Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1957443_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
12. oktober 2018
Samråd i ERU den 23. oktober 2018
Spørgsmål I-L stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Indledning
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Ad spørgsmål I:
Er der oplysninger i Danske Banks interne redegørelse om hvidvasksagen
i Danske Banks estiske filial, offentliggjort den 19. september 2018, som
ikke er tilgået Finanstilsynet inden udarbejdelsen af Finanstilsynets afgø-
relse af 3.
maj 2018 ”Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksagen i
den estiske filial”, og hvad er ministerens holdning i givet fald til dette?
I spørgsmål I bliver jeg spurgt, om der er oplysninger i
Danske Banks interne redegørelse, som ikke tidligere er
tilgået Finanstilsynet forud for Finanstilsynets afgørelse
den 3. maj i år.
Jeg tror, at svaret er ja, men spørgsmålet er i hvilket om-
fang disse nye oplysninger er relevante i forhold til Fi-
nanstilsynets afgørelse i Danske Bank-sagen.
Svaret på det spørgsmål er Finanstilsynet i gang med at
afdække, idet Finanstilsynet som bekendt har besluttet at
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 23/10-18 om manglerne i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018 set i sammenhæng med Danske Banks rapport af 19. september 2018, til erhvervsministeren
2/7
genåbne sagen om Danske Banks ledelse og styring i
hvidvasksagen i den estiske filial.
Det skyldes, at der siden Finanstilsynet traf afgørelse den
3. maj i år er kommet nyt materiale og nye oplysninger
frem om aktiviteterne i Danske Bank og dens estiske fi-
lial.
Det gælder også som følge af Danske Banks interne un-
dersøgelse. Jeg gør opmærksom på, at Finanstilsynet al-
lerede forudså, den mulighed i sin afgørelse af 3. maj
hvoraf det fremgår, at
og jeg citerer
– ”Bankens igang-
værende undersøgelser kan tilvejebringe nye oplysnin-
ger, som kan føre til nye vurderinger og tilsynsreaktio-
ner”.
Finanstilsynet gennemgår nu konklusionerne og relevant
materiale fra såvel Danske Banks egen undersøgelse som
yderligere materiale, der er kommet frem efter afgørel-
sen.
Formålet er at vurdere, om der kan gøres et ansvar gæl-
dende overfor Danske Bank, og om der i øvrigt er grund-
lag for nye tilsynsreaktioner.
Finanstilsynet vil i den sammenhæng blandt andet se
nærmere på, om Danske bank har afgivet urigtige eller
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 23/10-18 om manglerne i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018 set i sammenhæng med Danske Banks rapport af 19. september 2018, til erhvervsministeren
3/7
mangelfulde oplysninger til Finanstilsynet forud for af-
gørelsen den 3. maj. Hvis det er tilfældet vil der muligvis
kunne gøres et strafansvar gældende.
Ad spørgsmål J:
Giver Danske Banks interne redegørelse, offentliggjort den 19. september
2018, om hvidvasksagen i Danske Banks estiske filial anledning til at
overveje, om beskrivelsen af forløbet i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj
2018 ”Danske Banks ledelse og styring
i hvidvasksagen i den estiske fili-
al” er præget af manglende oplysninger fra Danske Bank og derfor ikke er
en dækkende beskrivelse af forløbet?
I spørgsmål J bliver jeg spurgt, om Danske Banks inter-
ne undersøgelse giver anledning til overvejelser om, at
Finanstilsynets afgørelse af 3. maj er præget af manglen-
de oplysninger og derfor ikke er en dækkende beskrivel-
se af forløbet.
Som jeg allerede har redegjort for vurderede Finanstilsy-
net den 3. maj i år, at der var det fornødne grundlag for
at kunne træffe en afgørelse.
Finanstilsynet fandt det desuden væsentligt at få effektu-
eret en afgørelse hurtigst muligt. Det skyldes, at en ud-
sættelse af afgørelsen ville have ført til, at bankens be-
styrelse og direktion først senere ville have modtaget de
otte påbud og otte påtaler, der var indeholdt i afgørelsen,
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 23/10-18 om manglerne i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018 set i sammenhæng med Danske Banks rapport af 19. september 2018, til erhvervsministeren
4/7
og dermed først senere ville have iværksat de nødvendi-
ge tiltag for at rette op på bankens mangelfulde ledelse
og styring.
Som jeg allerede har nævnt udelukkede Finanstilsynet i
forbindelse med afgørelsen 3. maj ikke, at nye oplysnin-
ger ville kunne føre til tilsynsreaktioner,
Når Finanstilsynet nu har genåbnet sagen, er det netop
for at undersøge, om der er nye oplysninger, som kan gi-
ve anledning til nye tilsynsreaktioner m.v.
Det siger sig selv, at det er vigtigt, at denne sag og det
nye materiale bliver undersøgt til bunds, og at alle rele-
vante konsekvenser bliver draget over for Danske Bank.
Ad spørgsmål K:
Giver Danske Banks interne redegørelse, offentliggjort den 19. september
2018, om hvidvasksagen i Danske Banks estiske filial anledning til at
overveje, om antallet af og omfanget af påtaler og påbud i Finanstilsynets
afgørelse af 3. maj 2018 ”Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksa-
gen i den estiske filial” er passende?
I spørgsmål K bliver jeg spurgt, om Danske Banks inter-
ne undersøgelse giver anledning til at overveje, om om-
fanget af påbud og påtaler, som Finanstilsynet traf i sin
afgørelse af 3. maj, er passende.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 23/10-18 om manglerne i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018 set i sammenhæng med Danske Banks rapport af 19. september 2018, til erhvervsministeren
5/7
Ja det gør det. Som jeg netop har redegjort for, har Fi-
nanstilsynet truffet beslutning om at genåbne undersø-
gelsen af Danske Bank.
Finanstilsynet vil foretage en grundig gennemgang af de
nye oplysninger, og på den baggrund tage stilling til om
der er grundlag for at træffe nye afgørelser.
Jeg kan naturligvis ikke foregribe Finanstilsynets be-
handling af de nye oplysninger og de konklusioner de
giver anledning til. Vi må afvente resultatet af Finanstil-
synets arbejde.
Ad spørgsmål L:
Giver Danske Banks interne redegørelse, offentliggjort den 19. september
2018, anledning til at genoverveje, om der stadig ikke er tilstrækkeligt
grundlag for at rejse sager efter fit & proper-reglerne.
I spørgsmål L spørges der til, hvorvidt Danske Banks in-
terne redegørelse giver anledning til at genoverveje, om
der er tilstrækkeligt grundlag for at rejse sager efter fit &
proper-reglerne.
Det er som bekendt op til Finanstilsynet
og ikke mig
som minister
at vurdere, om ledelsesmedlemmerne i
finansielle virksomheder lever op til fit & proper-
reglerne.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 23/10-18 om manglerne i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018 set i sammenhæng med Danske Banks rapport af 19. september 2018, til erhvervsministeren
6/7
Som vi drøftede på samrådet den 11. oktober om Finans-
tilsynets fit and proper-vurderinger, var det Finanstilsy-
nets vurdering i forbindelse med afgørelsen af 3. maj, at
der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at træffe afgørel-
ser efter fit & proper-reglerne.
Formålet med fit and properreglerne er at beskytte de
finansielle virksomheder mod inkompetente eller uhæ-
derlige ledelsespersoner. Det indebærer, at hvis et le-
delsesmedlem ikke længere er ansat i en bank, er der
ikke længere grundlag for at overveje afgørelser i hen-
hold til fit and proper-reglerne.
Finanstilsynet har den 4. oktober ved tilsynets opfølg-
ning på Danske Banks efterlevelse af påbud og påtaler
fra afgørelsen af 3. maj oplyst, at de 11 ledelsesmed-
lemmer, som Finanstilsynet har rejst kritik af, har forladt
banken.
Disse 11 ledelsesmedlemmer kan der derfor ikke træffes
fit and proper-afgørelser over for i den konkrete sag.
De pågældende personer er ikke dermed fritaget for
eventuel straf, for de kan fortsat retsforfølges i henhold
til straffeloven. Det er selvfølgelig ikke sådan, at man
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 23/10-18 om manglerne i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018 set i sammenhæng med Danske Banks rapport af 19. september 2018, til erhvervsministeren
7/7
blot kan forlade sin stilling og så undgå konsekvenserne
af straffelovsovertrædelser.
De 11 personers adfærd vil også indgå i eventuelle
kommende fit and proper-afgørelser i det omfang disse
personer i fremtiden måtte være kandidater til fit and
proper–omfattede ledelsesposter i den finansielle sektor.
Fit & proper-reglerne gælder desuden ikke kun for de 11
ledelsesmedlemmer, som omtales i Finanstilsynets afgø-
relse af 3. maj
men naturligvis gælder for alle relevante
ledelsesmedlemmer i Danske Bank.
Nu hvor Danske Banks interne undersøgelse foreligger,
vil Finanstilsynet se på grundlaget for sagen igen, herun-
der om der er grundlag for at træffe afgørelser efter fit &
proper-reglerne mod andre ledelsesmedlemmer.
Finanstilsynet er i gang med disse overvejelser, men i ly-
set af, at langt de fleste ledelsesmedlemmer, der er om-
talt i Finanstilsynet afgørelse fra maj, som nævnt har for-
ladt banken er det næppe et spor der vil spille en større
rolle.
Det var ordene - tak.