Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1981242_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 124 (alm. del) af 6.
november 2018 stillet af Rene Christensen (DF)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse om, hvad stat, kommuner og regioner har haft i mindreud-
gifter efter indførsel af tvungen digital post?
Svar
Digital Post blev implementeret som led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrate-
gi 2011- 2015. Formålene med Digital Post var at skabe en bedre og mere fleksi-
bel offentlig service til borgere og virksomheder og samtidig give økonomiske
besparelser.
Efter ’Lov om Offentlig Digital Post’ blev vedtaget i 2012
blev der foretaget en
yderligere kvalificering af besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post. Be-
regningen viste, at implementeringen af obligatorisk Digital Post kunne medføre
et besparelsespotentiale i stat, regioner og kommuner på ca. 1 mia. kr. om året.
Besparelsespotentialet består dels af lavere udgifter til porto og materialer (kuver-
ter, brevpapir mv.) og dels af lavere udgifter til løn og overhead som følge af, at
myndighederne omlægger deres arbejdsgange, og opnår en arbejdstidsbesparelse.
Besparelsen på porto og materiale udgør ca. 40 % af det samlede potentiale mens
den største del af besparelsen består af reducerede løn- og overheadudgifter, som
udgør ca. 60 % af besparelsen.
Besparelsespotentialet på det kommunale og det regionale område er blevet ud-
møntet via de årlige økonomiaftaler med kommunerne og regionerne, mens der
på det statslige område ikke er foretaget en samlet udmøntning.
For kommunerne blev der med aftale om den kommunale økonomi for 2013 ind-
gået aftale om,
at de kommunale mindreudgifter til porto og materialer, der udgør 244 mio.
kr. i 2015, modregnes i det kommunale bloktilskud. De resterende frigjorte ressourcer forbliver i
kommunerne og anvendes til at forbedre den borgernære service i overensstemmelse med de lokale
behov.
For regionerne blev med aftale om den regionale økonomi for 2013 indgået
aftale om,
at de regionale mindreudgifter til porto og materialer, der udgør 78 mio. kr. årligt
fra 2015, modregnes i det regionale bloktilskud. De øvrige gevinster skal realiseres med henblik
på prioritering til borgernær velfærd.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvad stat, kommuner og regioner har haft i mindreudgifter efter indførsel af tvungen digital post, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
Allerede i 2015 blev der foretaget en opgørelse af overgangen til digital kommuni-
kation i det offentlige, der viste, at ca. 77 pct. af den digitaliserbare skriftlige
kommunikation mellem det offentlige og borgere/virksomheder blev omlagt til
digitale kanaler, hvilket er tæt på den oprindelige målsætning om, at 80 pct. af den
digitalisérbare post skulle afsendes digitalt.
Siden 2015 har antallet af årlige digitale post-meddelelser, sendt af offentlige myn-
digheder, endvidere været stigende. I forbindelse med potentialeberegningen i
2012 blev det forudsat, at hele den offentlige sektor ville sende 93,3 mio. breve
digitalt efter fuld indfasning af Digital Post i 2015. I 2017 sendte myndighederne
dog hele 126 mio. digitale forsendelser, og der afsendes således i dag langt flere
meddelelser med Digital Post end oprindeligt forventet.
Det er ikke, på baggrund af den oprindelige potentialeberegning, muligt at opgøre
de nærmere besparelser, der er forbundet med de forsendelser, der sendes ekstra i
forhold til det forventede, bl.a. fordi nogle af disse forsendelser ikke tidligere har
eksisteret. Såfremt disse ca. 30 mio. ekstra forsendelser var blevet sendt via almin-
delig post, ville dette imidlertid have kostet myndighederne et væsentligt trecifret
millionbeløb.
Eftersom de tal, der er til rådighed om antallet af breve, der sendes digitalt, er så
overbevisende høje, vurderes det ikke at være meningsfuldt at bruge ekstra res-
sourcer på at hente flere tal ind, der slår konklusionen fast.
Det er således også min klare vurdering, som i øvrigt stemmer overens med KL’s
vurdering, at Digital Post har medført store besparelser på brevforsendelsen i det
offentlige Danmark, og at vi har nået målene, herunder også indfriet det økono-
miske potentiale.
Jeg konstaterer yderligere, at Rigsrevisionen i deres opfølgningsnotat af oktober
2018 konkluderer, at den væsentlige stigning i antallet af digitale forsendelser
sandsynliggør, at de tilstræbte gevinster er opnået. Og derfor betragter Rigsrevisi-
onen, nu også sagen som lukket.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation