Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1986873_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 142 (Alm. del) af 13.
november 2018 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Det fremgår af svaret på FIU alm del - spørgsmål 58, at der er sket en "normalise-
ring" af niveauet for det offentlige forbrug siden 2010. Vil ministeren oplyse,
hvordan det fastlægges, hvilket niveau af offentligt forbrug, der
er ”normalt”? Vil
ministeren herudover oplyse, om det følger af regeringens politik at nedbringe det
offentlige forbrug til dette ”normale” niveau eller lavere?
Svar
Det offentlige forbrug som andel af strukturelt BNP toppede i 2010 efter nogle år
med ekstraordinære store stigninger, herunder særligt 2008 og 2009. Efterfølgende
er der sket en gradvis tilpasning ned mod et niveau, der ligger nærmere det gen-
nemsnitlige niveau set over en længere periode,
jf. figur 1.
Det er det, der menes
med en gradvis normalisering af niveauet. I 2017 udgjorde det offentlige forbrug
således ca. 24¾ pct. af strukturelt BNP, mens gennemsnittet for perioden 1990-
2007 er ca. 24¼ pct.
Figur 1
Det offentlige forbrug som andel af strukturelt BNP
Pct. af strukturelt BNP
28
Pct. af strukturelt BNP
28
27
26
25
27
26
25
24
23
22
21
90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Gns. 1990-2007
24
23
22
21
Kilde: Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022, august 2018.
I
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022
(august 2018) forudsættes det
reale offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i gennemsnit at vokse med 0,4 pct.
årligt frem mod 2025. Det svarer til regeringens målsætning om en basisrealvækst
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om niveauet for det offentlige forbrug, til finansministeren
Side 2 af 2
på 0,3 pct. tillagt det substantielle løft af forsvaret,
jf. Forsvarsforlig 2018-23
(januar
2018). Den forudsatte forbrugsvækst giver anledning til, at det offentlige forbrug i
2025 udgør en andel af strukturelt BNP, der omtrent svarer til det historiske gen-
nemsnit i perioden 1990-2007,
jf. figur 1.
Forudsætninger om realvæksten i det
offentlige forbrug frem mod 2025 skal ses i sammenhæng med, at der i det opda-
terede 2025-forløb er indregnet en reserve til regeringens øvrige politiske priorite-
ringer, der udgør ca. 14¼ mia. kr. (2019-priser) i 2025. Såfremt reserven udmøntes
helt eller delvist til offentligt forbrug, kan det offentlige forbrug som andel af
strukturelt BNP blive højere end forudsat i figur 1.
Det væsentlige for regeringen er i sidste ende ikke, om forbrugsvæksten præcist
rammer en bestemt vækstrate eller udgør en bestemt andel af strukturelt BNP,
men derimod at realvækst i det offentlige forbrug sker som et led i en klar og aktiv
prioritering, så ressourcerne i den offentlige sektor bliver udnyttet bedst muligt.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister