Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 15
Offentligt
2013470_0001.png
Notat om Brexit-forberedelser
Til orientering af Folketingets Brexit-følgegruppe og Europaudvalg
Status på forberedelser af et no deal Brexit
7. februar 2019
I såvel Bruxelles som London og de andre europæiske hovedstæder er der
kommet gang i forberedelser, der skal afværge de umiddelbart mest generende
konsekvenser for borgere og virksomheder af et scenarie, hvor Storbritannien
forlader EU uden en aftale om udtrædelse og overgangsordning (no deal).
Nogle ting kan besluttes af EU-landene unilateralt
f.eks. hvorvidt briter, der
efter 29. marts 2019 bliver tredjelandsborgere, skal have ret til fortsat ophold.
Andre ting kræver ny EU-lovgivning, fordi EU har kompetencen. Det gælder
f.eks. visum og EU-budgettet. Kommissionen har fremlagt 35 forslag.
1
Denne note gennemgår de mest interessante forslag, der er fremlagt med hen-
blik på at forberede et no deal Brexit, og sammenholder - hvor det er relevant -
med tiltag fra den britiske regering.
Unge på udveksling
Den 30. marts vil der være 14.000 unge fra EU i UK, der får støtte fra Eras-
mus+, og tilsvarende 7.000 briter i EU-lande.
Kommissionen
har fremlagt for-
slag om, at unge fra EU og UK, der den 30. marts 2019 deltager i Erasmus+,
skal kunne gøre deres udvekslingsophold (studie, praktik mm.) færdigt og mod-
tage den relevante finansiering eller støtte uden afbrydelser.
Den britiske regering
ønsker at indgå en aftale med Kommissionen om fortsat
at deltage i Erasmus+ i tilfælde af no deal
på samme vilkår som andre tredje-
lande (f.eks. Norge og Tyrkiet).
2
Det Internationale
Sekretariat
Lotte Rickers Olesen
EU-konsulent
1
Heriblandt er der fire gennemførelsesretsakter og fire delegerede retsakter af mere teknisk karak-
ter, som Kommissionen kan vedtage. For den samlede liste se:
https://ec.eu-
ropa.eu/info/brexit/brexit-preparedness/legislative-initiatives-and-other-legal-acts_da
UK Government:
Erasmus+ and ESC in the UK if there's no Brexit deal
29. januar 2019
2
Side 1 | 5
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 15: EU-note om status på forberedelser af et no deal Brexit
2013470_0002.png
Visumfritagelse for britiske borgere
Kommissionens
forslag lægger op til, at britiske borgere fritages fra visumkrav
ved indrejse i EU i op til 90 dage f.eks. turister eller erhvervsrejsende. Det er en
betingelse, at UK tilbyder samme visumfritagelse for alle EU-borgere. I mod-
sætning til de andre forslag er dette en permanent ordning.
Den britiske regering
har fastlagt, at EU-borgere kan besøge, arbejde eller stu-
dere i UK uden visa i op til tre måneder, hvis UK forlader EU uden en aftale.
3
EU-borgernes rettigheder med hensyn til social sikring over grænser
Kommissionen
har foreslået, at i tilfælde af no deal skal EU-borgere, der har
benyttet deres ret til fri bevægelighed til at bosætte sig i UK inden 30. marts
2019, kunne regne perioder bosat i UK med ved optjening af sociale ydelser.
Det betyder, at hvis f.eks. en dansker har arbejdet 15 år i Storbritannien før
Brexit, skal disse 15 år tælles med, når borgerens pensionsrettigheder bereg-
nes af myndigheder i det EU-land, hvor danskeren går på pension.
EU-budgettet for 2019
Kommissionens
forslag giver mulighed for, at EU i tilfælde af no deal Brexit kan
opfylde sine forpligtelser og fortsætte med at foretage betalinger i 2019 til briti-
ske modtagere af kontrakter. Betingelserne er, at 1) kontrakter er underskrevet
før den 30. marts 2019, 2) at UK opfylder sine forpligtelser og betaler til 2019-
budgettet, og 3) at UK accepterer den nødvendige revision og kontrol med mid-
lerne. Det vil afbøde konsekvenserne dels for EU-budgettet, dels for britiske
modtagere af EU-finansiering, eksempelvis inden for forskning eller landbrug.
Det vurderes, at EU-budgettet vil mangle 16,5 mia. euro i perioden april 2019-
december 2020, såfremt UK undlader at betale til budgettet.
