Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 20. marts 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 166 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 166:
”Ministeren
bedes give sin vurdering af, om den i beslutningsforslag B 106 (2018-
2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-Domstolens afgørelse
giver et retvisende billede.”
Svar:
Begrundelsen i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) giver ikke et retvisende bil-
lede af rækkevidden af Viking Line-sagen og EU-Domstolens afgørelse. Det anfø-
res således fejlagtigt, at EU-Domstolen kendte konflikten ulovlig.
I beslutningsforslagets begrundelse omtales Viking-sagen således:
”I Viking Line-sagen
havde et finsk færgeselskab med ondt i økonomien planlagt at
udflage en færge til Estland for at sejle under estiske overenskomster med lavere
lønninger. Det førte til, at en finsk fagforening udsendte strejkevarsel med krav om,
at samtlige ansatte skulle være omfattet af finske overenskomster, uanset hvilket
flag færgen sejlede under. Dette støttede Det Internationale Transportarbejderfor-
bund (ITF) bistået af et (fagforenings)forbud for dets medlemmer mod at indgå
overenskomst med estiske fagforeninger, der sejlede under Viking Line. EU-
Domstolen fandt, at de kollektive kampskridt ikke var proportionale og egnede til
at beskytte arbejdstagere, og traf på den baggrund afgørelse om, at de kollektive
kampskridt udgjorde restriktioner for den frie bevægelighed og derfor måtte være
at betragte som ulovlige.”
Dette er en misvisende gengivelse af dommens resultat, da dommen ikke tog stil-
ling til, om kampskridtene var i strid med EU-retten.
Dommen overlod det derimod til den nationale domstol at afgøre, om de kollektive
kampskridt var egnede til at beskytte arbejdstagerne, og om de i givet fald var pro-
portionale.
Til forskel fra Laval-sagen, jf. mit svar på EUU-spørgsmål 165 (alm. del), omhand-
lede sagen ikke udstationerede arbejdstagere. Udstationeringsdirektivet fandt derfor
ikke anvendelse, og sagen skulle afgøres direkte på grundlag af Traktaten.
5. april 2019
J.nr.
2019 - 1483