Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2050946_0001.png
Sendt elektronisk til:
Bestyrelsen og direktionen for Københavns Andelskasse
KPMG A/S
13. september 2018
J.nr. 6250-0236
FINANSTILSYNET
Afgørelse om, at Københavns Andelskasse er
forventeligt nødlidende, jf. § 224 a, stk. 1, nr. 1, i
lov om finansiel virksomhed
Afgørelse
Finanstilsynet har været på to inspektioner i Københavns Andelskasse i pe-
rioden juni-august 2018. På inspektionerne konstaterede Finanstilsynet en
lang række overtrædelser af den finansielle regulering på samtlige af de på
inspektionerne undersøgte områder, samt omfattende overtrædelser af hvid-
vasklovgivningen. I 30 tilfælde var der tale om enten delvis eller fuldstændige
gentagelser fra tidligere inspektioner i andelskassen. I nogle tilfælde har Fi-
nanstilsynet måtte konstatere, at andelskassen ikke har ændret sin praksis
på trods af tidligere påbud. Observationer fra inspektionerne er vedlagt afgø-
relsen som bilag 1.
Københavns Andelskasse har igennem flere år gentagne gange fået påbud
som følge af alvorlige overtrædelser af den finansielle regulering. Bilag 2 til
afgørelsen indeholder et historisk overblik. I mange tilfælde har Finanstilsynet
givet påbud på de samme områder flere år i træk uden at se en tilfredsstil-
lende forbedring. I forhold til viden om den finansielle regulering generelt i
andelskassen, og i særdeleshed på kapital- og likviditetsområdet, har Finans-
tilsynet kunnet konstatere en væsentlig forværring over de senere år. På tids-
punktet for inspektionernes afslutning vurderer Finanstilsynet, at der reelt ikke
var nogen viden på disse områder i andelskassen.
Der er alvorlige mangler på hvidvaskområdet. Finanstilsynet har særskilt an-
modet Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK) om at efterforske, om § 8, stk. 1, § 11, stk. 1, nr. 1, litra b, § 11, stk. 1,
nr. 3-4, § 11, stk. 2 og stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 14, stk. 1-2, § 15, stk. 1, § 17,
stk. 1, § 19, stk. 1, nr. 1-4, § 25, stk. 1-2, og § 26, stk. 1, i hvidvaskloven er
overtrådt.
Århusgade 110
2100 København Ø
Tlf.
33 55 82 82
Fax
33 55 82 00
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
ERHVERVSMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2
De alvorlige mangler på hvidvaskområdet er særligt bekymrende, da Køben-
havns Andelskasse samtidig i stigende grad har fået udenlandske selskaber
samt betalingsformidlere som kunder. Disse typer kunder anses generelt for
at have en høj risiko i forhold til hvidvaskområdet, og samtidig har andelskas-
sen ikke levet op til sine forpligtelser til kundekendskabsprocedurer. Andels-
kassen har således reelt ikke overblik over, i hvilket omfang den bliver an-
vendt til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Samlet vurderer Finanstilsynet, at Københavns Andelskasses adfærd over
de senere år, sammenholdt med de betydelige risici i forhold til såvel økono-
miske som hvidvask-relaterede forhold, giver grundlag for, at Finanstilsynet
kan inddrage andelskassens tilladelse i henhold til § 224, stk. 1, nr. 1, i lov
om finansiel virksomhed.
Finanstilsynet træffer på den baggrund afgørelse om, at Københavns Andels-
kasse er forventeligt nødlidende, jf. § 224 a, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel
virksomhed.
En afgørelse i henhold til § 224 a, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel virksomhed
er første betingelse for, at Finansiel Stabilitet kan tage en virksomhed under
afvikling, jf. § 4 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virk-
somheder.
Retligt grundlag
I henhold til § 224 a, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel virksomhed, kan en virk-
somhed betragtes som nødlidende eller forventeligt nødlidende, når tilladel-
sen kan inddrages i henhold til § 224, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel virksom-
hed:
”§ 224 a. Et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab I
anses for nødlidende eller forventeligt nødlidende, hvis
1) virksomheden overtræder, eller hvis der er objektive indikatorer til støtte
for, at virksomheden i nær fremtid vil overtræde, kravene til at opretholde sin
tilladelse på en måde, som gør, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen i
henhold til § 224, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller § 225, stk. 1,”
Finanstilsynet kan inddrage et instituts tilladelse ved grove eller gentagne
overtrædelser af den finansielle regulering i henhold til § 224, stk. 1, nr. 1, i
lov om finansiel virksomhed:
Ӥ 224. Finanstilsynet kan endvidere inddrage tilladelsen til at drive virksom-
hed som pengeinstitut, realkreditinstitut, fondsmæglerselskab, investerings-
forvaltningsselskab og forsikringsselskab,
1) hvis den finansielle virksomhed gør sig skyldig i grove eller gentagne
overtrædelser af denne lov, hvidvaskloven, lov om kapitalmarkeder eller lov
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050946_0003.png
3
om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., regler udstedt i medfør af
disse love, forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af
forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II), Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige
krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, forordninger og regler ud-
stedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og inve-
steringsselskaber, forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virksom-
hed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselska-
ber eller Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014
om markeder for finansielle instrumenter,”
Sagsfremstilling
Som bilag til denne afgørelse vedlægges Finanstilsynets observationer fra
inspektionerne i Københavns Andelskasse i 2018 samt et historisk overblik.
Disse er opsummeret i det følgende.
Tilsyn fra 2011 til 2017
Efter nogle år med kraftig udlånsvækst kom Københavns Andelskasse på
skærpet tilsyn i 2012, da andelskassen på daværende tidspunkt havde en lav
solvensoverdækning.
Ved Finanstilsynets inspektion i 2013 konstateredes en fortsat høj udlåns-
vækst. Københavns Andelskasse modtog risikooplysning om dette samt om,
at andelskassen skulle være opmærksom på de særlige risici, som nye for-
retningsområder kunne medføre. I dette tilfælde havde andelskassen øget
sin kreditgivning til finansiering af studerendes boligkøb. I 2013 havde an-
delskassen fortsat en beskeden solvensmæssig overdækning. Grundet ud-
viklingen i andelskassen gav Finanstilsynet i december 2013 andelskassen
et påbud om udlånsstop til nye kunder. Københavns Andelskasse redegjorde
i den forbindelse for, at udlånsvæksten skyldtes et større antal låneansøgnin-
ger fra gode debitorer frem for et slæk på kreditstandarden.
I februar 2014 oplyste andelskassens bestyrelse imidlertid Finanstilsynet, at
den havde suspenderet direktøren >udeladt< da han havde bevilget og skjult
ni eksponeringer med en samlet eksponeringssum på 25 mio. kr.
1
. Ekspone-
ringerne oversteg direktørens bevillingsgrænse og var i alvorlig grad i mod-
strid med andelskassens kreditpolitik. Københavns Andelskasse vurderede,
at eksponeringerne ikke ville påvirke andelskassens kapitalgrundlag men
udelukkende andelskassens solvensbehov.
1
Det viste sig senere, at eksponeringssummen oversteg 30 mio. kr.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
4
Finanstilsynet var på inspektion i Københavns Andelskasse i april og maj
2014. Inspektionen viste, at andelskassen havde haft så store nedskrivninger
i forbindelse med årsrapporten for 2013, at den var under både det individu-
elle solvensbehov og solvenskravet på 8 pct. Københavns Andelskasses op-
sparede overskud blev reduceret til under 20 pct. af egenkapital, hvilket med-
førte, at de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger bortfaldt. Københavns
Andelskasse fik tilført yderligere kapital, hvorved en række nye investorer
kom ind i andelskassen, der for første gang fik ejere med kvalificerede ejer-
andele. Desuden påpegede Finanstilsynet ved inspektionen, at andelskas-
sen havde en række styringsmæssige mangler, hvoraf hovedparten også
blev påpeget ved inspektionen i 2013.
Igen i januar og februar 2015 var Finanstilsynet på inspektion i Københavns
Andelskasse, hvor en række styringsmæssige mangler blev gentaget fra
2013 og 2014. Derudover havde andelskassen mangelfuld rapportering på
væsentlige risikoområder. Finanstilsynet bemærkede også, at den store ud-
skiftning i ledelsen gjorde det vanskeligt at fastholde central viden omkring
andelskassen.
Finanstilsynet var på inspektion i Københavns Andelskasse igen i december
2015 og januar 2016. Ved denne inspektion konstaterede Finanstilsynet flere
væsentlige mangler i forhold til bestyrelsens arbejde, hvor der ikke blev fore-
taget analyser af risiciene, som andelskassen påtog sig. Desuden havde flere
af andelskassens tiltag medført alvorlige overtrædelser af den finansielle re-
gulering. Andelskassen fik på baggrund heraf påbud om at sikre tilstrækkelig
viden og kompetencer til lovligt at kunne udføre nye aktiviteter. Samtidig fik
andelskassen påbud om at sikre tilstrækkelig viden i bestyrelsen og direktio-
nen vedrørende drift af et pengeinstitut. Finanstilsynet konstaterede desuden
en række væsentlige interessekonflikter og habilitetsproblemer ved behand-
ling af låneindstillinger og andre emner. Der var en omfattende deltagelse af
eksterne konsulenter, som fik adgang til fortrolige kundeoplysninger uden ind-
gåelse af kontrakt med tavshedserklæring. Derudover vurderede Finanstilsy-
net, at der stadig var mangelfuld rapportering, og andelskassen modtog flere
påbud om oprettelse og tilretning af skriftlige retningslinjer på kreditområdet,
markedsrisikoområdet samt likviditetsområdet. I juni 2016 påbød Finanstilsy-
net alle på nær et af andelskassens bestyrelsesmedlemmer at nedlægge sine
hverv som bestyrelsesmedlemmer i andelskassen.
Finanstilsynet var på inspektion i Københavns Andelskasse i marts til maj
2017, hvor det vurderedes, at andelskassens forretningsmodel var uholdbar.
Dette blev begrundet med, at der i høj grad skete udlån af ringe bonitet til en
snæver kreds omkring ejerne af andelskassen, ligesom der havde været en
betydelig uro omkring ledelsen af andelskassen. Derudover var andelskas-
sens basisindtjening faldet betydeligt og var nu negativ. Andelskassen fik en
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
5
risikooplysning om at have påtaget sig betydelige risici, som ikke blev mod-
svaret af indtjeningen. Finanstilsynet vurderede, at der således var en ikke
ubetydelig risiko for solvensproblemer inden for 1-2 år ved den aktuelle sol-
vensoverdækning på under 3 pct. point. For at modvirke den uholdbare for-
retningsmodel fik andelskassen påbud om, at der skulle være tilstrækkeligt
med kompetencer/ressourcer i andelskassen til at udbedre de styringsmæs-
sige mangler.
På inspektionen konstaterede Finanstilsynet, at andelskassen ikke overholdt
sit solvensbehov per 1. januar 2017. Dette havde andelskassen ikke selv op-
daget forud for Finanstilsynets inspektion. Andelskassen fik tilført hybrid ker-
nekapital, så den kunne genoprette en om end lav kapitalmæssig overdæk-
ning. Finanstilsynet påbød desuden yderligere nedskrivninger på 4,5 mio. kr.,
og nedjusterede andelskassens risikoklassifikation på 30 kunder, svarende
til ca. 35 pct. af de gennemgåede udlån. Også ved denne inspektion konsta-
terede Finanstilsynet mangelfuld styring på en række punkter. Andelskassen
fik således påbud om at styrke viden, datakvalitet og intern kontrol i andels-
kassen. Desuden modtog andelskassen påbud om, at compliance- og risiko-
styringsarbejdet skulle udøves på tilstrækkelig vis samt, at der skulle ske en
forbedring af solvensbehovsprocessen. Derudover modtog andelskassen en
risikooplysning om, at andelskassens forretningsmodel var uholdbar, idet an-
delskassen havde påtaget sig betydelige risici samtidig med, at indtjeningen
var lav.
Inspektioner 2018
Finanstilsynet var i perioden juni-august 2018 på inspektion i Københavns
Andelskasse. Den ene inspektion var en opfølgningsinspektion, mens der
sideløbende blev gennemført en funktionsinspektion af hvidvaskområdet.
Der henvises til bilag 1 til afgørelsen for en fuldstændig redegørelse over Fi-
nanstilsynets observationer i forbindelse med inspektionerne. Finanstilsynet
har konstateret, at der er tale om væsentlige lovovertrædelser på samtlige de
på inspektionerne undersøgte områder. 30 af disse observationer er enten
delvis eller fuldstændig gentagelse fra tidligere inspektioner i andelskassen.
Inspektionerne viste, at andelskassen inden for det seneste år har haft en
massiv vækst i udlandsbetalinger, uden at andelskassen er i stand til at hånd-
tere områdets forbundne risici. Andelskassen har for 2018 budgetteret med
en udlånsvækst på 30 pct. og budgetterer således ud fra en overskridelse af
tilsynsdiamantens pejlemærke herfor. Andelskassen har oplevet en kraftig
stigning i indlån i form af EUR denominerede indlån uden, at andelskassen
har vurderet de risici og den kompleksitet, som denne ændrede finansierings-
struktur indebærer. Andelskassens vækst inden for ejendomsfinansiering er
betydelig, uden andelskassen kompetence- og ressourcemæssigt er i stand
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
6
til at håndtere området. Andelskassen har grundlæggende mangel på kom-
petence til brug af systemer samtidig med et særdeles lavt kendskab til den
finansielle regulering, som andelskassen er underlagt.
Inspektionerne viser, at det ikke er lykkedes for andelskassen at opnå en
holdbar forretningsmodel, idet andelskassen påtager sig betydelige risici
samtidig med, at indtjeningen er lav. Finanstilsynet gav ligeledes andelskas-
sen en risikooplysning om dette i 2017. Der ses ikke at være sket en forbed-
ring i holdbarheden af andelskassens forretningsmodel.
I forbindelse med opfølgningsinspektionen var det ikke muligt at foretage en
opgørelse af andelskassens kapitalgrundlag, solvensbehov eller likviditet.
Dette skyldtes, at der ikke var tilstrækkelig viden i andelskassen til at opgøre
disse poster. Andelskassen var ikke i stand til at lave en korrekt opgørelse af
de risikovægtede poster, hvorfor kravet til kapital ikke kunne opgøres. An-
delskassen havde derfor reelt ikke viden om, hvorvidt den overholdt kravet til
kapital.
Allerede i 2016 modtog andelskassen påbud om sikring af tilstrækkelig viden
og kompetencer til at påbegynde nye aktiviteter, samt at sikre tilstrækkelig
viden i bestyrelsen og direktionen til at drive pengeinstitutvirksomhed. An-
delskassens kompetencer ses at være forværrede yderligere siden Finanstil-
synets inspektioner i 2016 og 2017, samtidig med at andelskassen er fortsat
med at påbegynde og udvide nye aktiviteter.
Opfølgningsinspektionen viste desuden, at andelskassen i et vist omfang har
delt fortrolige kundeoplysninger med personer, der har tilknytning til ejerkred-
sen. Dette har andelskassen også tidligere modtaget påbud omkring, hvorfor
Finanstilsynet lægger til grund, at den gentagne overtrædelse må kunne til-
skrives manglende evne eller vilje hos bestyrelsen og direktionen til at sikre,
at der ikke sker uberettiget videregivelse af fortrolige oplysninger. Andelskas-
sens ledelse har ligeledes i flere tilfælde disponeret på en måde, der åbenbart
har skaffet visse andelshavere eller andre en utilbørlig fordel på andre an-
delshaveres bekostning.
Hvidvaskinspektionen afslørede alvorlige mangler på hvidvaskområdet. Fi-
nanstilsynet har på inspektionen af hvidvask området således konstateret føl-
gende:
Andelskassen har ikke foretaget korrekte hvidvaskrisikovurderinger.
Andelskassens hvidvaskpolitik afgrænser ikke de risici, som andels-
kassens bestyrelse ønsker, at andelskassen påtager sig på området
for forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Andelskassens metoder til risikoklassifikation er ikke egnede til at
give retvisende resultater.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
7
Andelskassen udfører ikke tilstrækkeligt kundekendskab i kundefor-
hold med øget risiko for hvidvask og finansiering af terrorisme.
Andelskassen har ikke passende foranstaltninger på plads til at imø-
degå risikoen for hvidvask og terrorfinansiering, når andelskassen bli-
ver bekendt med, at oplysninger, som er indhentet i medfør af hvid-
vaskloven, er utilstrækkelige og ikke kan ajourføres.
Andelskassen undersøger ikke i tilstrækkeligt omfang baggrunden for
og formålet med usædvanlige transaktioner samt aktiviteter, der ikke
har et økonomisk eller påviseligt lovligt formål med henblik på at fast-
slå, om der er mistanke om eller rimelig grund til at formode, at disse
har eller har haft tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Københavns Andelskasse har i stigende grad fået udenlandske selskaber
samt betalingsformidlere som kunder. Andelskassen anser udlandsbetalinger
som et vækstområde. Både udenlandske selskaber og betalingsformidlere er
kunder som grundet kundernes objektive karakteristika anses for at have en
høj iboende risiko for hvidvask og finansiering af terrorisme. Samtidig har an-
delskassen ikke levet op til sine forpligtelser i forhold til kundekendskabspro-
cedurer og undersøgelses-, noterings- og underretningspligt. Finanstilsynet
vurderer, at andelskassen derfor ikke har effektive foranstaltninger til fore-
byggelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Vurderingen understreges
af, at andelskassen kun har foretaget én underretning til SØIK i løbet af 2017.
Københavns Andelskasses bestyrelse har i brev tilsendt Finanstilsynet den
9. august 2018 redegjort for en række tiltag, som andelskassen har iværksat
for at imødegå de problemer Finanstilsynet identificerede ved inspektionen
på hvidvaskområdet i juni 2018.
Ledelsens sammensætning
Det fremgår af afsnittet om tilsyn fra 2011 til 2017, at Københavns Andels-
kasses bestyrelse suspenderede andelskassens direktør i 2014, og at an-
delskassens lovbestemte stemmeretsbegrænsning blev ophævet, hvorefter
der blev tilført kapital, som medførte kvalificerede ejere. Herefter har andels-
kassen haft en meget høj udskiftning både i bestyrelsesmedlemmer og på
posten som andelskassens direktør.
I perioden fra 2014 til maj 2018 har der således været registreret 28 forskel-
lige bestyrelsesmedlemmer, hvoraf nogle dog har siddet i flere perioder. Flere
gange i perioden er hele bestyrelsen fratrådt, hvorefter en helt ny bestyrelse
er indtrådt. Enkelte gange har Finanstilsynet også måttet reagere på, at an-
delskassen ikke overholdt kravet til, at bestyrelsen skal bestå af minimum tre
personer.
Københavns Andelskasse har haft 7 direktører siden suspension af andels-
kassens direktør i 2014. Dog har der i to perioder været to direktører.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
8
Finanstilsynet har gennem inspektionerne nævnt ovenfor kunnet konstatere,
at den store udskiftning af ledelsen i Københavns Andelskasse har medført
en fuldstændig mangel på kendskab til andelskassen. Desuden har det med-
ført et stadig stigende ukendskab til den finansielle regulering, og ejerkredsen
har i højere grad haft negativ indflydelse på andelskassens aktiviteter.
Andelskassens bestyrelse afskedigede den ene af andelskassens to direktø-
rer i marts 2018. Den afskedigede direktør havde ansvar for de juridiske og
regulatoriske områder i andelskassen. Bestyrelsen sikrede dog ikke, at kom-
petencerne på disse områder kunne dækkes i andelskassen, jf. § 70, stk. 5,
i lov om finansiel virksomhed. Henset til andelskassens situation anser Fi-
nanstilsynet dette som en grov overtrædelse af den finansielle lovgivning og
omstændighederne skærpes af de af Finanstilsynet tidligere givne påbud i
forhold til manglende kompetencer i andelskassen. Der er ikke efterfølgende
ansat en person med tilstrækkelige kompetencer, hvorfor der på nuværende
tidspunkt reelt ikke er viden i andelskassen vedrørende reguleringen af pen-
geinstitutter.
Vurdering
Finanstilsynet har gennemført årlige inspektioner i Københavns Andelskasse
de seneste fem år. Andelskassen har ligeledes været på skærpet tilsyn siden
2012. I flere år har Finanstilsynet set en tendens til at skulle gentage de
samme påbud overfor andelskassen ved flere inspektioner i træk. Ved in-
spektionerne i 2018 har Finanstilsynet fundet overtrædelser af den finansielle
regulering på samtlige af de på inspektionen gennemgåede områder, samt
væsentlige overtrædelser af hvidvasklovgivningen. 30 af disse observationer
er delvise eller fuldstændige gentagelser fra tidligere inspektioner.
Siden 2014 har der været en stor udskiftning både i Københavns Andelskas-
ses bestyrelse og direktion. Dette har medført et omfattende fald i viden om
andelskassens risici. Derudover har Finanstilsynet konstateret en løbende
forværring i andelskassen i forhold til viden om den finansielle regulering, her-
under reglerne omkring kapital- og likviditetsforhold. Ved opfølgningsinspek-
tionen måtte Finanstilsynet konstatere, at der reelt ikke var viden om disse
forhold til stede i andelskassen. Finanstilsynet har endvidere kunnet konsta-
tere, at andelskassens manglende viden medfører overtrædelser af stort set
alle områder af den finansielle regulering, og samtidig medfører en reel usik-
kerhed, om andelskassen lever op til reguleringens krav til kapital og likviditet.
I flere tilfælde gennem de senere år har andelskassen foretaget dispositioner
på baggrund af indflydelse fra andelskassens ejerkreds, som har pålagt an-
delskassen meget store risici, og i flere tilfælde har disse dispositioner med-
ført tab for andelskassen. Dette er også sket under den nuværende ledelse,
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
9
hvor den nuværende ejerkreds’ egne interesser indenfor området for ud-
landsbetalinger ses at gå forud for den interesse, som andelskassen burde
have i at sikre, at det grundlæggende fundament indenfor kapital og likviditet
samt tilhørende styring, kontrol, rapportering og compliance er på plads i an-
delskassen.
Under den seneste ledelse konstaterer Finanstilsynet et så stort fokus på at
udvide betalingsformidlingsområdet, at efterlevelse af Finanstilsynets påbud
og overholdelse af den finansielle regulering i øvrigt er blevet nedprioriteret.
Der er eksempelvis i perioden fra oktober 2017 frem til august 2018 ikke sket
intern rapportering til bestyrelsen af bankens likviditetsforhold. Dette til trods
for at banken i denne periode har haft et stigende omfang betalingsstrømme
relateret til udlandsbetalinger og en kraftrig stigning i tidsbegrænsede indlån
i euro.
Udlandsbetalinger er et område, som kræver særligt effektive foranstaltnin-
ger til forebyggelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Finanstilsynet
konstaterer på baggrund af hvidvaskinspektionen, at andelskassens forebyg-
gelsesforanstaltninger på dette område er utilstrækkelige med den konse-
kvens, at andelskassen ikke har efterlevet hvidvasklovgivningen. Finanstilsy-
net anerkender, at andelskassen siden hvidvaskinspektionen har haft stor fo-
kus på at udbedre de alvorlige mangler, der her blev identificeret.
Påbud, politianmeldelse og afsættelse af direktion og eventuelt bestyrelsen i
andelskassen vil i lyset af historikken, og på baggrund af observationer i for-
bindelse med inspektionerne samt antallet og grovheden af andelskassens
lovovertrædelser ikke være tilstrækkelige tilsynsreaktioner til at imødegå risi-
ciene. Henset til omfanget af overtrædelser af den finansielle lovgivning, der
relaterer sig til næsten alle risikoområder samt disses gentagne og grove ka-
rakter finder Finanstilsynet grundlag for at inddrage andelskassens tilladelse
til at drive virksomhed som pengeinstitut.
Finanstilsynet vurderer således på baggrund af ovenstående, at der - også
når der tages højde for den nye ledelses initiativer - er reel risiko for, at ind-
skyderne ikke kan beskyttes gennem sædvanlige reaktionsmuligheder, lige-
som risikoen for, at andelskassen bliver anvendt til hvidvask er nærliggende.
Finanstilsynet træffer på den baggrund afgørelse om, at Københavns Andels-
kasse er forventeligt nødlidende, jf. § 224 a, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel
virksomhed. Afgørelsen er truffet på baggrund af, at der er grundlag for at
inddrage Københavns Andelskasses tilladelse til at drive pengeinstitut på
baggrund af grove og gentagne overtrædelser af den finansielle regulering,
jf. § 224, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel virksomhed.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050946_0010.png
10
En afgørelse i henhold til § 224 a, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel virksomhed
er første betingelse for, at Finansiel Stabilitet kan tage en virksomhed under
afvikling, jf. § 4 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virk-
somheder.
Høring
Københavns Andelskasse fik den 14. august 2018 udkast til afgørelse om
inddragelse af tilladelse, jf. § 224, stk.1, nr. 1, i lov om finansiel virksomhed i
høring med frist til den 28 august kl. 12.00. Den 28. august 2018 indsendte
Københavns Andelskasse høringssvar, som i hovedpunkter gengives i det
følgende.
Indledende bemærkninger
Københavns Andelskasse indleder med at anerkende, at Finanstilsynets in-
spektion har konstateret en række meget alvorlige svigt og mulige overtræ-
delser af lov om finansiel virksomhed og hvidvaskloven i andelskassen. Det
er dog Københavns Andelskasses opfattelse, at der ikke er det fornødne ret-
lige grundlag for at inddrage Københavns Andelskasses tilladelse til at drive
pengeinstitut.
Dette begrunder Københavns Andelskasse med, at andelskassen har en
overdækning i forhold til sit solvensbehov og LCR-kravene. Københavns An-
delskasse mener, at der, grundet andelskassens økonomiske situation, ikke
er risiko for, at andelskassens indskydere lider tab. Derimod mener Køben-
havns Andelskasse, at en overdragelse til Finansiel Stabilitet kan få negative
konsekvenser for andelskassens finansielle status, som kan medføre risiko
for tab hos indskyderne.
Derudover henviser Københavns Andelskasse til skrivelse af 8. august 2018,
hvoraf det fremgår, at andelskassen har gennemført en række tiltag indenfor
hvidvaskområdet. Københavns Andelskasse mener derfor, at der ikke er
nærliggende risiko for, at andelskassen kan misbruges til hvidvask eller finan-
siering af terrorisme. Københavns Andelskasse påpeger det som et afgø-
rende element, at andelskassen ikke har onboardet kunder siden proble-
merne på hvidvaskområdet blev identificeret, og andelskassen fortsat ikke
onboarder kunder.
Københavns Andelskasse mener på baggrund af ovenstående, at der på nu-
værende tidspunkt bør anvendes mindre indgribende beføjelser overfor an-
delskassen. Københavns Andelskasse ønsker således mulighed for at fort-
sætte de allerede iværksatte tiltag for at sikre, at andelskassen fremadrettet
opfylder de regulatoriske og tilsynsmæssige krav i henhold til lovgivningen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
11
Københavns Andelskasse anmoder om tid til at genoprette Finanstilsynets
tillid til andelskassen, hvilket bestyrelsen har arbejdet for siden dens indtræ-
den i maj 2018, og altså forud for Finanstilsynets inspektion. Samtidig er Kø-
benhavns Andelskasse indforstået med, at Finanstilsynets påbud som følge
af inspektionen vil have korte frister.
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynets afgørelse er baseret på en lang række grove og gentagne
overtrædelser af den finansielle regulering, jf. § 224, stk. 1, nr. 1, i lov om
finansiel virksomhed. Københavns Andelskasses aktuelle finansielle situation
er i sig selv ikke afgørende for, hvorvidt betingelserne i § 224, stk. 1, nr. 1, i
lov om finansiel virksomhed er opfyldte.
Det er Finanstilsynets vurdering, at der er risiko for indskyderne i Københavns
Andelskasse ved fortsat drift henset til, at andelskassen ikke kan opstille en
holdbar forretningsmodel, hvor andelskassen kan få positivt resultat uden at
gå ind i nye forretningsområder, som andelskassen ikke har ressourcer eller
kompetencer til at kunne implementere lønsomt.
Finanstilsynet anerkender, at Københavns Andelskasses nye ledelse har
iværksat en række tiltag for at imødegå nogle af Finanstilsynets observatio-
ner. Samtidig observerer Finanstilsynet, at Københavns Andelskasse er me-
get afhængig af bestyrelsen og ekstern bistand for at drive andelskassen. Det
øger således Københavns Andelskasses operationelle risici, når kompeten-
cerne til at drive andelskassen ikke er til stede blandt de fastansatte.
På baggrund af inspektionerne i Københavns Andelskasse har Finanstilsynet
en række reaktionsmuligheder. Finanstilsynet kan bl.a. udstede påbud i for-
bindelse med observationer fra inspektionerne efter sædvanlig praksis for
gennemførelse af en inspektion.
Henset til omfanget af overtrædelser og disses gentagne og grove karakter
samt manglen på en holdbar forretningsmodel finder Finanstilsynet det nød-
vendigt at overveje yderligere muligheder. For andelskassens groveste over-
trædelser, hvoraf nogle har været gentaget fra tidligere, har Finanstilsynet
mulighed for at politianmelde andelskassen. Politianmeldelser mitigerer dog
ikke problemerne.
Som et led i Finanstilsynets behandling af sagen, er det overvejet, hvorvidt
situationen i Københavns Andelskasse kunne afhjælpes ved anvendelse af
beføjelserne for tidlig indgriben i kapitel 15 a i lov om finansiel virksomhed.
Disse beføjelser kan anvendes ved en hastig eller betydelig forværring af
virksomhedens finansielle situation. Beføjelserne vil ikke tilstrækkeligt af-
hjælpe de omfattende problemer i Københavns Andelskasse, samt skabe et
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
12
grundlag for en holdbar forretningsmodel. Henset til ejerkredsen i Køben-
havns Andelskasses villighed til at indskyde yderligere kapital, er det heller
ikke givet, at betingelserne for anvendelse af disse beføjelser vil være til
stede.
Finanstilsynet kan påbyde Københavns Andelskasse at leve op til lovgivnin-
gens krav og i øvrigt foretage de nødvendige foranstaltninger, jf. § 350 i lov
om finansiel virksomhed. Finanstilsynet har overvejet anvendelse af dette,
men finder det ikke betryggende at lade Københavns Andelskasse fortsætte
over en længere periode, når andelskassen bryder med væsentlige dele af
den finansielle regulering, herunder på hvidvaskområdet, ikke kan fremvise
en holdbar forretningsmodel, og ikke har de nødvendige kompetencer.
Finanstilsynet vurderer på baggrund af ovenstående, at der er reel risiko for,
at indskyderne ikke kan beskyttes gennem sædvanlige reaktionsmuligheder.
Finanstilsynet finder således ikke, at mindre indgribende beføjelser kan af-
hjælpe Københavns Andelskasses problemer, når andelskassen ikke har til-
strækkelige ressourcer eller kompetencer til at påse lovgivningens, herunder
hvidvaskreguleringens, overholdelse, og andelskassen samtidig ikke har en
holdbar forretningsmodel. Finanstilsynet finder det derfor nødvendigt, at sikre
et ophør af Københavns Andelskasses aktiviteter.
2.
Ny ejerkreds
Københavns Andelskasse anerkender, at andelskassen i en årrække delvist
har været anvendt til at tilgodese enkelte ejeres interesse på bekostning af
andelskassen. Dette tager den nuværende bestyrelse afstand fra, og er op-
mærksom på at undgå dette i den fremtidige drift af andelskassen. Det frem-
går af Københavns Andelskasses høringssvar, at den nuværende ejerkreds
er chokeret og overrasket over de observationer, som Finanstilsynet har gjort
vedrørende de faktiske forhold i andelskassen.
Ejerkredsen har erhvervet deres respektive ejerandele, da de ser et stort po-
tentiale i at gennemføre et turn-around for Københavns Andelskasse. Uaf-
hængigt af Finanstilsynets inspektioner havde ejerkredsen således identifice-
ret en række områder, hvor Københavns Andelskasse havde behov for de
rigtige kompetencer med indsigt i regulatoriske og tilsynsmæssige forhold.
Det fremgår af høringssvaret, at Københavns Andelskasses to største ejere
har deponeret i alt 7,5 mio. kr. hos advokatfirmaet >udeladt<. Beløbet er
ejerne villige til at indskyde i andelskapital som sikkerhed for eventuelle usik-
kerheder ved de foreliggende opgørelser, hvis Finanstilsynet finder behov
herfor.
Finanstilsynets kommentar
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
13
Finanstilsynet anerkender, at den siddende bestyrelse kun har været i Kø-
benhavns Andelskasse siden maj 2018. Finanstilsynet har fået kopi af refe-
rater fra Københavns Andelskasses bestyrelsesmøder i juni, juli og august.
Det fremgår af referaterne, at >udeladt<, der repræsenterer >udeladt<, og
>udeladt<, som repræsenterer >udeladt<, fremlagde forslag til nye forret-
ningsområder, på bestyrelsesmøderne i henholdsvis juni og august 2018. Fi-
nanstilsynet noterer dog samtidig, at >udeladt< er udtrådt af bestyrelsen ef-
terfølgende. Det fremgår desuden af andelskassens udkast til revideret for-
retningsmodel, fremsendt med høringssvaret, at andelskassen ønsker at
være korrespondentbank. Københavns Andelskasse har dog ikke påbegyndt
nye aktiviteter i perioden under den nuværende bestyrelses ledelse.
Forslag til nye forretningsområder sker på et tidspunkt, hvor Københavns An-
delskasse burde have fokus på at sikre regulatorisk overholdelse, og få styr
på andelskassens processer og systemer. Dette mener Finanstilsynet viser,
at den nuværende ledelse i Københavns Andelskasse heller ikke har demon-
streret et tilstrækkeligt udelt fokus på overholdelse af den finansielle regule-
ring.
3.
Finansielle forhold
Bestyrelsen i Københavns Andelskasse har valgt at bortvise andelskassens
CFO, da bestyrelsen ikke mente, at denne opfyldte sine forpligtelser som
CFO. Københavns Andelskasse har således ikke kunnet levere alle de på-
krævede finansielle oplysninger til Finanstilsynet i forbindelse med Finanstil-
synets inspektion.
Københavns Andelskasse har antaget konsulentbistand fra >udeladt< og
>udeladt< til midlertidigt at varetage de opgaver, som CFO’en tidligere har
været ansvarlig for. >udeladt< har således bistået med og gennemarbejdet
den opdaterede solvensopgørelse samt opgørelse af solvensbehovet for an-
delskassen. På baggrund af assistancen indberetter Københavns Andelskas-
sen nu finansielle oplysninger, som ikke kunne oplyses i forbindelse med Fi-
nanstilsynets inspektion i andelskassen.
I materialet fremsendt til Finanstilsynet den 28. august 2018 fremgår det, at
Københavns Andelskasse har en overdækning på 2,9 pct. point i forhold til
andelskassens solvensbehov per den 30. juni 2018. Derudover har andels-
kassen indberettet en LCR på 315,8 pct., hvor lovkravet er minimum 100 pct.
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynet anerkender, at Københavns Andelskasse siden inspektio-
nerne, med ekstern bistand, har haft fokus på at skaffe sig et overblik over
andelskassens finansielle situation og levere udestående materiale til Finans-
tilsynet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
14
I solvensopgørelsen fremsendt den 28. august 2018 har Københavns Andels-
kasse ikke medtaget det kombinerede kapitalbufferkrav, som udgør 1,875
pct. point. Finanstilsynet pointerede dette og modtog efterfølgende en ny op-
gørelse den 30. august 2018, hvor dette fortsat ikke var rettet selvom andels-
kassen angav, at det var. Den 31. august 2018 modtog Finanstilsynet en op-
gørelse, hvor det kombinerede kapitalbufferkrav var korrekt indregnet. Den 3.
september 2018 modtog Finanstilsynet igen en ny opgørelse, hvor yderligere
væsentlige fejl var korrigeret.
Der er dog fortsat udeståender på solvensopgørelserne og solvensbehovet,
hvorfor der fortsat er en vis usikkerhed omkring andelskassens solvensmæs-
sige position, idet der fortsat kan konstateres fejl i de fremsendte opgørelser.
Den solvensmæssige opgørelse og position er et væsentligt regulatorisk om-
råde, hvor manglende opfyldelse af kapitalkrav kan medføre inddragelse af
tilladelsen til at drive pengeinstitut. Det er derfor vigtigt at et institut er i stand
til at opgøre disse korrekt.
4.
Ledelsesforhold (Governance)
Københavns Andelskasse ønsker, at ejerkredsen ikke blander sig i driften af
andelskassen, hvilket skal sikres ved en udvidelse af bestyrelsen således, at
minimum 2/3 af bestyrelsesmedlemmerne ikke har forbindelse til ejerkredsen.
Ligeledes vil ejerkredsen være afskåret fra at opnå lån i andelskassen.
For at sikre denne adskillelse vil Københavns Andelskasse gennemgå alle
eksisterende samarbejdsaftaler og eksponeringer med majoritetsejere, såle-
des at der kan ske afklaring af disse enten ved opsigelse eller ved at få dem
afstemt til markedsforhold.
Bestyrelsen i Københavns Andelskasse har bortvist andelskassens CEO, da
bestyrelsen vurderede, at denne ikke havde tilstrækkelig viden til at udføre sit
arbejde. Københavns Andelskasse har som intention at rekruttere en kandi-
dat med solid regulatorisk kendskab og bankviden.
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynet ser positivt på Københavns Andelskasses ønsker til ledelsen i
andelskassen. Det ændrer dog ikke på, at andelskassen ikke har en kompe-
tent daglig ledelse, at der historisk ikke har været en kompetent ledelse, og
at andelskassen har et akut behov for en kompetent daglig ledelse i den nu-
værende situation.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
15
5.
Nye forretningsområder
Det fremgår af Finanstilsynets udkast til afgørelse, at Københavns Andels-
kasses bestyrelse har drøftet automatiserede udlån. Københavns Andels-
kasse anfører i høringssvaret, at der ikke er truffet nogen bestyrelsesbeslut-
ning om at påbegynde automatiserede lån, og det kun har været drøftet på et
bestyrelsesmøde. Københavns Andelskasse understreger i høringssvaret, at
bestyrelsen ikke har truffet nogle beslutninger om udvidelse af forretningsom-
råder eller ny forretning, da fokus er på at få rettet op på andelskassen.
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynet har noteret, at Københavns Andelskasses bestyrelse ikke har
truffet beslutning om udvidelse af forretningsområder. Det fremgår dog af be-
styrelsesreferaterne for juni-august, at bestyrelsen fortsat drøfter nye forret-
ningsområder, herunder forretningsområder med fokus på udenlandske kun-
der. Det fremgår af Københavns Andelskasses bestyrelsesreferat fra den 6.
august 2018, at andelskassens bestyrelse besluttede at starte for onboarding
af kunder igen, hvis al compliance var på plads. Det fremgår desuden, at en
del af andelskassens bestyrelse vurderede det relevant at opstarte nye for-
retningsområder, der krævede onboarding af udenlandske kunder med det
samme.
I det udkast til en ny forretningsmodel, som er fremsendt med høringssvaret,
ses det tillige, at andelskassen som et nyt forretningsområde foreslår at på-
begynde virksomhed som korrespondentbank.
6.
Planlagt proces og hidtidige tiltag
Københavns Andelskasse har som en del af høringssvaret lavet en plan for
den fremadrettede proces for at få andelskassen på rette spor. I den første
periode vil andelskassen fokusere på at få styr på brugen af IT-systemerne,
overholdelse af alle regulatoriske indrapporteringer/forpligtelser og rekrutte-
ring af de rigtige kompetencer til at opfylde den foreliggende forretningsplan.
I høringssvaret fremhæver Københavns Andelskasse en række tiltag, som er
sat i gang af den nye bestyrelse. Disse tiltag vedrører udvidelse af kompe-
tencer i bestyrelsen, en række tiltag på hvidvaskområdet og opdatering af
centrale politikker, forretningsgange og instrukser.
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynet anser det som positivt, at Københavns Andelskasse iværksæt-
ter og har iværksat tiltag for at bringe andelskassen i overensstemmelse med
reguleringen. Finanstilsynet anser dog ikke tiltagene som tilstrækkelige. Fi-
nanstilsynet ser ikke, at der aktuelt foreligger en holdbar forretningsmodel,
hvor Københavns Andelskasse kan blive profitabel uden at være aktiv på for-
retningsområder, som andelskassen ikke aktuelt og næppe heller på sigt kan
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
16
håndtere ressource- og kompetencemæssigt. Københavns Andelskasse har
således haft negative resultater i både 2016 og 2017, og det fremlagte budget
for 2019 og 2020 viser fortsat forventning om negative resultater. Uden en
holdbar forretningsmodel anser Finanstilsynet det ikke som forsvarligt at an-
vende mindre indgribende beføjelser overfor Københavns Andelskasse.
7.
Hvidvask
Københavns Andelskasse oplyser, at andelskassen har kontaktet alle eksi-
sterende udlandskunder (183 i alt), som andelskassen har klassificeret som
høj-risiko kunder med henblik på opfyldelse af kundekendskabsprocedurer.
Af disse har 76 kunder anmodet om at få deres konto lukket. Ved disse kun-
der undersøger andelskassen, om der er mistænkelige forhold, som skal rap-
porteres til SØIK.
De resterende 91 kunder er Københavns Andelskasse ved at risikovurdere
på baggrund af yderligere materiale. Ud af de 91 kunder mangler 16 kunder
at indsende tilstrækkelige oplysninger. Disse kunders konti er spærret indtil
det fornødne materiale er modtaget.
Derudover har Københavns Andelskasse kontaktet i alt 1.419 danske kunder,
hvor andelskassen vurderede, at der var mangler i kundekendskabsmateria-
let. Alle disse kunder har indleveret supplerende materiale til andelskassen.
Ved gennemgang af Københavns Andelskasses systemer har bestyrelsen
konstateret 9.491 alarmer, der ikke var afklarede. Ved indsendelse af hø-
ringssvaret udestod 476 alarmer at blive undersøgt, og disse forventer an-
delskassen at have gennemgået senest den 31. august 2018.
Bestyrelsen i Københavns Andelskasse overvåger dagligt, at alle nye alarmer
bliver behandlet. Derudover har bestyrelsen vedtaget, at alle brud på proce-
durer og forretningsgange på hvidvaskområdet skal rapporteres til bestyrel-
sen. Københavns Andelskasse har desuden ansat en ny head of compliance
og en senior compliance officer, så compliance afdelingen derefter samlet
består af fem medarbejdere.
Københavns Andelskasse har desuden søgt konsulentbistand fra BEC med
henblik på, at få større kendskab til anvendelse af systemet.
Området for udlandsbetalinger vil Københavns Andelskasse fremadrettet kun
tilbyde, hvis bestyrelsen vurderer, at andelskassen har den fornødne viden
og organisation til at håndtere den store complianceopgave, som er forbundet
med området.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
17
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynet anser det som positivt, at Københavns Andelskasse iværksæt-
ter og har iværksat tiltag for at mitigere risikoen for, at kunder kan anvende
andelskassen til hvidvask og finansiering af terrorisme. Andelskassen oplyser
at have stoppet for onboardingen af nye kunder. Det er umiddelbart Finans-
tilsynets vurdering, at dette ikke fjerner andelskassens risiko for at blive an-
vendt til hvidvask eller finansiering af terrorisme, da andelskassen stadig har
kunder med høj risiko, hvor der er forøget risiko for hvidvask, men tiltagene
bidrager naturligvis til, at flere kunder ikke har mulighed for at anvende an-
delskassen til disse formål.
Københavns Andelskasse oplyser at have tilført yderligere ressourcer til com-
pliancefunktionen. Andelskassen redegør ikke for, hvorvidt der er tilført yder-
ligere ressourcer til hvidvaskområdet. Derudover oplyser andelskassen ikke,
hvem der er udpeget som hvidvaskansvarlig i henhold til § 7, stk. 2 og § 8,
stk. 5 i hvidvaskloven, efter at andelskassen har afskediget både den tidligere
direktør og den tidligere hvidvaskansvarlige.
I forhold til andelskassens arbejde vedrørende indhentning af supplerende
kundekendskabsmateriale på udenlandske kunder har Finanstilsynet noteret,
at det skal forelægges for andelskassens bestyrelse. Denne forelæggelse
fremgår ikke af bestyrelsesreferater modtaget af Finanstilsynet. De frem-
sendte bestyrelsesreferater dækker perioden frem til 27. august 2018. Dette
skaber efter Finanstilsynets vurdering en formodning for, at andelskassen
alene har indhentet supplerende kundekendskabsmateriale, men undladt at
vurdere, om resultatet er i overensstemmelse med andelskassens risikoap-
petit på hvidvaskområdet.
Derudover hæfter Finanstilsynet sig ved andelskassens håndtering af de re-
sterende 16 kunder, som andelskassen har anmodet om kundekendskabs-
materiale på, men som fortsat ikke har indleveret dette. Andelskassen oplyser
at disse kunders konti er blevet spærret. Det fremgår ikke af det fremsendte
materiale, om disse kunder er eller bliver vurderet med henblik på underret-
ning til SØIK. Det er Finanstilsynets vurdering, at kundernes manglende ind-
levering af anmodet kundekendskabsmateriale i sig selv bør give andelskas-
sen anledning til at overveje, om kundeforholdet er mistænkeligt, og som kon-
sekvens heraf skal underrettes til SØIK.
Københavns Andelskasse oplyser, at alle 9.491 alarmer, der er udløst af an-
delskassens overvågningssystem er blevet behandlet. Andelskassen har i
øvrigt ikke redegjort nærmere for, hvad gennemgangen har givet anledning
til.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050946_0018.png
18
8.
Dispositioner i strid med andelskassens interesser
Københavns Andelskasse er ved at vurdere samtlige samarbejder og ekspo-
neringer, som andelskassen ikke mener, er foretaget i andelskassens inte-
resse. Ulovlige beslutninger vil Københavns Andelskasse anmelde, og an-
delskassen vil anlægge erstatningssager, hvor det findes relevant.
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynet anerkender, at Københavns Andelskasse nu undersøger tidli-
gere forhold i andelskassen.
9.
Specifikke bemærkninger til bilag 1
Andelskassen har anført en række specifikke bemærkninger til høringsudka-
stets bilag 1.
Finanstilsynets kommentar
Finanstilsynet har gennemgået de specifikke bemærkninger, hvilket har givet
anledning til mindre ændringer i bilag.
Kommentarer modtaget efter høringsperiodens afslutning
Finanstilsynet har efter høringsfristens udløb modtaget to forhold, som an-
delskassen mener bør medtages i høringsprocessen:
1. Andelskassen anfører, at ulovlig indfrielse af hybrid kernekapital skete
uden Finanstilsynet stoppede en ulovlig handling, selvom Finanstilsynet
var vidende herom, hvorfor det forhold ikke skal belaste de nye kapital-
ejere, bestyrelse og ledelse negativt.
2. Andelskassen anfører, at kapitalerhververne i forbindelse med >ude-
ladt< salg af andelsbeviser var udsat for en pression, som Finanstilsynet
var vidende om, herunder at der blev gennemtvunget en beslutning, som
ikke var truffet af en habil bestyrelse og som afgørende forrykkede ejer-
forholdet, hvilket ikke førte til Finanstilsynets indgriben og fratagelse af
stemmeretten fra >udeladt<.
Finanstilsynets kommentar:
I forhold til første punkt er der tale om indfrielse af hybrid kernekapital mod
indskydelse af samme mængde andelskapital. Hændelsen er ikke relevant
for den foreliggende afgørelse, men vidner om den manglende tilstedevæ-
relse af kompetencer og kendskab til den finansielle regulering på tidspunktet
for handlingens gennemførsel i andelskassen.
I forhold til andet punkt har hændelsen heller ikke relevans for den forelig-
gende afgørelse. Finanstilsynet understreger desuden, at pression ikke be-
rettiger til brud på lovgivningen. Ulovlige forhold bør meldes til Finanstilsynet,
hvorefter anmelder bør afvente Finanstilsynets indgriben
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
19
Andelskassen har endelig før afgørelsen blev behandlet i Finanstilsynets be-
styrelse afgivet en status i forhold til kapitalforhold, bestyrelsessammensæt-
ning, hvidvaskalarmer, hvidvaskpolitik og risikovurderinger. Denne status har
været inddraget i bestyrelsens vurdering.
Høring af Finansiel Stabilitet
Finanstilsynets udkast til afgørelse er sendt i høring hos Finansiel Stabilitet
den 14. august 2018, jf. § 224 a, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed. Finan-
siel Stabilitet har anført, at Finansiel Stabilitet ikke er i besiddelse af oplysnin-
ger, der tilsiger, at Københavns Andelskasse ikke er nødlidende eller forven-
teligt nødlidende.
Klagevejledning
Finanstilsynets afgørelse kan, senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget
jf. § 372, stk. 1 i lov om finansiel virksomhed, indbringes for Erhvervsanke-
nævnet per e-mail til adressen [email protected] eller pr. post til Er-
hvervsankenævnet Toldboden 2 8800 Viborg, tlf. 72 40 56 00.
Det følger af § 7 i bekendtgørelse om Erhvervsministeriets Erhvervsanke-
nævn, at det er forbundet med et gebyr på 4.000 kr. at klage til Erhvervsan-
kenævnet. Ved klager over forhold, der ikke vedrører klagerens aktuelle eller
fremtidige erhvervsforhold, er gebyret dog 2.000 kr. Efter § 15, stk. 4, i
nævnte bekendtgørelse, kan nævnet eller formanden på dets vegne træffe
bestemmelse om hel eller delvis tilbagebetaling af det indbetalte gebyr, hvis
der gives klageren helt eller delvist medhold. Gebyret tilbagebetales, hvis kla-
gen afvises.
Offentliggørelse
Det følger af § 354 a i lov om finansiel virksomhed, at afgørelsen skal offent-
liggøres. Offentliggørelse kan dog udskydes, hvis offentliggørelsen vil med-
føre uforholdsmæssig stor skade for andelskassen, jf. § 354 a, stk. 4 og 5.
Finanstilsynet ser ikke grundlag for at udskyde offentliggørelse af afgørelsen.
Kopi af afgørelsen sendes til andelskassens revision.
Jesper Berg
Direktør
Anne-Sofie Reng Japhetson
Kontorchef