt. fremtidige videresalg. Regeringen og Ørsted vil sikre,
at der frem til lovgrundlagets ikrafttræden ikke kan gen-
nemføres videresalg af Radius uden statens samtykke.
Spørgsmål 2
Der spørges hernæst til en evt. ny ejers mulighed for at sik-
re sig profit på bekostning af el-kunderne.
Svar: Som jeg har redegjort for, er de samfundsmæssige
hensyn såsom høj forsyningssikkerhed og beskyttelse af
forbrugerne mod urimeligt høje priser, sikret via den gæl-
dende sektorlovgivning, som gælder alle el-
netvirksomheder uafhængigt af ejerforhold.
En evt. ny ejer af Ørsteds el-distribution vil blive underlagt
gældende regulering. Der er således ikke tale om at en evt.
ny ejer af Radius kan sikre sig profit på bekostning af el-
kunderne eller at købsprisen for Radius vil kunne påvirke
de regulerede elpriser.
Spørgsmål 3
Der spørges afslutningsvis til, hvorvidt jeg vil fremme et
salg til bruger- eller kundeejede selskaber.
Svar: Jeg har lagt vægt på, at regeringen er optaget af at va-
retage og balancere tre væsentlige hensyn i salgsprocessen;
Hensynet til at sikre A) en attraktiv pris, B) en egnet ejer
C) statens omdømme som en ansvarlig selskabsejer.
Jeg har samtidig redegjort for baggrunden for disse hen-
syn, herunder bl.a. behovet for at varetage statens økono-
miske interesser på forsvarlig vis og sikre efterlevelse af
EU’s statsstøtteregler og reglerne for kapitalens
fri bevæ-
gelighed.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 15. november 2018 om salg af Radius, til finansministeren
Side 15 af 15
Endeligt har jeg understreget, at det er Ørsteds bestyrelse,
som er ansvarlig for at gennemføre salgsprocessen og
formelt at træffe beslutning om et evt. frasalg.
Jeg forventer, at der vil være forskellige typer af købere,
som både vil kunne tilbyde en attraktiv pris og udgøre en
ansvarlig ejer, herunder formodentligt også forbruger- eller
kundeejede selskaber i energisektoren.
Jeg hverken kan eller vil dog arbejde for at bestemte kø-
bertyper begunstiges i salgsprocessen eller ved et evt. salg.