Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1951598_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
18. september 2018
18/04868-30
Indhold
Direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og
spaltninger, KOM (2018) 0241 .................................................................. 2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
2/16
Direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og
spaltninger, KOM (2018) 0241
Notatet er en opdatering af grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 8. juni 2018. Ændringerne er fremhævet med
fed/kursiv.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 25. april 2018 et forslag til ændring af direk-
tiv 2017/1132/EU (selskabsdirektivet). Forslaget indeholder forslag til fæl-
les procedurer på EU-niveau om, hvordan et selskab kan flytte fra et EU-
land til et andet, fusionere eller spaltes i to eller flere enheder på tværs af
grænserne.
Formålet med forslaget er at gøre det lettere og billigere for selskaberne
at flytte på det indre marked eller omstrukturere sig uden unødige juridiske
komplikationer.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser
og
statsfi-
nansielle konsekvenser. Forslaget vurderes at have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for danske virksomheder, både i form af lettelser og byrder.
Regeringen bakker op om EU-regulering, der letter grænseoverskridende
omstruktureringer, forudsat at man samtidig beskytter hensynet til kapi-
talejere, kreditorer og medarbejdere. Derfor støtter regeringen formålet
med at revidere det gældende regelsæt i selskabsdirektivet med henblik
på at harmonisere reglerne for at muliggøre grænseoverskridende om-
struktureringer i samtlige medlemsstater og for at sikre en ensartet rets-
tilstand.
Derudover vurderer regeringen, at forslaget bidrager til mere klarhed om
reglerne, en bedre anvendelighed og øget retssikkerhed for virksomhe-
derne. Samtidig er regeringen opmærksom på, at forslaget ikke går videre
end nødvendigt, således at der sikres en fortsat beskyttelse af kreditorer og
medarbejderrepræsentation i forbindelse med grænseoverskridende om-
struktureringer.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 25. april 2018 sit forslag om ændring af
direktiv (EU) 2017/1132 for så vidt angår grænseoverskridende omdannel-
ser, fusioner og spaltninger (KOM(2018)241). Forslaget er oversendt til
Rådet den 15. maj 2018 i dansk sprogversion.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
3/16
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens
”selskabspakke” fra
den 25. april 2018, der indeholder ændringer til det eksisterende selskabs-
direktiv (direktiv 2017/1132). Pakken består af to forslag, hvor det andet
forslag vedrører regler om anvendelsen af digitale redskaber og processer i
selskabsret (KOM(2018)239).
Denne del af pakken vedrører forslag om grænseoverskridende fusioner,
spaltninger (kun hvor spaltningen resulterer i minimum ét nyt selskab) og
flytning af hjemsted. Forslaget fremsættes som opfølgning på Kommissio-
nens strategi for et digitalt indre marked i EU fra 2015. Kommissionen ud-
talte dengang, at man ville undersøge behovet for en opdatering af de eksi-
sterende regler om grænseoverskridende fusioner og muligheden for lig-
nende regler om spaltninger. I sit arbejdsprogram for 2017 bekendtgjorde
Kommissionen, at den ville fremlægge et initiativ om selskabsret for at lette
anvendelsen af digitale teknologier i hele en virksomheds livscyklus og ved
grænseoverskridende fusioner og spaltninger.
Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med den nyligt afsagte dom fra EU-
domstolen (Polbud-dommen). Domstolen fandt i denne sag, at de polske
nationale regler var til hinder for etableringsretten. Derfor indeholder di-
rektivet også et forslag om, at selskaber skal være i stand til at flytte deres
hjemsted fra en medlemsstat til en anden.
Kommissionen har i foråret 2017 afholdt en offentlig høring om digitalise-
ring af selskabsretten. Regeringen afgav høringssvar til Kommissionen i
juni 2017. Folketingets Europaudvalg blev orienteret om høringssvaret den
20. juli 2017 (EUU Alm.del Bilag 819). Kommissionen konkluderede på
baggrund af høringen, at de nationale regler om omdannelser, fusioner og
spaltninger er meget forskellige imellem de forskellige medlemsstater, li-
gesom de vurderes at udgøre uforholdsmæssigt store administrative barri-
erer. Kommissionen konkluderer ligeledes, at manglende regulering af
grænseoverskridende
omstruktureringer
på EU-niveau afskrækker selska-
berne fra at søge nye muligheder af frygt for overbureaukrati. Det betyder
også, at medarbejdernes, kreditorernes og
kapitalejernes
interesser ikke er
tilstrækkeligt beskyttede, når selskaberne flytter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 50 i Traktaten om den Europæ-
iske Unions
Funktion, som er retsgrundlaget for EU’s kompetence til at
handle på selskabsrettens område. Forslaget skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
3. Formål og indhold
De nye regler er en del af Kommissionens indsats for at styrke det indre
marked. Forslaget skal gøre det lettere og billigere for selskaberne at flytte
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
1951598_0004.png
4/16
inden for det indre marked eller omstrukturere sig uden unødige juridiske
komplikationer.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes fælles procedurer på EU-niveau
om, hvordan et selskab kan flytte fra en medlemsstat til en anden eller spal-
tes i to eller flere enheder på tværs af grænserne. Kommissionen lægger
desuden op til en revision af de gældende regler i selskabsdirektivet om
grænseoverskridende fusioner. Disse tiltag har til formål at stimulere de
europæiske selskabers vækstpotentiale samt forebygge misbrug. Dette op-
nås bl.a. ved at:
Indføre fælles procedurer på EU-niveau for gennemførelse af græn-
seoverskridende omstruktureringer,
Sikre at medarbejderes, kapitalejeres og kreditorers interesser ikke
undermineres,
Yderligere at harmonisere reglerne på tværs af medlemsstaterne.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
Anvendelsesområde
Et selskab kan ved grænseoverskridende spaltning enten overføre aktiver
og passiver til nye selskaber eller til selskaber, der allerede eksisterer.
Kommissionen foreslår alene at regulere grænseoverskridende spaltnin-
ger til nye selskaber på grund af kompleksiteten i at håndtere risikoen for
misbrug i en situation, hvor der overføres aktiver og passiver til eksiste-
rende selskaber.
Proceduren for grænseoverskridende omstrukturering
Kommissionens
forslag indeholder nye regler vedrørende proceduren for
grænseoverskridende omstruktureringer (grænseoverskridende spaltninger
og flytning af hjemsted)
og enkelte ændringer af de gældende regler for
grænseoverskridende fusioner.
Proceduren tager højde for muligheden for at grænseoverskridende om-
struktureringer
(omdannelser, fusioner og spaltninger)
kan anvendes til at
omgå nationale skatteregler, underminere medarbejdernes rettigheder eller
skade kreditorernes eller kapitalejernes interesser. Der er derfor indsat sær-
lige beskyttelsesregler, som ikke genfindes i
de gældende
regler om græn-
seoverskridende fusioner.
Proceduren indebærer følgende:
1. Udarbejdelse af selskabets/selskabernes plan for den grænseover-
skridende omstrukturering.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
1951598_0005.png
5/16
2. Udarbejdelse af rapporter til kapitalejere og medarbejdere. Begge
kan fravælges i visse tilfælde. Medlemsstaterne kan desuden vælge
at pålægge selskaber krav om udarbejdelse af erklæring til kredito-
rer.
3. Den uafhængige sagkyndige, som er udpeget af den kompetente
myndighed, udarbejder og offentliggør den uafhængige vurderings-
mands rapport (kun for mellemstore og store selskaber).
4. Offentliggørelse af plan for omstruktureringen og eventuel ekspert-
rapport.
5. Når der er gået fire uger fra offentliggørelsen, skal selskabets gene-
ralforsamling træffe beslutning om at gennemføre
omstrukturerin-
gen.
6. Medlemsstaterne, hvor selskabet er registreret henholdsvis før og
efter den grænseoverskridende omstrukturering, foretager en vur-
dering af, om omstruktureringen er lovlig og ikke udgør en omgå-
else af nationale regler, samt vurderer om registreringsbetingel-
serne er opfyldt. Medlemsstaten, hvor selskabet er registreret før
den grænseoverskridende omstrukturering skal, hvis der er tvivl
herom, foretage en tilbundsgående vurdering af, om der er tale om
et ”kunstigt arrangement”,
dvs. om omstruktureringen f.eks. har
til formål at omgå nationale skatteregler, underminere medarbej-
dernes rettigheder eller skade kreditorernes eller kapitalejernes
interesser.
7. Medlemsstaten, hvor selskabet er registreret før den grænseover-
skridende omstrukturering, udsteder en attest, der beviser, at alle de
relevante betingelser er opfyldt, og at alle procedurer og formalite-
ter i oprindelsesmedlemsstaten er afsluttet.
8. Selskabet registreres i modtagelsesmedlemsstaten.
9. Selskabet slettes fra registeret i medlemsstaten, hvor selskabet er
registreret før den grænseoverskridende omstrukturering.
Bekæmpelse af svig
Forslaget til reglerne for grænseoverskridende omstruktureringer omfatter
også specifikke foranstaltninger, som skal hjælpe de nationale myndighe-
der med at bekæmpe svig,
herunder mulighed for at kræve personligt
fremmøde for den kompetente myndighed ved mistanke om svig.
Forsla-
get sigter på at indføre sikkerhedsforanstaltninger mod aktiviteter, hvor sel-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
1951598_0006.png
6/16
skaber bevidst forsøger at omgå skattereglerne, underminere medarbejder-
nes rettigheder eller skade kreditorernes eller kapitalejernes interesser.
Hvis sådanne formål ligger til grund for omstruktureringen, skal aktiviteten
stoppes af den medlemsstat, hvorfra selskabet flytter (oprindelsesmedlems-
staten), før flytningen overhovedet kan finde sted.
Beskyttelse af medarbejdere, kreditorer og kapitalejere
Beskyttelse af medarbejdere
Forslaget styrker rettighederne for medarbejdere i selskaber, som gennem-
fører grænseoverskridende omstruktureringer. Selskaber, som er involveret
i en grænseoverskridende fusion, spaltning eller flytning af hjemsted, skal
udarbejde en rapport til medarbejderne i selskaberne, som beskriver, hvor-
dan omstruktureringen kan påvirke dem. Medarbejderne har ret til at give
deres holdninger vedrørende omstruktureringen til kende bl.a. i forbindelse
med selskabets udarbejdelse af planen for den grænseoverskridende om-
strukturering og på selskabets generalforsamling.
Herudover sikrer forslaget beskyttelsen af medarbejdernes medbestem-
melse i selskaberne (fx ved deltagelse af medarbejderrepræsentanter i be-
styrelser) i forbindelse med grænseoverskridende spaltninger og flytning af
hjemsted. Som udgangspunkt er selskaber, som er involveret i en grænse-
overskridende spaltning eller flytning af hjemsted, underlagt de nationale
regler vedrørende medarbejdernes medbestemmelse i destinationsmed-
lemsstaten. Men hvis reglerne i oprindelsesmedlemsstaten sikrer medarbej-
dernes medbestemmelse i højere grad end i destinationsmedlemsstaten,
skal selskabet forhandle med medarbejderne om omfanget af medarbejder-
nes medbestemmelse efter den grænseoverskridende omstrukturering. Der
findes i forvejen regler på området for grænseoverskridende fusioner.
Beskyttelse af kreditorer
Forslaget skal sikre klare og mere forudsigelige regler om beskyttelse af
kreditorer i forbindelse med grænseoverskridende fusioner, spaltninger og
flytning af hjemsted. Medlemsstaterne kan pålægge selskaber, som foreta-
ger en grænseoverskridende omstrukturering, at udarbejde en erklæring,
der viser, at den planlagte omstrukturering ikke vil påvirke selskabets mu-
lighed for at opfylde forpligtelser over for selskabets kreditorer. Kreditorer
vil ligeledes have ret til at anmode den kompetente administrative eller rets-
lige myndighed om at yde dem tilstrækkelig beskyttelse.
Beskyttelse af kapitalejere
Det følger af forslaget, at kapitalejere vil blive bedre informeret om deres
rettigheder og generelle position i selskabet. Selskaber, som er involveret i
en grænseoverskridende omstrukturering, skal udarbejde en rapport til ka-
pitalejerne, som beskriver formålet med omstruktureringen, indvirkningen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
1951598_0007.png
7/16
på selskabets fremtidige virksomhed og beskyttelsesforanstaltninger for
kapitalejerne.
Forslaget medfører desuden, at de kapitalejere, som har stemt imod den
grænseoverskridende omstrukturering, og de kapitalejere, som ikke har
stemmeret, kan anmode om at blive indløst, dvs. at selskabet skal købe de-
res andele til en passende pris.
Forenklet procedure
De nye regler medfører, at det i nogle situationer er muligt for selskaber,
som foretager grænseoverskridende omstruktureringer, at springe visse
proceduretrin over. Selskaber kan eksempelvis undlade at udarbejde en rap-
port til kapitalejerne, hvis alle selskabets kapitalejere er enige om det. Der-
udover kan et selskab undlade at udarbejde en rapport til medarbejderne,
hvis selskabet ikke har medarbejdere.
Obligatorisk online indberetning
Forslaget medfører krav til medlemsstaterne om, at det skal være muligt
for selskaber at indgive alle de nødvendige oplysninger i forbindelse med
en grænseoverskridende
omstrukturering
digitalt, uden krav om personligt
møde for en national myndighed, medmindre der er en reel mistanke om
svig.
Der indføres desuden regler om, at adgangen til visse centrale oplysninger
og dokumenter skal være gratis, og at det skal være
muligt for selskaber
som gennemfører grænseoverskridende omstruktureringer at kommuni-
kere
på det sprog, der oftest anvendes i
internationale
handelstransaktio-
ner.
Anvendelse af registersammenkoblingssystemet
Forslaget medfører krav om, at medlemsstaterne gør visse oplysninger og
dokumenter i forbindelse med grænseoverskridende
omstruktureringer
til-
gængelige gennem registersammenkoblingssystemet.
Der indføres tillige krav om, at den kommunikation, der er påkrævet mel-
lem medlemsstaternes registre, fx fremsendelse af underretning fra en med-
lemsstat til en anden, sker gennem registersammenkoblingssystemet.
Implementering i national lov
Medlemslandene skal implementere kravene i direktivet i deres nationale
lovgivning, så disse træder i kraft senest to år efter, at direktivet er trådt i
kraft.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
8/16
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Forslaget behandles i Retsudvalget
(JURI). Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig konkret om forsla-
get.
Retsudvalgets rapporteur, Evelyn Regner (S&D), har den 7. august 2018
udformet udkast til rapport om foreslåede ændringer. Det er forventningen,
at ændringsforslaget skal behandles i retsudvalget den 19-20. november
2018, og herefter skal behandles på Plenarmødet i december 2018.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at der er en klar merværdi i at løse problemerne på
EU-plan snarere end gennem individuelle foranstaltninger på medlems-
statsniveau. De største udfordringer forbundet med grænseoverskridende
fusioner, spaltninger og flytning af hjemsted skyldes forskelligartede, mod-
stridende eller overlappende nationale regler, herunder nationale regler om
beskyttelse af kreditorer, medarbejdere og
kapitalejere.
Herudover medfø-
rer manglende samkøring af selskabsregistre samt andre uoverensstemmel-
ser, så som forskelligartede regnskabsregler, ligeledes udfordringer, der lø-
ses bedst på EU-niveau.
Forslaget skal bidrage til at gøre det lettere for selskaber (især SMV’er) at
udøve den fri etableringsret, og med reglerne sikres en bedre beskyttelse af
kreditorer, medarbejdere og
kapitalejere.
Derudover vil selskaberne få
færre omkostninger og administrative byrder i forbindelse med en grænse-
overskridende omstrukturering.
Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at manglen på har-
moniserede regler og procedurer vedrørende grænseoverskridende spalt-
ninger og flytning af hjemsted vanskeliggør processen og medfører unø-
dige byrder for selskaberne. Regeringen vurderer, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, idet regeringen deler Kommissionens
vurdering af, at de tilsigtede mål nødvendiggør et fælleseuropæisk initiativ.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører følgende dansk lovgivning:
Lov om aktie- og anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089
af 14. september 2015 (selskabsloven)
Samt følgende bekendtgørelse udstedt i medfør af denne lovgivning, her-
under:
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
1951598_0009.png
9/16
Bekendtgørelse nr. 1466 af 25. november 2016 om anmeldelse, re-
gistrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen
(Anmeldelsesbekendtgørelsen)
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Reglerne om grænseoverskridende fusioner er implementeret i selskabslo-
ven. Der er tillige fastsat regler i selskabsloven omkring grænseoverskri-
dende spaltninger og flytning af hjemsted, som i vidt omfang svarer til reg-
lerne om grænseoverskridende fusioner. En vedtagelse af forslaget vil med-
føre begrænsede ændringer i dansk lovgivning, idet de foreslåede regler
overordnet set allerede findes i dansk ret.
I selskabsloven findes der kapitler om hver af de tre grænseoverskridende
omstruktureringer, der ville skulle ændres som følge af forslaget. De dan-
ske regler om grænseoverskridende fusioner følger
allerede
af EU’s direk-
tiv om grænseoverskridende fusioner, hvorfor det vil være reglerne i sel-
skabsloven om grænseoverskridende spaltninger og flytning af hjemsted,
hvor de største lovgivningsmæssige ændringer
vil være.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre et øget ressourceforbrug til sagsbehandling
i staten og tiltag relateret til udvikling af Erhvervsstyrelsens IT-systemer.
Forslaget vurderes derfor i sin helhed at medføre statsfinansielle konse-
kvenser.
Omkostningerne estimeres til at udgøre i alt 3,5 mio. kr. over 4
år, heraf 2,8 mio. kr. til it-udvikling og teknisk infrastruktur og 0,7 mio.
kr. til it-drift/vedligehold.
Forslaget påvirker ikke kommunernes eller regi-
onernes økonomi.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Vurderingen
er, at de foreslåede regler vil bidrage til øget konkurrence og
en mere fair markedsadgang på det indre marked og dermed medføre posi-
tive samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil overordnet set gøre
det lettere og billigere for selskaberne at omstrukturere sig på det indre
marked uden unødige juridiske komplikationer, hvilket vil skabe bedre
retssikkerhed for virksomhederne på tværs af EU. Forslaget fastsætter fæl-
les procedurer på EU-niveau om, hvordan et
selskab
kan flytte fra et EU-
land til et andet, spaltes i to eller flere nye selskaber på tværs af grænserne,
hvilket vil medføre en simplificering af de administrative procedurer i for-
bindelse hermed. I Danmark har vi de seneste fem år haft omkring 55 græn-
seoverskridende fusioner, ca. 2 grænseoverskridende spaltninger og ca. 25
flytninger af hjemsted.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
10/16
Det forventes således, at forslaget kan medføre administrative lettelser for
erhvervslivet. Kommissionen anslår, at der er tale om besparelser i størrel-
sesordenen 12.000–19.000 EUR pr. operation, dvs. i alt 176–280 mio. EUR
over fem år på EU plan.
Det vurderes, at direktivforslaget
i Danmark
vil medføre administrative
lettelser på under 4 mio. kr. årligt. Baggrunden for vurderingen er det rela-
tivt begrænsende antal årlige omstruktureringer, som vil blive omfattet af
ændringerne. Nærmere vurdering af de administrative konsekvenser vil
blive foretaget i forbindelse med implementering af direktivet.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærknin-
ger 14. maj 2018. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Industri (DI),
Finans Danmark og Landsorganisationen (LO) og Dansk Erhverv. De ind-
komne bemærkninger sammenfattes nedenfor.
Dansk Erhverv
anfører indledningsvist, at de er positive over for forslaget,
men at det er vigtigt, at reglerne om sikring af kreditorernes og aktionærer-
nes rettigheder bibeholdes eller ikke ændres til ugunst for disse grupper i
nævneværdigt omfang.
Dansk Industri
er generelt positiv over for Kommissionens forslag og an-
fører, at harmoniserede regler for disse former for grænseoverskridende
transaktioner kan lette de administrative byrder og øge retssikkerheden for
virksomheder, som ønsker at udnytte etableringsfriheden på det indre mar-
ked. DI finder det dog afgørende, at de foranstaltninger, der indføres for at
beskytte medarbejderes, kreditorers og minoritetsejernes interesser, er pro-
portionale. DI bemærker, at den manglende harmonisering af bl.a. beskyt-
telsen af kreditorer og kapitalejere er årsag til unødvendige administrative
byrder og retlig uklarhed og er en hindring for opnåelse af direktivets for-
mål. DI finder i den forbindelse, at der bør skeles til de gældende danske
regler, som generelt er kendetegnet ved at give en god beskyttelse uden at
påføre virksomhederne unødvendige byrder.
DI
anfører, at der på en række punkter bør arbejdes på indholdet i de fore-
slåede regler. Særligt ift. den foreslåede procedure for omdannelse og spalt-
ning, som DI vurderer, vil medføre en meget tung og omkostningskræ-
vende proces for både virksomhederne og de kompetente myndigheder. DI
er også skeptiske over for, at reglerne om grænseoverskridende spaltninger
ikke læner sig op ad reglerne om grænseoverskridende fusioner. DI påpe-
ger, at nogle af de foreslåede sikkerhedsforanstaltninger kan udgøre eller
medføre hindringer for virksomhedernes frie etableringsret. Dette finder DI
uhensigtsmæssigt, da det kan resultere i protektionisme i strid med formålet
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
11/16
med det indre marked og den frie etableringsret, hvis det skal være op til
de enkelte medlemslandes myndigheder at foretage individuelle vurderin-
ger af grænseoverskridende transaktioner. DI henviser i den forbindelse til
EU-domstolens afgørelse i Polbud-dommen, som fastslår, at flytning af et
selskabs hjemsted til et andet medlemsland med det formål at blive under-
lagt en mere fordelagtig lovgivning ikke i sig selv udgør misbrug. Endvi-
dere bemærker DI, at udformningen af sikkerhedsforanstaltninger bør tage
hensyn til den samlede effekt af forskellige beskyttelsesværn, og at det li-
geledes bør undgås, at de forskellige medlemslande får mulighed for at op-
stille forskellige krav.
DI har
ved høringen
fremhævet nogle specifikke bemærkninger til dele af
forslaget herom. Dette gælder bl.a. kravene om, at den kompetente myn-
dighed i oprindelsesmedlemsstaten samt en uafhængig vurderingsmand
(udpeget af den kompetente myndighed) skal kontrollere lovligheden af
den grænseoverskridende transaktion og udstede en attest herom. Fristen
for godkendelse og offentliggørelse af rapporten samt videregivelse af in-
formation til kapitalejere, kreditorer og ansatte er meget kort set i forhold
til processens omfang. DI bemærker i øvrigt, at kravet om at den kompe-
tente myndighed skal udpege vurderingsmanden, er en stramning af de nu-
værende danske og europæiske regler om uafhængige vurderingsmænd.
Derudover anfører DI, at omfanget af oplysninger, som vurderingsmanden
skal undersøge og vurdere forekommer meget omfattende. DI er bekymret
ved den foreslåede model, som må forventesat medføre en tung og omkost-
ningskrævende proces, og finder, at processen vil indeholde problemstil-
linger ift. håndteringen af virksomhedsfølsomme oplysninger, uforudsige-
lighed og retssikkerhedsmæssige garantier. I forhold til de foreslåede regler
om udarbejdelse af to rapporter, som indeholder virksomhedens konse-
kvensvurderinger ift. hhv. kapitalejere og medarbejdere, finder DI, at det
vil øge de administrative byrder, at der skal udarbejdes to rapporter og hen-
viser til, at man efter det gældende direktiv om fusioner alene skal udar-
bejde én rapport. Endelig anfører DI vedrørende kreditorbeskyttelse, at for-
slaget savner den relevante opdeling af kreditorer og opdeling af kredito-
rernes fordringer, som findes efter dansk ret.
DI
har ved høringen forbeholdt sig muligheden for at kunne eftersende
bemærkninger, og har efterfølgende henvist til et position paper fra deres
europæiske erhvervsorganisation BUSINESSEUROPE, hvori deres
overordnede holdning er afspejlet.
Rapporten fra BUSINESSEUROPE, som DI henviser til, fremhæver at
forslaget synes at medføre, at processen besværliggøres. Det angives i
rapporten, at konceptet ”artificial arrangement” ønskes fjernet fra
for-
slaget, eller alternativt ændret, således at medlemsstaterne får konkrete
holdepunkter for, hvornår reglerne er overholdt, og hvornår de ikke er.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
12/16
Det anføres endvidere, at reglerne om vurderingsmanden bør genoverve-
jes, da der i forslaget synes at være en unødvendig udvidelse af dennes
opgaver. BUSINESSEUROPE angiver, at de ikke er overbeviste om hen-
sigtsmæssigheden ved de foreslåede regler om rapporten til medarbej-
dere, om kapitalejernes rettigheder og kreditorbeskyttelse
.
Det angives videre i rapporten fra BUSINESSEUROPE, at erfaringerne
viser, at størstedelen af nationale spaltninger sker til eksisterende selska-
ber, hvorfor begrænsningen i scope, hvorefter kun spaltninger til nye sel-
skaber er omfattede, kan medføre, at formålet med forslaget ikke opnås.
Med hensyn til medarbejderrepræsentation angives det, at man ønsker
simplere regler, og at man ikke ønsker at besværliggøre det eksisterende
regelsæt yderligere, hvilket forslaget synes at gøre. Der henstilles således
til, at man anvender de eksisterende regler vedrørende grænseoverskri-
dende fusioner.
Finans Danmark
er positiv over for Kommissionens forslag, der kan øge
virksomhedernes mobilitet i EU gennem bl.a. lettelse af adgangen til at
etablere og omstrukturere selskaber i medlemslandene under hensyn til be-
hørig kreditor-, kapitalejer- og medarbejderbeskyttelse. Disse tiltag kan
lette de administrative byrder for virksomhederne, hvilket Finans Danmark
er positiv overfor. Finans Danmark anbefaler i den forbindelse regeringen,
at den arbejder for at sikre, at den gældende beskyttelse af kreditorer, kapi-
talejere og medarbejdere i de danske regler ikke forringes med dette for-
slag.
Finans Danmark
finder, at det vil forbedre retssikkerheden på området, at
de gældende danske regler om grænseoverskridende omstruktureringer re-
guleres på EU-niveau. Det vil sikre, at reglerne bliver mere praktisk anven-
delige. Finans Danmark finder det hensigtsmæssigt at bygge omstrukture-
ringsinstitutterne op på en så ensartet måde som muligt, at det vil lette både
overskueligheden og anvendeligheden af reglerne.
LO
anfører indledningsvist, at virksomheders grænseoverskridende aktivi-
teter kan have alvorlige konsekvenser for ansatte rettigheder og fremtidige
jobsituation. LO er derfor positive over for, at Kommissionen i forslaget er
opmærksom på, at nogle af disse aktiviteter kan sigte mod at opnå gunstige
skattevilkår og/eller omgåelse af ansattes rettigheder ifm. social sikring og
medarbejderindflydelse. LO finder dog, at Kommissionen ikke i tilstræk-
kelig grad har fremhævet problematikken omkring bl.a. medarbejderret-
tigheder. LO finder generelt, at direktivforslaget mangler initiativer, som
kan øge medarbejderindflydelsen i virksomhederne, og at Danmark har stor
interesse i at sikre en mere tydelig politisk klang, når det omhandler med-
arbejderindflydelse. Kommissionen har foreslået, at retten til medarbejder-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
13/16
indflydelse gælder i mindst tre år ved en grænseoverskridende omstruktu-
rering. LO anfører i den forbindelse, at retten til medarbejderindflydelse
bør gælde i hele omstruktureringsprocessen og fastholdes indtil der evt.
indgås nye aftaler om medarbejderindflydelse. Endvidere bemærker LO, at
det er uklart om retten til medarbejder indflydelse kun træder i kraft i til-
fælde, hvor omstruktureringen i virksomheden medfører etablering af et
europæisk selskab (SE).
For så vidt angår Kommissionens forslag om, at der skal ske en individuel
vurdering af sager om grænseoverskridende omstruktureringer, håber LO,
at dette vil medvirke til at styrke oplysningen til de ansatte ifm. omstruktu-
reringen. Af forslaget fremgår også, at virksomhedens ledelse skal udar-
bejde en rapport, hvori der redegøres for den grænseoverskridende om-
strukturering. Denne rapport skal ifølge forslaget undersøges og vurderes
af en uafhængig vurderingsmand, som er udpeget af den kompetente nati-
onale myndighed. LO forventer, at den uafhængige rapport kan styrke gen-
nemsigtigheden, hvilket man finder er positivt. Derudover er LO positive
over for, at den uafhængige vurderingsmand udpeges af den kompetente
nationale myndighed samt at rapporten er offentligt tilgængelig.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det østrigske formandskab har den 4. september 2018 fremsendt et æn-
dringsforslag, hvor medlemsstaternes skriftlige kommentarer til Kom-
missionens direktivforslag er forsøgt indarbejdet (herefter kompromis-
forslaget). Det forventes desuden, at forslaget vil blive revideret yderli-
gere på baggrund af behandlingen i arbejdsgruppen.
Det er indtrykket, at der er overvejende opbakning til direktivforslaget, og
det seneste kompromisforslag. Der er dog fortsat områder som primært gi-
ver anledning til diskussioner og kritik fra medlemsstaterne.
Det diskuteres blandt andet i hvilket omfang direktivforslaget skal afspejle
de eksisterende regler om grænseoverskridende fusioner. Herunder drøftes
det, hvorvidt
konceptet ”kunstigt arrangement” (artificial arrangement),
skal indgå i direktivforslaget, og hvordan medlemsstaterne skal kunne be-
vise, at en grænseoverskridende omstrukturering kan siges at være et ”kun-
stigt arrangement”.
Herunder er der en debat blandt medlemsstaterne om,
hvorvidt skatteretlige hensyn bør indgå i den selskabsretlige regulering.
Det drøftes desuden, hvilken rolle den uafhængige sagkyndige skal have,
og om den uafhængige sagkyndiges skal udpeges af den kompetente myn-
dighed i oprindelsesmedlemsstaten.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
14/16
Kompromisforslagets væsentligste forslag til ændringer omfatter en be-
grænsning af den uafhængige sagkyndiges rolle, således den svarer til de
eksisterende regler om grænseoverskridende fusioner. Alternativt fore-
slås den uafhængige sagkyndige helt slettet fra proceduren.
Det foreslås enten,
at definitionen af et ”kunstigt arrangement” ændres,
eller at vurderingen af om der er tale om et ”kunstigt arrangement” skal
afhænge af om konkrete forhold er til stede.
Det østrigske formandskab har desuden åbnet op for muligheden for, at
de eksisterende regler om grænseoverskridende fusioner og spaltninger
kan ændres i større omfang end foreslået af Kommissionen, for at ens-
rette reglerne. Det er derfor endnu uafklaret i hvilket omfang disse regler
vil blive påvirket af forslaget.
Såfremt det efter kompromisforslaget vedtages, at reglerne om grænse-
overskridende fusioner også skal revideres og ensrettes med den foreslå-
ede regulering af omdannelser, vil der også skulle ske tilsvarende æn-
dringer i selskabslovens regler om grænseoverskridende fusioner.
Det er forventningen, at der vil kunne opnås enighed om en generel ind-
stilling til forslaget i Rådet inden udgangen af 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om EU-regulering, der letter grænseoverskridende
omstruktureringer, forudsat
at
man samtidig beskytter hensynet til
kapital-
ejere,
kreditorer,
medarbejderrepræsentanter
og medarbejdere. Derfor
støtter regeringen Kommissionens formål om at revidere det gældende re-
gelsæt i selskabsdirektivet med henblik på at harmonisere reglerne for at
muliggøre de grænseoverskridende
omstruktureringer
i samtlige med-
lemsstater og for at sikre en ensartet retstilstand.
Der findes allerede regler om grænseoverskridende omstruktureringer
i
dansk ret og regeringen finder det meget positivt, at Kommissionen foreslår
en harmonisering af reglerne for grænseoverskridende spaltninger og græn-
seoverskridende flytning af hjemsted, idet dette vil hjælpe kapitalselskaber,
som ønsker at foretage en grænseoverskridende omstrukturering. Regerin-
gen vil arbejde for at lette procedurerne ved grænseoverskridende fusioner,
spaltninger
og flytning af hjemsted,
da dette vurderes at ville bidrage til
mere klarhed om reglerne, en bedre anvendelighed og øget retssikkerhed
for virksomhederne.
Samtidig finder regeringen det vigtigt, at EU-regulering sikrer beskyttelse
af
kapitalejere,
kreditorer og medarbejdere i forbindelse med grænseover-
skridende omstruktureringer. Det er efter regeringens holdning vigtigt at
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
15/16
sikre dette i forbindelse med grænseoverskridende
omstruktureringer,
men regeringen finder dog at reglerne bør være proportionale, og således
ikke udgøre en utilsigtet hindring for
omstruktureringerne.
Regeringen støtter op om muligheden for at kræve fysisk fremmøde hos
den kompetente myndighed, såfremt der er en reel mistanke om svig. Be-
stemmelsen bør dog formuleres, så medlemsstaterne ikke uden en særlig
mistanke kan kræve fysisk fremmøde.
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt, at Kommissionen foreslår alene
at regulere
den
del af
grænseoverskridende spaltninger,
der omhandler
spaltninger til nye selskaber. Regeringen vil derfor arbejde for, at samtlige
typer af grænseoverskridende spaltninger omfattes af forslaget, da dette vil
mindske de administrative byrder for erhvervslivet. Regeringen finder, at
dette bør kunne gøres på en måde, hvormed kompleksiteten ikke øges, og
risikoen for misbrug kan håndteres.
Med forslaget indføres der nye regler om grænseoverskridende hjemsteds-
flytning samt grænseoverskridende spaltninger, som
til dels
svarer til reg-
lerne omkring grænseoverskridende fusioner. Visse af de foreslåede be-
stemmelser svarer dog ikke til reglerne om grænseoverskridende fusioner.
Regeringen vil arbejde for, at den nye regulering af grænseoverskridende
hjemstedsflytning og spaltning i videst omfang muligt svarer til den eksi-
sterende regulering af grænseoverskridende fusioner, da dette er mest
hensigtsmæssigt for virksomheder og deres rådgivere, idet disse regler
allerede er velkendte. Der er i de eksisterende regler en hensigtsmæssig
afvejning mellem hensynene til kreditorer, kapitalejere og medarbejdere,
og hensynet til at den grænseoverskridende omstrukturering ikke medfø-
rer uhensigtsmæssige byrder for virksomhederne eller det offentlige, og
at evt. omkostninger ved forslaget står med de forventede gevinster.
Derudover vil regeringen arbejde for at finde en hensigtsmæssig og opera-
tiv model ift. forslagets del om, at den kompetente myndighed i oprindel-
sesmedlemslandet skal udpege en uafhængig
sagkyndig, samt at reducere
dennes opgaver, så de svarer til de nuværende regler i forbindelse med
grænseoverskridende fusioner, idet disse regler har en proportional af-
vejning mellem hensynene til virksomhederne og beskyttelse af interes-
senter.
Regeringen mener endvidere, at de foreslåede regler, om at medlemssta-
terne skal vurdere, om
en grænseoverskridende omstrukturering
udgør
et
”kunstigt
arrangement”,
er uhensigtsmæssige og byrdefulde for både
medlemsstater og virksomheder. Skatteretlige kontrolbeføjelser bør ikke
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager indenfor udvalgets sagsområde, der forelægges Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 12. oktober 2018, til erhvervsministeren
16/16
fastsættes i den selskabsretlige regulering, men derimod i den skatteret-
lige regulering. Regeringen vil på denne baggrund arbejde for, at kon-
ceptet ”kunstigt arrangement” udgår af direktivforslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 8. juni 2018 modtaget et grund- og
nærhedsnotat vedrørende dette direktivforslag.