Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 135 (Alm. del) af 12.
november 2018 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den skønnede provenuvirkning på de offentlige finanser ved
en stigning i antallet af betalende a-kasse medlemmer på 100.000 personer? Vil
ministeren desuden oplyse, hvilke forudsætninger om medlemsantallet, der lægges
til grund for de mellem- og langfristede fremskrivninger af provenuet fra med-
lemsbidrag via a-kassekontingenter? Vil ministeren i tillæg til dette oplyse, hvilke
forudsætninger der er lagt til grund for fremskrivningen af forsikringsgraden for-
delt på aldersgrupper og uddannelsesniveauer?
Svar
Når en person melder sig ind i en a-kasse indbetales et medlemsbidrag bestående
af et obligatorisk bidrag til staten, et ATP-bidrag og et bidrag til a-kassernes admi-
nistration samt et frivilligt efterlønsbidrag.
Hvis det antages, at 100.000 flere personer melder sig ind i en a-kasse vil det
umiddelbart indebære en forhøjelse af medlemmernes indbetaling af det obligato-
riske medlemsbidrag til staten. Stigningen i indbetaling af det obligatoriske med-
lemsbidrag skønnes at medføre en forbedring af de offentlige finanser med ca.
235 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb af afgifter.
Det må samtidig antages, at et højere antal a-kasseforsikrede vil give anledning til
en større anvendelse af dagpenge. Det forudsættes, at alle a-kassemedlemmerne
optjener ret til dagpenge. Hvis de 100.000 nye a-kassemedlemmer i gennemsnit er
ledige i samme omfang som resten af arbejdsstyrken, svarer det til, at knap 4.000
ekstra personer vil modtage dagpenge. Beregningsteknisk er det forudsat, at 80
pct. af disse alternativt ville have modtaget kontanthjælp og 20 pct. ville være selv-
forsørgede (fx forsørget af ægtefælle, mv.), indebærer den øgede brug af dagpen-
gesystemet offentlige nettomerudgifter på ca. 150 mio. kr. årlig efter skat og tilba-
geløb.
Der er i beregningen ikke taget højde for en øget brug af retten til barselsdags- og
sygedagpenge.
Ovenstående antagelser indebærer derved, at der ved en hypotetisk stigning på
100.000 dagpengeforsikrede vil være en nettomerindtægt for staten på ca. 85 mio.
kr. årligt,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk