Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 139 (Alm. del) af 12.
november 2018 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekten på de offentlige finanser efter tilbageløb og adfærd
i alle årene 2019-2025 af at fjerne indkomstaftrapningen (som følge af arbejdsind-
komst) af pensionstillæg, grundbeløb og ældrecheck?
Svar
Med
Aftale om Finansloven for 2019
blev fradraget for folkepensionisters arbejdsind-
komst hævet fra 60.000 til 100.000 kr. Efter gældende regler indgår folkepensioni-
sters arbejdsindkomst (efter AM-bidrag) efter dette fradrag fuldt ud i beregnings-
grundlaget for pensionstillægget og den supplerende pensionsydelse (ældrecheck).
Hvis pensionistens samlede supplerende indkomst efter fradraget på 100.000 kr.
for en enlig overstiger 35.900 kr. eller 87.800 kr. aftrappes hhv. ældrecheck og
pensionstillæg.
Personer over 64 år, der arbejder mindst 750 timer om året, har dog mulighed for
at undgå aftrapning af folkepensionen (grundbeløb, pensionstillæg og ældrecheck)
som følge af arbejdsindkomst ved at vælge opsat pension. Med opsat pension ud-
skydes udbetalingen af folkepensionen mod, at der gives et (procentvis) ventetil-
læg til folkepensionen, når udbetalingen påbegyndes. Der modtages således en hø-
jere ydelse i en kortere periode.
Hvis indkomstaftrapning som følge af arbejdsindkomst for pensionister fjernes,
vil det bevirke at grundlaget for opsat pension bortfalder.
En afskaffelse af aftrapningen af folkepensionens grundbeløb, pensionstillæg og
ældrecheck som følge af arbejdsindkomst skønnes at medføre umiddelbare mer-
udgifter på 950 mio. kr. i 2019, som giver merudgifter efter tilbageløb og adfærd
på 500 mio. kr. i 2019. Merudgifterne er opgjort ekskl. effekten af personer, der i
dag ikke har ansøgt om folkepension, men ved afskaffelse af aftrapning med ar-
bejdsindkomst vil være berettiget til folkepension. Det kan fordoble merudgiften.
Virkningen på saldoen over tid skal ses i lyset af, at folkepensionsalderen forhøjes
med 2 år frem mod 2022. Forhøjelsen af folkepensionsalderen bidrager til at be-
grænse virkningen, idet der i disse år kommer færre nye folkepensionister. I 2025