Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2050941_0001.png
Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk Kriminalitet
Kampmannsgade 1
1604 København V.
26. januar 2015
Ref. ubp
J.nr. 6072-0722
FINANSTILSYNET
Anmeldelse af lånefinansieret salg af andels-
beviser foretaget af Københavns Andelskasse
Finanstilsynet anmoder hermed Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet om at efterforske, om der foreligger en overtrædelse af
forbuddet mod, at et pengeinstitut lånefinansierer detailkunders eller
professionelle kunders køb af andelsbeviser i instituttet, jf. § 46 i lov om
finansiel virksomhed, i forbindelse med en række salg af andelsbeviser
foretaget af:
Københavns Andelskasse
Amagerbrogade 30, st. th.
2300 København S
CVR nr. 82 11 22 19
Århusgade 110
2100 København Ø
Tlf.
33 55 82 82
Fax
33 55 82 00
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
ERHVERVS
-
OG VÆKSTMINISTERIET
1. Baggrund
Det er en betingelse for at være kunde i Københavns Andelskasse, at man
erhverver 1 andelsbevis. Det er således kun andelshavere, der kan optage
lån i kasse. Hvis man som andelshaver ejer 5 andelsbeviser, kan man opnå
en særlig favorabel rente på lån.
Finanstilsynet kom i forbindelse med en undersøgelse i Københavns
Andelskasse besiddelse af en intern mailudveksling af 1. september 2013
(bilag
1),
hvoraf fremgår,
at ”Alle lån op til
500.000, hvor der købes 5 nye
andelsbeviser kan bevilges, da solvensbehovet dækkes
ind det første år”.
Finanstilsynet blev ligeledes bekendt med, at andelskassen den 16. oktober
2013 igangsatte en kampagne over for andelshaverne, hvor andelshaverne
blev opfordret til at støtte op om andelskassen og købe yderligere
andelsbeviser (bilag
2).
Finanstilsynet besluttede på den baggrund at foretage en undersøgelse af
om Københavns Andelskasse havde lånefinansieret investorers køb af
kassens andelsbeviser og anmode den om en redegørelse. Finanstilsynet
modtog denne den 11. marts 2014 (bilag
3).
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050941_0002.png
2
Finanstilsynet har efterfølgende indhentet supplerende oplysninger (bilag
4),
herunder et revideret skema over antallet af ydede lån (bilag
5)og
har
gennemgået andelskassens forretningsgange for rådgivning og
markedsføring af andelsbeviser. Endvidere har tilsynet den 13. juni 2014
sendt et udkast til politianmeldelse i høring hos andelskassen (Bilag
6).
2.1 Andelskassens redegørelse vedrørende køb af andelsbeviser
Københavns Andelskasse har i sin redegørelse (bilag 3) oplyst, at
andelskassen generelt ikke yder lån til køb af andelsbeviser. Citatet fra e-
mailen af 1. september 2013 (bilag 1) skal derfor alene ses i sammenhæng
med, at vedtægternes krav om, at køb af andelsbeviser, vil føre til en
forøgelse af basiskapitalen.
Andelskassen har imidlertid på baggrund af Finanstilsynets henvendelse
foretaget en gennemgang af de lån, der er ydet i perioden 1. januar 2013 til
ultimo 2013 med henblik på at undersøge, om der alligevel skulle være ydet
lån til investering i andelsbeviser, idet man bemærker, at der som følge af
Finanstilsynets afgørelse af 10. december 2013 ikke er ydet lån til nye
kunder i 2014.
Gennemgangen har vist, at andelskassens daværende direktør uden
bestyrelsens vidende, i 70 tilfælde har lånefinansieret køb af andelsbeviser.
Der er samlet ydet lån for 1.524.000 kr. til investering i andelsbeviser, hvor
det største lån udgør 29.000 kr., og det gennemsnitlige lånebeløb har været
21.700 kr. Lånene til køb af andelsbeviser er alle blevet ydet i forbindelse
med, at kunden har fået et andet lån, typisk til køb af en andelsbolig.
Andelskassen har efterfølgende præciseret ovenstående oplysninger til, at
der i perioden 2011-2013 er medfinansieret køb af i alt 270 andelsbeviser
for i alt 1.508.000 kr. fordelt på 68 låntagere (bilag 4 og 5).
Andelskassen har samtidig i redegørelsen oplyst, at lånene blev ydet ud fra
en forventning om, at CRR-forordningen om kapitalinstrumenter
1
og en
teknisk standard, der skulle udstedes i medfør af forordningen, ville føre til,
at lån i bl.a. andelskasser, hvor man efter vedtægterne skal tegne
kapitalinstrumenter for at modtage et lån, under visse forudsætninger ikke
betragtes som direkte eller indirekte finansielring.
Andelskassens tidligere direktør havde derfor forudsat, at lån ydet inden for
standardens rammer, ikke ville blive anset som lånefinansiering i henhold til
§ 46 i lov om finansiel virksomhed.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 (CRR)
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050941_0003.png
3
Andelskassen fremfører derudover i redegørelsen, at lånene må anses for
at være af ubetydelig størrelse og er ydet med henblik på at opfylde
vedtægternes § 3, stk. 1, hvorefter en låntager skal være andelshaver i
andelskassen.
Til brug for Finanstilsynets undersøgelse indsendte Københavns
Andelskasse et skema (bilag 5) over de konstaterede tilfælde af lån til køb
af andelsbeviser med angivelse af den specifikke størrelse på lånene,
kundernes navne, datoer for oprettelsen af låneaftalerne, lånetype og
størrelse på de samlede lånebeløb.
3. Høring over udkast til politianmeldelse
Finanstilsynet sendt den 13. juni 2014 et udkast til politianmeldelse (bilag 6)
i høring hos andelskassen, der den 4. juli 2014 afgav et høringssvar (bilag
7).
I høringssvaret anfører andelskassen, at deres hidtidige opgørelser ikke har
været korrekte og tegner et væsentlig mere negativt billede, end hvad der
reelt er tilfældet.
Andelskassen gør således gældende, at den ikke har ydet lån med det
formål at finansiere køb af andelsbeviser, men at erhverve en andelsbolig
eller et andet lovligt formål. Sådanne lån bør derfor efter andelskassens
opfattelse som udgangspunkt falde uden for forbuddet i § 46, stk. 2 i lov om
finansiel virksomhed.
I høringsvaret oplyser andelskassen, at der i kassens tidligere redegørelse
var medtaget alle lån, hvor køb af andelsbeviser var gennemført via den
konto, hvortil lånet var blevet udbetalt, uagtet at der på denne konto også
kunne have været opsparede midler.
Hertil kommer, at låntager i størstedelen af lånesagerne faktisk har
erhvervet en andelsbolig, hvis købspris væsentlig overstiger de lån,
andelskassen har ydet selv med tillæg af værdien af de erhvervede
andelsbeviser
hvorfor der efter kassens opfattelse ikke kan være tale om
lånefinansiering af andelsbeviser.
Renser man ovennævnte lån ud og kun medtager de lånesager, hvor der er
ydet køb til en andelsbolig, hvor belåningsprocenten er 100 eller mere, og
hvor låneprovenuet derfor delvist er anvendt til køb af andelsbeviser, når
man en betydelig reduktion, således at der i alt kun samlet set er ydet lån på
691.383 kr. til køb af andelsbeviser. En opgørelse over disse lån fremgår af
en ny liste (bilag 8).
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
4
Endelig anfører Andelskassen, at et andelsbevis ikke har kunnet erhverves
for 1.000 kr., men til den indre værdi, som har været op til kurs 580,
svarende til en pris på 5.800 kr. pr. andelsbevis. Ingen af de relevante
kunder har erhvervet mere end 5 beviser, som var betingelsen for at opnå
den mest fordelagtige rente.
4. Retligt grundlag
Af § 46, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed fremgår det, at:
”Ved
et pengeinstituts, realkreditinstituts eller forsikringsselskabs
tegning af kapitalindskud omfattet af reglerne om hybrid kernekapital
og reglerne om ansvarlig lånekapital må virksomheden ikke samtidig
lånefinansiere detailkunders og professionelle kunders køb af
kapitalindskuddet eller dele heraf.”
I bestemmelsens stk. 2 præciseres det, at:
”Forbuddet
mod lånefinansiering som nævnt i stk. 1 finder tilsvarende
anvendelse for pengeinstitutters tegning og salg af aktier, andels-
eller garantbeviser i det pågældende institut. Uanset 1. pkt. må
pengeinstitutter lånefinansiere pengeinstituttets ansattes køb af
medarbejderaktier som led i en medarbejderaktieordning.”
Det fremgår bl.a. af punkt 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til L 49 af 9.
november 2010 at:
”Med
den foreslåede ændring præciseres det i lov om finansiel
virksomhed § 46, at forbuddet mod lånefinansiering af både
kapitalindskud, aktier, andelsbeviser og garantbeviser i den
långivende finansielle virksomhed også gælder, hvor tilbuddet om
lånet ikke gives på den finansielle virksomheds eget initiativ.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at der ydes et blancolån, som
kunden efterfølgende anvender til køb af f.eks. kapitalindskud i den
pågældende finansielle virksomhed. Tilsvarende gælder for en
kundes træk på en allerede etableret kassekredit. Det afgørende for
forbuddets anvendelsesområde er, at lånet ydes med henblik på køb
af kapitalindskud, aktier, andelsbeviser eller garantbeviser i den
långivende finansielle virksomhed. Det skal således stå långiver klart,
at lånet har til formål at finansiere køb af kapitalindskud m.m. Denne
betingelse vil f.eks. være opfyldt i de tilfælde, hvor et lån ydes med
sikkerhed i netop udstedte aktier i det långivende pengeinstitut.”
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050941_0005.png
5
Forbuddet gælder således alene i det tilfælde, hvor et lån eller en forhøjelse
af en eksisterende kredit ydes i umiddelbar sammenhæng med, at der
investeres i aktier i samme institut, således at det må forventes, at lånet skal
finansiere investeringen.
En overtrædelse af § 46 i lov om finansiel virksomhed, straffes jf. § 373, stk.
1, med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter den øvrige lovgivning.
5. Finanstilsynets vurdering
Finanstilsynets oprindelige mistanke, om at Københavns Andelskasse har
foretaget lånefinansiering af kunders køb af andelsbeviser, er blevet
bekræftet af andelskassens første redegørelser, hvori kassen selv oplyste,
at den havde konstateret, at der i ca. 70 tilfælde var blevet ydet lån til køb af
andelsbeviser.
Finanstilsynet finder at det på den baggrund af andelskassens egne
oplysninger må lægges til grund, at Københavns Andelskasse i minimum de
31 tilfælde, der fremgår af andelskassens seneste skema (bilag 8) har
lånefinansieret kunders køb af andelsbeviser, og at det er sket i forbindelse
med at kunden har fået bevilget et lån, der også har finansieret køb af en
andelsbolig eller andre formål.
Finanstilsynet bemærker samtidig, at når der i gennemsnit er ydet lån på
mere end 21.000 kr. til køb af andelsbeviser, kan lånene ikke betegnes som
værende af ubetydelig størrelse. Det forhold, at kunderne maksimalt har
lånefinansieret køb af 5 andelsbeviser, idet de derved har kunnet opfylde
betingelsen om, at man skal være andelshaver og have 5 andelsbeviser for
at optage et lån til den mest favorable rente, anser tilsynet netop for at være
udtryk for, at kunderne alene har været ansporet heraf, da de foretog
investeringen i andelsbeviserne og at købet af andelsbeviserne har været
uløseligt knyttet sammen med låneoptagelsen. Hertil kommer, at alle lån
ydet til finansiering af køb af andelsbeviser er omfattet af forbuddet uanset
lånets størrelse.
Finanstilsynet finder heller ikke, at det forhold, at CRR forordningen og den
tilhørende relevante tekniske standard i visse tilfælde, hvor der ifølge
virksomhedens vedtægter skal tegnes kapitalinstrumenter for at modtage et
lån, ikke betragter dette lån som direkte eller indirekte finansiering, kan føre
til, at en andelskasse uanset § 46 kan yde lån til køb af andelsbeviser.
Finanstilsynet bemærker i den forbindelse at forordningen alene har til
formål at regulere kreditinstitutters kapitalkrav, og i den forbindelse
fastsætte hvilke former for kapital, der kan indgå i et kreditinstituts
kapitalgrundlag. Forordningen er ikke til hinder for, at man i national
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050941_0006.png
6
lovgivning af hensyn til forbrugerbeskyttelse, kan indføre regler der
begrænser kreditinstitutters muligheder for at yde lån.
Herudover bemærker Finanstilsynet, at det forhold, at kunden har benyttet
et lån til at erhverve andelsbeviser
og
en andelsbolig med en højere
andelsværdi end låneprovenuet, ikke i sig selv indebærer, at forholdet falder
udenfor § 46. Det afgørende er, om købet af andelsbeviserne de facto er
finansieret af et lån, og ikke om kunden konkret havde behov for at låne
penge for at kunne erhverve andelsbeviserne.
Finanstilsynet går i den forbindelse ud fra, at kunderne har erhvervet
andelsbeviserne for at opnå ret til at optage et andelsboliglån på særligt
favorable vilkår, og at de i den forbindelse har ansøgt om og fået bevilliget
et lån, så de samlet set har kunnet finansiere købet af andelsbeviserne og
deres køb af en andelsbolig.
Det forhold, at kunden har haft midler stående på den konto, hvortil lånet er
udbetalt og hvorfra købet af andelsbeviserne er gennemført, er ligeledes
uden betydning, med mindre der forud for lånets optagelse var tilstrækkelige
midler på kontoen til at erhverve andelsbeviserne, således at det er klart, at
købet af andelsbeviserne har kunnet gennemføres uden at optage et lån.
Finanstilsynet er således ikke enigt med andelskassen i, at disse situationer
under alle omstændigheder ikke bør medtages i opgørelsen, hvorfor antallet
af tilfælde af lånefinansiering efter tilsynets opfattelse som udgangspunkt
ligger nærmere 68 tilfælde, som oprindeligt oplyst af andelskassen. Det vil
dog kræve yderligere efterforskning at fastlægge det præcise antal. En
efterforskning, som efter Finanstilsynets opfattelse bedst vil kunnet ske i
anklagemyndighedens regi.
--o0o--
Sagen er i Finanstilsynet blevet behandlet af Ulla Brøns Petersen, tlf. 33 55
82 43, som kan kontaktes, såfremt der skulle være spørgsmål til sagen.
Finanstilsynet skal anmode om at blive holdt orienteret om sagens videre
forløb.
Med venlig hilsen
Ulla Brøns Petersen
vicekontorchef
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
7
Bilag
Bilag 1:
Bilag 2:
Bilag 3:
Bilag 4
Bilag 5
Bilag 6
Bilag 7
Bilag 8
Intern mailudveksling af 1. september 2013
Brev af 16. oktober fra Københavns Andelskasse til
andelshavere om at støtte op om andelskassen
Andelskassens redegørelse af 11. marts 2014
Andelskassens supplerende redegørelser inkl. kopi af
mailkorrespondance
Revideret skema over lånesager
Udkast til politianmeldelse af 13. juni 2014
Københavns Andelskasses høringssvar (politianmeldelse)
af 4. juli 2014
Oversigt over andelsbeviser, som er medfinansieret i lån
(bilag til andelskassens høringssvar af 4.juli 2014).