Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1985333_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 610 (Alm. del) af 20.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvilke konsekvenser vil det have for den strukturelle saldo og råderummet frem
mod 2025 hvis man antager, at arbejdsudbudselasticiteten af skattesænkninger er
halvt så store som Finansministeriet antager (0,05), og virkningen af de seneste 15
års skattereformer dermed har haft en halvt så stor effekt på arbejdsudbuddet og
beskæftigelsen?
Svar
Udgangspunktet for Finansministeriets regneprincipper er, at konsekvensvurde-
ringer af politiske tiltag skal være så retvisende som muligt, og at indregning af
adfærdsvirkninger tager afsæt i empiriske erfaringer. Det gør sig også gældende i
forhold til vurderingen af arbejdsudbudsvirkninger af skatteændringer.
1
En afvigelse fra dette princip
fx indregning af den halve effekt på arbejdsud-
buddet, som anført i spørgsmålet
vil betyde, at mindreprovenuet (efter tilbage-
løb og adfærd) ved skattenedsættelser vil blive overvurderet. Tilsvarende vil mer-
provenuet (efter tilbageløb og adfærd) blive overvurderet ved skattestigninger. En
sådan praksis vil dermed indebære en bias i vurderingen af skatteændringer.
Der er de seneste 15 år gennemført 4 skattereformer
2
. Reformerne skønnes samlet
set at styrke arbejdsudbuddet med godt 50.000 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Refor-
mernes arbejdsudbudseffekter omfatter både time- og deltagelseseffekter.
De første tre skattereformer er stort set fuldt implementerede og deres virkninger,
herunder arbejdsudbudsvirkninger, er indeholdt i de historiske niveauer for dansk
økonomi, som fremskrivningerne tager udgangspunkt i. Der er derfor ikke antaget
yderligere arbejdsudbudsvirkninger herfra i opgørelsen af råderummet frem mod
2025.
1
I Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 379 (Alm. del) af 28. juni 2016 og Svar på Finansudvalget spørgsmål nr. 471
(Alm. del) af 1. september 2016 er der nærmere redegjort for den anvendte arbejdsudbudselasticitet ved vurderingen af
marginalskatteændringer.
2
Udover de 4 skattereformer i perioden er der også aftalt en række øvrige skatte- og afgiftsændringer i forbindelse med
andre politiske aftaler, fx finanslovsaftaler, Genopretningsaftalen 2010, Energiaftalen 2012, Aftale om Vækstplan DK 2013,
Aftale om en vækstpakke 2014 og PSO-aftalen 2016. Endvidere skal det bemærkes, at nominalprincippet i skattestoppet
har påvirket skatte- og afgiftsprovenuet i perioden. Nogle af disse har indebåret skattesænkninger, andre skattestigninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan en fordobling af det middelrette skøn for arbejdsudbudseffekten kan have en positiv effekt på den strukturelle saldo, til finansministeren
1985333_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Virkning på arbejdsudbud af skattereformer siden 2004
Virkning på arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Forårspakken, 2004
Lavere skat på arbejde, 2007
Forårspakke 2.0, 2009
Skattereform, 2012
I alt
9.700
7.600
18.300
15.800
51.400
Kilde: Reformpakke 2020
Kontant sikring af Danmarks Velfærd, 2011 og Aftale om skattereform 2012.
Aftale om skattereform 2012
er derimod ikke fuldt indfaset. Af reformens samlede
arbejdsudbudsvirkning på knap 16.000 fuldtidspersoner, hvoraf ca. en tredjedel
afspejler mindreregulering af overførselsindkomster frem for skattetiltag, skønnes
en arbejdsudbudseffekt på ca. 9.000 personer i årene fra 2017 frem mod 2025.
Hvis arbejdsudbudseffekten af Skattereform 2012 er halvt så stor som skønnet af
ministerierne, ikke blot for timeeffekten men også for deltagelseseffekten, vil det
svare til at arbejdsudbuddet stiger med ca. 4.500 fuldtidspersoner mindre fra 2017
frem mod 2025. En sådan nedjustering af arbejdsudbuddet i 2025 svarer groft
skønnet
på baggrund af time- og deltagelseseffekterne
til en svækkelse af den
strukturelle saldo med ca. 0,05 pct. af BNP i 2025 (svarende til 1-1¼ mia. kr.).
Inden for målet om balance på den strukturelle saldo i 2025 vil det alt andet lige
reducere råderummet og kræve en stramning af den forudsatte finanspolitik.
På lignende vis gælder, at hvis arbejdsudbudseffekten af Skattereform 2012 skulle
være tilsvarende større end skønnet, vil det svare til, at arbejdsudbuddet stiger
med ca. 4.500 fuldtidspersoner mere fra 2017 til 2025 end forudsat, og at den
strukturelle saldo
samt råderummet
styrkes med ca. 0,05 pct. af BNP i 2025.
Den mellemfristede fremskrivning opdateres løbende. Hvis arbejdsudbuddet skul-
le vise sig større eller mindre end vurderet, vil disse afvigelser rutinemæssigt blive
indarbejdet i opgørelserne og dermed afspejle sig i den strukturelle saldo og råde-
rummet. Det sker helt på linje med den løbende indarbejdelse af øvrige nye in-
formationer. Et eventuelt tilpasningsbehov ved et lavere end skønnet arbejdsud-
bud vil derfor vise sig løbende og skulle håndteres, ligesom et eventuelt højere
arbejdsudbud og større finanspolitisk råderum gradvist vil afspejle sig ved opdate-
ringer af den mellemfristede fremskrivning.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister