Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2050742_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 149 (Alm. del) af 14.
november 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på BNP og råderummet af at reducere syge-
fraværet i den offentlige og private sektor med én dag om året, jf. Vækst og Vel-
stand hvor det fremgår, at en sådan reduktion vil øge arbejdsudbuddet med 7.000
personer?
Svar
I
Vækst og Velstand 2025
fra maj 2017 er virkningen på det effektive arbejdsudbud
som følge af en reduktion i sygefraværet i den offentlige og private sektor skønnet
på baggrund af Danmarks Statistiks data for fraværsoplysninger om lønmodtagere
i ordinær beskæftigelse i virksomheder med over 10 ansatte i 2015.
De seneste oplysninger om sygefravær, som Danmarks Statistik har offentliggjort
om lønmodtagere i ordinær beskæftigelse i virksomheder med over 10 ansatte, er
gældende for 2017. På baggrund af disse oplysninger skønnes det, at en reduktion
i det gennemsnitlige sygefravær i den offentlige og private sektor med én dag om
året vil øge arbejdsudbuddet med ca. 7.900 fuldtidspersoner
1
.
Endvidere skønnes det, at en reduktion i det gennemsnitlige sygefravær i den of-
fentlige og private sektor med én dag om året vil forbedre de offentlige finanser
med ca. 1,5 mia. kr. som følge af øget skat og tilbageløb og færre udgifter i syge-
dagpengesystemet.
Endelig vurderes det, at en reduktion i det gennemsnitlige sygefravær med én dag
vil løfte velstanden i samfundet målt ved BNP i den private sektor med ca. 5,5
mia. kr.,
jf. tabel 1.
Derudover vil der blive præsteret flere arbejdstimer i den of-
fentlige sektor, hvilket muliggør øget kvalitet af den offentlige service (ved uæn-
dret offentligt forbrug og lønsum opgjort ved Danmarks Statistiks inputmetode).
Det skal bemærkes, at ovenstående illustrative beregning viser et potentiale, og at
der i vurderingen fx ikke er taget højde for tiltag, der skal reducere sygefraværet.
Det kan fx være tiltag, der giver offentlige og private arbejdsgivere mere viden og
1
Hvis sygefraværet reduceres også i virksomheder med færre end 10 ansatte, vil udvidelsen af det effektive arbejdsudbud
være større.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om at redegøre for effekten på BNP og råderummet af at reducere sygefraværet i den offentlige og private sektor med én dag om året, til finansministeren
2050742_0002.png
Side 2 af 2
overblik over sygefravær på arbejdspladserne og skaber grundlag for tiltag, der kan
medvirke til reduktion af sygefraværet.
Tabel 1
Skøn for virkning på arbejdsudbud, offentlige finanser og BNP som følge af én dags mindre sygefravær i
den offentlige og private sektor
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Offentlige finanser (mia. kr., 2018-niveau)
BNP-virkning (mia. kr., 2018-niveau)
7.900
1,5
5,5
Anm.: I beregningerne er det lagt til grund, at det offentlige forbrug ved mindre sygefravær er uændret målt ved
inputmetoden. Endvidere er det lagt til grund, at de fleste offentlige og private ansatte modtager løn under
sygdom, mens andre modtager sygedagpenge. Forudsætningerne indebærer bl.a., at de præsterede
arbejdstimer stiger både i den offentlige og private sektor.
Samtidigt er der i beregningerne taget højde for mindre sygedagpengerefusion til private arbejdsgivere ved et
fald i sygefraværet. Som følge af forudsætningen om uændret offentlig forbrug er der ikke medregnet en po-
sitiv virkning på de offentlige finanser ved mindre refusion til offentlige arbejdsgivere.
Den skønnede virkning på BNP skal ses i lyset af, at en reduktion i sygefraværet med én dag øger
arbejdsudbuddet i den private sektor med ca. 6.000 fuldtidspersoner.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister