Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1991346_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 121 (Alm. del) af 5.
november 2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Ministeren skriver i sit svar på FIU alm. del-
spørgsmål 38, at ”Faldet på 10.000
offentlige ansatte fra 2018 til 2025 afspejler således ikke et skøn for udviklingen i
den offentlige beskæftigelse på baggrund af regeringens økonomiske politik. Fal-
det afspejler derimod en beregningsteknisk opgørelse, der afhænger af en række
beregningstekniske antagelser.” Vil ministeren bekræfte, at Finansministeriet i al
almindelighed alene baserer beregningstekniske opgørelser på antagelser, der er
såvel empirisk og teoretisk velunderbygget. Vil ministeren dernæst oplyse, hvor-
dan ministeren konkret skelner mellem følgende: ”et økonomfagligt skøn”, ”en
beregningsteknisk opgørelse” og ’en prognose for udviklingen i økonomien’, her-
under i hvilke tilfælde man kan opfatte de fremkomne økonomiske størrelser, som
eksempelvis den offentlige beskæftigelse, som Finansministeriets ’bedste bud’ på
konsekvenserne af den økonomiske politik, der afspejler indgåede politiske aftaler
mv.?
Svar
Som beskrevet i fx
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 38 af 5. oktober 2018
er Fi-
nansministeriets mellemfristede fremskrivninger baseret på ministeriernes progno-
se for udviklingen i Danmarks økonomi og de offentlige finanser for de kom-
mende 1-2 år, jf. konjunkturprognosen i
Økonomisk Redegørelse,
og en modelbaseret
fremskrivning derefter. De mellemfristede fremskrivninger baseres dels på forud-
sætninger om den økonomiske politik, der afspejler indgåede politiske aftaler mv.,
dels på beregningstekniske forudsætninger mv.,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 35 af 5. oktober 2018.
Anvendelsen af beregningstekniske forudsætninger skal blandt andet ses i lyset af,
at der i visse tilfælde ikke vurderes at være tilstrækkeligt grundlag for at udarbejde
egentlige skøn og prognoser.
I regeringens mellemfristede 2025-plan er der ikke opstillet en selvstændig mål-
sætning for udviklingen i den offentlige beskæftigelse. I den mellemfristede 2025-
fremskrivning er udviklingen i den offentlige beskæftigelse baseret på den forud-
satte realvækst i det offentlige forbrug og to beregningstekniske antagelser. Der er
således ikke tale om en konkret vurdering af udviklingen i den offentlige beskæfti-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om beregningstekniske opgørelser, til finansministeren
Side 2 af 2
gelse på baggrund af en forudsat realvækst i det offentlige forbrug. Det skyldes
bl.a., at der ikke er en entydig sammenhæng mellem udviklingen i det offentlige
forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse,
jf. svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 36. af 5. oktober 2018.
Det har ikke nævneværdig betydning for udviklingen i de offentlige finanser frem
mod 2025 om en given realvækst realiseres via stigende køb af varer og tjenester
fra den private sektor eller via øget offentlig timebeskæftigelse. Det er som ud-
gangspunkt heller ikke afgørende, om en given skattefinansieret ydelse produceres
af en ansat i en offentlig eller privat virksomhed (selv om der kan være forskelle af
systematiske karakter).
Det, som har betydning for omfanget og kvaliteten af de leverede offentlige ydel-
ser, er dels de anvendte ressourcer (hvad enten det er offentligt eller privat ansat-
te), og dels hvor godt og effektivt ressourcerne anvendes. Derfor er fokus i de
politiske beslutninger og de mellemfristede fremskrivninger på realvæksten i det
offentlige forbrug og ikke på den offentlige beskæftigelse i sig selv.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister