Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2008314_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. januar 2019
EU-retskontoret
Daniella Gabris
2019-0032/06-0068
965693
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.122 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 2. januar 2019. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Hummelgaard Thomsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvorvidt Tyskland kan have begået traktatbrud i forbindelse med efterforskning af sagen om udbytteskat ved ikke at advare de danske myndigheder, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 122 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om Tyskland kan have begået
traktatbrud, da Tyskland i forbindelse med efterforskningen af
sagen om udbytteskat (Cum-Ex) ikke tog kontakt til danske
myndigheder og advarede dem.”
Svar:
Den generelle EU-retlige loyalitetsforpligtelse fremgår af artikel 4, stk. 3, i
Traktaten om Den Europæiske Union (TEU). Af bestemmelsen fremgår føl-
gende:
”I medfør af princippet om loyalt
samarbejde respekterer Unio-
nen og medlemsstaterne hinanden og bistår hinanden ved gen-
nemførelsen af de opgaver, der følger af traktaterne.
Medlemsstaterne træffer alle almindelige eller særlige foran-
staltninger for at sikre opfyldelsen af de forpligtelser, der følger
af traktaterne eller af retsakter vedtaget af EU-institutionerne.
Medlemsstaterne bistår Unionen i gennemførelsen af dens op-
gaver og afholder sig fra at træffe foranstaltninger, der kan
bringe virkeliggørelsen af Unionens mål i fare.”
EU-Domstolen har ikke hidtil haft lejlighed til at tage stilling til, om TEU
artikel 4, stk. 3, i sig selv
det vil sige uafhængigt af øvrig EU-regulering
pålægger medlemsstaterne en pligt til at udveksle oplysninger.
Med hensyn til øvrig EU-retlig regulering på Justitsministeriets område kan
det oplyses, at EU-medlemsstaterne samarbejder gennem bl.a. Europol og
Eurojust med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af alvorlig, grænse-
overskridende kriminalitet. Det er gennem disse agenturer, at medlemssta-
terne udveksler oplysninger og efterretninger samt koordinerer efterforsk-
ning og retsforfølgning af grænseoverskridende kriminalitet.
Danmark deltog på tidspunktet for den tyske efterforskning af sagen om ud-
bytteskat i samarbejdet i begge EU-agenturer på trods af retsforbeholdet.
Det skyldes, at samarbejdet i begge agenturer på det tidspunkt foregik på et
mellemstatsligt grundlag. Danmark deltager som bekendt aktuelt i Europol-
samarbejdet på baggrund af en samarbejdsaftale med Europol.
Formålet med Europol og Eurojust er at støtte og styrke medlemsstaternes
kompetente myndigheders indsats for og deres indbyrdes samarbejde om at
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvorvidt Tyskland kan have begået traktatbrud i forbindelse med efterforskning af sagen om udbytteskat ved ikke at advare de danske myndigheder, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
forebygge og bekæmpe grov kriminalitet, der berører to eller flere medlems-
stater.
Spørgsmålet om medlemsstaternes opgaver i forhold til samarbejdet i Euro-
pol var på det tidspunkt navnlig reguleret i Rådets afgørelse af 6. april 2009
om oprettelse af Den Europæiske Politienhed (Europol). Efter rådsafgørel-
sens artikel 8, stk. 4, litra a, skal medlemsstaterne på eget initiativ meddele
Europol de oplysninger, der er nødvendige for udførelsen af Europols opga-
ver.
Samarbejdet i Eurojust er reguleret i Rådets afgørelse 2002/187/RIA af 28.
februar 2002 om oprettelse af Eurojust for at styrke bekæmpelsen af grov
kriminalitet som ændret ved Rådets afgørelse 2003/659/RIA og Rådets af-
gørelse 2009/426/RIA. Efter rådsafgørelsens artikel 13, stk. 1, kan med-
lemsstaternes kompetente myndigheder udveksle alle de oplysninger med
Eurojust, der er nødvendige med henblik på udførelsen af Eurojusts opga-
ver.
Det er ikke herudover nærmere reguleret, hvornår der foreligger en egentlig
forpligtelse til at dele specifikke oplysninger og efterretninger via Eurojust
og Europol.
Justitsministeriet finder ikke ud fra de foreliggende oplysninger grundlag
for at antage, at Tyskland i regi af Europol eller Eurojust var forpligtet til at
dele oplysninger med Danmark i den konkrete sag.
Skatteministeriet har med hensyn til den EU-retlige regulering på skatteom-
rådet oplyst følgende:
”Det
administrative samarbejde på skatteområdet, der blandt an-
det omfatter udveksling af skatteoplysninger, er reguleret af di-
rektiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt sam-
arbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF (herefter ”direktiv 2011/16”).
Efter direktivet kan
udveksling af oplysninger ske efter anmodning, automatisk eller
spontant. Den spontane udveksling af oplysninger drejer sig
f.eks. om tilfælde, hvor en EU-medlemsstat kommer i besid-
delse af konkrete skatteoplysninger i en skattesag, som er eg-
nede til at skabe en formodning for, at der kan blive tale om et
tab af skatteindtægter i en anden medlemsstat. Direktivet giver
i dette tilfælde mulighed for, at der kan deles oplysninger af
egen drift fra den medlemsstat, der bliver opmærksom på skat-
teoplysningerne. Direktivet sigter primært på den spontane ud-
veksling af oplysninger i konkrete individuelle skattesager.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvorvidt Tyskland kan have begået traktatbrud i forbindelse med efterforskning af sagen om udbytteskat ved ikke at advare de danske myndigheder, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det er fremført i medierne, at de tyske myndigheder i 2012
skulle være kommet i besiddelse af oplysninger om, at Danmark
står på en liste over mulige lande, hvor der kan begås udbytte-
svindel. Det er endvidere fremført, at de pågældende oplysnin-
ger er kommet den tyske statsadvokat i hænde ved ransagning
som led i en strafferetlig efterforskning.
Skatteministeriet vurderer i denne forbindelse, at det ikke er en-
tydigt, hvorvidt de tyske myndigheder i henhold til direktiv
2011/16 var juridisk forpligtet til af egen drift at udveksle op-
lysningerne med de danske skattemyndigheder. Dette skyldes
bl.a., at direktiv 2011/16 vedrører udveksling af oplysninger
mellem medlemslandenes skattemyndigheder og ikke mellem
andre myndigheder, fx mellem politiet i en medlemsstat og skat-
temyndighederne i en anden medlemsstat. Endvidere er det
fremført i medierne, at talsmanden for statsanklageren i Frank-
furt har begrundet den manglende spontane udveksling af de
omhandlede oplysninger med,
”at det var vurderingen, at den
spekulation, der foregik i Tyskland, ikke fungerede i Danmark.
Derfor var der intet grundlag for at dele informationerne med
de danske myndigheder”.
Selvom de tyske myndigheder ikke i det konkrete tilfælde måtte
have været juridisk forpligtede til at foretage en spontan udveks-
ling af de omhandlede oplysninger i henhold til direktiv
2011/16, kan det imidlertid ikke udelukkes, at de omhandlede
oplysninger kunne have skærpet de danske skattemyndigheders
opmærksomhed på risikoen for svindel med udbytteskat. Derfor
er det også væsentligt at undersøge mulighederne for at få styr-
ket det internationale samarbejde om udveksling af denne type
oplysninger yderligere.
Særligt i forhold til samarbejdet på skatteområdet giver sagen
om udbyttesvindel anledning til at overveje, om samarbejdet i
EU om spontan udveksling af oplysninger kan forbedres.
Som opfølgning på de oplysninger, der kom frem i efteråret
2018, har Skatteministeren rettet henvendelse til Kommissær
Moscovici med henblik på at rejse sagen på EU-niveau. I brev-
vekslingen har Kommissæren fremhævet, at der allerede er ved-
taget en række tiltag, som har til formål at styrke det administra-
tive samarbejde på skatteområdet mellem medlemsstaterne, og
at flere redskaber vil blive taget i brug fra midten af 2020.
I foråret 2018 vedtog Rådet fx nye regler om obligatorisk ind-
beretningspligt for skatterådgivere. Disse regler træder i kraft i
2020. Med forslaget skal skatterådgivere mv. indberette oplys-
ninger til skattemyndighederne i deres eget land om grænse-
overskridende skatteordninger, som de har medvirket til at etab-
lere. Indberetningen skal ske, hvis de etablerede skatteordninger
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvorvidt Tyskland kan have begået traktatbrud i forbindelse med efterforskning af sagen om udbytteskat ved ikke at advare de danske myndigheder, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
indeholder en række nærmere definerede karakteristika, som in-
dikerer, at disse ordninger kan bruges til skatteplanlægning. De
indberettede oplysninger skal herefter udveksles mellem EU-
medlemsstaterne. Forslaget har til formål at øge udvekslingen af
oplysninger mellem medlemsstaterne om ordninger, der anven-
des til skatteplanlægning, fx i forbindelse med transfer pricing.
Europa-Kommissionen har endvidere iværksat en evaluering af
det administrative samarbejde, som forventes færdiggjort i før-
ste kvartal af 2019. Skatteministeriet følger nøje Europa-Kom-
missionens arbejde og vil arbejde for, at der følges op på evalu-
eringen med eventuelle tiltag, som kan forbedre det nuværende
skattemæssige samarbejde.”
5