Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1951595_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
10. oktober 2018
Samråd i ERU den 10. oktober 2018
Spørgsmål B og D-F
stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Indledning
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Det er naturligt og sundt, at der er stor bevågenhed om
denne meget alvorlige sag fra Folketingets side.
Udvalget har bedt justitsministeren og mig om at besvare
spørgsmål B og C, før vi besvarer de resterende spørgs-
mål.
Jeg vil starte med at besvare spørgsmålene B, hvorefter
jeg med formandens tilladelse vil overladet ordet til
justitsministeren.
Efter justitsministerens besvarelse af spørgsmål C vil jeg
besvare spørgsmål D-F for den del, der handler om mit
ministerområde.
Ad spørgsmål B:
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
2/13
(Ministeren bedes redegøre for, om regeringen agter at gennemføre effek-
tiviseringer i Finanstilsynet som følge af de budgetanalyser, der er under
udarbejdelse?)
I spørgsmål B spørges der til, om regeringen vil gennem-
føre en effektivisering i Finanstilsynet som følge af bud-
getanalysen af Finanstilsynet.
Det kommer an på, hvad man mener med ’effektivise-
ring’.
Hvis man med ’effektivisering’ mener, at der skal skæres
ned, så Finanstilsynet får færre ressourcer, så er svaret
klart nej: Finanstilsynet vil ikke få færre ressourcer.
Tværtimod har jeg opfordret Finanstilsynet til at fortælle
mig, hvilke ressourcer de har brug for.
Der skal de ikke være i tvivl om, at Finanstilsynet skal
have de nødvendige ressourcer til at udføre et effektivt
tilsyn.
Sagen er topprioriteret for regeringen, og tilbuddet om
flere ressourcer til Finanstilsynet er åbent både nu og se-
nere.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
3/13
Finanstilsynet kan altså sige nu, at de vil have flere res-
sourcer til at gennemføre undersøgelsen. Eller de kan sige
senere, at de vil have flere ressourcer. Også vil de få det.
Det er vist ret usædvanligt at en minister siger sådan til
en myndighed, at der er et åbent tilbud om at få flere res-
sourcer. Men det er det, jeg siger.
Hvis man derimod med ’effektivisering’ mener, om det er
i orden at analysere Finanstilsynets arbejdsgange og res-
sourceforbrug for at få mere ud af ressourcerne, så er sva-
ret ja.
Netop for at have et stærkt tilsyn er det fornuftigt at bruge
ressourcerne effektivt.
Når jeg gør lidt ud af at forklare forskellen på mere effek-
tiv udnyttelse af ressourcer og nedskæringer, er det fordi,
der kunne være nogle derude, som ville forsøge at ud-
lægge enhver analyse af ressourceforbrug som en ned-
skæring, og det er altså ikke det samme. Overhovedet.
Ikke at spørgeren kunne finde på dette, men der kunne jo
være andre rundt omkring, der kunne finde på at lave den
udlægning, at fordi der bliver lavet en analyse af ressour-
ceforbruget betyder det, at de vil få færre ressourcer
og
det er ikke tilfældet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
4/13
I det omfang, at budgetanalysen måtte pege på, at arbej-
det i Finanstilsynet kan tilrettelægges bedre, så vil de res-
sourcer, der frigøres, blive anvendt til nye højt prioritere-
de opgaver i tilsynet.
Så pengene bliver i Finanstilsynet for at styrke den frem-
tidige opgavevaretagelse.
Det er helt almindelig praksis, at regeringen løbende gen-
nemfører budgetanalyser af statslige institutioner.
Finanstilsynet er i øvrigt 100 pct. finansieret af afgifter
fra den finansielle sektor
det er meget vigtigt at være
opmærksom på, man kan sige det er brugerbetalt, det er
sektoren, der betaler for Finanstilsynets arbejde. Også af
den grund er det ikke oplagt, at en regering skulle betrag-
te det som et besparelsesobjekt, hvilket vi altså heller ik-
ke gør.
Formålet med budgetanalysen er at sikre, at statslige in-
stitutioner, herunder Finanstilsynet, drives, så vi får mest
muligt for pengene.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
5/13
Udvalget har fået runddelt to plancher, hvor figur 1 viser,
at Finanstilsynets ressourcer er ca. fordoblet siden fi-
nanskrisens start i 2008.
I 2008 var Finanstilsynets budget på ca. 171 mio. kr.,
mens det var vokset til ca. 349 mio. kr. i 2018.
Tilsvarende med udviklingen i medarbejderantallet. Af
figur 2 fremgår, at medarbejderantallet i samme periode
er steget med ca. 70 pct.
Finanstilsynet er ikke omfattet af det generelle effektivi-
seringskrav på 2 pct. om året, som de fleste andre statsli-
ge institutioner er omfattet af. Det skyldes, at Finanstil-
synet, som tidligere nævnt, er 100 pct. finansieret af af-
gifter.
Af budgetanalysens opgavebeskrivelse, som udvalget har
fået tilsendt, fremgår det, at der er sat et pejlemærke om
at få 5-10 pct. mere ud af Finanstilsynets omkostnings-
base på ca. 350 mio. kr.
Det reelle potentiale afhænger af analysens kvalitet og
anbefalingerne, som endnu ikke er færdiggjort.
Selv om analysen ikke er færdiggjort endnu, så forventes
den bl.a. at pege på, at man kan få endnu mere for pen-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
6/13
gene i Finanstilsynet ved at indføre en ny driftsmodel,
som indebærer mere standardiserede og ensartede pro-
cesser.
Driftsmodellen indebærer bl.a. at der kan indføres en me-
re standardiseret styring af tilsynet, hvor opgaver tilrette-
lægges og løses mere ensartet på tværs af tilsynets for-
skellige afdelinger.
Herudover peger analysen også på, at man kan få et stær-
kere tilsyn ved løbende genudbud af tilsynets it-systemer.
Det går jeg ikke ud fra, at der er nogen, der kan være
modstander af.
Det var så for så vidt min besvarelse af spørgsmål B.
[Justitsministeren besvarer spørgsmål C, og overlader heref-
ter ordet til erhvervsministeren igen.]
Ad spørgsmål D:
(Ministrene bedes redegøre for, hvordan danske myndigheder tilrettelæg-
ger undersøgelserne af hvidvaskskandalen i Danske Bank, herunder sam-
arbejdet med andre landes myndigheder og europæiske samarbejdsfora.)
I spørgsmål D spørges der til, hvordan danske myndig-
heder tilrettelægger undersøgelserne af hvidvasksagen i
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
7/13
Danske Bank, herunder samarbejdet med andre landes
myndigheder og europæiske samarbejdsfora.
Jeg vil understrege, at det er afgørende, at myndigheder-
ne kommer til bunds i sagen.
Som bekendt har Finanstilsynet besluttet at genåbne un-
dersøgelsen om Danske Banks ledelse og styring i hvid-
vasksagen i den estiske filial på baggrund af de nye op-
lysninger, som er kommet frem de seneste måneder.
Finanstilsynet vil gennemgå konklusionerne og andet re-
levant materiale fra såvel Danske Banks egen undersø-
gelse samt yderligere materiale, som er kommet frem ef-
ter Finanstilsynets afgørelse i maj i år, med henblik på at
vurdere, om der kan gøres et ansvar gældende overfor
Danske Bank og om der i øvrigt er grundlag for nye til-
synsreaktioner.
I forhold til undersøgelsen af sagen, har Finanstilsynet
oplyst, at tilsynet har et godt og tæt samarbejde med
SØIK, og at Finanstilsynet i den forbindelse har stillet et
omfattende materiale til rådighed for SØIK, ligesom der
selvfølgelig er løbende drøftelser mellem de to myndig-
heder om sagen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
8/13
Finanstilsynet er også i forbindelse med undersøgelsen i
kontakt med det estiske finanstilsyn.
I forhold til det generelle samarbejde mellem Finanstil-
synet og udenlandske myndigheder kan jeg oplyse, at der
er oprettet et tilsynskollegium for Danske Bank, hvor til-
synsmyndighederne fra de lande, hvor Danske Bank dri-
ver virksomhed, mødes for at drøfte tilsynsmæssige
spørgsmål.
Tilsynskollegiet udveksler information og koordinerer
tilsynsmæssige opgaver på tværs af de relevante tilsyns-
myndigheder.
Derudover har Finanstilsynet etableret et særskilt hvid-
vaskkollegium, hvor tilsynsindsatsen i forhold til fore-
byggelse af hvidvask og terrorfinansiering i Danske
Bank drøftes.
Tilsynskollegiet bidrager til at opnå et tæt samarbejde
mellem Finanstilsynet og de øvrige landes myndigheder,
hvor de holder hinanden orienteret om relevante aktivite-
ter, informationer mv.
Tilsynskollegiet vil således blive involveret i forbindelse
med Finanstilsynets genåbning af undersøgelsen om
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
9/13
Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksagen i den
estiske filial.
Endvidere vil Finanstilsynet naturligvis samarbejde med
EBA,
The European Banking Authority,
i forbindelse
med
EBA’s
kommende undersøgelse af bl.a. Finanstil-
synets indsats i sagen om Danske Bank.
Endelig har Erhvervsstyrelsen også indledt en undersø-
gelse af Danske Banks eksterne revision. Det er relativt
nyt, og blev besluttet i sidste uge.
Denne undersøgelse indeholder to spor:
1.
2.
en undersøgelse af dele af den eksterne revision af
bankens årsrapport for 2014 for muligt brud på re-
visorloven, og
en undersøgelse af om den eksterne revisor har le-
vet op til hvidvaskloven i det løbende kundeforhold
frem til 2015.
Erhvervsstyrelsen vil i forbindelse med undersøgelsen
samarbejde med relevante myndigheder, herunder Fi-
nanstilsynet.
Ad spørgsmål E:
(Ministrene bedes i forlængelse af erhvervsministerens forsikringer til
Folketinget om, at ”de nødvendige ressourcer vil være til stede” for dan-
ske myndighedernes arbejde med og efterforskning af hvidvaskskandalen
i Danske Bank redegøre for, hvordan regeringen vil afdække ressource-
behovet og sikre, at det dækkes?)
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
10/13
I spørgsmål E bedes jeg redegøre for, hvordan regerin-
gen vil afdække ressourcebehovet og sikre, at myndig-
hederne har de nødvendige ressourcer i forbindelse med
genåbningen af undersøgelsen af sagen om hvidvask i
Danske Banks estiske filial.
Som jeg sagde på samrådet den 25. september 2018 er
jeg indstillet på at tilføre flere ressourcer til Finanstilsy-
net, hvis der er behov for det.
Finanstilsynets ledelse følger løbende udviklingen på
hvidvaskområdet og er opmærksom på, om ressourcerne
står mål med opgaverne.
Jeg har bedt Finanstilsynet tilkendegive over for mig, om
der er behov for flere ressourcer.
Det har jeg gjort flere gange, og jeg har talt med Finans-
tilsynet
både deres direktør og bestyrelsesformand.
Finanstilsynet har svaret, at når det gælder ressourcer til
at gennemføre genåbningen af undersøgelsen af ledelse
og styring, så har Finanstilsynet ikke lige nu behov for
flere ressourcer.
Hvis de skifter mening, kan de som sagt sige til. Jeg har
klart sagt til Finanstilsynets direktør, at mangel på res-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
11/13
sourcer ikke må sætte begrænsninger for grundigheden
af undersøgelsen af Danske Bank.
Jeg har bedt Finanstilsynet melde tilbage om de mangler
ressourcer, hjemmel, dataadgang eller andet for at kunne
føre et effektivt tilsyn. Det har jeg ikke fået svar på end-
nu. Det kræver lidt grundigere overvejelser, hvis man nu
f.eks. beder om at få en stærkere hjemmel eller beder om
mere dataadgang eller beder om andre nye redskaber,
skal man selvfølgelig også overveje, om der skal følge
nogle ressourcer med for at kunne udnytte de flere red-
skaber, som man evt. kan få.
Derfor er det også i orden med mig, at det svar ikke er
der endnu, men at Finanstilsynet overvejer grundigt om
de på længere sigt har brug for flere ressourcer.
Men som sagt både i forhold til at gennemføre den aktu-
elle undersøgelse, og i forhold til fremadrettet at have de
ressourcer, som kan bruges i Finanstilsynet, så har jeg
bedt Finanstilsynet melde tilbage, hvad de evt. måtte
mangle. Hvis der mangler ressourcer er jeg helt indstillet
på at tilføre dem.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
12/13
Ad spørgsmål F:
(Ministrene bedes redegøre for gældende forældelsesregler i relevant lov-
givning, der måtte vedrøre hvidvaskskandalen i Danske Bank, og hvordan
myndighederne tilrettelægger deres undersøgelser og ressourcebehov ef-
ter dette?)
Så er der spørgsmål F, der handler om forældelsesregler,
og hvilke forældelsesregler som er relevante i forhold til
sagen om hvidvask i Danske Bank.
De nærmere forældelsesfrister vil justitsministeren rede-
gøre for.
Jeg kan oplyse, at forældelsesfristen for strafansvar for
overtrædelse af den finansielle lovgivning og regler ud-
stedet i medfører heraf generelt er 5 år. Det gælder også
for overtrædelser af hvidvaskloven.
Jeg kan også oplyse, at Finanstilsynet er fuldt ud op-
mærksomt på forældelsesfristerne i sagen.
I forhold til fit and proper vurderinger er der ingen for-
ældelsesfrist for de oplysninger, som Finanstilsynet kan
lægge til grund.
Vægtningen af en eventuel uforsvarlig adfærd af de
mennesker, som skal fit and proper vurderes, vil gradvist
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 10/10-18 om Danske Bank hvidvasksagen, til erhvervsministeren
13/13
aftage. Det er sådan, at en adfærd udvist for eksempelvis
10 år siden som udgangspunkt vil veje mindre end en
mere nylig adfærd.
Det er dog ingen fast norm for det, men det vil bero på
en konkret vurdering i den enkelte sag, men altså ikke en
forældelsesfrist som sådan.
Med disse bemærkninger var det min besvarelse af
spørgsmålene.