Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1963628_0001.png
Erhvervs-, Vækst
og Eksportudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
5. november 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 23 alm. del stillet af udvalget den 9. oktober
2018 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
Ifølge artiklen: ”Prisportaler vildleder i vores jagt på lave priser”
på jyl-
lands-posten.dk den 7. oktober 2018 tilbyder prisportaler, der finder og
sammenligner priser på produkter med lovning om at give forbrugerne
den laveste pris, alligevel ikke de billigste produkter, angiveligt fordi
virksomhederne bag prisportalerne har aftaler med eksempelvis flysel-
skaber og onlinerejsebureauer om, at de får klikafgifter og provision, når
der bliver solgt en billet, som de har formidlet salget af. Hvad vil ministe-
ren gøre ved dette?
Svar:
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om bidrag til svar, hvil-
ket jeg kan henholde mig til:
”Prisportalerne
kan hjælpe forbrugerne til at danne et hurtigt overblik
over mulighederne på det pågældende marked. Det er til gavn for konkur-
rencen og forbrugervelfærden. Det forudsætter dog, at søgeresultaterne på
prisportalerne er nogenlunde retvisende givet de søgekriterier som an-
vendes mv. og at det også klart fremgår, hvis der eksempelvis er betalt for
en høj placering i et søgeresultat.
Prisportaler, der markedsfører sig via internettet over for forbrugere, er
allerede i dag omfattet af reglerne i markedsføringsloven. Det betyder
blandt andet, at portalerne ikke må vildlede forbrugerne og ikke må inde-
holde skjult reklame. Overtrædelser af markedsføringsloven håndhæves
af Forbrugerombudsmanden, der er en uafhængig myndighed. Forbruger-
rådet TÆNK har på baggrund af sin undersøgelse af 14 prisportaler an-
meldt fem portaler til Forbrugerombudsmanden for brud på markedsfø-
ringslovens forbud mod vildledning og skjult reklame. Forbrugerom-
budsmanden har oplyst, at hun er ved at vurdere anmeldelserne.
Prisportaler opererer grænseoverskridende, og de portaler, som benyttes
af danske forbrugere, er ikke altid etableret i Danmark. Derfor vil regule-
ring på EU-niveau være mest effektiv og vil bedst understøtte det indre
marked.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om prisportaler, der finder og sammenligner priser på produkter med lovning om at give forbrugerne den laveste pris, til erhvervsministeren
Danmark arbejder derfor lige nu, sammen med de øvrige EU-lande, på to
forslag, som dermed kommer til at omfatte alle prisportaler i EU og ikke
kun de danske.
Det ene forslag er en del af en større revision af EU-
forbrugerreguleringen (A New Deal for Consumers). En del af forslaget
vedrører, at online platforme
herunder prisportaler - skal markere søge-
resultater, der indeholder ”betalte placeringer”, dvs. hvor virksomheden
betaler for en højere visning, eller ”betalte visninger”, dvs. hvor virksom-
heder betaler for at blive vist på listen over søgeresultater.
Derudover forhandles en forordning, der skal skabe bedre rammevilkår
for de virksomhedsbrugere, der sælger deres varer og services på online
platforme. Forordningsforslaget har til hensigt at skabe mere gennemsig-
tighed i forholdet mellem platforme og deres virksomhedsbrugere. En del
af forslaget vedrører, at platforme
herunder prisportaler
skal oplyse
om de vigtigste parametre, der ligger til grund for prisportalens rangering
af produkter. Det betyder bl.a., at en prisportal fx skal oplyse, hvis beta-
ling fra en virksomhedsbruger har betydning for rangeringen af et pro-
dukt eller service.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2