Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2050940_0001.png
FINANSTILSYNET / TILSYN / VURDERINGER AF FINANSIELLE VIRKSOMHEDER
VURDERING AF FINANSIELLE VIRKSOMHEDER 2016 /
/
OPRETTET: 25. MAJ. 2016
OPDATERET: 25. MAJ. 2016
Redegørelse om inspektion i Københavns
Andelskasse
Finanstilsynet var i december 2015 og januar 2016 på inspektion
i Københavns Andelskasse. Inspektionen var en
funktionsundersøgelse, hvor ledelsens arbejde, kreditområdet
samt en række øvrige områder blev gennemgået ud fra en
risikobaseret vurdering.
Sammenfatning og risikovurdering
Københavns Andelskasses forretningsmodel har traditionelt været baseret på udlån til privatkunders
køb af andelsboliger samt øvrige udlån til privatkunder. Andelskassen er imidlertid påbegyndt en
hurtig omlægning af forretningsmodellen, så den nu i langt højere grad også omfatter forbrugslån,
investeringskreditter, handel med unoterede værdipapirer og andre investeringsaktiviteter samt
samarbejder med fintech-virksomheder.
Finanstilsynet fandt flere væsentlige mangler ved ledelsens arbejde. Således var grundlaget for flere
af ledelsens beslutninger og bevilgede udlån mangelfuldt, da der i vidt omfang ikke var foretaget
tilstrækkelige analyser af risiciene eller vurderinger af juridiske konsekvenser. Andelskassen
manglede derfor overblik over risiciene i flere store udlån og havde begået flere alvorlige
overtrædelser af den finansielle lovgivning.
Ledelsen har derfor udvist manglende omhu og udøvet uforsvarlig kreditgivning. Bestyrelsen har
desuden behandlet emner med deltagelse af bestyrelsesmedlemmer og andre, som på grund af
interessekonflikter og inhabilitet ikke burde have været til stede.
D EL A R TIKE L
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget samtlige af Finanstilsynets rapporter fra Finanstilsynets inspektioner og undersøgelser af Københavns Andelskasse siden 2015, til erhvervsministeren
2050940_0002.png
Andelskassen har i vidt omfang benyttet sig af eksterne konsulenter ved bestyrelsesmøder, uden at
deres roller har været nærmere beskrevet eller afgrænset. Derved er der en ikke uvæsentlig risiko
for, at der er sket videregivelse af fortrolige oplysninger, som ikke lovligt kan videregives.
Finanstilsynet fandt herudover rapporteringen til bestyrelsen på kreditområdet og
markedsrisikoområdet mangelfuld.
Andelskassen modtog derfor flere alvorlige påbud om at rette op på disse forhold samt et påbud om
at sikre, at andelskassens ledelse opnår den fornødne viden til at kunne sikre en forsvarlig drift af
andelskassen.
Andelskassen modtog herudover flere påbud om oprettelse og tilretning af skriftlige retningslinjer på
kreditområdet, markedsrisikoområdet og likviditetsområdet.
Der var i flere tilfælde tale om gentagelse af påbud, hvor andelskassens konkrete opfølgning på
tidligere påbud viste sig utilstrækkelig.
Endelig modtog andelskassen en risikooplysning om en væsentligt eksponering mod en illikvid aktie,
som ligger til sikkerhed for en række dårlige kunder, idet risikoen ved selskabets virksomhed giver
stor usikkerhed om værdien af aktien, hvilket kan medføre yderligere tab på kunderne.
Finanstilsynet gennemgik på undersøgelsen 61 udvalgte udlån. Der blev i alt gennemgået udlån for
122 mio. kr., svarende til 42 pct. af den samlede udlånsmasse.
Finanstilsynet fandt grundlag for yderligere nedskrivninger for i alt 642.000 kr.
Andelskassen har ultimo september 2015 opgjort sit individuelle solvensbehov til 10,9 pct., mens
solvensprocenten er opgjort til 18,5 pct. Finanstilsynet har på baggrund af undersøgelsen ikke fundet
anledning til at fastsætte et højere solvenskrav.
D EL A R TIKE L