Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1959283_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
ERU alm. del
samrådsspørgsmål G vedrørende danske pri-
oriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet,
samt om de for udvalget relevante sager i forhold det østrig-
ske EU-formandskab stillet på udvalgets vegne af formand
Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig orientere om danske prioriteter på
mit område i relation til EU-arbejdet, samt om de for ud-
valget relevante sager i forhold til det aktuelle østrigske
EU-formandskab.
[Indledning]
Der er som bekendt kun godt et halvt år tilbage før med-
lemmerne af Europa-Parlamentet indleder deres valgkamp
forud for det næste valg til parlamentet i maj 2019. Det
sætter præg på de mange verserende forhandlinger i Euro-
pa-Parlamentet og i Rådet, som naturligvis ønsker at af-
slutte så mange af de sager inden valgkampen går i gang.
Tempoet er derfor skruet i vejret og det østrigske formand-
skab har en stor opgave foran sig ift. at afslutte de igang-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
2/18
værende sager fx vedr. det indre marked og det digitale in-
dre marked.
Derudover stjæler Brexit-forhandlingerne meget opmærk-
somhed, nu hvor skilsmisseforhandlingerne går ind i den
afgørende fase. Tiden for at nå en aftale er ved at rinde ud,
og man kan knapt nok skimte lyset for enden af tunnelen.
De fortsatte uklarheder om forhandlingerne bidrager til
usikkerhed
ikke mindst hos virksomhederne, som fortsat
ikke ved, hvilke handelsvilkår, der vil gælde for handel til
Storbritannien efter den 29. marts næste år.
Derfor er blikket lige nu stift rettet mod at nå til enighed
om den samlede udtrædelsesaftale. Det er min forventning,
at stats- og regeringscheferne på Det Europæiske Råds
møde i næste uge (18. oktober) kan skabe mere klarhed, så
vi forhåbentlig snart kan give vores virksomheder nogle
svar på, hvad fremtiden bringer.
Men samtidig må vi forberede os på alle scenarier
også
at det ikke lykkes at indgå en udtrædelsesaftale med Stor-
britannien. Alt andet ville være uansvarligt.
Regeringen har derfor som bekendt sat sig i spidsen for et
forberedende arbejde, der skal modvirke de negative kon-
sekvenser mest muligt og dermed bistå både borgere og
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
3/18
virksomheder i det tilfælde, at det ikke lykkes at indgå en
udtrædelsesaftale.
Der er meget på spil. Den rapport, som Erhvervsministeriet
udgav i forrige uge udpensler endnu en gang, at Danmarks
velstand er afhængig af det indre marked.
Det er derfor i høj grad i Danmarks interesse at finde en
fornuftig løsning med briterne
og at vi også fremadrettet
skaber de bedste rammer for virksomheder og borgere.
Analysen viser, at reallønnen i Danmark er næsten 10 pct.
højere, end den ville have været, hvis vi ikke havde været
en del af det indre marked. Det interne handelssamarbejde
giver årligt 65 000 kr. ekstra i lønningsposen, og det har
skabt mere end 56 mio. arbejdspladser på tværs af med-
lemslandene.
Analysen understreger samtidig, at det indre marked giver
de mindre virksomheder let adgang til det europæiske
marked, såvel som det globale.
Det indre marked er hjørnestenen i EU-samarbejdet, og
det skal vi værne om.
Derfor glæder det mig, at Østrig under sit formandskab har
valgt at sætte erhvervspolitik højt på dagsordenen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0004.png
4/18
I sit arbejde frem til 1. januar sætter østrigerne særligt fo-
kus på rammerne for det indre marked samt på hvordan di-
gitalisering kan skabe vækst og øget konkurrenceevne i
EU. Det er en dagsorden, der flugter godt med regeringens
prioriteter og et arbejde hele regeringen med stor energi vil
engagere sig i.
Der er som sagt mange lovgivningssager på bordet, og jeg
vil i dag fremhæve en række af dem inden for områderne:
1) det indre marked 2) digitalisering og det digitale indre
marked, 3) det finansielle område, 4) handelspolitik, 5) in-
dustripolitik , og 6) søfart.
[1. Det indre marked]
I forhold til det indre marked har det østrigske formandskab
fokus på at sikre fremdrift i forhandlingerne i Rådet på en
række forslag.
Det østrigske formandskab forventes at videreføre for-
handlingerne om Kommissionens varepakke, der skal
medvirke til at skabe et mere velfungerende indre marked
for varer og øge forbrugertilliden. Regeringen støtter op
om arbejdet.
Varepakken indeholder en ny forordning om gensidig an-
erkendelse, så varer lettere kan komme ud på nye marke-
der i andre EU-lande. Her forventes det østrigske formand-
skab at gå efter en endelig aftale med Europa-Parlamentet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0005.png
5/18
I forhold til forslaget om en ny forordning om overholdelse
og håndhævelse
der bl.a. skal sikre, at varer fra tredje-
lande er sikre og overholder europæiske standarder - den
såkaldte markedsovervågningsforordning
arbejder for-
mandskabet for at opnå en fælles position i Rådet til no-
vember. Derefter kan der forhandles med Europa-
Parlamentet.
Det forventes også, at det østrigske formandskab vil forsø-
ge at nå en endelig aftale med Europa-Parlamentet om for-
slaget om en ny notifikationsprocedure for tjenesteydelser.
Forslaget søger at styrke det indre marked for tjenester ved
at ulovlige nationale særregler skal notificeres til Kommis-
sionen på samme måde, som særregler vedr. varer. Rege-
ringen støtter forslaget og håber, at parterne snart kan ind-
gå en aftale.
Endelig har Kommissionen fremsat en selskabspakke, der
skal gøre det nemmere for de europæiske virksomheder at
drive forretning i det indre marked.
Der er to direktivforslag i pakken. Det første forslag skal
fremme brugen af digitale værktøjer og processer. Rege-
ringen er positiv over for tiltaget og forventer, at det kan
bidrage til at styrke digitaliseringen af virksomhedernes
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0006.png
6/18
kontakt med myndigheder og dermed reducere de admini-
strative byrder.
Det andet forslag i selskabspakken omhandler virksomhe-
ders grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spalt-
ninger. Regeringen støtter også dette forslag, der kan gøre
det lettere og billigere for selskaberne at flytte på det indre
marked eller omstrukturere sig uden unødige juridiske
komplikationer.
Begge forslag forhandles lige nu i Rådet og Europa-
Parlamentet, og det østrigske formandskab forventes at gå
efter at nå en aftale på begge forslag inden udgangen af
året.
Som jeg i sidste uge orienterede udvalget om skriftligt, vil
jeg forelægge sagerne til forhandlingsoplæg i Folketingets
Europaudvalg i morgen [fredag den 12. oktober].
Hvad angår forbrugerpolitikken er dette ikke prioriteret
højt af formandskabet. Kommissionen præsenterede i april
sin pakke "New Deal for Consumers".
Pakken fokuserer på håndhævelse og gennemsigtighed for
forbrugere. På nuværende tidspunkt i forhandlingerne for-
ventes det ikke, at det østrigske formandskab vil gå efter at
opnå enighed blandt medlemslandene.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0007.png
7/18
Regeringen arbejder overordnet for, at der på forbruger-
området gøres op med overflødige oplysningsforpligtel-
ser. Det gør det nemmere for forbrugerne at navigere i op-
lysningerne
hvis der er for mange oplysninger eller vi
ser dem for tit, som fx cookies, så bliver de ikke brugt al-
ligevel.
En sanering hér, der tager udgangspunkt i forbrugerens
faktiske oplevelse og adfærd, vil også gøre det nemmere
for virksomhederne at leve op til forpligtelserne og kan
være med til at sikre, at reglerne rent faktisk giver den øn-
skede effekt.
Så vil jeg afslutte denne orientering omkring forslag på det
indre marked med forslaget om ændring af reglerne for den
supplerende patentbeskyttelse på lægemiddelområdet. For-
slaget er desværre et eksempel på, at ikke alt er godt ved
det indre marked.
Forslaget indfører en undtagelse til den supplerende pa-
tentbeskyttelse for lægemidler med det formål at fjerne de
konkurrencemæssige ulemper for de EU-baserede produ-
center af generiske lægemidler dvs. kopimedicin. Det vil
gøre dem i stand til at konkurrere på lige fod med generi-
ka-producenter i lande uden for EU.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
8/18
Regeringen ser ikke et behov for at indføre en sådan und-
tagelse. Regeringen er meget bekymrede for, at det vil
hæmme incitamenterne til fortsatte investeringer i forsk-
ning og innovation af lægemidler, idet en stor den af ind-
tjeningen på disse produkter netop finder sted på ek-
sportmarkederne uden for EU.
Et effektivt og velfungerende marked for kopimedicin bør
opretholdes uden at svække innovation og den stærke life-
science industri i EU
Det østrigske formandskab håber at nå så langt som mu-
ligt med forslaget, og det kan derfor ikke udelukkes, at det
sættes på rådsmødet i november til drøftelse eller eventu-
elt politisk enighed.
[2. Det digitale indre marked]
Østrigerne har som nævnt travlt
også med at lukke en
række digitale sager.
For de forslag på området, som stadig skal forhandles fær-
digt
og helst inden for denne valgperiode - lægger regerin-
gen generelt vægt på juridisk klarhed og at de mange forslag
i sin helhed er med til at skabe et egentligt digitalt indre
marked, som virksomheder og borgere kan få gavn af.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0009.png
9/18
Skal vi i mål med den ambition, må de nye initiativer ikke
medføre unødige byrder for erhvervslivet. Det er ikke alene
en ambition i den danske lovgivning, men naturligvis også i
vores arbejde med EU-lovgivningen.
Det gælder især de igangværende drøftelser om e-
databeskyttelsesforordningen. Fra dansk side støtter vi for-
målet om at sikre beskyttelse af persondata ved elektronisk
kommunikation
og at bl.a. reglerne for cookies og spam
opdateres.
Forslaget må dog ikke overlappe med reglerne i den generel-
le databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft i maj 2018,
men der er potentiale for at skabe transparente og fremtids-
sikrede rammer for tjenester som fx Whatsapp og Facebook
Messenger, som i dag ikke er inkluderet i reglerne.
Det østrigske formandskab arbejder endvidere for en hurtig
vedtagelse af forslaget til
”dot-eu”-forordningen
(.eu), som
skal afløse den nuværende forordning om det såkaldte top-
domænenavn for EU. Fra dansk side støtter vi den forenk-
ling, som forslaget lægger op til.
Det er ligeledes en prioritet for det østrigske formandskab at
nå til enighed om forslaget til en forordning, der skal frem-
me retfærdighed og transparens for virksomhedsbrugere af
online platforme - også kaldet Platform-to-Business- eller
P2B-forordningen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0010.png
10/18
Forslaget har til formål at styrke det digitale indre marked
ved at skabe bedre rammevilkår gennem mere gennemsig-
tighed og bedre klageadgang for de virksomheder, der sæl-
ger deres varer og ydelser på digitale platforme (fx Amazon
og Hotels.com).
Fra dansk side støtter vi Kommissionens forslag og lægger
vægt på, at fokus fastholdes på at skabe øget transparens og
klageadgang for brugerne.
Vi ønsker ikke, at der laves rigide regler om, hvad platforme
må og ikke må. Vi ønsker heller ikke regler, der pålægger
platformene uhensigtsmæssige byrder.
Det var sagerne om det indre marked og det digitale indre
marked
men det østrigske formandskab har også en stor
opgave,
der
peger
længere
frem
end
Europa-
Parlamentsvalget. Det handler om forhandlingerne af
Kommissionens forslag til en flerårig EU-budgetramme
for 2021 til 2027.
Erhvervsministeriet varetager forhandlingerne om netop
programmet vedr. det indre marked, og et program for det
Digitale Europa samt forslaget om den Europæiske For-
svarsfond.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0011.png
11/18
Disse programmer fylder ikke en stor del af det samlede
budget. Men de indeholder alle potentialer for øget vækst
både for Europa som helhed og for Danmark. Regeringen
støtter det østrigske formandskabs ambitioner om at kom-
me langt med forhandlingerne om indholdet af program-
merne inden udgangen af 2018.
Forhandlingerne af underprogrammerne foregår naturligvis
inden for regeringens overordnede linje vedrørende et
rammebudget på 1,00 pct. af EU's samlet BNI. Derfor er
Kommissionens nuværende forslag også set fra regeringen
for højt sat beløbsmæssig.
[3. Det finansielle område]
På det finansielle område har det østrigske formandskab
særligt prioriteret arbejdet med at nå en aftale med Euro-
pa-Parlamentet om den pakke af reformforslag af den fi-
nansielle regulering, som Kommissionen fremsatte i no-
vember 2016.
Formålet med pakken er at styrke de finansielle virksom-
heders modstandsdygtighed yderligere ved fremtidige fi-
nansielle kriser.
Medlemslandene i Rådet nåede til enighed i foråret, og det
østrigske formandskab arbejder nu på at nå frem til en afta-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0012.png
12/18
le med Europa-Parlamentet i løbet af efteråret, så forhand-
lingerne kan afsluttes, og pakken kan vedtages.
Fra regeringens side arbejder vi aktivt på at fastholde det
kompromis, Rådet nåede frem til i foråret. Her er reglerne
udformet på en måde, så de ikke bliver en væsentlig udfor-
dring for blandt andet de danske realkreditinstitutter og de
danske boligejere.
I forhold til arbejdet med kapitalmarkedsunionen har det
østrigske formandskab særligt prioriteret forslaget om en
fælles europæisk ramme for dækkede obligationer, herun-
der danske realkreditobligationer. Det er set med danske
briller et vigtigt forslag, der fastlægger nogle af de særlige
forhold ved denne type af obligationer på EU-niveau.
Forhandlingerne i Rådet skrider positivt frem, og det er
forventningen, at den kommende ramme bygger på vel-
fungerende nationale modeller som den danske. Det er na-
turligvis en helt central prioritet for regeringen.
Endelig vil jeg fremhæve, at Kommissionen i september
(12. september) udsendte en meddelelse og fremsatte et
forslag om styrkelse af de europæiske rammer for bekæm-
pelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Forslaget giver den europæiske banktilsynsmyndighed,
EBA, en mere central rolle i bekæmpelsen af hvidvask i
EU. EBA skal sørge for, at de nationale tilsynsmyndighe-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
13/18
der overholder EU-reglerne og undersøger potentielle brud
på hvidvaskreglerne. Kommissionens ambition er, at for-
handlingerne i Rådet kan afsluttes relativt hurtigt.
I meddelelsen lægger Kommissionen op til en række initia-
tiver på kort og lang sigt. På længere sigt mener Kommis-
sionen for eksempel, at det kan overvejes at lave hvid-
vaskdirektivet om til en forordning for at opnå mere ens
regler i EU samt at oprette en europæisk institution på
hvidvaskområdet.
Regeringen lægger stor vægt på en styrket bekæmpelse af
hvidvask. Hvidvask er et grænseoverskridende problem,
som kræver et fælles svar. Nationale tiltag er vigtige, men
ikke tilstrækkelige.
Regeringen er derfor positiv over for Kommissionens initi-
ativ. Regeringen vil gå aktivt ind i drøftelserne af forslaget,
og vi er åbne for at drøfte løsninger med et længere sigte.
[4.
Handelspolitik]
På det handelspolitiske område vokser toldmurene desvær-
re stadig, da især handelsstriden mellem USA og Kina er
eskaleret. En negativ spiral, hvor nogle af verdens største
økonomier lukker om sig selv er dårligt nyt for Danmark,
der er en lille og åben økonomi og afhængig af frihandel
med omverdenen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0014.png
14/18
Faktisk viser regeringens analyser, at den danske eksport
af både varer og tjenesteydelser skaber godt 800.000 dan-
ske arbejdspladser.
Af konkrete forslag vil jeg nævne forslaget om fælles EU-
regelsæt for screening af udenlandske investeringer. Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet begyndte deres forhandlinger i
juli.
Ambitionen er at opnå en endelig aftale inden valget af et
nyt Europa-Parlament.
Formålet er at sætte en fælles juridisk ramme for screening
af investeringer i EU og styrke koordination og samarbejde
mellem medlemslandene og Kommissionen.
Fra dansk side mener vi, at sådanne mekanismer på den
ene side
bør kunne ”finde”
problematiske investeringer,
men det er på den anden side vigtigt at sørge for, at meka-
nismen ikke misbruges til protektionistiske formål eller på
måder, der kan begrænse investeringslysten.
Det er dog vigtigt at understrege, at der er tale om en ram-
me, hvor medlemslandene kan samarbejde, hvis de har el-
ler ønsker at indføre en mekanisme for screening af inve-
steringer
og altså ikke et krav om en fælles screening.
Det er desuden vigtigt for Danmark, at den endelige be-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
15/18
slutningskompetence ift. sådanne investeringer forbliver et
nationalt anliggende.
På nuværende tidspunkt har vi i Danmark ikke en national
ordning, der screener udenlandske investeringer på tværs
af sektorer, men regeringen har nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til, hvordan et
lovgrundlag kan udformes.
Dette lovgrundlag skal både tage hensyn til national sik-
kerhed og offentlig orden samt sikre et fortsat åbent inve-
steringsklima.
Endelig vil jeg på det handelspolitiske område fremhæve,
at det er rigtigt godt nyt, at der arbejdes hårdt på at afslutte
forhandlingerne om en række bilaterale handelsaftaler,
herunder aftalerne med Mexico, MERCOSUR-landene og
Chile. Samtidig blev handelsaftalen med Japan formelt un-
derskrevet i juli.
Aftalen med Japan
er EU’s hidtil vigtigste:
Den omfatter
ca. 30 % af verdens BNP. Alle disse aftaler sender et vig-
tigt politisk signal til omverdenen om, at det ikke er alle,
der ønsker at lukke sine markeder. Derimod er der flere
lande, der mener, at fair og fri samhandel er til gavn for
alle parter.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0016.png
16/18
[5.
Industripolitik]
Industripolitikken er fortsat på dagsordenen under det
østrigske formandskab. Særligt forslaget om at oprette en
europæisk forsvarsfond, som jeg allerede kort har nævnt,
er væsentlig at fremhæve her.
Den Europæiske Forsvarsfond har til formål at skabe et
bedre og mere effektivt samarbejde mellem medlemssta-
ternes egne forsvarsindustrier ved at yde støtte til både
virksomheder og forskningsinstitutioner, som på tværs af
medlemslandene samarbejder om at udvikle nye forsvars-
teknologier eller til specifikke forsvarsprodukter, som ef-
terspørges af medlemslandene.
Danmark støtter op om Den Europæiske Forsvarsfond.
Forslaget vil øge konkurrencen medlemslandene imellem
og kan mindske udgifterne til forskning og udvikling af nyt
materiel; og samtidig vil samarbejdet sikkerhedspolitisk
styrke hvert enkelt land.
Forsvarsfonden er derfor et godt eksempel på en moderne
og relevant industripolitik, der imødekommer udfordringer
og sikrer mulighed for vækst
til gavn for både Danmark
og EU.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
1959283_0017.png
17/18
[6. Søfart]
Som afslutning på dagens møde vil jeg give jer en status på
arbejdet på det maritime område. Her har det østrigske
formandskab i høj grad videreført tidligere initiativer.
Det gælder bl.a. Kommissionens forordningsforslag til en
revision af meldepligtsdirektivet. Et forslag som er af stor
betydning for
”Det Blå Danmark”.
Når skibe anløber EU-havne skal de rapportere en række op-
lysninger om skibet, de ombordværende og lasten. Oplysnin-
gerne skal fremsendes til myndighederne via en elektronisk
platform i de enkelte medlemslande.
Forslaget går på, at harmonisere de oplysninger, der skal af-
gives og fastlægge en fælles elektronisk platform herfor.
Regeringen er positiv over for forslaget, da det kan reduce-
re de administrative byrder for erhvervet. Regeringen øn-
sker at holde ambitionsniveauet højt, så der findes en fælles
løsning og rederiernes indrapportering bliver så enkel som
muligt.
Det konkluderer min gennemgang af de mange sager, der
pt. forhandles, og hvor vi forsøger at skabe gode rammebe-
tingelser for danske virksomheder
og forbrugere
også
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre skriftligt for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det østrigske EU-formandskab i 2. halvår 2018, til erhvervsministeren
18/18
på det indre marked; så vidt muligt uden at ny lovgivning
medfører nye byrder.
Tak for ordet.