Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1967625_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
5. november 2018
Samråd i ERU den 8. november
Spørgsmål U-W stillet efter ønske
fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Indledning
Tak for indkaldelsen.
Jeg synes, samarbejdet i Folketinget er gået godt indtil
videre. Vi er enige om at få slået hårdt ned på økono-
misk kriminalitet, draget de konsekvenser, der skal være,
have en hård lovgivning og et effektivt tilsyn.
Jeg glæder mig til, at vi skal arbejde videre med i det
kommende stykke tid, da det ikke er en opgave, der på
nogen måde er færdig endnu.
Det er en meget omfattende opgave at sikre, at der bliver
ryddet op, og vi kommer på plads, og har et set-up, som
vi kan være tilfredse med.
Det er en opgave, vi er sammen om, og der findes ikke
to holdninger i Folketinget om, at danske bank sagen er
skuffende og ikke noget, vi vil acceptere.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
Jeg er også enig i, at det ikke er noget, der gavner ban-
kens økonomi, at der har været en hvidvasksag af det her
omfang. Det kan man helt konkret se på aktiekursen.
Derudover er det heller ikke noget, der gavner den dan-
ske finanssektor og dansk økonomi generelt.
Det overordnede tema for samrådet i dag er, hvordan en
sag som fx Danske Bank-sagen kan påvirke bankens
økonomiske forhold og de mulige afledte effekter på
dansk økonomi.
Erhvervsministeriets departement og Finanstilsynet føl-
ger naturligvis disse spørgsmål meget tæt og deltager i
en række sammenhænge i udarbejdelsen af vurderinger
herom.
Dertil kommer som bekendt det arbejde som Finanstil-
synet aktuelt er i gang med i forbindelse med genåbnin-
gen af undersøgelsen af Danske Banks ledelse og styring
i hvidvasksagen i den estiske filial.
Derudover identificerer og overvåger fx Det Systemiske
Risikoråd, som både Erhvervsministeriets departement
og Finanstilsynet er medlem af, risici for den finansielle
stabilitet.
Ad spørgsmål U
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
Spørgsmål U: Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang Erhvervsministe-
riet foretager konsekvensanalyser, hvis eksempelvis amerikanske myndigheder
giver Danske Bank en kæmpe bøde, eller hvis Danmarks kreditværdighed bliver
nedjusteret af ratingbureauer, og hvad sådanne analyser viser.
I spørgsmål U bliver jeg spurgt, i hvilket omfang Er-
hvervsministeriet foretager konsekvensanalyser, hvis ek-
sempelvis amerikanske myndigheder giver Danske Bank
en bøde, eller hvis Danmarks kreditværdighed bliver
nedjusteret af ratingbureauer, og hvad sådanne analyser
viser.
Jeg vil derfor nu under besvarelsen af dette spørgsmål
nærmere redegøre for de konsekvensanalyser som Fi-
nanstilsynet, som ligger organisatorisk under Erhvervs-
ministeriet, generelt udarbejder, og derefter komme ind
på de analyser, som EBA er involveret i.
Når det gælder de individuelle kreditinstitutters forhold,
er det en integreret del af Finanstilsynets løbende tilsyn
at gennemføre stresstests af institutterne i forskellige
økonomiske og forretningsmæssige scenarier.
Med stresstestene undersøger Finanstilsynet om institut-
terne har tilstrækkelig kapital til at kunne overholde ka-
pitalkravene i forskellige hypotetiske situationer, herun-
der hvis den generelle økonomiske situation forværres
og institutterne på den baggrund får større kredittab. Sig-
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
tet med stresstestene er, at belyse robustheden i de en-
kelte institutter.
Stresstestene tager udgangspunkt i situationer, hvor både
generelle og institutspecifikke forhold, som kan gå insti-
tuttet imod, inddrages.
Det kunne fx være i en situation, hvor dansk og interna-
tional økonomi bliver ramt af et konjunkturtilbageslag
med stigende arbejdsløshed, faldende priser på boliger
og erhvervsejendomme samt fald i bruttonationalpro-
duktet.
Et scenarium i en stresstest kan også omfatte forhold,
som er specifikke for det enkelte institut. Det kan f.eks.
være en forværring i instituttets omdømme, der kan in-
debære øget risiko for myndighedsreaktioner, fx bøder,
over for instituttet.
Resultaterne af stresstestene indgår i Finanstilsynets lø-
bende tilsyn med institutterne og dialogen om blandt an-
det kapitalmålsætning og udlodningspolitik.
Finanstilsynets stresstest er således et tilsynsværktøj, og
er som udgangspunkt ikke offentligt tilgængelige. Der-
imod offentliggør Finanstilsynet rapporter om resulta-
terne af inspektioner i institutterne, hvoraf det blandt an-
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
det vil fremgå, hvis der er stillet øget krav til kapital
m.v.
I forhold til Finanstilsynets stresstest har Erhvervsmini-
steriets departementet været i dialog med Finanstilsynet
om, hvor meget vi kan offentliggøre. Derfor følger vi op
med et skriftligt svar.
Jeg vil gerne oversende så meget som muligt, da det er
min generelle holdning, at udvalget skal oplyses så me-
get som muligt.
Der skal dog være sikkerhed for, at der ikke oversendes
noget fortroligt, da Finanstilsynets stresstest som ud-
gangspunkt ikke er offentlige.
Derfor kan jeg ikke på nuværende tidspunkt svare fyl-
destgørende på, hvad stresstesten viser.
I forhold til den del af samrådsspørgsmålet, der omhand-
ler Danmarks kreditværdighed, så har Danmark den hø-
jeste kreditrating, et land kan have: En såkaldt AAA-
rating (triple A).
Det er tilfældet hos alle tre store kreditvurderingsbu-
reauer: Standard & Poors, Moody’s og Fitch.
Den høje kreditværdighed er et resultat af, at dansk øko-
nomi grundlæggende er sund som følge af en sund øko-
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
nomisk politik, høj beskæftigelse, lav ledighed og sunde
offentlige finanser.
En høj rating betyder, at den danske stat kan låne til rela-
tivt lave rentesatser. Således vil renterne på statsobliga-
tioner alt andet lige være højere i lande med lavere kre-
ditværdighed.
Danmarks triple-A kreditvurdering har hos alle tre kre-
ditvurderingsbureauer såkaldt
”stabile udsigter”. Det
vil
sige, at der ikke er aktuelle forventninger om ændringer i
den danske kreditvurdering.
Der er således ikke umiddelbart grundlag for at konklu-
dere, at hvidvasksagen skulle påvirke den danske stats
kreditværdighed og dermed at Danmark ikke fortsat kan
udstede statsobligationer til lave rentesatser.
Således er de aktuelle statsobligationsrenter i Danmark
fortsat blandt de laveste i Europa.
Ad spørgsmål V:
Spørgsmål V: Ministeren bedes redegøre for,
a) hvilke løbende analyser der bliver lavet af forskellige scenarier, der kan ud-
spille sig i forbindelse med Danske Bank hvidvasksagen, og disses påvirkning af
dansk økonomi,
b) hvad analyserne viser,
c) og om ministeren vil holde udvalget løbende orienteret om disse analyser.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
I spørgsmål V bliver jeg bedt om at redegøre for, hvilke
løbende analyser, der bliver lavet af forskellige scenari-
er, der kan udspille sig i forbindelse med sagen om Dan-
ske Bank, og påvirkningen af dansk økonomi.
Det er generelt en vigtig del af Finanstilsynets tilsyn at
vurdere og træffe tilsynsafgørelser mv. over for institut-
terne om de risici, som fx hvidvasksager kan indebære.
I forhold til Danske Bank har det senest givet sig til ud-
tryk ved, at Finanstilsynet har bedt Danske Bank hen-
sætte minimum 10 mia. kr. til at håndtere omdømmerisi-
ci, som følge af hvidvasksagen i bankens estiske filial.
Udover de stresstest, som Finanstilsynet som tidligere
nævnt gennemfører, deltager de største danske institutter
også i den fælleseuropæiske stresstest i regi af Den Eu-
ropæiske Banktilsynsmyndighed (EBA). Det gælder
Danske Bank, Nykredit, Jyske Bank og Sydbank.
De fælleseuropæiske stresstests udføres hvert andet år
og dækker de største penge- og realkreditinstitutter i Eu-
ropa. Stresstesten er baseret på scenarier og metoder
fastlagt af EBA og Det Europæiske Systemiske Risi-
koråd (ESRB).
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
Resultaterne af EBA-stresstestene er netop blevet offent-
liggjort i fredags, den 2. november.
Stresstesten indeholder to scenarier
et basisscenarium
og et stress-scenarium.
Basisscenariet er baseret på de centrale skøn for den ge-
nerelle økonomiske udvikling i EU-landene, mens
stress-scenariet skal teste institutterne i en hypotetisk si-
tuation med et større økonomisk tilbageslag, som det er
mindre sandsynligt indtræffer, men som omvendt ikke
kan udelukkes.
Fokus i stresstesten er primært, om bankerne kan opret-
holde en tilstrækkelig kapitalisering i stress-scenariet.
Det følger generelt af
EBA’s retningslinjer,
at bankerne
skal indregne risikoen for myndighedsreaktioner, der
kan indebære bøder som følge af mulig overtrædelse af
hvidvasklovgivningen, god skik regler eller lignende.
I Danske Banks stresstest er der derfor i overensstem-
melse med retningslinjerne indregnet en risiko for en
bøde i sagen om hvidvask i bankens estiske filial. Den
indregnede bøde holder sig inden for den ramme som
jeg nævnte før på 10 mia. kr., som Finanstilsynet har
bedt Danske Bank hensætte til netop at håndtere den ty-
pe risici.
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
Den offentliggjorte stresstest for Danske Bank viser, at
banken
og de øvrige danske institutter i testen
i selv
det hårde stressscenarium er kapitaliseret over mini-
mumskravene.
Det afspejler, at Danske Bank er en økonomisk solid og
velkapitaliseret bank.
Det betyder, at selv om man indregner virkningerne af et
dybt konjunkturtilbageslag og begivenheder, der speci-
fikt påvirker Danske Bank negativt, herunder potentielle
bøder, vil banken kunne opfylde kapitalkravene, selv i et
meget hårdt stressscenarium.
Banken vil således fortsat kunne drive sin virksomhed
og udfylde sin rolle som formidler af kredit til hushold-
ninger og virksomheder.
Et dybt konjunkturtilbageslag vil selvsagt påvirke dansk
økonomi negativt, og i det hypotetiske hårde stresssce-
narium forudsættes BNP af falde over 4 pct., boligpri-
serne falder med op imod 30 pct. og ledigheden bereg-
nes til at stige til over 11 pct.
Ad spørgsmål W:
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
1967625_0010.png
Hvad mener ministeren om, at næstformanden for EU-Kommissionen
Jyrki Katainen, har udtalt, at hvidvasksager som Danske Bank sagen kan
skabe en ny finanskrise, jf. artiklen ”EU-spids:
Hvidvask kan udløse ny
finanskrise”
Børsen.dk
den
17.
september
2018.
(https://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/207533/artikel.html)
I spørgsmål W bliver jeg bedt kommentere udtalelserne
fra EU–Kommissionens næstformand Jyrkki Katainen,
som
blev bragt i artiklen ”Hvidvask kan udløse ny fi-
nanskrise”, fra Børsen.dk den 17. september 2018.
Overordnet kan jeg tilslutte mig EU-kommissionens
næstformands synspunkt om, at hvidvask-skandaler, og
ikke mindst i det omfang vi har set, helt afgjort skader
tilliden til den finansielle sektor.
I artiklen drages paralleller til den såkaldte subprime-
krise i USA, der var én af flere udløsende faktorer bag
den finansielle krise. Jeg mener imidlertid, at der i for-
hold til hvidvasksagen og årsagerne til den finansielle
krise er tale om to vidt forskellige situationer.
Den finansielle krise bundede i en uansvarlig og over-
dreven kreditekspansion og kreditgivning, der undermi-
nirede hele det globale finansielle system. Det var bl.a.
sub-prime produkterne et udtryk for.
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
Det er ikke umiddelbart meningsfyldt at sammenligne
med de udfordringer, som vi kæmper med for at forhin-
dre, at kriminelt udbytte flyder ind i den legale økonomi.
Jeg anerkender imidlertid præmissen om, at hvidvask er
et område, der ikke har været nok fokus på
heller ikke
fra myndighedernes side.
Det har ikke kun været tilfældet i Danmark, men også i
en række andre lande.
Det er oplagt, at det er helt afgørende, at der nu rettes
op, og det er som bekendt det vi er i fuld gang med i
Danmark.
Hvidvask af kriminelt udbytte er ofte en grænseover-
skridende aktivitet, der påvirker og involverer adskillige
lande. Derfor er det naturligvis vigtigt, at alle lande yder
en stor indsats på området, og at vi samarbejder om at
bekæmpe hvidvask.
Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for, at vi i Danmark går for-
rest i kampen mod hvidvask med en hård regulering og
et tilsyn i europæisk topklasse.
Ad spørgsmål X:
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/11-18 om konsekvensanalyser m.v. af Danske Bank hvidvask sagen, til erhvervsministeren
Det er kommet frem, at blandt andet amerikanske, britiske og finske myn-
digheder nu kigger på Danske Bank sagen. Ministeren bedes redegøre for
omfanget og karakteren af henvendelser fra udenlandske myndigheder i
forbindelse med skandalen i Danske Bank.
Så går jeg til spørgsmål X, hvor jeg bliver spurgt til de
amerikanske, britiske og finske myndigheders interesse i
sagen, og omfanget og karakteren af deres interesse.
Generelt kan jeg oplyse, at vi fra dansk side er i tæt kon-
takt med bl.a. de amerikanske myndigheder
Derudover er der etableret et hvidvask tilsynskollegium
for Danske Bank blandt de skandinaviske lande, de bal-
tiske lande, Luxembourg og Storbritannien, hvor til-
synsmyndighederne løbende er i kontakt.
De konkrete oplysninger om kontakten, der spørges til,
vedrører tilsynet med Danske Bank, og er tavshedsbe-
lagte efter både lov om finansiel virksomhed og hvid-
vaskloven.
Jeg har derfor ikke mulighed for at redegøre nærmere
for potentielle henvendelser eller indholdet af sådanne.
Det var hvad jeg kunne oplyse
tak .
12