Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1988437_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 113 (Alm. del) af 29.
oktober 2018
Spørgsmål
Vil ministeren sende et svar på spørgsmål 91-106, hvor udgangspunktet er ens
realvækst i offentlige timebeskæftigede og varekøb?
Svar
I
Finansudvalgets spørgsmål nr. 91-94 (Alm. del) af 26. oktober 2018
efterspørges bereg-
ningstekniske regneeksempler for den årlige udvikling i antal offentligt ansatte
pædagoger, lærere, læger og politibetjente frem mod 2025. Det forudsættes, at
regneeksemplerne skal udarbejdes med udgangspunkt i den beregningstekniske
fremskrivning af den samlede offentlige beskæftigelse i grundforløbet i
Opdateret
2025-forløb,
august 2018, og at de enkelte personalegrupper skal udgøre en kon-
stant andel af den samlede offentlige beskæftigelse. Endvidere ønskes opgørelsen
afrundet til hele 100 personer.
De efterspurgte beregningstekniske regneeksempler er ikke udtryk for den
”for-
ventede” udvikling i antal
pædagoger mv. Der er ikke taget politisk stilling til
og
der opsættes ikke et måltal for
udviklingen i den offentlige beskæftigelse frem
mod 2025. Der tages heller ikke stilling til fordelingen af den offentlige beskæfti-
gelse på udgiftsområder eller personalegrupper frem mod 2025.
Det er desuden normal praksis i Økonomisk Redegørelse og de mellemfristede
fremskrivninger, at udviklingen i den offentlige beskæftigelse afrundes til hele
1.000 personer.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at regneeksempler afrundet til hele
1.000 personer er angivet med en tilpas detaljeringsgrad i forhold til, at opgørel-
serne pr. konstruktion er baseret på en række hypotetiske og beregningstekniske
antagelser og ikke afspejler regeringens politik,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 89 (Alm. del) af 26. oktober 2018.
I regneeksemplerne nedenfor er opgørelserne
således afrundet til hele 1.000 personer.
I
Finansudvalgets spørgsmål nr. 95-106 (Alm. del) af 26. oktober 2018
efterspørges be-
regningstekniske regneeksempler for den årlige udvikling af antal offentligt ansatte
fordelt på landsdele på baggrund af
Opdateret 2025-forløb,
august 2018. Der er ikke i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil sende et svar på spørgsmål 91-106, hvor udgangspunktet er ens realvækst i offentlige timebeskæftigede og varekøb, til finansministeren
1988437_0002.png
Side 2 af 4
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 95-106 af 26. oktober 2018
udarbejdet regneek-
sempler for udviklingen i den offentlige beskæftigelse fordelt på landsdele frem
mod 2025. Det skyldes, at de mellemfristede 2025-fremskrivninger ikke kan læg-
ges til grund for særskilte mellemfristede fremskrivninger for enkelte landsdele
mv.,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 95 (Alm. del) af 26. oktober 2018.
De efterspurgte beregningstekniske regneeksempler for udviklingen i antallet af
offentligt ansatte pædagoger, lærere, læger og politibetjente, hvor der forudsættes
en ens realvækst i den offentlige timebeskæftigelse og det offentlige varekøb,
fremgår af tabel 1. Regneeksemplerne er udarbejdet på baggrund af et forløb for
den offentlige beskæftigelse frem mod 2025, hvor realvæksten i både den offentli-
ge timebeskæftigelse og det offentlige varekøb svarer til realvæksten i det offentli-
ge forbrug (ekskl. afskrivninger) i
Opdateret 2025-forløb,
august 2018
1
. Da lønstig-
ningstakten i gennemsnit er højere end prisstigningen på det offentlige varekøb,
indebærer forudsætningerne en tiltagende tendens i lønkvoten i den offentlige
sektor. Det forudsættes endvidere, at de enkelte personalegrupper udvikler sig
proportionalt med den samlede offentlige beskæftigelse og dermed udgør en kon-
stant andel af den samlede offentlige beskæftigelse.
Det er ikke umiddelbart muligt at opgøre antallet af ansatte i forskellige stillinger
som en andel af det samlede antal ansatte i den offentlige forvaltning og service.
Det skyldes, at der ikke findes en sammenhængende statistik for den offentlige
beskæftigelse med en tilstrækkelig detaljeringsgrad. Danmarks Statistik offentlig-
gør således ikke tal for den offentlige beskæftigelse fordelt på stillingskategorier.
Antallet af offentligt ansatte pædagoger, lærere og læger er i stedet opgjort på bag-
grund af data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), der dæk-
ker regionalt og kommunalt ansatte. Ifølge KRL var der ca. 50.000 pædagoger, ca.
64.000 lærere og ca. 18.000 læger ansat i regioner og kommuner i 2017. Endvidere
er antallet af politibetjente opgjort på baggrund af data fra Rigspolitiets opgørelse
af antallet af statsligt ansatte polititjenestemænd. Ifølge Rigspolitiet var der ca.
10.000 politibetjente i 2017.
En opgørelse baseret på tal fra henholdsvis KRL og Rigspolitiet er imidlertid ikke
direkte sammenlignelig med den offentlige beskæftigelse opgjort i Danmarks Sta-
tistiks
nationalregnskab,
som ligger til grund for Finansministeriets beregningstekni-
ske forudsætninger om udviklingen i den offentlige beskæftigelse frem mod 2025.
De beregningstekniske regneeksempler i tabel 1 er således behæftet med væsentlig
usikkerhed.
Under de ovenfor givne beregningstekniske forudsætninger, vil det kunne give
anledning til en beregningsteknisk stigning i den samlede offentlige beskæftigelse
I Opdateret 2025-forløb, august 2018 forudsættes realvæksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i gennemsnit
at udgøre ca. 0,4 pct. om året fra 2018 til 2025. Det svarer til regeringens målsætning om en basisrealvækst tillagt den del af
forsvarsløftet, som er kategoriseret som værende offentligt forbrug. Det bemærkes, at der udover den forudsatte realvækst i
det offentlige forbrug frem mod 2025 er afsat en reserve til øvrige prioritering. Hvis reserven udmøntes til tiltag, der ligger
inden for det offentlige forbrug, vil det kunne give anledning til en højere offentlig beskæftigelse.
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil sende et svar på spørgsmål 91-106, hvor udgangspunktet er ens realvækst i offentlige timebeskæftigede og varekøb, til finansministeren
1988437_0003.png
Side 3 af 4
på ca. 21.000 personer fra 2017 til 2025,
jf. tabel 1.
Det svarer under forudsætning
om en tilsvarende proportional udvikling i de enkelte personalegrupper til en stig-
ning i antal pædagoger på ca. 1.000 personer, en stigning i antal lærere på ca. 2.000
personer og et omtrent uændret antal læger og politibetjente fra 2017 til 2025.
Tabel 1
Antal offentligt beskæftigede, pædagpger, lærere, læger og politibetjente i et forløb med ens realvækst i of-
fentlig timebeskæftigelse og varekøb, 2017-2025
2017
1.000 beskæftigede
Offentlig forvaltning og
service
1)
Årlig ændring
818
819
1
823
3
826
3
828
3
831
3
835
4
838
2
840
2
21
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Ændring fra
2017 til 2025
Pædagoger
2)
Årlig ændring
50
50
0
50
0
51
0
51
0
51
0
51
0
51
0
51
0
1
Lærere
2)
Årlig ændring
64
64
0
64
0
64
0
65
0
65
0
65
0
65
0
66
0
2
Læger
2)
Årlig ændring
18
18
0
18
0
18
0
18
0
18
0
18
0
18
0
18
0
0
Politibetjente
3)
Årlig ændring
10
10
0
10
0
11
0
11
0
11
0
11
0
11
0
11
0
0
Anm.: 2017-tallet angiver det senest observerede årstal. Grundet afrunding stemmer år-til-år ændringen ikke
nødvendigvis overens med udviklingen i niveauet.
1) Antallet af beskæftigede i den offentlige forvaltning og service i 2017 er opgjort på baggrund af national-
regnskabet, og opgørelsen inkluderer personer på orlov, der efter hovedrevisionen er det primære beskæfti-
gelsesbegreb i nationalregnskabet.
2) Antallet af pædagoger, lærere og læger omfatter regionalt og kommunalt ansatte i 2017 og er opgjort på
baggrund af data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL). Opgørelsen af regionalt og
kommunalt ansatte omfatter tjenestemænd, overenskomstansatte og fleksjob, men er eksklusiv ekstraordi-
nært ansatte og elever. Pædagoger er afgrænest til stillingskategorier under overenskomstområderne
pædagogisk personale i daginstitution/klub/skolefritidsordning samt pædagogisk personale i
dagplejeordninger. Lærere er afgrænest til stillingskategorierne børnehaveklasseledere, lærere, timelønnede
lærere og øvrige lærere mv. under ovenskomsområdet lærere m.fl. i folkeskolen og specialundervisning.
Læger er afgrænset til stillingskategorierne under overenskomstområderne overlæger, speciallægekonsulenter,
sygehuslæger, underordnede læger samt kommunallæger.
3) Antallet af politibetjente er opgjort på baggrund af Rigspolitiets opgørelse og omfatter personalegruppen
polititjenestemænd. Opgørelsen inkluderer politistuderende og ekskluderer ansatte på Grønland og
Færøerne.
Det er i forløbet frem mod 2025 forudsat, at den offentlige beskæftigelse målt i timer og det offentlige vare-
køb vokser med en ens realvækst svarende til realvæksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i
grundforløbet i
Opdateret 2025-forløb,
august 2018, der gennemsnitligt udgør ca. 0,4 pct. om året fra 2018 til
2025. Til sammenligning er den gennemsnitlige årlige realvækst i den offentlige timebeskæftigelse og det
offentlige varekøb på hhv. ca. -0,2 pct. og ca. 1,1 pct. i grundforløbet, hvor realvæksten i det offentlige
forbrug (ekskl. afskrivninger) ligeledes udgør gennemsnitligt ca. 0,4 pct. årligt. Det er lagt til grund, at real-
væksten i både den offentlige timebeskæftigelse og varekøb fra 2017 til 2018 svarer til det forudsatte i seneste
skøn fra Økonomisk Redegørelse, august 2018. Udviklingen i antallet af ansatte inden for de enkelte perso-
nalegrupper er beregnet under forudsætning om, at antallet ansatte i hver personalegruppe udvikler sig pro-
portionalt med udviklingen i den samlede offentlige beskæftigelse.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil sende et svar på spørgsmål 91-106, hvor udgangspunktet er ens realvækst i offentlige timebeskæftigede og varekøb, til finansministeren
Side 4 af 4
Kilde: Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022 (august 2018), Danmarks Statistik, Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor, Rigspolitiet og egne beregninger.
Det skal understreges, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem realvæksten
i det offentlige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Sammen-
hængen mellem det offentlige forbrug og den offentlige beskæftigelse afhænger
blandt andet af, hvor stor en del af det offentlige forbrug, der produceres i den
offentlige sektor
og dermed af offentligt ansatte
og hvor stor en del, der købes
i form af varer og tjenesteydelser fra private leverandører
og dermed produceres
af privat ansatte. Derfor er antallet af offentligt ansatte ikke i sig selv et mål for
omfanget eller kvaliteten af den offentlige service, men et udtryk for hvor stor en
del af de offentlige ydelser, der produceres af offentligt ansatte fremfor fx privat
ansatte.
Det er i praksis op til de enkelte statslige, kommunale og regionale institutioner at
fastsætte antallet af ansatte i forskellige stillingskategorier inden for de givne øko-
nomiske rammer. Såfremt der prioriteres flere midler til fx børnepasningsområdet,
vil dette afhængig af den konkrete udmøntning kunne give anledning til et højere
antal offentligt ansatte pædagoger. Fordelingen af den offentlige beskæftigelse på
forskellige personalegrupper er således beregningsteknisk og ikke en følge af poli-
tiske beslutninger fra centralt hold.
Regeringens konkrete udgiftsprioriteringer, herunder fordelingen af ressourcerne
til det offentlige forbrug på forskellige områder, vil blive fastlagt løbende i forbin-
delse med de årlige finanslovsaftaler og økonomiaftalerne med kommuner og
regioner.
Fremskrivningen af den offentlige beskæftigelse, herunder fordelingen på perso-
nalegrupper, er således ikke en konsekvensberegning af regeringens prioriteringer,
men derimod en følge af beregningstekniske antagelser og den forudsatte offentli-
ge forbrugsvækstrate.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister