Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1974542_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 112 (Alm. del) af 26.
oktober 2018
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede årlige udvikling af antal SOSU-assistenter og
sygeplejersker, der er beskæftiget i den offentlige sektor frem mod 2025? I svaret
bedes ministeren forudsætte, at den offentlige forbrugsvækst følger den årlige
basis realvækst fra det opdaterede grundforløb, samtidig med at der er ensartet
årlig realvækst i offentlig timebeskæftigelse og varekøb, og at andelen af sygeple-
jersker og SOSU-assistenter ud af den samlede offentlige beskæftigelse holdes
konstant.
Svar
Udgangspunktet for regeringens udgiftspolitik er en basisrealvækst i det offentlige
forbrug på 0,3 pct. om året. Hertil kan komme udgifter muliggjort af reformer
samt øgede investeringer i danskernes tryghed og sikkerhed. Regeringen har ikke
opstillet en særskilt sigtelinje for udviklingen i den offentlige beskæftigelse, og der
skønnes ikke over sammensætningen af offentligt ansatte på personalegrupper.
I
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018, forudsættes real-
væksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i gennemsnit at udgøre ca.
0,4 pct. årligt fra 2017 til 2025. Det svarer til regeringens målsætning om en basis-
realvækst tillagt den del af forsvarsløftet, som er kategoriseret som værende of-
fentligt forbrug.
Hvis det forudsættes, at den offentlige beskæftigelse målt i timer og det offentlige
varekøb vokser med en ens realvækst svarende til realvæksten i det offentlige for-
brug (ekskl. afskrivninger) i grundforløbet fra 2018 til 2025
1
, vil det kunne give
anledning til en beregningsteknisk stigning i den offentlige beskæftigelse på ca.
21.000 personer fra 2017 til 2025,
jf. tabel 1
2
.
Det er lagt til grund, at realvæksten i både den offentlige timebeskæftigelse og varekøb fra 2017 til 2018 svarer til det
forudsatte i seneste skøn fra Økonomisk Redegørelse, august 2018.
2
Finansministeriet har i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (Alm. del) af 3. oktober 2018
udarbejdet et tilsvarende regneek-
sempel på baggrund af
Opdateret 2025-forløb,
august 2018. I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (Alm. del) af 3. oktober 2018
er
den beregningstekniske stigning i den offentlige beskæftigelse opgjort i fuldtidsbeskæftigede og for perioden fra 2018 til
2025, hvilket giver anledning til en stigning på ca. 18.000 fuldtidsbeskæftigede fra 2018 til 2025.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om den forventede årlige udvikling af antal SOSU-assistenter og sygeplejersker, til finansministeren
Side 2 af 4
I forløbet for den offentlige beskæftigelse, som fremgår af tabel 1, er der tale om
en beregningsteknisk, illustrativ opgørelse, og den afspejler således ikke politiske
beslutninger om lønsumskvoten eller sammensætningen af det offentlige forbrug i
de kommende år. Det bemærkes, at der i Finansministeriets mellemfristede
fremskrivninger normalvis beregningsteknisk forudsættes en konstant
lønsumskvote i det offentlige forbrug,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 441
(Alm. del) af 10. juli 2017.
Det bemærkes endvidere, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem realvæk-
sten i det offentlige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Sam-
menhængen mellem det offentlige forbrug og den offentlige beskæftigelse afhæn-
ger blandt andet af, hvor stor en del af det offentlige forbrug, der produceres i den
offentlige sektor
og dermed af offentligt ansatte
og hvor stor en del, der købes
i form af varer og tjenesteydelser fra private leverandører
og dermed produceres
af privat ansatte. Derfor er antallet af offentligt ansatte ikke i sig selv et mål for
omfanget eller kvaliteten af den offentlige service, men et udtryk for hvor stor en
del af de offentlige ydelser, der produceres af offentligt ansatte fremfor fx privat
ansatte.
Det er ikke umiddelbart muligt at opgøre henholdsvis antallet af SOSU-assistenter
og sygeplejersker som en andel af det samlede antal ansatte i den offentlige for-
valtning og service. Det skyldes, at der ikke findes en sammenhængende statistik
for den offentlige beskæftigelse med en tilstrækkelig detaljeringsgrad. Danmarks
Statistik offentliggør således ikke tal for den offentlige beskæftigelse fordelt på
stillingskategorier.
Antallet af offentligt ansatte sygeplejersker og SOSU-assistenter er i stedet opgjort
på baggrund af data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), der
dækker regionalt og kommunalt ansatte. Ifølge KRL var der ca. 45.000 SOSU-
assistenter og ca. 54.000 sygeplejersker ansat i regioner og kommuner i 2017. En
opgørelse baseret på KRL er imidlertid ikke direkte sammenlignelig med den of-
fentlige beskæftigelse opgjort i Danmarks Statistiks
nationalregnskab,
som ligger til
grund for Finansministeriets beregningstekniske forudsætninger om udviklingen i
den offentlige beskæftigelse frem mod 2025. Det beregningstekniske regneeksem-
pel nedenfor er således behæftet med væsentlig usikkerhed.
Hvis det beregningsteknisk lægges til grund, at antallet af henholdsvis SOSU-
assistenter og sygeplejersker skal udgøre en konstant andel af den samlede offent-
lige beskæftigelse frem mod 2025, svarer det til, at antallet af henholdsvis SOSU-
assistenter og sygeplejersker udvikler sig proportionalt med den samlede offentlige
beskæftigelse. Under denne forudsætning giver et forløb, hvor den offentlige be-
skæftigelse målt i timer og det offentlige varekøb vokser med en ens realvækst
svarende til basis realvæksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i
grundforløbet, beregningsteknisk anledning til en stigning i både antallet af offent-
ligt ansatte SOSU-assistenter og sygeplejersker på ca. 1.000 beskæftigede fra 2017
til 2025,
jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om den forventede årlige udvikling af antal SOSU-assistenter og sygeplejersker, til finansministeren
1974542_0003.png
Side 3 af 4
Det skal understreges, at det i praksis er op til de enkelte statslige, kommunale og
regionale institutioner at fastsætte antallet af ansatte i forskellige stillingskategorier
inden for de givne økonomiske rammer. Såfremt der prioriteres flere midler til fx
sundhedsområdet, vil dette afhængig af den konkrete udmøntning kunne give
anledning til et højere antal offentligt ansatte SOSU-assistenter og sygeplejersker.
Fordelingen af den offentlige beskæftigelse på forskellige personalegrupper er
således beregningsteknisk og ikke en følge af politiske beslutninger fra centralt
hold. Tabel 1 kan derfor ikke tages som udtryk for regeringens politik.
Tabel 1
Antal offentligt beskæftigede, antal SOSU-assistenter og antal sygeplejersker i et forløb med ens realvækst
i offentlig timebeskæftigelse og varekøb, 2017-2025
2017
1.000 beskæftigede
Offentlig forvaltning og
service
Årlig ændring
818
819
1
823
3
826
3
828
3
831
3
835
4
838
2
840
2
21
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Ændring
2017-2025
Sygeplejersker
Årlig ændring
54
54
0
55
0
55
0
55
0
55
0
56
0
56
0
56
0
1
SOSU-assistenter
Årlig ændring
45
45
0
45
0
45
0
45
0
45
0
45
0
46
0
46
0
1
Anm.: 2017-tallet angiver det senest observerede årstal. Grundet afrunding stemmer år-til-år ændringen ikke
nødvendigvis overens med udviklingen i niveauet. Antallet af beskæftigede i den offentlige forvaltning og
service er opgjort inkl. orlov, der efter hovedrevisionen er det primære beskæftigelsesbegreb i nationalregn-
skabet. Antallet af sygeplejersker og SOSU-assistenter omfatter regionalt og kommunalt ansatte i 2017 og er
opgjort på baggrund af data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL). Opgørelsen af regio-
nalt og kommunalt ansatte omfatter tjenestemænd, overenskomstansatte og fleksjob, men er eksklusiv eks-
traordinært ansatte og elever. Sygeplejersker er afgrænset til stillingskategorierne sygeplejersker og ledende
sygeplejersker under overenskomstområderne syge- og sundhedspersonale. SOSU-assistenter er afgrænset til
stillingskategorier under overenskomstområderne social- og sundhedspersonale, KL og social- og
sundhedspersonale, Regioner. Udover stillingskategorien social- og sundhedsassistenter omfatter opgørelsen
sygehjælpere, beskæftigelsesvejledere, plejehjemsassistenter, 1. assistenter, assistenter aften/nat, plejere samt
plejere og sosu-assistenter trin 26-30. Det skyldes, at uddannelsen til SOSU-assistent har afløst en række
uddannelser på sundhedsområdet, herunder beskæftigelsesvejledere, der arbejder med at aktivere syge og
ældre. Disse grupper bliver med tiden udfaset og erstattet af personale, der er uddannet som SOSU-
assistenter.
Det forudsættes, at den offentlige beskæftigelse målt i timer og det offentlige varekøb vokser med en ens re-
alvækst svarende til realvæksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i grundforløbet, der
gennemsnitligt udgør ca. 0,4 pct. om året fra 2018 til 2025. Til sammenligning er den gennemsnitlige årlige
realvækst i den offentlige timebeskæftigelse og det offentlige varekøb på hhv. ca. -0,2 pct. og ca. 1,1 pct. i
grundforløbet, hvor realvæksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) ligeledes udgør gennemsnitligt
ca. 0,4 pct. årligt. Det er lagt til grund, at realvæksten i både den offentlige timebeskæftigelse og varekøb fra
2017 til 2018 svarer til det forudsatte i seneste skøn fra Økonomisk Redegørelse, august 2018. Udviklingen i
antallet af henholdsvis sygeplejersker og SOSU-assistenter er beregnet under forudsætning om, at antallet af
henholdsvis sygeplejersker og SOSU-assistenter udvikler sig proportionalt med udviklingen i den samlede of-
fentlige beskæftigelse.
Kilde: Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022 (august 2018), Kommunernes og Regionernes
Løndatakontor og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om den forventede årlige udvikling af antal SOSU-assistenter og sygeplejersker, til finansministeren
Side 4 af 4
Det bemærkes, at som følge af afrunding til hele 1.000 personer stemmer år-til-år
ændringen i antal beskæftigede i tabel 1 ikke nødvendigvis overens med udviklin-
gen i niveauet. Det forklarer, at antallet af sygeplejersker stiger fra 54.000 personer
i 2017 til 56.000 personer i 2025, mens ændringen i antallet af sygeplejersker i
samme periode afrunder til 1.000 personer.
I forhold til den offentlige forbrugsvækst i grundforløbet skal det yderligere be-
mærkes, at der udover den gennemsnitlige realvækst på 0,4 pct. i det offentlige
forbrug (ekskl. afskrivninger) frem mod 2025 er afsat en reserve til øvrige priorite-
ringer. Hvis reserven udmøntes til tiltag, der ligger inden for det offentlige for-
brug, vil det kunne give anledning til en højere offentlig beskæftigelse. Forudsæt-
tes det, at hele reserven udmøntes til offentligt forbrug, vil den gennemsnitlige
realvækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) udgøre ca. 0,8 pct. fra 2018
til 2025. Under forudsætning om en ens realvækst i den offentlige beskæftigelse
målt i timer og det offentlige varekøb svarende til gennemsnitligt 0,8 pct. fra 2018
til 2025 vil det kunne give anledning til en beregningsteknisk stigning i den offent-
lige beskæftigelse på ca. 44.000 beskæftigede fra 2017 til 2025. Hvis det endvidere
forudsættes, at henholdsvis SOSU-assistenter og sygeplejersker udgør en konstant
andel af den samlede offentlige beskæftigelse, vil det kunne give anledning til en
stigning i antallet af SOSU-assistenter og sygeplejersker på henholdsvis ca. 2.000
og ca. 3.000 beskæftigede fra 2017 til 2025.
Regeringens konkrete udgiftsprioriteringer, herunder fordelingen af ressourcerne
til det offentlige forbrug på forskellige områder, vil blive fastlagt løbende i forbin-
delse med de årlige finanslovsaftaler og økonomiaftalerne med kommuner og
regioner.
Fremskrivningen af den offentlige beskæftigelse, herunder fordelingen på SOSU-
assistenter og sygeplejersker er således ikke en konsekvensberegning af regerin-
gens prioriteringer, men derimod en følge af beregningstekniske antagelser og den
forudsatte offentlige forbrugsvækstrate.
Ovenstående beregning af udviklingen i antallet af SOSU-assistenter og sygeple-
jersker skal alene ses som et regneeksempel, hvor antallet af henholdsvis SOSU-
assistenter og sygeplejersker forudsættes at udvikle sig proportionalt med den be-
regningsteknisk forudsatte udvikling i den samlede offentlige beskæftigelse. Der er
således ikke tale om en vurdering af virkningen af regeringens økonomiske politik
på antallet af offentligt ansatte SOSU-assistenter og sygeplejersker.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister