Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1974959_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24.november 2018
Besvarelse af spørgsmål 73 alm. del stillet af udvalget den 26. oktober
2018 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre generelt for forholdet mellem Finanstilsynet
og regeringen, herunder omfanget af Finanstilsynets uafhængighed. Mini-
steren bedes samtidig redegøre for, hvordan og hvor meget ministeriet
generelt er involveret i Finanstilsynets afgørelser, og om man specifikt fra
ministeriets side var inddraget i indholdet og konklusionerne i finanstilsy-
nets afgørelse af 3. maj 2018 om Danske Bank
herunder i konklusioner
der vedrørte muligt personansvar.
Svar:
Finanstilsynet er en statslig styrelse under Erhvervsministeriet, der i lig-
hed med andre statslige og offentlige myndigheder skal agere inden for de
lovgivningsmæssige rammer som Folketinget udstikker.
For den del af Finanstilsynet virksomheder der omhandler tilsyn med fi-
nansielle virksomheder, er styrelsen uafhængig af erhvervsministeren og
det politiske system.
Det betyder, at erhvervsministeren ikke har instruktionsbeføjelser over for
Finanstilsynet vedrørende tilsynsvirksomhed, herunder vedrørende kon-
krete afgørelser, påbud, mv., der er rettet mod virksomheder under tilsyn.
Erhvervsministeren har på en række andre områder, jf. nærmere herom
nedenfor, instruktionsbeføjelse over for Finanstilsynet. Instruktionsbefø-
jelserne følger generelt de almindelige principper i forhold til det statslige
administrative hierarki.
Erhvervsministeren udpeger en bestyrelse og direktør for Finanstilsynet.
Direktøren udpeges efter høring af bestyrelsen. Erhvervsministeren udpe-
ger endvidere en observatør fra Erhvervsministeriet, som har taleret, men
ikke stemmeret i bestyrelsen.
Finanstilsynets virksomhed kan overordnet deles op i hovedområderne
tilsynsvirksomhed, reguleringsvirksomhed og informationsvirksomhed. I
det følgende redegøres der nærmere herfor, herunder ministeriets beføjel-
ser på de pågældende områder.
Tilsynsvirksomhed
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil redegøre generelt for forholdet mellem Finanstilsynet og regeringen, herunder omfanget af Finanstilsynets uafhængighed, til erhvervsministeren
2/3
Tilsynsvirksomheden er det løbende tilsyn med de finansielle virksomhe-
der, herunder penge- og realkreditinstitutter, pensions- og forsikringssel-
skaber, investeringsforeninger, investeringsselskaber og fondsmæglere,
og med værdipapirmarkedet mv. Dette tilsyn baserer sig på udstedelse af
tilladelser m.v., løbende indberetninger og inspektioner. Fortolkning af
lovgivningen er også en del af tilsynsvirksomheden.
Formålet med tilsynsvirksomheden er at fremme den finansielle stabilitet
og sikre tilliden til finansielle virksomheder og markeder. Rammerne for
Finanstilsynets tilsynsaktiviteter er fastsat i lovgivningen, herunder lov
om finansiel virksomhed.
Det følger af gældende lovgivning, at erhvervsministeren som nævnt ikke
har instruktionsbeføjelser over for Finanstilsynet vedrørende den uaf-
hængige tilsynsvirksomhed af de finansielle virksomheder, herunder ved-
rørende konkrete afgørelser, påbud mv., der er rettet mod virksomheder
under tilsyn.
Det er i fuld overensstemmelse med internationale tilsynsstandarder, der
indebærer, at et effektivt finansielt tilsyn skal være operationelt uaf-
hængigt og have ressourcer, som tilsynsmyndigheden selvstændigt dispo-
nerer over. Finanstilsynets uafhængighed i det finansielle tilsyn svarer
således til, hvad der er gældende i andre EU-lande.
Det er Finanstilsynets bestyrelse og direktion, som er ansvarlig for tilret-
telæggelsen af tilsynsvirksomheden.
Det følger således af lov om finansiel virksomhed, at det er Finanstilsy-
nets direktion, der tilrettelægger tilsynsvirksomheden ud fra et risikobase-
ret princip om, at tilsynsvirksomheden skal stå i forhold til de potentielle
risici.
Finanstilsynets bestyrelse godkender den overordnede tilrettelæggelse af
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed. Det er også Finanstilsynets bestyrelse,
der træffer afgørelse i sager af principiel karakter og i sager, der har vide-
regående betydelige følger, herunder beslutning om at overgive sager til
politimæssig efterforskning.
Det var således Finanstilsynets direktion, som stod for tilrettelæggelse af
undersøgelsen af Danske Bank. Undersøgelsens resultater og Finanstilsy-
nets afgørelse af 3. maj 2018 er således blevet forelagt Finanstilsynets
bestyrelse.
Erhvervsministeren har adgang til oplysninger om tilsynsvirksomheden i
Finanstilsynet. Finanstilsynet skal således orientere ministeriet om alle
sager af større samfundsmæssig eller politisk betydning. Oplysninger om
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed er underlagt tavshedspligt.
Erhvervsministeriets departement har hverken været inddraget i forhold
til indholdet eller konklusionerne i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil redegøre generelt for forholdet mellem Finanstilsynet og regeringen, herunder omfanget af Finanstilsynets uafhængighed, til erhvervsministeren
3/3
2018 om Danske Bank
herunder i konklusioner der vedrørte muligt per-
sonansvar. Ministeriet blev alene orienteret om afgørelsen forud for of-
fentliggørelsen.
Regulerings- og tilsynsvirksomhed
Det fremgår af lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet i alle øvrige
sager, herunder forberedelse af lovgivning, EU-forhandlinger, forbruger-
tilsynet, almindelig ministerbetjening, og generel informationsvirksom-
hed, er underlagt instruktion fra erhvervsministeren.
Erhvervsministeren vil derudover kunne pålægge Finanstilsynet andre
opgaver som led i almindelig uddelegering af arbejdsopgaver fra et mini-
sterium til en styrelse. Konkret indebærer det, at ministeren kan udstede
konkrete tjenstlige anbefalinger, der er bindende for Finanstilsynet ift.
reguleringsvirksomhed, herunder kan ministeren ønske bistand til bestem-
te lovgivningsmæssige tiltag m.v.
Ministeren kan også kræve oplysninger fra Finanstilsynet ift. regulerings-
og informationsvirksomhed.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov