Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2050945_0001.png
Københavns Andelskasse
Att.: Direktionen
Tingskiftevej 5
2900 Hellerup
3. oktober 2016
Ref. AMV/SBA
J.nr. 6252-0363
Påtale og påbud om at sikre efterlevelse af inve-
storbeskyttelsesbekendtgørelsen ved salg af
unoterede aktier fra Københavns Andelskasses
OTC-liste
Afgørelse
Finanstilsynet påtaler i henhold til §§ 17 og 18 i bekendtgørelse nr. 623 af 24.
april 2015 om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel (herefter investorbe-
skyttelsesbekendtgørelsen), at Københavns Andelskasse (herefter Køben-
havns Andelskasse eller andelskassen) i forbindelse med handel med unote-
rede aktier ikke har efterlevet bekendtgørelsens krav om at gennemføre en
fyldestgørende hensigtsmæssighedstest forud for, at andelskassens kunder
afgav en ordreanmodning.
Finanstilsynet påbyder, jf. lov om finansiel virksomhed § 348, stk. 2, Køben-
havns Andelskasse at sikre, at andelskassen efterlever investorbeskyttelses-
bekendtgørelsens krav om gennemførelse af en hensigtsmæssighedstest, jf.
bekendtgørelsens §§ 17 og 18, således at andelskassen forud for, at en de-
tailkunde afgiver en ordreanmodning om en handel med unoterede aktier,
hvor andelskassen ikke yder personlig investeringsrådgivning, at gennem-
føre en fyldestgørende vurdering af kundens kendskab og erfaring med inve-
steringsområdet, i form af en hensigtsmæssighedstest.
Finanstilsynet påtaler endelig i henhold til investorbeskyttelsesbekendtgørel-
sens § 8, stk. 1, at andelskassen i afregningsnotaen til nogle kunder har givet
fejlagtige og vildledende oplysninger om den unoterede akties kompleksitet,
samt om andelskassens forpligtigelse til at vurdere handlens hensigtsmæs-
sighed.
FINANSTILSYNET
Århusgade 110
2100 København Ø
Tlf.
33 55 82 82
Fax
33 55 82 00
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
ERHVERVS
-
OG VÆKSTMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050945_0002.png
2
Københavns Andelskasse skal inden
tre måneder
oplyse Finanstilsynet om,
hvordan andelskassen har efterlevet påbuddene, særligt med fokus på, hvor-
dan andelskassen fremadrettet vil sikre, at andelskassens egne forretnings-
gange efterleves.
Baggrund
Københavns Andelskasse overtog den 1. februar 2016 den såkaldte ”OTC-
liste”, som omfatter aktiviteter i forbindelse med køb og salg af unoterede
aktier. Finanstilsynet bad den 11. april 2016 i forbindelse med en undersø-
gelse andelskassen om at fremsende rådgivnings- og markedsføringsmate-
riale, der vedrører andelskassens salg af unoterede aktier fra OTC-listen. An-
delskassen blev i forlængelse heraf bedt om at redegøre for omfanget af an-
delskassens salg af unoterede aktier fra OTC-listen til detailkunder i perioden
1. februar til 1. maj 2016.
I redegørelsen af 3. maj 2016 fremgår, at andelskassen ikke benytter andet
rådgivnings- og markedsføringsmateriale end den information, der er tilgæn-
gelig på andelskassens hjemmeside,
i form af ”fakta
baseret information”.
I redegørelsen beskriver andelskassen processen for handlen med unote-
rede aktier på OTC-listen med detailkunder og godkendte modparter.
Finanstilsynet anmodede på baggrund af andelskassens redegørelse, an-
delskassen om at fremsende en oversigt over kunder, der i perioden 1. fe-
bruar til 1. april 2016 havde købt unoterede aktier af Københavns Andels-
kasse. Finanstilsynet valgte fem tilfældige kunder fra oversigten til nærmere
undersøgelse. Andelskassen fremsendte kundemapper for de udvalgte kun-
der og forretningsgange for egnethedsvurderingen og om formidling af uno-
terede værdipapirer, samt den interne arbejdsmanual for OTC-listen.
De fremsendte kundemapper indeholdt en egnethedstest af kunden, som an-
delskassen havde foretaget, og en afregningsnota for kundens handel. I
nogle af kundemapperne indgik endvidere en af andelskassen udfyldt fonds-
ordre eller kundens ordreanmodning, samt kopi af kundens legitimation. Én
af de fremsendte kundemapper indeholdt ikke en egnethedstest.
Af oversigten nedenfor ses på hvilke datoer de fem kunders handler er gen-
nemført, samt på hvilken dato kunden har underskrevet den gennemførte eg-
nethedstest.
Dato for handlen
Kunde 1
Kunde 2
10.02.16
09.03.16
Dato for
egnethedstest
Ikke læsbar
Ikke læsbar
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050945_0003.png
3
Kunde 3
Kunde 4
Kunde 5
19.04.16
20.04.16
26.04.16
Ikke gennemført
09.06.16
30.05.16
Af andelskassens forretningsgang om formidling af unoterede aktier - han-
delsplads OTC-listen, fremgår følgende om processen for transaktioner over
OTC-listen:
”(b)
i en detailkunde situation er der følgende steps; (i) detailkunde ringer
direkte til Københavns Andelskasse, om at købe en unoteret aktie (ii) Kø-
benhavns Andelskasse vurderer, hvorvidt transaktionen er egnet for kun-
den, dvs. om transaktionen opfylder kundens formål, om kunden er i stand
til finansielt at bære de risici, der er forbundet med transaktionen, og om
kunden har den nødvendige erfaring og det nødvendige kendskab til de
risici, der er forbundet med investeringen (iii) Københavns Andelskasse
køber de(n) ønskede unoterede aktie fra en sælger (iv) Københavns An-
delskasse sælger de(n) ønskede unoterede aktie til detailkunde …”
Af andelskassens forretningsgang om egnethedsvurdering, fremgår følgende
om de oplysninger der indhentes til brug for egnethedsvurderingen:
”1)
Kendskab og erfaring
Der skal indhentes tilstrækkelige oplysninger om kunden til at kunne
vurdere kundens evne til at forstå arten af hvert enkelt finansielt in-
strument, som rådgiveren påtænker at anbefale den pågældende
kunde, og de dermed forbundne risici.
Konkret skal der indhentes oplysninger vedrørende:
o
De typer tjenester, transaktioner og finansielle instrumenter,
som kunden er bekendt med.
o
Arten, antallet og hyppigheden af kundens transaktioner i fi-
nansielle instrumenter og den periode, hvori de er blevet gen-
nemført.
o
Kundens uddannelsesniveau, beskæftigelse eller tidligere re-
levant beskæftigelse.”
Det fremgår af de fremsendte gennemførte egnethedstests, at omfanget af
kundens kendskab og erfaring med en række oplistede komplekse produkter
skal angives i et kommentarfelt i testen. Dette er fremhævet ved teksten ”om-
fanget angives i kommentarfeltet”.
I ingen af de fremsendte tests, er der tilfø-
jet tekst i det pågældende kommentarfelt. Det fremgår derudover, at for ingen
af de udvalgte kunder, er kundens uddannelsesniveau eller beskæftigelse
angivet i egnethedstesten.
Det fremgår af forretningsgangen om egnethedsvurdering, at forretningsgan-
gen er udarbejdet den 15. december 2014. Endvidere fremgår følgende af
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
4
samme forretningsgang omkring andelskassens ajourføring af forretnings-
gangen:
”Denne
forretningsgang skal opdateres efter behov, dog mindst en gang
om året, næste gang i december.”
For en af de udvalgte kunder i undersøgelsen, fremgår følgende tekst af den
fremsendte afregningsnota:
”Handlen
vedrører et ikke-komplekst værdipapir og gennemføres uden at
andelskassen har vurderet, om handlen er hensigtsmæssig for dem.”
For en anden af de udvalgte kunder, fremgår følgende tekst af den frem-
sendte afregningsnota:
”Handlen
gennemføres, selvom andelskassen ikke har alle nødvendige
oplysninger til at vurdere, om handlen er hensigtsmæssig for dem.”
For de øvrige 3 udvalgte kunder i undersøgelsen, fremgår denne tekst ikke
af de fremsendte afregningsnotaer.
Regelgrundlag
Det følger af bekendtgørelse nr. 623 af 24. april 2015 om investorbeskyttelse
ved værdipapirhandel i § 5, at en værdipapirhandler skal handle redeligt og
loyalt. Det følger af bekendtgørelsens § 8, stk. 1, at den information, som
værdipapirhandleren giver til detailkunder, skal være klar og ikke-vildledende.
Det følger af bekendtgørelsens § 17, at en værdipapirhandler forud for gen-
nemførelse af handler med værdipapirer uden personlig investeringsrådgiv-
ning, i form af en hensigtsmæssighedstest, skal foretage en vurdering af de-
tailkundens kendskab til og erfaring med det produkt eller tjenesteydelse,
som handlen vedrører.
I det omfang værdipapirhandleren giver detailkunden personlige anbefalinger
om gennemførelse af handler med værdipapirer, skal værdipapirhandleren,
jf. § 16 i investorbeskyttelsesbekendtgørelsen, i form af en egnethedstest,
foretage en vurdering af detailkundens kendskab til og erfaring på det rele-
vante investeringsområde, samt kundens finansielle situation og investe-
ringsformål.
Til brug for gennemførelsen af egnetheds- eller hensigtsmæssighedstesten,
skal værdipapirhandleren, jf. investorbeskyttelsesbekendtgørelsens § 18 ud-
bede sig oplysninger vedrørende de typer finansielle instrumenter, som kun-
den er bekendt med, arten, antallet og hyppigheden af kundens transaktioner
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050945_0005.png
5
med finansielle instrumenter, samt kundens uddannelsesniveau, beskæfti-
gelse eller tidligere relevant beskæftigelse.
Finanstilsynets vurdering
Det bemærkes indledningsvist, at det af andelskassens forretningsgang om
egnethedsvurdering fremgår, at andelskassen ved handler, hvor der ikke
ydes personlig rådgivning, skal foretage en vurdering af, om handlen er egnet
for kunden
en egnethedstest. Reglerne i investorbeskyttelsesbekendtgørel-
sen stiller i denne situation alene krav om, at andelskassen skal foretage en
vurdering af kundens kendskab og erfaring med investeringsområdet og om
handlen på den baggrund er hensigtsmæssig for kunden
en hensigtsmæs-
sighedstest. Andelskassen er derfor i denne situation alene forpligtet til at
gennemføre hensigtsmæssighedstesten.
Finanstilsynet kan konstatere, at andelskassen uanset den ikke er forpligtet
til det, har valgt at udvide hensigtsmæssighedstesten med en vurdering af
kundens finansielle situation og kundens formål med investeringen, således
at andelskassen gennemfører en egnethedsvurdering.
Finanstilsynet bemærker i øvrigt, at det fremgår af andelskassens forretnings-
gang om egnethedsvurdering, at forretningsgangen skal opdateres efter be-
hov, dog mindst en gang om året.
Af forretningsgangen fremgår endvidere, at forretningsgangen senest er op-
dateret den 15. december 2014. Finanstilsynet kan derfor konstatere, at an-
delskassen ikke i overensstemmelse med forretningsgangen har opdateret
forretningsgangen som anvist.
Andelskassens vurdering af kundens kendskab og erfaring
Af to af de fem fremsendte kundemapper fremgår, at kunderne først har un-
derskrevet egnethedstesten efter datoen for gennemførelsen af handlen med
den pågældende unoterede aktie. For to andre af kunderne, er det pga. den
fremsendte kopis ringe kvalitet ikke muligt at læse kundens underskrift, samt
dato for underskriften. Det har ikke været muligt for andelskassen at udlevere
en mere læsbar kopi af egnethedstesten for de to sidstnævnte kunder. For
én kunde har andelskassen oplyst, at der ikke er gennemført en egnetheds-
test.
Finanstilsynet kan således konstatere, at der i ingen af de 5 stikprøver er sket
en vurdering af kundens kendskab og erfaring med unoterede aktier forud for
handlens gennemførelse.
Ifølge andelskassens forretningsgang om formidling af unoterede aktier
handelsplads OTC-listen, skal andelskassen vurdere, hvorvidt transaktionen
er egnet for kunden, før andelskassen sælger den ønskede unoterede aktie
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050945_0006.png
6
til kunden. Finanstilsynet kan derfor konstatere, at andelskassen på dette
punkt ikke har fulgt andelskassens egen forretningsgang for handlen med
unoterede aktier.
Det er Finanstilsynets vurdering, at det ikke er i overensstemmelse med in-
vestorbeskyttelsesbekendtgørelsens § 17, at der forud for handlens gennem-
førelse ikke er foretaget en vurdering af kundens kendskab og erfaring med
det relevante investeringsområde.
Det fremgår endvidere af andelskassens forretningsgang om egnethedsvur-
deringen, at andelskassen skal indhente tilstrækkelige oplysninger om kun-
den, herunder de typer finansielle instrumenter kunden er bekendt med, an-
tallet og hyppigheden af kundens transaktioner med finansielle instrumenter,
samt kundens uddannelsesniveau og beskæftigelse. Disse oplysninger skal
angives i dertil indrettede felter i egnethedstesten.
Finanstilsynet kan dog konstatere, at der for ingen af de udvalgte kunder, er
en angivelse i kommentarfeltet, der dokumenterer, at andelskassen har ind-
hentet oplysninger om kundens kendskab og erfaring. Det fremgår derud-
over, at der i ingen af de udvalgte kunders gennemførte egnethedstests er
angivet oplysninger om kundens uddannelsesniveau eller beskæftigelse. Fi-
nanstilsynet kan på den baggrund konstatere, at andelskassen på dette punkt
ikke har fulgt andelskassens egen forretningsgang for gennemførelsen af eg-
nethedsvurderingen.
Det er Finanstilsynets vurdering, at det ikke er i overensstemmelse med in-
vestorbeskyttelsesbekendtgørelsens § 18, at andelskassen har undladt at
indhente de nødvendige oplysninger om kundens kendskab til og erfaring
med det pågældende værdipapir til brug for vurderingen af om handlen er
hensigtsmæssig for kunden.
Finanstilsynet påtaler på den baggrund, at Københavns Andelskasse ikke i
overensstemmelse med investorbeskyttelsesbekendtgørelsens §§ 17 og 18
har gennemført fyldestgørende hensigtsmæssighedstests forud for, at an-
delskassens kunder har afgivet en handelsordre på en unoteret aktie.
Finanstilsynet påbyder, jf. lov om finansiel virksomhed § 348, stk. 2, andels-
kassen at sikre, at andelskassen efterlever investorbeskyttelsesbekendtgø-
relsens krav om gennemførelse af en hensigtsmæssighedstest, jf. bekendt-
gørelsens §§ 17 og 18, ved forud for, at en kunde afgiver en ordreanmodning
om handel med unoterede aktier, at foretage en fyldestgørende vurdering af
om handlen er hensigtsmæssig for kunden.
Andelskassen skal derfor etablere procedurer, der sikrer, at andelskassen
ved handel med unoterede aktier med detailkunder, hvor andelskassen ikke
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050945_0007.png
7
yder personlig rådgivning, foretager en fyldestgørende vurdering af kundens
kendskab og erfaring på det investeringsområde, som er relevant for den type
produkt, som handlen vedrører, jf. investorbeskyttelsesbekendtgørelsens §§
17 og 18. Andelskassen skal tillige sikre, at andelskassen effektivt efterlever
de af direktionen udstedte procedurer.
Afregningsnotaen til kunden
Finanstilsynet har konstateret, at andelskassen i to af de fremsendte afreg-
ningsnotaer har oplyst den pågældende kunde, at andelskassen har gennem-
ført handlen, uden at andelskassen har vurderet, om handlen er hensigts-
mæssig for kunden. I én af de to handelsnotaer har andelskassen tillige oplyst
kunden, at en unoteret aktie er et ikke-komplekst produkt.
En unoteret aktie er, jf. investorbeskyttelsesbekendtgørelsens § 19, stk. 1, nr.
1, et komplekst produkt, og andelskassen er, jf. bekendtgørelsens § 17, for-
pligtet til at vurdere, hvorvidt en handel med unoterede aktier er hensigts-
mæssig for kunden. I det omfang kunden ikke ønsker at give andelskassen
de nødvendige oplysninger til brug for hensigtsmæssighedstesten, skal an-
delskassen udtrykkeligt gøre kunden opmærksom på, at andelskassen på
baggrund af de utilstrækkelige oplysninger ikke kan vurdere, hvorvidt produk-
tet er hensigtsmæssigt for kunden.
Det er derfor Finanstilsynets vurdering, at ovenstående oplysninger til kunder
ikke er i overensstemmelse med investorbeskyttelsesbekendtgørelsens § 8,
stk. 1 om, at den information værdipapirhandleren giver til kunden skal være
klar og ikke-vildledende.
Finanstilsynet påtaler derfor, at andelskassen i afregningsnotaen til nogle
kunder har givet kunderne fejlagtige og vildledende oplysninger om værdipa-
pirets kompleksitet, samt om andelskassens forpligtigelse til at vurdere hand-
lens hensigtsmæssighed for kunden.
Klagevejledning
Finanstilsynets afgørelse kan, senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget,
jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, indbringes for Erhvervsanke-
nævnet pr. e-mail til adressen [email protected] eller pr. post til Dahlerups Pak-
hus, Langelinie Allé 17, Postboks 2000, 2100 København Ø, tlf. 34 29 10 93.
Det følger af § 7 i bekendtgørelse om Erhvervsministeriets Erhvervsanke-
nævn, at det er forbundet med et gebyr på 4.000 kr. at klage til Erhvervsan-
kenævnet. Ved klager over forhold, der ikke vedrører klagerens aktuelle eller
fremtidige erhvervsforhold, er gebyret dog 2.000 kr. Efter § 15, stk. 4, i
nævnte bekendtgørelse, kan nævnet eller formanden på dets vegne træffe
bestemmelse om hel eller delvis tilbagebetaling af det indbetalte gebyr, hvis
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
8
der gives klageren helt eller delvist medhold. Gebyret tilbagebetales, hvis kla-
gen afvises.
Offentliggørelse
Det følger af § 354 b i bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed, at Fi-
nanstilsynet skal orientere offentligheden om sager, som er behandlet af Fi-
nanstilsynet, og som er af almen interesse. Finanstilsynet finder, at denne
sag er af almen interesse, og påbuddet vil derfor blive offentliggjort på Fi-
nanstilsynets hjemmeside.