Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
29. april 2018
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 187 (alm. del) af 9. april
2018 stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke pengereserver, herunder betegnelse/kate-
gori for reserven, som Kommissionen ønsker at oprette for f.eks. at kunne klare
nye kriser, og hvad Danmarks bidrag vil være til den samlede reserve over hele
den kommende flerårige budgetperiode.
Svar
I
Kommissionens forslag til EU’s kommende flerårige finansielle rammer
lægges
op til, at de såkaldt særlige instrumenter opjusteres således at de samlet udgør en
ramme på knap 17 mia. euro (2018-priser) uden for udgiftslofterne i den finan-
sielle ramme.
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen kan anvendes til at
yde støtte i tilfælde af uforudsete større omstruktureringer, især som følge af
globaliseringsrelaterede udfordringer, som f.eks. ændringer i verdenshandels-
mønstrene, handelstvister, finansielle eller økonomiske kriser, overgangen til
lavemissionsøkonomi eller som følge af digitalisering eller automatisering.
Ifølge Kommissionens forslag skal Globaliseringsfonden maksimalt kunne ak-
tiveres for et samlet beløb på 1,4 mia. euro (2018-priser) i perioden 2021-2027.
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond kan anvendes til at reagere på kata-
strofesituationer i en medlemsstat eller et land, med hvilket der føres forhand-
linger om tiltrædelse af Den Europæiske Union. Det gælder først og fremmest,
hvis der på modtagerstatens område indtræder en større naturkatastrofe, som
har alvorlige følgevirkninger for borgernes livsvilkår, det naturlige miljø eller
økonomien i en eller flere regioner eller et eller flere lande. Ifølge Kommissio-
nens forslag skal Solidaritetsfonden maksimalt kunne aktiveres for et samlet
beløb på 4,2 mia. euro (2018-priser) i perioden 2021-2027
Nødhjælpsreserven kan anvendes til at reagere på tredjelandes specifikke be-
hov for nødhjælp som følge af begivenheder, der ikke kunne forudses, da bud-
gettet blev opstillet, navnlig til nødberedskab og støtte til operationer ifm. na-
tur- eller menneskeskabte katastrofer, humanitære kriser, trusler i stor skala
mod den offentlige sundhed samt dyre- og plantesundheden, men også, hvis
omstændighederne kræver det, i situationer, hvor migrationsstrømmene med-
fører et særligt stort pres ved Unionens ydre grænser. Ifølge Kommissionens
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk