Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2021990_0001.png
Folketinget
Erhvervs- Vækst og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2019
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2019-0032/05-0055
966787
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 74 (Alm. del), som Fol-
ketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har stillet til justitsministe-
ren den 26. oktober 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund
(EL).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil redegøre for den bekendtgørelse om ’Unexplained Wealth Order’ – bekendtgørelse om uforklarlig rigdom – som Storbritannien har indført i år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 74 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eks-
portudvalget:
”Ministeren bedes redegøre for den bekendtgørelse om ’Unex-
plained Wealth Order’ – bekendtgørelse om uforklarlig rigdom
– som Storbritannien har indført i år. På begrundet mistanke kan
myndighederne nu tilsyneladende bede folk om at bevise, hvor
deres store formuer stammer fra. Og kan de ikke det på en til-
fredsstillende måde, kan myndighederne beslaglægge deres
værdier. Ministeren bedes beskrive ordningen, samt redegøre
for fordele og ulemper ved at indføre en lignende ordning i Dan-
mark.”
Svar:
1.
Jeg skal indledningsvis beklage, at jeg ikke har besvaret spørgsmålet tidli-
gere, hvilket skyldes en intern ekspeditionsfejl.
2.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Udenrigsministe-
riet om via ambassaden i Storbritannien at indhente oplysninger om den bri-
tiske ordning ”Unexplained Wealth Order”. Udenrigsministeriet har på bag-
grund af oplysninger fra det britiske Home Office oplyst følgende:
”Beskrivelse
af The Unexplained Wealth Order
Unexplained Wealth Order (UWO) indførtes med The Criminal
Finances Act, der blev vedtaget i april 2017. UWO trådte i kraft
i UK i januar 2018 (med undtagelse af Nordirland).
UWO er et efterforskningsværktøj, der muliggør, at personer
mistænkt for alvorlig kriminalitet kan pålægges at skulle for-
klare kilden til deres rigdom, når de relevante aktiver har en
værdi af mere end 50.000 pund. Formålet er at afsløre ulovlig
rigdom og at forhindre kriminelle i at anvende Storbritannien
som et skjulested for retsforfølgelse.
En UWO er en kendelse, der udstedes af en domstol. I tilfælde,
hvor der er begrundet mistanke om en persons involvering i, el-
ler forbindelse til, alvorlig kriminalitet, kan en UWO anvendes
til at kræve, at personen redegør for sit ejerskab til aktiverne, og
hvordan aktiverne er kommet i den pågældendes besiddelse. Det
vil sige forklare ejerskabet og de midler, der er anvendt til at er-
hverve aktiverne. En UWO kan anvendes, når der er rimelig
grund til at tro, at personens indkomst ikke ville være tilstræk-
kelig til at besidde aktiverne. Som efterforskningsværktøj er
UWO ikke i sig selv en beføjelse til at konfiskere aktiver, men
en tilføjelse til en række eksisterende beføjelser. Såfremt den
mistænkte ikke kan forklare kilden til sin rigdom på baggrund
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil redegøre for den bekendtgørelse om ’Unexplained Wealth Order’ – bekendtgørelse om uforklarlig rigdom – som Storbritannien har indført i år, til justitsministeren
2021990_0003.png
af en UWO, kan aktiverne konfiskeres efter lovens øvrige be-
stemmelser. Hvis der fremkommer informationer som følge af
en UWO, kan de anvendes til yderligere efterforskning og/eller
retsforfølgning.
En UWO kan også anvendes på politikere eller embedsfolk uden
for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og perso-
ner associeret hermed (dvs. ”Politically Exposed Persons”), men
ikke bredere end det.
Muligheden for at ansøge om en UWO er begrænset til de myn-
digheder, der kan udøve beføjelsen. I England og Wales drejer
det sig om:
the National Crime Agency,
Her Majesty’s Revenue and Customs,
the Financial Conduct Authority,
the Serious Fraud Office, eller
the Crown Prosecution Service
I Skotland er beføjelsen begrænset til de skotske ministre (der
handler gennem ”the Crown Office”).
De myndigheder, der ikke har direkte adgang til beføjelsen, kan
henvise en sag til en myndighed, der har.
Hidtidige erfaringer med ordningen
Home Office henviser til, at det er op til myndighederne selv,
hvordan de vil anvende UWO-beføjelsen. Siden ordningen trå-
dte i kraft i januar 2018, er der blevet anmodet om en UWO tre
gange, og i alle tilfældene er anmodningerne imødekommet.
Af gode grunde er det begrænset, hvad Home Office kan sige
om de igangværende sager, men man henviser til noget af den
pressedækning, der har været, hvor særligt én sag har fået me-
dieopmærksomhed: Myndighederne har anvendt en UWO på
Zamira Hajiyeva, der er gift med den tidligere formand for In-
ternational Bank of Aserbajdsjan (der er dømt for bedrageri og
fængslet siden 2016). I den igangværende sag står hun til at mi-
ste sit hjem i London og sin golfklub i Berkshire, hvis hun ikke
kan forklare kilden til sin rigdom.
Home Office vil overvåge og gennemgå anvendelsen af
UWO’er og på den baggrund vurdere, om der er behov for æn-
dringer, og sikre, at de benyttes til deres maksimale effekt.
Der henvises desuden til dette cirkulære:
https://www.gov.uk/government/publications/circular-
0032018-criminal-finances-act-unexplained-wealth-or-
ders/circular-0032018-unexplained-wealth-orders”
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil redegøre for den bekendtgørelse om ’Unexplained Wealth Order’ – bekendtgørelse om uforklarlig rigdom – som Storbritannien har indført i år, til justitsministeren
3.
Jeg vil gerne slå fast, at personer, der begår kriminalitet, skal retsforføl-
ges og mødes med en straf, som afspejler alvoren af den kriminalitet, de har
begået. Samtidig skal vi sikre, at de ikke drager fordel af deres kriminalitet.
Det fremgår af de indhentede oplysninger fra Storbritannien, at de britiske
regler om ”Unexplained Wealth Order” trådte i kraft i januar 2018, og det
fremgår ikke, at der er truffet nogen afgørelser om beslaglæggelse eller kon-
fiskation af aktiver efter de nye regler.
Jeg bemærker i øvrigt, at indførelse af en ordning som den britiske ordning
”Unexplained Wealth Order” vil rejse principielle spørgsmål i relation til
dansk strafferetspleje, da ordningen indebærer, at personer, der har betyde-
lige formuer, pålægges bevisbyrden for, at midlerne er opnået på lovlig vis.
Efter dansk ret er det anklagemyndigheden, der har bevisbyrden for, at en
person er skyldig i et strafbart forhold, og at betingelserne for at konfiskere
udbytte, der stammer fra kriminalitet, er opfyldt.
4