Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2041774_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 20. marts 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 167 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 167:
”Kan
ministeren redegøre for, om regeringen deler B 106 (2018-2019) forslagsstil-
lernes udlægning af, at Lavaldommen og Viking Line-sagen har ført til, at EU-
Domstolens afgørelser har eroderet medlemslandenes muligheder for at opstille
værnsregler mod løndumping?”
Svar:
Regeringen mener ikke, at dommene har eroderet medlemslandenes muligheder for
at opstille værn med social dumping.
Som det fremgår af mit svar på EUU-spørgsmål 166, alm. del, berørte dommen i
Viking-Line-sagen ikke dansk praksis.
Som det fremgår af mit svar på EUU-spørgsmål 165, alm. del, følger det af Laval-
sagen og udstationeringsdirektivet, at værtslandets regler og praksis, hvad angår
mindsteløn, gælder ved udstationering.
Disse skal være klare, tilgængelige og have en vis generel anvendelse. Krav til ar-
bejds- og ansættelsesvilkår må ikke gå ud over bestemmelserne i udstationeringsdi-
rektivets artikel 3.
I begrundelsen for B 106 henvises der til, at der efter Laval-dommen blev indsat en
ny bestemmelse i udstationeringsloven, § 6a, med henblik på at sikre, at fagbevæ-
gelsen kunne konflikte inden for de rammer, der fulgte af Laval-sagen.
Af bestemmelsen følger, at anvendelsen af kollektive kampskridt kan ske på sam-
me måde som over for danske arbejdsgivere for at sikre udstationerede lønmodta-
gere en løn svarende til, hvad danske arbejdsgivere i henhold til de landsdækkende
overenskomster er forpligtede til at betale for udførelsen af tilsvarende arbejde.
Det følger af Laval-dommen, at der ikke kan konfliktes for fuld overenskomst, hvis
overenskomsten fx indeholder løfteparagraffer om lokal forhandling.
5. april 2019
J.nr.
2019 - 1483
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvorvidt regeringen deler B 106 (2018-2019) forslagsstillernes udlægning af, at Laval-dommen og Viking Line-sagen har ført til, at EU-Domstolens afgørelser har eroderet medlemslandenes muligheder for at opstille værnsregler mod løndumping?, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Men som det fremgår, kan der opstilles tilstrækkelige værn mod løndumping. Et
medlemsland kan selv definere sin mindsteløn og gøre den gældende, hvis den er
bindende og gennemsigtig.
Jeg vil gerne henvise til en anden dom fra EU-Domstolen for at illustrere dette,
nemlig præmisserne 39-42 fra dommen C-396/13:
”39
I denne henseende bemærkes, at det udtrykkeligt fremgår af ordlyden af ar-
tikel 3, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 96/71, at mindstelønnen defineres i overens-
stemmelse med national lovgivning og/eller praksis i den medlemsstat, på hvis om-
råde arbejdstageren er udstationeret. Denne ordlyd indebærer, at metoden til be-
regning af mindstelønnen og de kriterier, der anvendes i den forbindelse, ligeledes
er et anliggende for værtsmedlemsstaten.
40
Det fremgår for det første af det ovenstående, at de gældende regler i værts-
medlemsstaten kan være afgørende for, om mindstelønnen skal beregnes som time-
løn eller som akkordløn. For at kunne gøres gældende over for en arbejdsgiver,
som udstationerer arbejdstagere i denne medlemsstat, skal disse regler dog være
bindende, og de skal opfylde betingelserne om gennemsigtighed, hvilket navnlig in-
debærer, at de skal være tilgængelige og klare.
41
I medfør af disse kriterier kan den mindsteløn, som beregnes på grundlag af
de relevante kollektive overenskomster, ikke være afhængig af den udstationerende
arbejdsgivers frie valg, udelukkende med det formål at tilbyde lavere lønomkost-
ninger end omkostningerne til lokal arbejdskraft.
42
I hovedsagen tilkommer det den nationale ret at efterprøve, om de regler for
beregning af mindstelønnen, som anvendes i medfør af de relevante kollektive
overenskomster, er bindende og gennemsigtige.”
Herudover findes der en række domme, der med henblik på at sikre ligeløn og be-
kæmpelse af
”illoyal
konkurrence”,
som EU-Domstolen
formulerer det, tillader
foranstaltninger, der kan udgøre restriktioner for den fri bevægelighed. Fx et bel-
gisk krav om forhåndsanmeldelse, jf. C-396/13, og tysk krav om solidarisk ansvar,
C-60/03.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2