Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2039593_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (Alm. del) af 15.
november 2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Afdelingschef i Finansministeriet, Kent Harnisch, skriver i Berlingske den 7. no-
vember 2018 følgende om de kommende års besparelser på skattevæsenet: ”Der
er kun taget stilling til bevillingsniveauet i 2019 i det forslag til finanslov, som re-
geringen præsenterede 30. august. Det skyldes, at finansloven er et-årig.”
Vil mini-
steren oplyse, om afdelingschefen udtaler sig på Finansministeriets vegne og i for-
længelse heraf bekræfte, at der lægges op til en bevillingsreduktion på godt 11 mio.
på formålet at ”Forebygge
og imødegå økonomisk kriminalitet og international
skatteunddragelse” i 2019, jf. forslag til finanslov for 2019?
Svar
Den almindelige budgetteringspraksis i staten indebærer, at bevillingerne på de fle-
ste driftsområder falder i budgetoverslagsårene. Det skyldes bl.a. det årlige ompri-
oriteringsbidrag, udløb af midlertidige bevillinger, der er givet til fx udvikling af
nye it-systemer, midlertidige puljer, tidsafgrænsede opgaver, politiske aftaler mv.
Budgetteringen i overslagsårene afspejler således
dels
allerede trufne politiske be-
slutninger og flerårige prioriteringer og
dels
en fremskrivning af det foregående års
bevillingsniveau, hvorfor der dermed ikke er truffet beslutning om det endelige
bevillingsniveau. Erfaringsmæssigt træffes der løbende politiske beslutninger med
konsekvenser for bevillingsniveauet i takt med, at budgetoverslagsår bliver til fi-
nansår. Et eventuelt fald i bevillingerne i budgetoverslagsårene kan derfor ikke
nødvendigvis henføres til en politisk beslutning om at gennemføre besparelser.
Det er fx ikke tilfældet på Skatteministeriets område.
Et finanslovsforslag er udtryk for regeringens politiske prioritering for det kom-
mende finansår. Der er imidlertid ikke noget til hinder for, at regeringen i forbin-
delse med præsentationen af finanslovforslaget tilkendegiver, at den agter at tilføre
et område yderligere midler i budgetoverslagsårene. Dette har været tilfældet på
Skatteministeriets område på FFL17, FFL18 samt FFL19. Der er hermed imidler-
tid ikke taget stilling til det endelige bevillingsniveau i budgetoverslagsårene, men
alene hvor mange midler, regeringen, på det pågældende tidspunkt, agter at tilføre
i de nævnte budgetoverslagsår. Det endelige bevillingsniveau fastsættes således
først med finansloven for det pågældende år.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om der lægges op til en bevillingsreduktion på godt 11 mio. på formålet at Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skatteunddragelse i 2019, til finansministeren
Side 2 af 2
På områder, der er omfattet af politiske flerårsaftaler
fx politiet eller forsvaret
afspejler budgetoverslagsårene inden for flerårsaftalerne dog som udgangspunkt
en politisk besluttet flerårig ramme og bevillingsniveau. Den økonomiske ramme
kan for områder, der er omfattet af flerårsaftaler, både være stigende og faldende.
For svar på resten af spørgsmålet henvises til svar til SAU L241
spm. 58.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister