Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2036082_0001.png
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. marts 2019
Formueretskontoret
Nikolaj Bak-Christensen
2019-0032/05-0062
1046933
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 223 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren den
7. marts 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om kommentar til artiklen Forbrugerombudsmanden slår hårdt ned i stor sag om ulovligt telefonsalg i Jyllands-Posten fra den 7. marts 2019, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 223 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Forbrugerombudsman-
den slår hårdt ned i stor sag om ulovligt telefonsalg” i Jyllands-
Posten fra den 7. marts 2019, herunder hvad ministeren agter at
gøre ved problemet, samt om ministeren finder anledning til at
øge bødestraffen i sådanne sager?”
Svar:
1.
Det fremgår af den artikel, der er nævnt i spørgsmålet, bl.a., at Forbru-
gerombudsmanden har politianmeldt en række virksomheder, herunder lan-
dets fire største teleselskaber, for ulovligt telefonsalg eller medvirken hertil
ved i strid med forbrugeraftaleloven at have ringet til forbrugerne uden de-
res samtykke. Det fremgår videre af artiklen, at flere af de politianmeldte te-
leselskaber har erkendt overtrædelserne og vil betale de bøder, som Forbru-
gerombudsmanden har indstillet på mellem 225.000 kr. og 400.000 kr.
2.
Der gælder efter forbrugeraftaleloven et forbud for erhvervsdrivende mod
at rette telefonisk henvendelse til en forbruger uden forudgående anmod-
ning. Forbuddet gælder dog ikke for telefonisk henvendelse om bestilling af
bøger, tegning af abonnementer på aviser, ugeblade og tidskrifter, formid-
ling af forsikringsaftaler og tegning af abonnement om redningstjeneste el-
ler sygetransport.
Forbuddet i forbrugeraftaleloven mod uanmodet telefonisk henvendelse har
bl.a. til formål at beskytte privatlivets fred ud fra en formodning om, at te-
lefonsalg af de fleste forbrugere opleves som en påtrængende og generende
forretningsform.
Overtrædelse af forbuddet straffes med bøde. Strafudmålingen beror på en
konkret vurdering af sagens samtlige omstændigheder, hvor der bl.a. læg-
ges vægt på virksomhedens størrelse, antallet af klager, og om der er tale
om gentagelsestilfælde.
3.
Markedsføringsloven indeholder herudover regler, der giver borgerne
mulighed for at opnå fuldstændig beskyttelse mod telefonisk henvendelse
ved at blive opført på den såkaldte Robinsonliste. Reglerne hører under Er-
hvervsministeriet.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om kommentar til artiklen Forbrugerombudsmanden slår hårdt ned i stor sag om ulovligt telefonsalg i Jyllands-Posten fra den 7. marts 2019, til justitsministeren
Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Robinsonlisten er en fortegnelse over borgere, som har oprettet en re-
gistrering i CPR, hvor de frabeder sig direkte henvendelser i markeds-
føringsøjemed. Registreringen sker via selvbetjeningsmodulet på bor-
ger.dk.
Det nærmere omfang af beskyttelsen fremgår af markedsføringslo-
vens § 10, stk. 4, hvorefter der ved registreringen i CPR opnås beskyt-
telse mod fysiske reklamer og henvendelser, hvor modtagerens navn
og adresse fremgår, og som dermed anses for at være rettet mod en
bestemt fysisk person. Derudover opnås beskyttelse mod de telefoni-
ske henvendelser, der er lovlige efter forbrugeraftaleloven.
I Danmark føres der ikke et centralt register indeholdende både tele-
fonnumre og CPR-numre. CPR indeholder således alene data i form
af navne og adresser. Private aktører sammenholder på eget initiativ
nummeroplysningsdata med Robinsonlisten med henblik på at gene-
rere en komplet liste over navne, adresser og telefonnumre, som an-
dre erhvervsdrivende kan abonnere og basere deres markedsføring på.
Forbuddet mod at rette henvendelse til en forbruger, som har oprettet
en registrering på Robinsonlisten, gælder ikke, hvis forbrugeren for-
udgående har anmodet om henvendelsen, jf. markedsføringslovens §
10, stk. 5. Det er bl.a. tilfældet, hvis en forbruger har givet sit
samtykke til at blive kontaktet af en erhvervsdrivende.
Overtrædelse af forbuddet mod at kontakte forbrugere, der har opret-
tet en registrering på Robinsonlisten, straffes med bøde, jf. markeds-
føringslovens § 37, stk. 3.
Af regeringens forbrugerpolitiske strategi fra maj 2018 fremgår det, at
regeringen vil undersøge om reglerne for uanmodet kontakt til forbru-
gerne er tidsvarende og varetager de tiltænkte hensyn, eller om der er
behov for ændringer af undtagelserne. Det fremgår herunder også, at
regeringen vil undersøge behovet for en ajourføring af Robinsonlisten.
Det bemærkes desuden, at der som led i regeringens forbrugerpoliti-
ske strategi er igangsat et arbejde om at se på bødeniveauet for over-
trædelser af markedsføringsloven.”
4.
Under henvisning til initiativet i den forbrugerpolitiske strategi, og idet
jeg i øvrigt har noteret mig, at Forbrugerombudsmanden i det konkrete
sagskompleks har politianmeldt en række virksomheder, og at flere af virk-
somhederne har valgt at erkende overtrædelserne og betale de bøder, For-
brugerombudsmanden har indstillet, finder jeg ikke anledning til på nuvæ-
rende tidspunkt at tage initiativ til at hæve strafniveauet for overtrædelse af
forbrugeraftalelovens regler.
3