Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 20. marts 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 167 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 167:
”Kan
ministeren redegøre for, om regeringen deler B 106 (2018-2019) forslagsstil-
lernes udlægning af, at Lavaldommen og Viking Line-sagen har ført til, at EU-
Domstolens afgørelser har eroderet medlemslandenes muligheder for at opstille
værnsregler mod løndumping?”
Svar:
Regeringen mener ikke, at dommene har eroderet medlemslandenes muligheder for
at opstille værn med social dumping.
Som det fremgår af mit svar på EUU-spørgsmål 166, alm. del, berørte dommen i
Viking-Line-sagen ikke dansk praksis.
Som det fremgår af mit svar på EUU-spørgsmål 165, alm. del, følger det af Laval-
sagen og udstationeringsdirektivet, at værtslandets regler og praksis, hvad angår
mindsteløn, gælder ved udstationering.
Disse skal være klare, tilgængelige og have en vis generel anvendelse. Krav til ar-
bejds- og ansættelsesvilkår må ikke gå ud over bestemmelserne i udstationeringsdi-
rektivets artikel 3.
I begrundelsen for B 106 henvises der til, at der efter Laval-dommen blev indsat en
ny bestemmelse i udstationeringsloven, § 6a, med henblik på at sikre, at fagbevæ-
gelsen kunne konflikte inden for de rammer, der fulgte af Laval-sagen.
Af bestemmelsen følger, at anvendelsen af kollektive kampskridt kan ske på sam-
me måde som over for danske arbejdsgivere for at sikre udstationerede lønmodta-
gere en løn svarende til, hvad danske arbejdsgivere i henhold til de landsdækkende
overenskomster er forpligtede til at betale for udførelsen af tilsvarende arbejde.
Det følger af Laval-dommen, at der ikke kan konfliktes for fuld overenskomst, hvis
overenskomsten fx indeholder løfteparagraffer om lokal forhandling.
5. april 2019
J.nr.
2019 - 1483