4
Basale forbindelser for luftfart
Kommissionens
forslag skal sikre basale luftfartsforbindelser mellem UK og det
europæiske kontinent efter 29. marts, hvis UK forlader EU - og dermed det in-
dre marked for luftfart - uden en udtrædelsesaftale. Ifølge forslaget skal EU til-
dele britiske luftfartsselskaber rettigheder til at transportere passagerer på di-
rekte ruter mellem EU og UK samt til at overflyve EU. Det forudsættes, at UK
tildeler luftfartsselskaber fra EU-lande samme rettigheder, og at UK sikrer be-
tingelser for fair konkurrence. Ordningen skal gælde, indtil der findes en perma-
nent aftale, dog max. et år. Kommissionen har også fremlagt forslag, der om-
handler flysikkerhed.
3
UK Government:
Government outlines no deal arrangements for EU citizens
28. januar 2019
Bruegel:
The implications of a no-deal Brexit: is the European Union prepared?
14. januar 2019
4
Side 2 | 5
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 15: EU-note om status på forberedelser af et no deal Brexit
2013470_0003.png
Den britiske regering
ytrede i september 2018 ønske om en midlertidig, mini-
mumsaftale mellem EU og UK om at give hinandens flyselskaber tilladelser til
fortsat at flyve på ruter mellem EU og UK.
5
Basale forbindelser for vejgodstransport
Kommissionens
forslag skal etablere en midlertidig ordning (frem til 31. decem-
ber 2019) for vejgodstransport mellem EU og UK, så den nuværende internati-
onale transport mellem EU-landene og UK kan opretholdes. Forslaget giver
vognmænd fra UK ret til at udføre international transport mellem UK og EU-lan-
dene. Det er en forudsætning, at UK etablerer et tilsvarende system for EU-
vognmænd.
Fiskeri
Kommissionen
har fremsat to forslag, hvoraf det første forslag skal sikre, at EU
kan give britiske fartøjer adgang til EU-farvande frem til udgangen af 2019
mod, at EU-fartøjer får samme adgang til britiske farvande. Forslaget er be-
grænset til 2019 og tager udgangspunkt i, at den britiske regering på trods af et
evt. no deal vælger at stå ved den aftale, UK har været med til at indgå i Rådet
i december 2018 om fordeling af fiskerimuligheder for 2019. I modsat fald vil
det andet forslag give fiskere i EU mulighed for at få kompensation fra Den Eu-
ropæiske Hav- og Fiskerifond i tilfælde af, at de pludselig ikke kan fiske i britisk
farvand, som planlagt i 2019.
Den britiske regering
har ikke lovet adgang for EU-fiskere til britisk farvand i
2019. Regeringen oplyser, at der ved et no deal Brexit ikke længere vil være
automatisk adgang til 1) fiskeri i britisk farvand for EU-fiskere og EU-farvand for
britiske fiskere, 2) at lande fisk i henholdsvis EU og UK-havne, 3) at udveksle
fiskerimuligheder mellem UK og EU-landene.
6
Den britiske regering er under et
internt politisk pres i denne sag, og skal indgå aftale med selvstyrerne i Skot-
land, Wales og Nordirland, da der er decentral kompetence på fiskeriområdet.
Forberedelser i de europæiske hovedstæder
Langt de fleste regeringer har - som den danske
7
- hjemmesider, der vejleder
borgere og virksomheder om Brexit. Særligt på to områder er EU27-landenes
regeringer i gang med forberedelser, der skal afbøde negative konsekvenser
ved no deal Brexit: 1) Situationen for britiske borgere bosat i EU-lande og 2)
praktik og logistik i forhold til handel.
5
UK Government:
Flights to and from the UK if there’s no Brexit deal,
24. September 2018
UK Government:
Fishing and marketing of seafood if there’s no Brexit deal,
10. januar 2019
Udenrigsministeriet:
Brexit
og
www.virk.dk
6
7
Side 3 | 5
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 15: EU-note om status på forberedelser af et no deal Brexit
2013470_0004.png
Situationen for britiske borgere bosat i de enkelte lande
I mange lande er man i begyndelsen af i år begyndt at forberede lovforslag, der
skal sikre, at britiske borgere fortsat kan blive boende.
8
Det gælder: Østrig, Bel-
gien, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrig, Ungarn, Italien, Holland, Luxem-
bourg, Slovakiet, Slovenien, Spanien og Sverige. I Tjekkiet er lovgivningen alle-
rede vedtaget. Det varierer, hvorvidt britiske borgere automatisk har denne ret
(Italien) eller skal søge om opholdstilladelse inden for en periode på f.eks. 3
måneder (Tyskland) eller 1 år (mange lande). Det er typisk en midlertidig ord-
ning, indtil en mere permanent løsning er på plads. De fleste resterende lande
har på forskellig vis lovet at sikre tilsvarende rettighederne.
Nogle lande har indgået bilaterale aftaler med Storbritannien. Letland har ind-
gået en gensidig aftale om at sikre hinandens borgere samme rettigheder som i
dag, mens Spanien har indgået en bilateral aftale med UK, der giver borgere
mulighed for valgdeltagelse i lokalvalg. Irland forbereder en aftale med UK om
at fortsætte reglerne i
’Common
Travel Area’ - en form for mini-Schengen mel-
lem UK og Irland.
Den danske regering
forbereder en midlertidig overgangsordning, der betyder,
at britiske statsborgere bosat i Danmark før 30. marts fortsat vil have ret til op-
hold i Danmark
og stort set samme rettigheder som i dag. På to områder be-
grænses deres rettigheder
9
:
EU-rettens beskyttelse mod udvisning f.eks. i tilfælde af begået krimi-
nalitet fortsættes ikke
Herboende briter vil ikke have ret til familiesammenføring med fremti-
dige ægtefæller. Der er fortsat ret til familiesammenføring med børn
uanset om de fødes eller adopteres efter 29. marts 2019, og med æg-
tefælle, hvis man er gift før 29. marts.
Britiske borgere, der ønsker at flytte til Danmark efter 29. marts 2019, skal
søge om opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelovens regler på
samme måde som alle andre tredjelandsstatsborgere. Angående ret til ydelser
vil britiske borgere bosat i Danmark før 29. marts 2019 fortsat have ret til soci-
ale ydelser, som om de var EU-borgere.
Den britiske regering
har vedtaget sin lovgivning for EU-borgere bosat på de
britiske øer før 30. marts.
De skal inden 30. juni 2021 søge om såkaldt ’settled
status’, som giver dem ret til at bo
og arbejde i UK på stort set samme vilkår
som i dag. ’Settled status’ kræver,
at man har boet kontinuerligt i UK i fem år.
Har man boet der i kortere tid, kan man søge om
’pre-settled
status’, indtil man
8
Det følgende bygger på Politico.eu:
Citizens’ rights for Brits in the EU if there’s no Brexit deal,
31.
januar 2019
Udlændinge- og integrationsministeriet:
Hvis udtrædelsesaftalen ikke godkendes,
28. januar 2019
9
Side 4 | 5
EU-note - 2018-19 (1. samling) - E 15: EU-note om status på forberedelser af et no deal Brexit
2013470_0005.png
er kvalificeret.
10
Premierministeren har netop annonceret, at regeringen vil
fjerne gebyret på £65 for ansøgninger.
2) Praktik og logistik i forhold til handel
I lande som Holland, Belgien og Frankrig planlægges investeringer i infrastruk-
tur og ekstra toldere ved de havne, hvortil der kommer mange britiske varer.
Frankrig har ansat 250 ekstra toldere og planlægger at forøge med op til 700
ved udgangen af 2020. Belgien har også planer om flere toldere ved Antwer-
pen og Zeebrugge. Belgiske myndigheder overvejer at investere i snifferhunde,
uniformer, scannere, droner og en ubåd til brug for kontrol med varer, der an-
kommer fra UK. I Holland, hvor særligt Rotterdam havn bliver påvirket, er der
planer om at forøge antallet af toldere med 20 pct. og samtidig ansættes der op
mod 90 dyrlæger til veterinær kontrol. Også Danmark har ansat 50 ekstra tol-
dere, idet mængden af varer ind i landet, der skal fortoldes, ventes at stige med
15 pct. Irland planlægger at ansætte op mod 1000 toldere og veterinær kontrol-
lanter.
11
Irland er det EU-land, hvor et hårdt Brexit vil få størst konsekvenser på grund af
den høje integration mellem UK og Irland. En lang række områder er berørt.
Eksempelvis overvejer den irske regering at flytte sit nødlager af olie fra britiske
raffinaderier. Den irske regering vil fremsætte et omnibuslovforslag, der ændrer
i 17 stykker sektorlovgivning om emner som elektricitet, sundhed (medicinfor-
syning), studiestøtte mv.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for medlem-
mer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Folke-
tingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder lov-
givningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Folketingets
Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
10
UK Government:
Settled and pre-settled status for EU citizens and their families.
11
Research Briefing, House of Commons:
The EU27: Internal Politics and Views on Brexit,
18. jan-
uar 2019
Side 5 | 5