Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. april 2019
Besvarelse af spørgsmål 233 alm. del stillet af udvalget den 27. marts
2019 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved
at afskaffe virksomhedspanteordningen. Ministeren bedes endvidere
fremlægge den økonomiske virkning for små virksomheder. Små virk-
somheder defineres her som virksomheder med færre end 10 medarbejde-
re og en omsætning, der ikke overstiger 15 mio. kr. om året.”.
Svar:
Virksomhedspanteordningen hører under Justitsministeriets ressort, og
erhvervsministeriet har derfor anmodet om Justitsministeriets bidrag.
Justitsministeriet har bidraget med nedenstående svar som jeg kan hen-
holde mig til.
”Tinglysningsloven indeholder regler om virksomhedspant.
Et virksomhedspant gør det muligt for virksomhederne på en samlet
og mere enkel måde at pantsætte en række væsentlige kategorier af
aktivtyper under et, f.eks. at pantsætte virksomhedens samlede vare-
lager på en gang.
Virksomhedspantet er et såkaldt flydende pant, dvs. pant i de til en-
hver tid værende aktiver inden for de pantsatte kategorier, f.eks. en
virksomheds varelager eller en landbrugsvirksomheds besætning af
dyr. De pantsatte aktiver vil som udgangspunkt kunne udskilles,
f.eks. sælges, som led i den almindelige løbende drift af virksomhe-
den. Samtidig vil nye aktiver, der erhverves af virksomheden, og som
er omfattet af en af de pantsatte kategorier, automatisk blive grebet af
pantsikkerheden.
Reglerne, der trådte i kraft den 1. januar 2006, har baggrund i en be-
tænkning fra 2005 afgivet af Udvalget om virksomhedspant.
Med henblik på at kunne belyse de økonomiske konsekvenser af
virksomhedspanteordningen nedsatte udvalget en økonomisk ar-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk