Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1953502_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
11. oktober 2018
Samråd i ERU den 11. oktober 2018
Spørgsmål H stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Indledning
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Samrådet i dag handler om fit and properreglerne samt
om mulighederne for at gøre et ledelsesansvar gældende
ved overtrædelse af hvidvaskreglerne.
Som I ved er reglerne om ledelsesansvaret i pengeinsti-
tutter skærpet væsentligt i flere omgange i løbet af de se-
neste år, og med den politiske aftale af 19. september
2018 blev vi enige om yderligere stramninger af bl.a. fit
and properreglerne.
Derudover har jeg bedt Finanstilsynet om at svare på, om
de har behov for yderligere værktøjer og ressourcer på
hvidvaskområdet i lyset af erfaringerne med håndterin-
gen af Danske Bank-sagen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
2/9
Ad spørgsmål H:
”Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksagen
i den estiske
filial” konklude-
rer, at ”Finanstilsynet har vurderet, om der for den nuværende ledelse og ansatte
i banken er grundlag for at rejse sager efter fit & proper-reglerne. Finanstilsynet
har på det foreliggende grundlag ikke fundet tilstrækkeligt grundlag for at rejse
sådanne sager”, og ministeren bedes redegøre for, hvilke politiske initiativer
ministeren på denne baggrund har tænkt sig at iværksætte.)
(Ministeren bedes redegøre for, hvilke tidligere og nuværende lovgivningsmæssige be-
grænsninger, der ligger til grund for, at Fi
nanstilsynet i afgørelsen af 3. maj 2018
I spørgsmål H anmodes jeg om at redegøre for, hvilke
tidligere og nuværende lovgivningsmæssige begræns-
ninger, der ligger til grund for, at Finanstilsynet har kon-
kluderet i sin afgørelse fra maj, at der ikke var grundlag
for at rejse egnethed- og hæderlighedssager mod Danske
Banks ledelse og ansatte.
Formålet med egnetheds- og hæderlighedsreglerne er at
sikre, at finansielle virksomheder ledes af kompetente og
egnede personer, og giver Finanstilsynet mulighed for at
gribe ind overfor ledelsespersoner, der handler til skade
for virksomheden eller i strid med lovgivningen.
Kravene til ledelsespersonerne skal ses i sammenhæng
med, at det er ledelsen i de danske pengeinstitutter, som
bærer ansvaret for at lede institutterne ordentligt og for-
svarligt, herunder sikre at lovgivningen overholdes.
Kravene om hæderlighed og egnethed er delt op i to
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
3/9
Egnethed (fit) skal sikre, at den pågældende person har
den fornødne faglige viden og erfaring for at kunne vare-
tage sin stilling.
Hæderlighedskravet (proper) handler om, at sikre, at den
pågældende person ikke er straffet eller i øvrigt har ud-
vist en adfærd, som giver grund til at antage, at personen
ikke kan varetage stillingen på en forsvarlig måde.
Hæderlighedskravet er altså en vurdering af den pågæl-
dende persons integritet og evne til at varetage stillingen
på en betryggende måde. Bl.a. for at opretholde tilliden
til den finansielle sektor.
Det beror på en konkret vurdering, om en ledelsesperson
opfylder kravene for at kunne anses som egnet og hæder-
lig til at varetage en konkret stilling.
Det er i henhold til lovgivningen Finanstilsynets opgave
som led i den uafhængige tilsynsvirksomhed i de enkelte
tilfælde at vurdere, om en ledelsesperson er egnet og
hæderlig.
I forbindelse med Finanstilsynets afgørelse af 3. maj i år
fandt Finanstilsynet ikke grundlag for at tage skridt i
forhold til en fit & proper vurdering. Det fremgår af af-
gørelsen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
4/9
I en situation, hvor der foretages en vurdering af, om der
er grundlag for at formode, at et ledelsesmedlem ikke
overholder fit & proper reglerne, vil det særligt være den
udviste adfærd hos personerne, der er afgørende. Dvs. en
vurdering af om personen fortsat opfylder hæderligheds-
kravet.
En persons egenthed, det vil sige faglig viden og erfaring
med bankdrift vil sjældent blive forringet, mens de bi-
sidder nøglepositioner i en bank.
I forhold til adfærden i ledelsen fandt Finanstilsynet,
som der står i afgørelsen bl.a. anledning til at udtale kri-
tik af bankens direktion, der fx ikke
og jeg citerer
”sikrede en tilstrækkelig fokus på AML [Anti Money
Laundering] for højrisikokunder i filialen i Estland og i
overvågningen af filialen i Business Banking i Køben-
havn”
Finanstilsynet peger også på, at
direktionen ikke ”sikrede
tilstrækkelig opfølgning på whistleblowerens beskyld-
ninger...”.
Finanstilsynet vurderede som nævnt, at der imidlertid
ikke var tilstrækkeligt grundlag for, at de forhold der
blev påtalt i afgørelsen kunne danne baggrund for at rej-
se fit & proper afgørelser overfor ledelsesmedlemmerne.
Det ville kræve, at den pågældende adfærd vurderedes at
være uhæderlig.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
5/9
Finanstilsynet har oplyst, at afdækningen af sagens fakti-
ske forhold i forbindelse med afgørelsen af 3. maj ikke
efter Finanstilsynets opfattelse i tilstrækkelig grad kunne
begrunde sådanne skridt.
Jeg kan ikke gå nærmere ind i denne vurdering, da jeg
har fået oplyst at bestyrelsens arbejde og overvejelser i
den forbindelse er omfattet af den særlige tavshedspligt i
den finansielle lovgivning.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at afsættelse af et le-
delsesmedlem kræver, at de pågældende ledelsesperso-
ner vurderes ikke at have levet op til de fit and proper-
krav, som var gældende for de funktioner som ledelses-
personerne varetog på det tidspunkt, hvor hvidvaskakti-
viteterne fandt sted i den estiske filial, dvs. 2007-2015.
En af de centrale forskelle sammenlignet med de fit and
proper regler, der gælder nu er, at virksomhedens over-
holdelse af hvidvaskloven dengang ikke eksplicit indgik
i grundlaget for fit and proper-bedømmelser.
Derfor er egnetheds- og hæderlighedskravene til ledel-
sespersoner i bankerne også løbende blevet skærpet og
udvidet til en større persongruppe siden finanskrisen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
6/9
Her vil jeg særligt pege på, at i de store institutter gælder
reglerne således i dag for bestyrelses- og direktionsmed-
lemmer samt såkaldte nøglepersoner.
Med den nye hvidvasklov, som blev vedtaget af et bredt
flertal i foråret, blev det indført, at overholdelse af hvid-
vasklovgivningen skal indgå som en del af fit and proper
vurderingen.
Finanstilsynet kan således gribe ind over for ledelses-
medlemmer i en bank, hvis banken groft har tilsidesat si-
ne forpligtelser på hvidvaskområdet, og ledelsesmed-
lemmerne har forsømt deres ansvar.
Ligeledes er det indført, at ledelsen på koncernniveau i
dag er ansvarlig, for, at filialer overholder hvidvasklov-
givningen.
Hvis de regler havde været gældende i den nævnte peri-
ode ville det have indgået i vurderingen og meget muligt
have ført til, at der ville være rejst fit and proper sager
mod bankens ledelse.
Sagt på en anden måde, hvis en lignende situation opstod
i dag, så er det Erhvervsministeriets vurdering, at der
ville være indledt fit and propersager.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
7/9
Det leder mig samtidig videre til den del af spørgsmålet,
der handler om, hvilke initiativer om egnethed og hæder-
lighedsreglerne, jeg mener, der er anledning til at iværk-
sætte.
Med den brede politiske aftale fra den 19. september i år
om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen på
hvidvaskområdet, har vi aftalt en række initiativer, der
skal iværksættes i forhold til at skærpe egnethed- og hæ-
derlighedskravene yderligere.
For det første har vi som nævnt udvidet kredsen af per-
soner, der skal egnetheds- og hæderlighedsvurderes, så-
ledes, at den hvidvaskansvarlige og samtlige nøgleper-
soner i alle pengeinstitutter fremover skal leve op til kra-
vene både ved identificeringen som hvidvaskansvarlig
hhv. nøgleperson og løbende ved varetagelsen af stillin-
gen.
Fremover skal der for det andet fastlægges kompetence-
krav og ansvarsområder for nøglepersoner i bankerne for
på den måde at skabe klarhed om ansvar, roller og ar-
bejdsdeling.
Det betyder, at ingen i ledelsen af en bank, herunder og-
så de personer, som varetager nøglefunktioner, på nogen
som helst måde i fremtiden skal være i tvivl om hvem
der er ansvarlig for hvad i den enkelte bank.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
8/9
Derved bliver det også lettere for myndighederne at fast-
slå, hvorvidt den enkelte har løftet sit ansvar i tilstrække-
ligt omfang.
For det tredje forpligter vi bankerne til at udarbejde en
politik for medarbejdernes adfærd og aktive medvirken
til forebyggelse af hvidvask og anden økonomisk krimi-
nalitet.
Den administrerende direktør gøres ansvarlig for efterle-
velse af politikken og kan afsættes, hvis organisationen
ikke efterlever politikken, og direktøren ikke har taget de
nødvendige skridt for at sikre dens forankring i organisa-
tionen.
Med de regler vi har i dag, og de regler som er på vej, er
mulighederne for at afsætte ledelsesmedlemmer, som
forsømmer deres ansvar på hvidvaskområdet, væsentligt
udvidet.
Vi har jo i Danmark blandt andet løbende implementeret
EU-reglerne på området
senest 4. hvidvaskdirektiv,
som blev gennemført i dansk lovgivning i juni 2017.
Når vi ser på den lovgivning, der var gældende i perio-
den 2007-2015 med den viden vi har i dag, må vi i bag-
klogskabens lys konkludere, at reglerne i forhold til
hvidvask burde have været skarpere.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
9/9
Med de nye skærpede regler er det som nævnt vurderin-
gen, at det vil være muligt at sanktionere for forhold som
omtalt i Finanstilsynets afgørelse fra maj.
Det er derfor min opfattelse, at vi med de seneste års
skærpelser og med den seneste aftale på området allerede
har iværksat nødvendige initiativer på området.
Jeg er imidlertid klar til at gennemføre flere tiltag, hvis
der måtte sig et behov for det, herunder i lyset af Finans-
tilsynets kommende tilbagemelding på mine spørgsmål
vedr. instrumenter og ressourcer, data adgang mv.
Tak for ordet.