Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1967876_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19
ERU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst
og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
29. oktober 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 5 alm. del stillet af udvalget den 3. oktober
2018 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen: ”Sidste udkald: Politikerne må
redde den danske realkreditmodel” i Økonomisk Ugebrev 29/2018 og
redegøre for regeringens syn på at give realkreditinstitutterne fritagelse
fra MiFID II.
Svar:
I artiklen problematiseres det, at låntagerne ikke længere har en umiddel-
bar adgang til at få udbetalt deres realkreditlån i obligationer. Der henvi-
ses til anbefaling 16 i Konkurrencerådets rapport om konkurrenceforhol-
dene i realkreditsektoren.
Markedet for realkreditobligationer er i dag sådan, at realkreditinstitutter-
ne ofte samler og sælger nye realkreditobligationer for minimum 10-20
mio. kr. Det sker, fordi investorerne efterspørger store og forudsigelige
positioner ad gangen og på bestemte tidspunkter. Som konsekvens heraf
er obligationshandelen ofte allerede gennemført på det tidspunkt, hvor
låntager optager sit realkreditlån, og låntageren bliver dermed i disse situ-
ationer ikke part i obligationshandelen.
Penge- og realkreditinstitutternes værdipapirhandelsaktiviteter i forbin-
delse med fx udbetaling af realkreditlån er som udgangspunkt underlagt
krav i MiFID II og MiFIR, hvis de i forbindelse med aktiviteterne yder
investeringsservice. Hvis kunderne ikke får råderet over obligationerne
bag realkreditlånet, vil der ikke være tale om en værdipapirhandelsaktivi-
tet mellem kreditinstituttet og kunden, og dermed er MiFID II/MiFIR
ikke relevant.
Nogle institutter giver allerede i dag mulighed for, at kunderne kan få
råderet over obligationerne, og i de tilfælde, hvor muligheden benyttes, er
denne værdipapirhandelsaktivitet omfattet af krav i bl.a. MiFID II.
Hvis låntager optager sit lån i et institut, hvor der tilbydes råderet over
obligationerne, vil det
på den ene side
kunne øge konkurrencen på geby-
rerne ved lånoptagelse.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen: Forskere efterlyser lovændring for at redde realkreditmodel i Økonomisk Ugebrev nr. 33, 14. oktober 2018, til erhvervsministeren
På den anden side
er det komplekst og forbundet med usikkerhed for den
enkelte låntager at forestå en obligationshandel selv. Konkurrencerådet
anfører da også
i sin rapport ”Konkurrencen på realkreditmarkedet” fra
august 2017 (side 195), at det er tvivlsomt, om den typiske låntager vil
gøre brug af en mulighed for råderet over obligationerne.
Usikkerhederne for forbrugerne vil især knytte sig til spørgsmål om,
hvordan man afhænder obligationerne, til hvem og til hvilken pris. For-
brugere, der selv forestår obligationshandel, skal desuden forholde sig til,
hvem man skal gå til, hvis man ikke kan afhænde obligationerne til den
forudsatte kurs og dermed håndtere, at der ikke er mulighed for kurssik-
ring osv. Forbrugerne vil således ikke være omfattet af den samme sik-
kerhed for værdien af obligationerne, som når et realkreditinstitut forestår
obligationshandlen.
Det er vurderingen, at usikkerhederne for forbrugerne ved selv at forestå
obligationshandel er store i forhold til forslagets eventuelle positive ef-
fekter for konkurrencen. Det kan dog være hensigtsmæssigt, at der skabes
mere gennemsigtighed om, i hvilke tilfælde, det er muligt at få udleveret
obligationerne.
Som opfølgning på Konkurrencerådets anbefaling blev partierne i den
finansielle forligskreds derfor enige om, at det skal oplyses til kunden,
om der er mulighed for udlevering af realkreditobligationer og, hvis det
er tilfældet, hvilke risici der kan være forbundet hermed i forbindelse
med salg m.v. af obligationerne. Dette vil blive præciseret i den kom-
mende bekendtgørelse om god skik for boligkredit, som netop er sendt i
offentlig høring. Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. januar
2019.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2